Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä väittää katselleensä tuota hommaa livenä CNN:ltä. Ilmeisesti kaikilla on ko. kanava ollut, eikä kukaan ole käynyt esimerkiksi töissä tms kun on ollut aikaa toljottaa suoraa lähetystä.
Tosiasiassa nämä ovat valemuistoja, kuten täälläkin huomaa. Osa hourii keskiviikosta, osa aamupäivästä jne. Näillä ihmisillä on saattanut olla CNN käytössään, mutta olenpa melko varma etteivät he sitä ole suorana katselleet tuolloin. Tapahtumien välillä oli vähän aikaa ja tieto liikkui hitaammin, eli ei siinä mitään "terrori-studiota" kukaan ehtinyt perustaa.
Mielikuvat ovat siis sekoittuneet siihen illan uutistulvaan, jossa noita videoita näytettiin jatkuvalla syötöllä ja korostettiin, miten toinen kone iskeytyi suorassa lähetyksessä. Niin, mutta sitä ei Suomessa suorana juuri katsottu. Kyllä suurin osa oli ja on edelleen kotimaisten kanavien varassa. Mutta koska mielikuvat sekoittuvat faktojen kanssa, tuloksena jokainen sanoo katsoneensa sitä suorana.
Vielä kerran: et katsonut, vaan koostetta.
Meillä ei ollut CNN:ää. BBCWorld oli ja sitten oli joku CNBC tai vastaava jenkkikanava, kumpaakin tuli seurattua. Suomalaiset kanavat uutisoivat viiveellä, niistä aina kävin välillä hakemassa selvennystä niihin asioihin, mitä en englanninkielisiltä ulkomaisilta kanavilta ymmärtänyt.
Olin tulossa kotiin töistä, kun kuulin radiosta ensimmäisestä törmäyksestä, olin tuolloin melkein kotona. Bussipysäkiltä oli kotiin matkaa vain pari sataa metriä, eikä itse asiassa telkkari ehtinyt olemaan kauan auki, kun jo se toisen koneen törmäys tuli. Eli juuri oikeaan aikaan ehdin kotiin.
Kyllä, olin töissä tuona päivänä, pääsin varmaan kolmelta (mun työajat olivat välillä 7-15 ja väilllä 8-16). Mieheni oli aina n. neljään asti töissä ja hänelle ehdin lähettää tekstarin asiasta ennen kuin hän ehti lähteä kotiin.
NBC näytti sen suorana. Tämä kanava näkyi joillakin paikkakunnilla Suomessa kaapeliverkossa. Ja niille jotka luulee nähneensä suoraa lähetystä aamulla voin kertoa että iskut alkoivat iltapäivällä Suomen aikaa ja tornit romahtivat n. klo 16-17 Suomen aikaa
Näkyi. Muistan myös, kun ihmisiä hyppi tornista alas maahan. Oli paloautoja. Palomiehiä meni rakennukseen. Aivan karmeaa.
Katsoin kakkoskoneen törmäyksen suorana ihan suomalaiselta kanavalta, tais olla Yle. Olin kotona ja koska yksi kone oli törmännyt, oltiin alettu näyttää suoraa lähetystä paikan päältä. Yläkulmassa luki "suora lähetys".
Jotkut täällä väittää ettei ole näytetty suorana Suomen TV:ssä, mutta kyllä näytettiin. Se oli niin hurja juttu nähdä se livenä, ettei tosiaan unohdu. Ilmeisesti kateellisia, kun eivät itse sattuneet olemaan TV:n äärellä kun se tuli livenä?
Tuolloin suosituin keskustelupalsta netissä oli Soneraplazan Ellit ja menin heti sen jälkeen keskustelemaan ihmisten kanssa tapahtuneesta. Jengi puhui uudesta maailmansodasta ja oli ihan kakat housuissa.
Ei mutta sen sijaan tekijän kuolinilmoitus julkaistiin Hesarissa :(
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kakkoskoneen törmäyksen suorana ihan suomalaiselta kanavalta, tais olla Yle. Olin kotona ja koska yksi kone oli törmännyt, oltiin alettu näyttää suoraa lähetystä paikan päältä. Yläkulmassa luki "suora lähetys".
Jotkut täällä väittää ettei ole näytetty suorana Suomen TV:ssä, mutta kyllä näytettiin. Se oli niin hurja juttu nähdä se livenä, ettei tosiaan unohdu. Ilmeisesti kateellisia, kun eivät itse sattuneet olemaan TV:n äärellä kun se tuli livenä?
