Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?
Kommentit (427)
Okei, katsoin siis tuota bbc:n lähetystä, koska meillä oli kaapeli tv. Mulla on vaan hyvin varma muisto tiettyihin asioihin liittyen, että kello oli silloin noin neljä, kun tuota seurasin.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksin kotona ja sattumalta avasin telkkarin kun ensimmäinen torni oli romahtanut. Normaalisti en siihen aikaan avaa telkkaria, kello oli jotain viiden aikaan iltapäivällä. En muista mikä kanava mutta ihan ilmainen tavallinen kaikilla näkyvä.
Minulla sama. Töistä tultuani aloin selata kanavia. Joku ulkolainen kanava näytti toisen kaksoistornin paloa. Suora lähetys ja kaikki oli sekavaa. Yht'äkkiä näytettiin livenä kun lentokone läheni ja ajoi suoraan toista tornia päin.
uutisissa tai jossain erikoislähetyksessä radiossa kuulin tapahtuneesta .vähän ennen klo 15,30 ennenkuin töistä lähdin, kun kotiin tulin n. 15,45 aikaan avasin samantien telkun ja sielt tuli suoraa lähetystä jonka aikana se toinen kone ajoi siihen toiseen torniin. En tiedä oliko se ihan suora lähetys vai jo vähän aiemmin lähetetyn suoran uusinta
Minäkin muistelin nähneeni tuon suorana, mutta voi hyvin olla että oli valemuisto. Ei 25 vuoden takaisia voi muistaa niin tarkasti. Sen muistan että olin sen aikaisen tyttöystävän luona ja katsottiin uutisia koko ilta. Koko ajan pyöri se iskuvideo, joten voi olla että siitä olen kuvitellut että näin suorana. Samahan tuo on miten se oli, ei mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: näkyivätkö WTC-iskut suorana Suomen kanavilla. Vastaus:
"Eivät näkyneet. Suomen valtakunnallisilla tv-kanavilla itse lentokoneiden törmäykset tai tornien sortumiset eivät näkyneet reaaliaikaisena suorana lähetyksenä
Tämä on yleinen valemuisto eli salamanterimuisto (flashbulb memory). Monilla suomalaisilla on vahva muistikuva siitä, että he seurasivat iskuja livenä kotimaisilta kanavilta. Todellisuudessa tapahtumat etenivät Suomen televisiossa näin:
Törmäyshetket tulivat viiveellä: Kun ensimmäinen kone osui pohjoistorniin (klo 15.46 Suomen aikaa) ja toinen etelätorniin (klo 16.03), Suomen kanavat jatkoivat vielä normaaleja iltapäiväohjelmiaan
Uutiset pyörivät nauhoitteilla: Ylimääräiset uutislähetykset saatiin pystyyn vasta toisen törmäyksen jälkeen. Koska suoraa satelliittiyhteyttä New Yorkiin ei Suomen studioista tuolla sekunnilla ollut, lähetyksissä näytetyt videot törmäyksistä ja myöhemmin tornien sortumisista olivat kansainvälisiltä uutistoimistoilta saatuja videonauhoja, joita ajettiin uutisissa yhä uudelleen jälkilähetyksenä.
Mistä iskut näkyivät livenä? Ainoastaan ne suomalaiset, joilla oli kotonaan kaapeli- tai satelliittikanavat ja jotka katsoivat suoria kansainvälisiä uutisvirtoja (kuten CNN:ää tai BBC:tä), näkivät toisen koneen törmäyksen ja tornien romahdukset täysin reaaliajassa
Aivot yhdistävät helposti uutisankkurien dramaattisen puheen ja myöhemmin illalla tai seuraavina päivinä satoja kertoja toistetut videonauhat yhdeksi "suoraksi" muistoksi."
Nuo valemuistot on muutenkin mielenkiintoinen juttu. Kannattaa perehtyä aiheeseen. Ihminen ei itse tajua asiaa. Niin ovela se on. Lopetin elämäkertojen lukemisen jo aikoja sitten tästä syystä, koska monesti niissä oli ihan täysiä virheitä ehkä juuri valemuistoista tai kaunistelusta johtuen. Siksi esim päiväkirjat on parempia, koska niihin merkitään se asia heti eikä mietitä sitä kymmenien vuosien päästä.
Mulla ei ole mikään valemuisto, vaan ihan oikea. Asuin kerrostalossa jonka katolla oli satelliittilautanen ja meillä näkyi BBC ja CNN. Seurasin lähetystä useamman tunnin.
Olin yksin kotona ja sattumalta avasin telkkarin kun ensimmäinen torni oli romahtanut. Normaalisti en siihen aikaan avaa telkkaria, kello oli jotain viiden aikaan iltapäivällä. En muista mikä kanava mutta ihan ilmainen tavallinen kaikilla näkyvä.