Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?
Kommentit (324)
Menin töistä kotiin, ja avasin tv:n. Etsin suoraa lähetystä näyttävän kanavan ja näin toisen lentokoneen iskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näkynyt muuta kuin CNN-kanavalla (ja muilla jenkkikanavilla) ja se oli harvoilla.
Ainakin Turussa CNN näkyi ihan normi kaapeliverkossa, joten ei se nyt niin kovin harvassa ollut. Sieltä itse seurasin lähetystä suorana.
Näimpä, ihmettelen näitä jotka luulevat ettei suomessa ollut ulkomaalaisia kanavia edes 2000-luvulla(??) Meillä ainakin näkyi sky channel jne jo 80-luvulla. Ja anteeksi vain mutta suomi oli "online" jo 2001, meilläkin oli jo netti käytössä silloin lol.
Alapeukuttajan mielestä suomi ei ollut online 2001? Kappas, muistini varmaan tekee sitten tepposet, olisikohan maaginen keiju levittänyt keijupölyä päälleni ja kuvittelin että surffailin netissä tapahtumahetkellä, omalla pöytäkoneellani?;) Lapsosten kannattaa pitää ne peukkunsa ihan omissa taskuissaan ja olla puuttumatta aiheisiin mitkä eivät heitä koske.
Tuolla onlinella taidettiin tarkoittaa sitä, että suomalaisissa uutislähetyksessä ei nähty sitä toisen koneen iskeytymistä online, toisin kuin CNN:llä. Yritä nyt tajuta se. Sinäkään et katsonut sitä koneen iskeytymistä online, vaan nauhoitetta joka esitettiin melko pian tapahtuneen jälkeen. Mutta ei suorana.
Se on valemuisto, joka on muodostunut sinulle ajan ja informaatiotulvan vuoksi.
Ja se oikeuttaa alapeukuttamaan miksi..? En ymmärrä joidenkin alapeukutusintoa, jos joku vaikka kertoo omat TODELLISET muistelmansa jostain kyseisisetä hetkestä jonka sinä muistat/fiilistelet eri tavalla, tulet alapeukuttamaan sitä niin kuin se olisi väärin ja vain sinun muistosi on oikein. (melkein autistista) Toisekseen, on väärin sanoa ettei KUKAAN täällä muka nähnyt sitä livenä koska monihan juurikin sanoi että näki sen vaikka cnn:llä(joka näkyi suomessa). Miksi siis väität että kaikki muka muistavat väärin?
Olin tapahtumahetkellä jo yli kaksikymppinen että muistan aika hyvin nuo ajat..
Et sinä voi muistaa asiaa, jota ei koskaan tapahtunutkaan. Olet nyt sotkenut muistikuvasi niihin lukuisiin uutislähetyksiin, joita aiheesta tehtiin ja kuvittelet seuranneesi hommaa online. Ei se niin mennyt.
Ja mitä alapeukkuihin tulee, niin näyttää olevan taas. Kyllä aikamoisen sopan keitit..
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Mun isä soitti mulle ja yhdessä kauhisteltiin mitä siellä oikein tapahtuu. Olin 22v nuori ensimmäisiä päiviä äitiyslomalla. Käynnistin telkkarin, en ole varma kanavasta mutta livenä näkyi englannin kielellä. Arvaisin siis, että CNN, mutta en voi sanoa varmasti. Toisen koneen syökseminen näkyi livenä puhelun aikana. Samoin kun ihmiset tiputtautuivat tornista. Olin todella surullinen niiden ihmisten puolesta ja mietin mihin maailmaan olen lastani tuomassa. Myöhemmin samassa lähetyksessä näytettiin iskua Pentagoniin ja puhuttiin ilmaan ammutusta koneesta ennenkuin se ehti iskeä minnekään. Viidennestä koneesta puhuttiin myös (olen 100% varma!), mutta siitä ei ole enää yhtään mainintaa missään. Siitä ei löydy tietoa, ihan kuin sitä ei olisi ollutkaan.
Ei mitaan viidetta konetta ollutkaan joten siita on vaikea puhua. Kaksi New Yorkissa, yksi Pentagonissa ja yksi pudotettiin Pennsylvaniassa mutta ei ampumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä soitti mulle ja yhdessä kauhisteltiin mitä siellä oikein tapahtuu. Olin 22v nuori ensimmäisiä päiviä äitiyslomalla. Käynnistin telkkarin, en ole varma kanavasta mutta livenä näkyi englannin kielellä. Arvaisin siis, että CNN, mutta en voi sanoa varmasti. Toisen koneen syökseminen näkyi livenä puhelun aikana. Samoin kun ihmiset tiputtautuivat tornista. Olin todella surullinen niiden ihmisten puolesta ja mietin mihin maailmaan olen lastani tuomassa. Myöhemmin samassa lähetyksessä näytettiin iskua Pentagoniin ja puhuttiin ilmaan ammutusta koneesta ennenkuin se ehti iskeä minnekään. Viidennestä koneesta puhuttiin myös (olen 100% varma!), mutta siitä ei ole enää yhtään mainintaa missään. Siitä ei löydy tietoa, ihan kuin sitä ei olisi ollutkaan.