Tuolloin suosituin keskustelupalsta netissä oli Soneraplazan Ellit ja menin heti sen jälkeen keskustelemaan ihmisten kanssa tapahtuneesta. Jengi puhui uudesta maailmansodasta ja oli ihan kakat housuissa.
Lähetys Suomen studiosta oli suora, mutta se ei tarkoita, että kaikki heidän näyttämänsä videokuva tuli suorana jenkeistä.
AP on saanut päähänsä, ettei kukaan ole nähnyt sitä suorana. Antaa pitää käsityksensä. Turhaa järnätä. Minulle asia on melko selvä, muistan hyvin päivän ja tapauksen. Juu, ensimmäistä törmäystä en nähnyt suorana, se on selvä. Myöhemmät tapahtumat sitten asia erikseen.
Vuonna 2001 oli kyllä ihan Suomessakin katsottavissa runsaasti televisiokanavia.
jos näen tv:stä vaaleanpunaisen norsun potkaisevan wtc tornia vaikka maanantaina 1.1.2009 klo 16:03 ja myöhemmin uutiset kertovat samaa - ja näen tapahtuneen silloin uusintana, niin enköhän silloin nähnyt se n livenä
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaisilla kanavilla. Kauppojen elektroniikkaosastoilla saattoi pyöriä CNN tai muu amerikkalainen kanava. Tai joillakin tosi harvoilla kotonakin, mutta oliko kukaan katsomassa, onkin sitten toinen juttu.
Joo, tosi harvoilal sellaiset kavat o´kuin MTV3 ja YLE, joilt alähetys alkoi heti pyöroä, kun ensimmäinen kone iskeytyä.
Vit tu mikä idootti avautuu täällä kun ei ollu t varmaa edes syntynyt tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 koneen iskeytyminen näkyi muistaakseni kolmoselta suorana ja tornien romahdus myös.
Olin tullut kotiin iltapäivällä koulusta ja seurasin lähetystä.
Ei näkynyt kolmoselta, eikä miltään muultakaan suomalaiselta kanavalta suorana. Etkö lue tätä ketjua?
H, todellakin näkyi kus1p ää! Kai nyt tiedän kun itse katsoin lähetystä
Vierailija kirjoitti:
AP on saanut päähänsä, ettei kukaan ole nähnyt sitä suorana. Antaa pitää käsityksensä. Turhaa järnätä. Minulle asia on melko selvä, muistan hyvin päivän ja tapauksen. Juu, ensimmäistä törmäystä en nähnyt suorana, se on selvä. Myöhemmät tapahtumat sitten asia erikseen.
Vuonna 2001 oli kyllä ihan Suomessakin katsottavissa runsaasti televisiokanavia.
Jep, kuten YLE ja Makkari.
Mitä ihmettä täällä intetään? Minä oli kotona nurmikkoa leikkaamassa kun vaimoni soitti naapurikaupungista, että katsotko telkkaria, sanoin että en. Kertoi että telkkarissa on suora lähetys new yorkista, jossa lentokone on törmännyt pilvenpiirtäjään. En mennyt heti katsomaan, enpä minä sitä onnettomuutta olisi voinut estää. Kun menin sisälle ja avasin telkkarin, ei mennyt kuin 4-5 minuuttia niin toinen kone törmäsi ja puheet terrori-iskusta alkoivat. Näin siis sen suorana telkkarista, käänsin ruotsin kanavat (Torniossa asumisen ilo) näkyi myös SVT2:lla suorana sama lähetys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä intetään? Minä oli kotona nurmikkoa leikkaamassa kun vaimoni soitti naapurikaupungista, että katsotko telkkaria, sanoin että en. Kertoi että telkkarissa on suora lähetys new yorkista, jossa lentokone on törmännyt pilvenpiirtäjään. En mennyt heti katsomaan, enpä minä sitä onnettomuutta olisi voinut estää. Kun menin sisälle ja avasin telkkarin, ei mennyt kuin 4-5 minuuttia niin toinen kone törmäsi ja puheet terrori-iskusta alkoivat. Näin siis sen suorana telkkarista, käänsin ruotsin kanavat (Torniossa asumisen ilo) näkyi myös SVT2:lla suorana sama lähetys.
Kuinka kauan kesti, että menit katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä väittää katselleensä tuota hommaa livenä CNN:ltä. Ilmeisesti kaikilla on ko. kanava ollut, eikä kukaan ole käynyt esimerkiksi töissä tms kun on ollut aikaa toljottaa suoraa lähetystä.
