Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?

Vierailija
29.08.2021 |

Siis toisen koneen iskeytyminen.

Kommentit (324)

Vierailija
201/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipahdin juuri viiden aikoihin sisälle ja telkkarissa näkyi ensimmäinen isku jota ensin luulin pienkoneen törmäyksessä ja samalla tuli matkustajakone törmäys selvitys ja samalla hetkellä iski toinen kone ja lähetyksen oli oltava sitten suora kun kuitenkaan enään missään media pimennossa enään eletty?

Vierailija
202/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, monilla näkyi CNN tai muut uutiskanavat, monilla oli netti, melkein kaikilla oli kännykät ja melkein kaikki katsoivat sinä iltana suoria uutis- ja ajankohtaislähetyksiä. Useimmat soittelivat + lähettelivät tekstiviestejä kavereilleen ja sukulaisilleen tai puhuivat asiasta ventovieraillekin, jos sattuivat käymään vaikka jumpassa tai kuntosalilla.

Harva suomalainen kuitenkaan oli linjoilla ja silmä tarkkana ennen toisen koneen iskua tai juuri sillä hetkellä, koska silloin kyseessä oli vielä  hetki sitten tapahtunut outo onnettomuus, jolle presidentti Bushkin vain kohotteli kulmakarvojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Geoge lueskeli My Pet Goattia

Kirja ylösalasin

https://images.app.goo.gl/VWDnVZB5At2EvwoU8

Vierailija
204/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkynyt suorana eikä kukaan katsonut Suomessa suorana. Muistikuvat sekoittuvat lukuisiin videotallenteisiin ja muodostavat valemuiston.

Vierailija
205/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti on kiva juttu. Ensimmäisen koneen tiedon näin tv:n tekstiviestchatista. Aloin surffata kanavia. Ylellä ei ollut edes lähetystä kun jenkkikanavat näyttivät toisen koneen iskeytymisen. Siitä ei ole vahvaa muistoa missä kuva pyöri kun toinen kone osui toiseen torniin. Surffasin kanavia ja jenkkikanavat kuvasivat enemmän jo osuman saanutta tornia.

Vierailija
206/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes varma, että näin suorana toisen tornin romahtamisen. Muistan hetken, paikan ja tunnelman aivan kirkkaasti. Olen lähes varma että katseltiin jonkun kanavan suoraa lähetystä. Näky oli järjetön.

Vierailija
207/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes varma, että näin suorana toisen tornin romahtamisen. Muistan hetken, paikan ja tunnelman aivan kirkkaasti. Olen lähes varma että katseltiin jonkun kanavan suoraa lähetystä. Näky oli järjetön.

Ei. Lue ketju, vastaus on siellä.

Vierailija
208/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyi kyllä suorana, muistan duunin jälkeen avanneeni töllön ja ihmetelleeni että mitä prkl...kaapelitalous enkä varmaankaan CNN katsellut

Vierailija
209/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, ettei ollut suora. Olin opiskelija tuolloin ja muistan tulleeni kotiin neljän, viiden aikaan. Avattiin kämppiksen kanssa tv, kun jotain jo tiedettiin toki. Oltiin kaapeliverkossa, eli siinä mielessä on saatettu seurata suorana. Joka tapauksessa oli absurdia.

Vierailija
210/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti näkynyt. Tässä on nyt muistikuvat sotkeutuneet uutislähetyksiin, jotka olivat toki melkein ajan tasalla, mutta ei se suorana Suomessa tullut. Jenkeissä toinen kone osui suorassa lähetyksessä, mutta Suomessa ei oltu silloin online, vaan kooste tuli melko nopeasti. Koko ilta oli yhtä uutislähetystä, niin siinä varmaan muistikuvat sotkeutuu.

Kyllähän se tuli suorana. En muista oliko maikkari vai Yle, mutta muistan hyvin kuinka tulin töistä 16:00 eikä tästä mennyt kauaa, kun toisen koneen törmäys nähtiin SUORANA lähetyksessä.

Ei tullut. T. Ylellä tuolloin töissä ollut.

Tulipa T. Ylellä oikeasti töissä tuolloin ollut.

Vierailija
211/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tornin romahtamisen saattoi hyvin nähdä. Kello oli silloin jo Suomessa 16.59 ja 17.28 (eri tornit) ja tieto iskuista oli jo levinnyt, oli ollut ylimääräisiä uutislähetyksiä jne. Se oli tuo lentoneen törmäys, minkä näkeminen suorana vaati tietynlaista "tuuria".

Vierailija
212/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin sitä vauvapalstalla. Tuli hyvin suorana.

Vierailija
213/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tornin romahtamisen saattoi hyvin nähdä. Kello oli silloin jo Suomessa 16.59 ja 17.28 (eri tornit) ja tieto iskuista oli jo levinnyt, oli ollut ylimääräisiä uutislähetyksiä jne. Se oli tuo lentoneen törmäys, minkä näkeminen suorana vaati tietynlaista "tuuria".

Olet tunnilla pielessä. New York UTC-4, Suomi UTC+3

Vierailija
214/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tunnilla pielessä. New York UTC-4, Suomi UTC+3

Jaa et olekaan luin väärin. Luulin että puhutaan osumista.

Vierailija
215/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kirjoitti:

Tv1:llä tuli aamupäivällä livelähetys savuavista torneista. Jälkimmäinen osuma näkyi.

