Kannattaako opiskella mielummin venäjän vai saksan kieltä?
Jompaa kumpaa kieltä olisi mahdollisuus opiskella, mutta kumpi kieli olisi hyödyllisempi?
Kommentit (42)
Saksa suurena talousmahtina on hyödyllinen ja sen puhujista tällä hetkellä pulaa. Kauppa ja teknologia melkein kaikilla aloilla suuntautuu Saksaan tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskaa! Ei ole olemassa hyödyllisiä tai hyödyttömiä kieliä!
Eestin kielellä ei pärjää maailmalla eikä puolan tai hindin kielellä eikä monilla muillakaan. Eipä kielet tietysti arvottomia ole mutta pärjääkö niillä maailmalla? Suomen kielikin on pilattu eikä ketään kiinnosta oikein kirjoitus?
Oikeinkirjoitus ei ole kieltä. Mitään noista ei ole kielten ominaisuus.
"Ammuin sheriffin."
"I shot the sheriff."
Kielten ominaisuudet ovat esim. objektin merkintä (tässä suomessa "pääte" n). Määräisyys, ei ole suomessa pakollista merkitä, englannissa useinkin on. Mikään näistä kiel(iopillisi, e)sta tavoista ei tee kielestä hyödyllistä eikä hyödytöntä. Ymmärrätkö?
Saksa
Enemmän hyötyä työelämässä jos sitä osaa hyvin.
Saksalla pärjää monessa maassa, venäjällä Venäjällä. Mutta Venäjä on laajempi. Itse opiskelen saksaa ja joskus ehkä voisin ottaa ranskan. Näin ollen pidän noita järkevimpänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksaa puhutaan Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa, Luxemburgissa, Liechtensteinissa ja pohjois-Italiassa (Tiroli). Saksa on ylivoimaisesti EU:n eniten puhuttu äidinkieli ja Saksa on yksi maailman suurimpia kansantalouksia.
Erittäin hyvä huomio. Saksan kielen merkitys on suuri Euroopassa. Yli 100 miljoonaa ihmistä puhuu saksaa äidinkielenään.
Venäjää puhuvia on ainakin 200 miljoonaa.
Ei euroopassa.
Ennemmin arabiaa tai venäjää. Saksan kielellä ei ole tulevaisuutta nykykehityksellä.
Venäjää.
Saksan oppii itsenäisesti, se on helpompaa.
Valitset sen, josta tykkäät enemmän, tai et motivoidu opiskelemaan sitä.
Olen itse kansainvälisessä myyntityössä ja vaikka puhun kuutta kieltä, niin harmittelen että aikoinaan jätin venäjän kesken, siitä olisi hurjasti hyötyä ammatissani.
Vierailija kirjoitti:
Saksalla pärjää monessa maassa, venäjällä Venäjällä. Mutta Venäjä on laajempi. Itse opiskelen saksaa ja joskus ehkä voisin ottaa ranskan. Näin ollen pidän noita järkevimpänä.
Venäjän kielellä pärjää kyllä hyvin monessa muussakin maassa kuin vain Venäjällä. Venäjä on virallisena kielenä myös muissa kuin vain Venäjällä.
Opiskelin ensin saksan, koska kyrilliset pelotti ja Saksaan on helpompi mennä.
Nyt olen alkanut opetella venäjän kieltä.
Helpomminkin voisi valita.
Mark Twainko se oli kun sanoi, että saksan oppimiseen ei ihmisikä riitä.
Venäjästä sanotaan, että se on niin vaikeaa ettei venäläiset itsekään osaa sitä.
VENÄJÄÄ. Kaunis kieli ja korkea kulttuuria. Saksa on nasti kieli töksäyttelevä komentaj kieli,ruma kuten Hollanti. EU loppuu älä fanita fasisteja.
Itse luin aikoinaan lukiossa saksaa. En siis osaa sitä kovin hyvin. Nyt opiskelen venäjää, koska haluaisin ostaa Venäjältä kiinteistöjä, Sochissa hinnat nousee 15-30% vuodessa ja Pietaristakin saa edelleen uuden kaksion hyvältä alueelta 160 keurolla (eli huomattavasti halvemmalla kuin Helsingistä). Sochissa voi asunnon saada vielä meikäläisittäin naurettavalla hinnalla, esim. 70 000 euroa.