Ei mitaan viidetta konetta ollutkaan joten siita on vaikea puhua. Kaksi New Yorkissa, yksi Pentagonissa ja yksi pudotettiin Pennsylvaniassa mutta ei ampumalla.
Wikin mukaan oli kone, että jota epäiltiin kaapatuksi, vaikkei ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki USAn ilmatilassa olleet koneet maarattiin laskeutumaan lahimmalle sopivalle kentalle. Kesti paivakausia ennenkuin mitaan koneita nakyi taivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki USAn ilmatilassa olleet koneet maarattiin laskeutumaan lahimmalle sopivalle kentalle. Kesti paivakausia ennenkuin mitaan koneita nakyi taivaalla.
Joo, ja ehkä tämä yksi ei vastannut kutsuun tms, mutta laskeutui sitten kuitenkin kiltisti Clevelandiin.
Vierailija kirjoitti:
minullapa on digiboksilla tallenteita noista suorista lähetyksistä ja niistä on nähtävissä, että ainakin minä olen ne suorasta lähteyksestä tallentanut. Sen muistan, että suomikanavilta ei saanut mitään uutta tietoa ja kun uutisissa tuli tietoja, niin olin itse kuullut ne tunteja aiemmin ulkomaalaisten tv-kanavien lähetyksistä. Tuolloin ärsyynnyin lopullisesti suomalaiselle toimitustyölle.
Oliko silloin jo digibokseja? Jäin tuota vain miettimään ja Digian sivuilla lukee, että niiden myynti olisi alkanut vasta marraskuussa: https://www.digita.fi/antennitv/vapaat-kanavat-ja-vastaanotto/hyodyllis…
En tiedä millaisissa harhaluuloissa vanha sukupolvi (boomer generation) elää, mutta meille nuoremmille (millennial generation) oli täysin normaalia, että vuonna 2001 elettiin kansainvälisessä maailmassa.
- kännykkä taskussa
- nettiyhteys kotona
- nettiyhteys opiskelijakämpässä
- nettiyhteys koulussa (lukio, ammattioppilaitos, yliopisto)
- kaapeli-tv kotona
- kaapeli-tv opiskelijakämpässä
- kaapeli-tv oppilaitoksessa
Muistan hyvin, kun tulin iltapäivällä koulusta (lukio ensimmäinen vuosi) takaisin kämpille. Söin välipalan, avasin television ja ryhdyin surffailemaan kanavilla. Huomasin heti, että moni ulkomainen kanava toitotti samaa uutista: New Yorkin World Trade Center on tulessa. Syyksi epäiltiin "onnettomuutta" eli pienkoneen törmäystä. En uskonut sen olevan onnettomuus, koska New Yorkissa oli aamupäivä (6 tunnin aikaero Suomeen nähden) ja hyvä lentosää. Se näkyi selvästi uutislähetyksessä: aurinko paistoi, sininen taivas, ei sumua, ei pilvisyyttä, ei sadetta.
Olin itse kokeillut lentämistä pienkoneella (Cessna) ja tiesin, että pienkoneen törmäys ei aiheuta noin massiivista tuhoa kuin mitä suorassa uutislähetyksessä (kansainväliset kanavat) juuri näytettiin. Suuri reikä pilvenpiirtäjän kyljessä, voimakas tulipalo joka levisi nopeasti, voimakas savunmuodostus, palokunta ei saanut tulta hallintaan, ihmisiä ei voitu evakuoida pilvenpiirtäjän katolta. World Trade Center oli kuin tosielämän versio vanhasta (katastrofaalisen huonosta) elokuvasta nimeltä "The Towering Inferno".
Päätin keskeyttää television katselun, koska oli täysin selvää, mitä tulee tapahtumaan. Pilvenpiirtäjä tuhoutuu korjauskelvottomaksi (rakennevauriot), ihmisiä kuolee (satoja tai tuhansia) ja amerikkalaiset alkavat juhlia pelastushenkilöstön (palokunta, poliisi) toimintaa vaikka jengi sekoilee kuin amatöörit. New Yorkin pormestari pitää lehdistötilaisuuden ja Yhdysvaltojen presidentti (Yrjö Tuplavee Puska) puhuu kansalle suorassa lähetyksessä.
I hate being right. Arvasin kaikki oikein. Ainoa seikka mitä en arvannut oli palaneen rakennuksen "korjauskelvottomuuden" aste. Siis meneekö lunastuskuntoon (palaa pahoin, jää pystyyn, mutta joudutaan purkamaan pois koska sortumavaara) vai romahtaako koko rakennus ennen kuin palokunta ehtii sammuttaa sen. On täysin mahdotonta sammuttaa tuollaista 400-metristä "jätkänkynttilää" kun rakennuksen sisäiset turvatoimet (sprinklerit) pettävät ja hissit pysähtyvät.
