Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäsin lapsena Enid Blytonin kirjoista

Vierailija
30.09.2014 |

Mutta Tv5 elokuvan mukaan nainenhan oli ihan idiootti ja täysin kyvytön vanhempi...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:16"]

Että siis syö paljon kylmää kieltä ja inkiväärjuomaa luolassa papukaija olallaan :D 

[/quote]

Minun lukemissani käännöksissä puhuttiin aina inkiväärioluesta, ja minä ihmettelin, miten lapset saavat juoda olutta. :D

Viisikotkin luin kymmeniä kertoja, totta kai, mutta suosikkejani olivat Salaisuus- ja Seikkailu -sarjat. Tuo eilinen elokuva on minulla boksissa, en ole ehtinyt sitä katsoa vielä.

Vierailija
2/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta eukosta mieleen sisareni, käyttäytyy aivan samalla tavalla, tosin ei ihan noin rikas kuin tämä kirjailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuko elokuvan lopussa jotain erikoista? Nukahdin viimeisellä mainoskatkolla. Ihan mielenkiintoinen elokuva, enpä ollut kirjailijasta koskaan kuullut mitään tuollaista. Jotain hänen kirjojaan luin lapsena.

Vierailija
4/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne kirjat olivat tappavan tylsiä.

Vierailija
5/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva oli kyllä aika hurja. Mutta eikös se usein niin mene, että idyllisen mielikuvakulissin takaa paljastuu jotain ihan muuta? Muita esimerkkejä Anna Wahlgren ja Lapsikirja, ja ikoninen Astrid Lindgrenkin antoi lapsensa vuosiksi pois...

Vierailija
6/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin elämäkerran, leffaa en nähnyt. Melkoista tusinatavaraa nuo kirjat, kun ehti kirjoittaa niitä 750 kpl. Todella häiriintynyt ja piittaamaton ihminen omalle perheelleenz

Vierailija
7/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:16"]

Että siis syö paljon kylmää kieltä ja inkiväärjuomaa luolassa papukaija olallaan :D 

[/quote]

Minun lukemissani käännöksissä puhuttiin aina inkiväärioluesta, ja minä ihmettelin, miten lapset saavat juoda olutta. :D

Viisikotkin luin kymmeniä kertoja, totta kai, mutta suosikkejani olivat Salaisuus- ja Seikkailu -sarjat. Tuo eilinen elokuva on minulla boksissa, en ole ehtinyt sitä katsoa vielä.

[/quote]

Eikös niillä ollut aina jotain omenakakkua tai -piirakkaa eväänä. Ja muutenkin eväitä koko ajan :D?

En muista enää; jo pian 40 vuotta, kun olen noita lukenut, mutta kaikki osat Viisikoista, Salaisuus ja Seikkailu-sarjoista taisin lukea.

Vierailija
8/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:07"]

Mutta Tv5 elokuvan mukaan nainenhan oli ihan idiootti ja täysin kyvytön vanhempi...

[/quote]

Kannattaa lukea hänestä kirjoitettu elämäkerta.

Vierailija
9/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:04"]

[/quote]

Oliko elämäkerran mukaan samanlainen kuin elokuvassa? Kyllä kävi niitä tyttäriä sääliksi leffaa katsoessa! Äiti kirjoittaa maailman lapsille, muttei ole pätkääkään kiinnostunut omistaan, todella surullista!

[/quote]

Vierailija
10/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:04"]

[/quote]

[/quote]

Meni lainaus pieleen, sorry! Siis:

Oliko elämäkerran mukaan samanlainen kuin elokuvassa? Kyllä kävi niitä tyttäriä sääliksi leffaa katsoessa! Äiti kirjoittaa maailman lapsille, muttei ole pätkääkään kiinnostunut omistaan, todella surullista!

Vierailija
11/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:03"]

Eikös niillä ollut aina jotain omenakakkua tai -piirakkaa eväänä. Ja muutenkin eväitä koko ajan :D?

[/quote]

Juu, aina ne olivat syömässä. :D Jossain näkemässäni kirjailijaa koskevassa dokkarissa oli, että syöminen oli kirjoissa milteinpä pääosassa siksi, että monet niistä oli kirjoitettu sodan ja/tai puutteen ja säännöstelyn aikana, jolloin brittilapset elivät huonolla ravinnolla ja herkut olivat tavoittamattomissa. Annettiin siis toivoa paremmasta tai jotain siihen suuntaan. No, minun massuni olisi varmasti kurninut kahta kauheammin, jos olisin nälissäni lukenut herkkuvuorista, joita jossain luolissa aina naposteltiin. :D

Vierailija
12/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dramatisoituja elokuvia ei kannata ottaa minään totuutena jonkun henkilön, elävän tai kuolleen, luonteesta. Eiköhän meistä jokaisesta saataisi ihan tositapahtumiin perustuva "kauhuelokuva" kun otetaan ne pahimmat hetket ja unohdetaan hyvät.

Ei sillä, useinhan kai eri alojen taiteilijat on aika itsekeskeisiä, en väitä että Blyton olisi ollut joku unelmaäiti ja ihmisenä täydellinen. En tiedä, ehkä se luova tuottaminen vaatii tiettyä kääntymistä sisäänpäin. 

Vierailija
13/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suurin piirtein oppinut lukemaan kun aloin tavata Viisikkoja. Olen sen jälkeen lukenut vähintään pari kirjaa viikossa. Mulle Viisikot avasivat kirjojen maailman. Mielikuvitus lensi ja sivut kääntyivät. Usen lasten- ja nuortenkirjoja syytetään köyhyydestä sanojen tai juonen suhteen. Itse koen niin, että jos nämä ensimmäiset kirjat houkuttelevat lukemaan lisää on tehtävä täytetty. 

Vierailija
14/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistäkää joku lyhyesti millanen se Enid nyt sitte on ollu

Vierailija
15/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
16/29 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:59"]

Elokuva oli kyllä aika hurja. Mutta eikös se usein niin mene, että idyllisen mielikuvakulissin takaa paljastuu jotain ihan muuta? Muita esimerkkejä Anna Wahlgren ja Lapsikirja, ja ikoninen Astrid Lindgrenkin antoi lapsensa vuosiksi pois...

[/quote]

No juuri meinasin kysäistä että mitenköhän on Astrid Lindgrenin laita, kun Peppikin asui orpona heitteillä talohörskässä, Eemeli sai hylkäämisen kokemuksia verstashuoneessa, Ronjan isä oli ryöväri ja Veljeni Leijonamielen veljeksillä oli kuolemaa ja kauhua melkein 24/7....

Melukylän lapsilla sentään oli normaalit vanhemmat.

Vierailija
17/29 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten?

Vierailija
18/29 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi emme sitä tienneet vaan nautimme vain Viisikon seikkailuista.

Vierailija
19/29 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkäsin. Niissä syötiin paljon ruokaa. Ja nukuttiin telttasängyssä. Tosin ihmettelin että mikä on telttasänky. Kuvittelin että se on tosi pieni teltta jonka sisään on tungettu sänky ja siinä nukutaan niin että naama on ihan teltan katossa kiinni :D

Vierailija
20/29 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä olin aina luullut että hän oli MIES...