Ilman kielitaitoa ei kuitenkaan pääse kuin rahoistaan. Koijareita liikkuu sen verran paljon. Englanniksi jos koittaa kauppaa tehdä, ei tarjolla ole kuin huijareita.
Kannattaa miettiä, kumpi olisi oman tulevaisuuden urahaaveen kannalta parempi vaihtoehto. Saksan kieli on EU:n puhutuin kieli ja Saksalla on Euroopassa merkittävä asema, joten sikäli saksan kielestä olisi varmasti hyötyä. Jos asut Itä-Suomessa, jossa on paljon venäjänkielisiä ja uskot tekeväsi tulevaisuudessa sellaisia töitä, joissa venäjänkielestä olisi etua, venäjä.
Laaja kielitaito on aina suuri etu ja mikään ei estä sinua opiskelemasta lisää kieliä myöhemmin. Voit nyt valita sen kielen, joka itseäsi kiinnostaa enemmän ja myöhemmin aloittaa uuden kielen opiskelun.
Hel vettiäkö täällä kyselet?
Tee sitä mikä kiinnostaa juuri sinua ja aidosti!
Vai oletko matkija vai hyödynmaksimoija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin suuntaan tulevaisuuden suunnitelmat menee? Venäjä olisi kiinnostava mutta vaikea kieli. Ranskaa puhutaan paljon itä-kanadassa ja länsi-afrikassa. Jos suunnat on itään niin luulisin sen venäjän olevan paras vaihtoehto. Itä nousee ja kun venäjän naapurivaltio on kiina niin siinä voi miettiä tulevia supervaltoja. Espanjaa puhutaan paljon mutta niissä köyhissä valtioissa. Saksaa puhutaan sveitsissä ja itävallassa joten ehkä muissakin naapurivaltioissa.
Hyödyllisiä kieliä kaikki nuo suuret kielet. Saksaa puhutaan Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa, Luxemburgissa, Liechtensteinissa ja pohjois-Italiassa (Tiroli). Saksa on ylivoimaisesti EU:n eniten puhuttu äidinkieli ja Saksa on yksi maailman suurimpia kansantalouksia.
Jos taas tykkää latinomeiningistä ja nauttii auringon ottamisesta, espanja ja portugali ovat oikein hyviä vaihtoehtoja. Elämä on valintoja. :=)
Saksa on virallinen kieli myös Belgiassa, siellä on yksi saksankielinen alue.
Ihan sama kumpaa, mutta opiskele kunnolla ja yritä lähteä vaikka kielikurssille jompaan kumpaan maahan. Saksa ja venäjä ovat kumpikin vähän hankalia kieliä ja toisin kuin usein uskotellaan niin alkeet tai edes keskitason osaaminen eivät avaa ovia. Kun osaat sujuvasti venäjää tai saksaa niin ovat aukeaa ja pääset esim. kovapalkkaisiin myyntitöihin ja muihin. Mutta silloin pitää oikeasti osata kieltä kuin vettä vain ja ymmärtää myös kulttuurisia tekijöitä.
Olen opiskellut molempia yliopistossa sivuaineina (aineopinnot sisältäen puolen vuoden vaihtarina olon). Saksaa osaan erinomaisesti, venäjä on jäänyt turistitasolle. Työssä olen tarvinnut venäjää, tosin en enää pariin vuoteen sitäkään, kun koko ajan on englanninkielisempää. Ehkä jollain muulla toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on maailman suurin talousalue. Voisi olla varsin hedelmällistä osata Venäjän kieltä.
Olen opiskellut venäjää ja Venäjällä ei oteta venäjää puhuvaa naista johtajana vaan aina puhutellaan sihteerikkönä.
Venäjän markkinat on valtavan suuret. Meillä on vieressä 5 miljoonan asukkaan metropoli.