Tosiasiassa nämä ovat valemuistoja, kuten täälläkin huomaa. Osa hourii keskiviikosta, osa aamupäivästä jne. Näillä ihmisillä on saattanut olla CNN käytössään, mutta olenpa melko varma etteivät he sitä ole suorana katselleet tuolloin. Tapahtumien välillä oli vähän aikaa ja tieto liikkui hitaammin, eli ei siinä mitään "terrori-studiota" kukaan ehtinyt perustaa.
Mielikuvat ovat siis sekoittuneet siihen illan uutistulvaan, jossa noita videoita näytettiin jatkuvalla syötöllä ja korostettiin, miten toinen kone iskeytyi suorassa lähetyksessä. Niin, mutta sitä ei Suomessa suorana juuri katsottu. Kyllä suurin osa oli ja on edelleen kotimaisten kanavien varassa. Mutta koska mielikuvat sekoittuvat faktojen kanssa, tuloksena jokainen sanoo katsoneensa sitä suorana.
Vielä kerran: et katsonut, vaan koostetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyi, olin kotona katsomassa ylen uutisia, joissa kerrottiin ensimmäisestä iskusta ja näytetiin suoraa tapahtumapaikalta. Samaan aikaan iskeytyi toinen kone.
Usko nyt hyvä ihminen että ei näkynyt. Katsoin itse samat uutiset ja sitä kuvaa osumisesta ei todellakaan tullut livenä muuta kuin jenkkikanavilla. Suomessa oltiin toki ajan tasalla, mutta toinen kone ei osunut yhdelläkään suomalaisella kanavalla suorana. Kooste saatiin tietysti lähes välittömästi, mutta suorana se ei tullut.
Luotan omiin silmiini ja muistikuviini enemmän kuin sun jankutukseen, joten lopettaisitko sen jankkaamisen.
Minä muistan hyvin kuinka isoäitini äiti piti minua sylissään, kun olin pieni.
Minä muistan tämän erittäin hyvin, vaikka isoäitini äiti oli kuollut vuoden ennen syntymääni.
Minulla on valemuisto. Muistan asian, mitä ei koskaan tapahtunut.
Sinullakin on valemuisto. Muistat asian, mitä ei koskaan tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä tässä on sinulla jostain syystä tarve todistella itsellesi, että näit jotain, mitä useimmat muut eivät. Moneen kertaan on kerrottu, että ei ollut suoraa lähetystä suomalaisilla kanavilla silloin toisen koneen törmätessä, myöhemmin toki kyllä.
Tässä jutun mukana olevassa uutispätkässä toimittaja Kari Toivonen kertoo noin minuutin kohdalla, että ensimmäisen osuman kohdalla kuviteltiin, että se on pienkone, ja vasta toisesta iskusta saadun kuvamateriaalin jälkeen Ylellä tajuttiin, että kyse on matkustajakoneesta, "että tässä onkin jotain... tämä onkin iso juttu":
https://yle.fi/uutiset/3-10939966
Tähän Ylen ensimmäiseen uutispätkään ei ole saatu edes kuvanauhakuvaa lentokoneen törmäyksestä vielä, vaan Sarvamaa kuvaa konetta sanallisesti vajaa puoli tuntia tapahtuneen jälkeen:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/new-yorkin-world-trade-center-…
minullapa on digiboksilla tallenteita noista suorista lähetyksistä ja niistä on nähtävissä, että ainakin minä olen ne suorasta lähteyksestä tallentanut. Sen muistan, että suomikanavilta ei saanut mitään uutta tietoa ja kun uutisissa tuli tietoja, niin olin itse kuullut ne tunteja aiemmin ulkomaalaisten tv-kanavien lähetyksistä. Tuolloin ärsyynnyin lopullisesti suomalaiselle toimitustyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kuten YLE ja Makkari.
Kyllä. Ja myös (kaapelialueella) ulkomaisia kanavia. Samaan tapaan, kuin nytkin.
Uskomatonta että ihmiset jaksavat jankata turhanpäiväisestä asiasta jo kymmenen sivun verran.
Mitä väliä sillä on näkyikö se suorana vai pikku viiveellä? Itse katsoin tapahtumia joltain taivaskanavalta, en edes muista oliko CNN vai BBC vaiko joku muu. Suoraa lähetystä näyttivät, kotimaisista kanavista en tiedä mitä näyttivät.
Niinkuin täällä on kerrottu lähdeviittein, Maikkarilla oli ensimmäinen uutinen asiasta klo 16:22. Ja uutislähetys alkoi vasta paljon tämän jälkeen. Klo 16 maissa on ollut ihan normaalit ohjelmat, mitä ne sitten olivatkaan.