Tulin iltapäivällä Helsingistä työmatkalta n. klo 15. Rautatieasemalta omaan autoon ja uutisissa (YleX tai mikä se silloin olikaan nimeltään) sanottiin, että WTC torneihin on osunut lentokone tai ehkä kaksi. Menin kotiin ja aloin laittaa ruokaa ja huikkasin teini-ikäisille pojilleni olohuoneeseen, että avaavat television, jos siellä olisi jotain tuosta. Sitten tulikin suoraa lähetystä ( kanavaa en kyllä muista, kaapeli meillä oli) ja toisen tornin sortuminen nähtiin suorana. Soitin miehelleni, joka oli kouluttamassa kaupunginhallituksen jäseniä kannettavien käyttöön ja siellä ei ollut kukaan kuullut tapahtumasta. Loppuilta meni television ääressä.

Vierailija
216/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koneiden osumat Suomessa suorana näkyneet - aika kahden osuman välissä oli liian lyhyt, että mitään linkkiä olisi Helsinkiin saatu (poislukien tietysti CNN:n lähetykset, mutta puhun nyt kotimaisista kanavista).Tornien romahtaminen kylläkin.

Itse olin työpaikalla, keskusradiosta sitten kuunneltiin jotain kaupallista kanavaa jolla raportoivat tapahtumia. Kysymys oli tällasesta tyypilliestä show'sta jossa miespuolinen ja naispuolinen juontaja jutustelevat, naureskelevat ja heittävät hauskaa läppää. Kesti hetken ennenkuin selvisi, ettei se koneen osuminen WTC-torniin ollutkaan mikään onnettoman huono vitsi. Selostus siis oli niin lähellä reaaliaikaa kuin oli mahdollista, ja muistan miten radiossa sanoivat toisenkin koneen osuneen - katsoivat siis ilmeisesti CNN-lähetystä studiossa.

Vierailija
217/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CNN näkyi tuolloin Suomessa ihan taviksien tavallisista kaapelitelkkareista. 

Katselin sieltä suoraa lähetystä, sen jälkeen kun sukulainen soitti ja pyysi kääntämään kanavan CNN:lle.

CNN lähetys oli jo tuolloin absurdi verrattuna muihin jenkkikanaviin. Kaikki muut sanoi heti toisen koneen osuttua ettei enää voi olla millään mikään vahinko vaan laaja terrori-isku. CNN pohti vieläkin hetken voisiko kaksi konetta osua torneihin vaikka lennonjohdon virheen takia...

Vierailija
218/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CNN näkyi tuolloin Suomessa ihan taviksien tavallisista kaapelitelkkareista. 

Katselin sieltä suoraa lähetystä, sen jälkeen kun sukulainen soitti ja pyysi kääntämään kanavan CNN:lle.

CNN lähetys oli jo tuolloin absurdi verrattuna muihin jenkkikanaviin. Kaikki muut sanoi heti toisen koneen osuttua ettei enää voi olla millään mikään vahinko vaan laaja terrori-isku. CNN pohti vieläkin hetken voisiko kaksi konetta osua torneihin vaikka lennonjohdon virheen takia...

CNN välittämässä lähetyksessähän kommentaattori ei huomannut toista konetta, vaikka se näkyy kuvassa. Kiinnitti vasta huomiota isoon tulipalloon, joka osumasta seurasi, ja arveli sen johtuvan ensimmäisen koneen rungon räjähtämisestä. Tämä siis näin YouTuben perusteella jälkikäteen katsottuna.

Vierailija
219/324 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä väittää katselleensä tuota hommaa livenä CNN:ltä. Ilmeisesti kaikilla on ko. kanava ollut, eikä kukaan ole käynyt esimerkiksi töissä tms kun on ollut aikaa toljottaa suoraa lähetystä. 

Tosiasiassa nämä ovat valemuistoja, kuten täälläkin huomaa. Osa hourii keskiviikosta, osa aamupäivästä jne. Näillä ihmisillä on saattanut olla CNN käytössään, mutta olenpa melko varma etteivät he sitä ole suorana katselleet tuolloin. Tapahtumien välillä oli vähän aikaa ja tieto liikkui hitaammin, eli ei siinä mitään "terrori-studiota" kukaan ehtinyt perustaa. 

Mielikuvat ovat siis sekoittuneet siihen illan uutistulvaan, jossa noita videoita näytettiin jatkuvalla syötöllä ja korostettiin, miten toinen kone iskeytyi suorassa lähetyksessä. Niin, mutta sitä ei Suomessa suorana juuri katsottu. Kyllä suurin osa oli ja on edelleen kotimaisten kanavien varassa. Mutta koska mielikuvat sekoittuvat faktojen kanssa, tuloksena jokainen sanoo katsoneensa sitä suorana.

Vielä kerran: et katsonut, vaan koostetta.

Älä viitti inttää tollo. Olin koulusta poissa flunssan vuoksi tuon päivän ja usein sairauspäivinä katselin koko päivän nukkumisen lomassa BBC Worldia ja CNN:ää jotka todellakin näkyivät meillä, kun suomalaisilta kanavilta ei tullut mitään kiintoisaa. Todellakin sen toisen koneen osuma näkyi livenä. Se että sinä etä nähnyt ei tarkoita sitä ettei kukaan muu olisi voinut nähdä.

Vierailija
220/324 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkynyt suorana.