Ei näkynyt livenä, vaan suomen peruskanavat esitti tallenteena.
Ei. Uutisissa näkyi Suomessa tallenteita, mitkä oli saatu muilta kanavilta. Suomen kanavat eivät siis näyttäneet suoraa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä väittää katselleensä tuota hommaa livenä CNN:ltä. Ilmeisesti kaikilla on ko. kanava ollut, eikä kukaan ole käynyt esimerkiksi töissä tms kun on ollut aikaa toljottaa suoraa lähetystä.
Tosiasiassa nämä ovat valemuistoja, kuten täälläkin huomaa. Osa hourii keskiviikosta, osa aamupäivästä jne. Näillä ihmisillä on saattanut olla CNN käytössään, mutta olenpa melko varma etteivät he sitä ole suorana katselleet tuolloin. Tapahtumien välillä oli vähän aikaa ja tieto liikkui hitaammin, eli ei siinä mitään "terrori-studiota" kukaan ehtinyt perustaa.
Mielikuvat ovat siis sekoittuneet siihen illan uutistulvaan, jossa noita videoita näytettiin jatkuvalla syötöllä ja korostettiin, miten toinen kone iskeytyi suorassa lähetyksessä. Niin, mutta sitä ei Suomessa suorana juuri katsottu. Kyllä suurin osa oli ja on edelleen kotimaisten kanavien varassa. Mutta koska mielikuvat sekoittuvat faktojen kanssa, tuloksena jokainen sanoo katsoneensa sitä suorana.
Vielä kerran: et katsonut, vaan koostetta.
Oletko koskaan kuullut internetistä? Se oli laajalti käytössä myös vuonna 2001. Katsoin lähetystä suorana MSNBC:n nettisivuilta. Tiedon ekasta törmäyksestä luin täältä, silloiselta vauva-onlinelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmoselta tuli siihen aikaan normaalisti lastenohjelma nimeltä Tabaluga ja nyt sitten tulikin wtc törmäys. Ihan suorana katsottiin, ei näy kaapelikanavat meillä.
Mistä sinä olet sen sitten voinut katsoa suorana, koska se ei tullut suorana mistään suomalaiselta kanavalta.
Netistä. Lähes minkä tahansa amerikkalaisen uutiskanavan sivuilta.
Katsoin kirjoitti:
Tv1:llä tuli aamupäivällä livelähetys savuavista torneista. Jälkimmäinen osuma näkyi.
No se ei ollut ainakaan livekuvaa newyorkista koska toinen kone osui siellä 9:03 paikallista aikaa ja se on täällä 16:03 iltapäivällä
Huutista mikä ketju. "Joo oon kovin ku näin suorana" xD
Mikään suomalainen uutiskanava ei kuvannut tapahtumia itse, mutta CNN:n kuvaa tuli ajoittain jopa suorana lähetyksenä myös suomalaisilta kanavilta.
Olin itse töissä ja työkaveri tuli kertomaan, että ekaan toriin oli osunut kone. Oletin, että kyseessä on pienkone ja menin nettiin. Sieltä selvisi, että kyseessä onkin matkustajakone. Tämän jälkeen kokoonnuttiin vielä töissä olevien työkavereiden neukkariin katsomaan telkkaria ja näimme toisen osuman ja romahduksen suorana.
Tottakai näkyi suorana! Jenkit ei sotaa/hyökkäystä aloita, ennenkuin CNN on kameroineen paikalla.
Kaikki katsoivat asian suorana striimipalveluista joita ei ollut olemassa, tai ainakin YLEstä jonka ensimmäinen lähetys tuli noin kolme varttia toisen iskun jälkeen.
Varmaa AV:ta taas.
CNN näkyi tuolloin Suomessa ihan taviksien tavallisista kaapelitelkkareista.
Katselin sieltä suoraa lähetystä, sen jälkeen kun sukulainen soitti ja pyysi kääntämään kanavan CNN:lle.
^Ei sillä ainakaan itselleni ole väliä. En olisi ollut kotona katsomassa, vaikka olisi tullutkin suorana. Tai vähän harmitti jälkeenpäin, etten töissä tullut katsoneeksi mitään nettiuutisia ennen kotiin lähtöä, niin olisin ollut enemmän ajan hermolla :). Kotonani ei vielä tuolloin ollut nettiyhteyttä.
Mutta on sen sijaan mielenkiintoista, miten monelle on tärkeää muistaa asia toisin kuin se on tapahtunut, siis nämä Yleltä ja Maikkarilta suorana törmäyksen nähneet ja väittäeestään kiinni pitävät.