Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?

Vierailija
29.08.2021 |

...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?

Kommentit (239)

Vierailija
161/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on väärin jos muualla euroopassa ferritiini ala-arvo on 30 mutta suomessa se on vartavasten laskettu 10, sen vuoksi että potilaita olisi muuten liikaa.

Kaikista kommenteista huolimatta NÄIN  ei saisi toimia kuten yllä lukee.

Vierailija
162/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain anemian nuorena verenluovutuksista. Olin hyvin urheilullinen ja hb meni 149 ---> 120. Tämä vika arvo otettiin spr:n pisteessä joka kertoi, että en saa luovuttaa kun arvo on liian matala.

Mistään ferritiineistä en tuolloin edes tiennyt. En kuitenkaan vuosiin palautunut noista luovutuksista ja en itse sitä edes jollain tasolla tajunnut. Uskoin sitä, että arvot palautuvat itsestään ajan myötä. No eiväthän ne palaudu jos menkat ovat yleensä runsaat.

Nyt 1,5 v sitten kun työt loppuivat keväällä ajattelin, että yhtäkkinen kaamea väsymys on uupumusta (työ oli raskasta fyysistä työtä) ja että ehkä kyseessä on taas raudanpuute.

Verikokeissa löytyikin sitten matala b12-arvo joka olisi normaali kasvissyöjälle. En ole kasvissyöjä. Lisäksi kilpirauhasarvo TSH oli siinä rajoilla eli TSH 4,15. Kun kävin kontrollissa pari kuukautta myöhemmin TSH oli noussut 4,39 ja lisäksi otettiin T4V joka oli 14 eli aika ok.

Sain sitten pyytämällä tyroksiinia, koska väsymys oli ollut kova. Lisäksi olin ollut masentunut jo pitemmän aikaan, mutta siitä en sanonut kun en halunnut, että hoito keikahtaa sinne masiksen hoidon puolelle.

Nyt olen syönyt 25 mikrogramman annosta tyroksiinia tässä ekassa kokeilussa ja ensi kuun alussa on kontrolli. Mielestäni tämäkin jo hieman auttaa vaikka 50 mikrogrammaa on yleensä alkuannostus.

Lisäksi olen syönyt myös magnesiumia ja d-vitamiinia sekä syönyt mahdollisimman monipuolisesti. Olen urheillut käymällä aamuisin kävelyllä, välillä pitkälläkin ja tehnyt lihaskuntoa. Olen siis tehnyt kaikkea mahdollista sen eteen, että pääsen parempaan kuntoon jotta pääsen taas töihin ja opintoihin kiinni.

Haluan nähdä myös eliminoida huonojen elämäntapojen vaikutukset terveyteen joka voi vaikeuttaa hoitotasapainoa kilpirauhasen kanssa kun hoito on vasta alussa. Niin, ja oli painoakin kertynyt jota olen saanut myös pätkäpaastolla pois.

No huhuh - sait anemian nuorena verenluovutuksesta.

No totta kai hemoglobiini laskee verenluovutuksessa ja palautuu sen jälkeen normaaliksi.

Miksi annat ymmärtää että verenluovutus olisi jotenkin syyllinen sinun rauta-arvojen mataluuteen.

Kaikkea kanssa.

Kävin silloin kolmessa luovutuksessa vuoden aikana joka siis oli maksimi naiselle. Niin minäkin uskoin tuon, että arvot palautuvat kyllä. Sitä ei vain sanota, että se vie aikaa, joskus hyvinkin kauan, ja sitä ei myöskään sanota, että tietyt asiat voivat pitää arvot matalina pitkään kuten esim. runsaat kuukautiset, riittämätön rauta ruokavaliossa jne. jolloin se hb ei edes nouse tai varastorauta. Itse myös harrastin paljon urheilua ja tein fyysistä työtä jotka vaikuttavat taustalla. Minulla ihan oikeasti meni vuosikausia toipua tuosta! Ihan lääkärissä todettiin se ANEMIA.

Mielestäni esim. naisille jotka haluavat verta luovuttaa pitäisi näitä asioita painottaa, koska verenluovutuksen ei pitäisi tapahtua oman terveyden kustannuksella. Nuorena naisena olin idealisti ja halusin tietysti auttaa potilaita luovuttamalla verta. Täytyisi kuitenkin seurata niitä arvoja (hb ja ferritiini) ja toppuutella liian innokkaita, että oma terveys pitää laittaa etusijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain anemian nuorena verenluovutuksista. Olin hyvin urheilullinen ja hb meni 149 ---> 120. Tämä vika arvo otettiin spr:n pisteessä joka kertoi, että en saa luovuttaa kun arvo on liian matala.

Mistään ferritiineistä en tuolloin edes tiennyt. En kuitenkaan vuosiin palautunut noista luovutuksista ja en itse sitä edes jollain tasolla tajunnut. Uskoin sitä, että arvot palautuvat itsestään ajan myötä. No eiväthän ne palaudu jos menkat ovat yleensä runsaat.

Nyt 1,5 v sitten kun työt loppuivat keväällä ajattelin, että yhtäkkinen kaamea väsymys on uupumusta (työ oli raskasta fyysistä työtä) ja että ehkä kyseessä on taas raudanpuute.

Verikokeissa löytyikin sitten matala b12-arvo joka olisi normaali kasvissyöjälle. En ole kasvissyöjä. Lisäksi kilpirauhasarvo TSH oli siinä rajoilla eli TSH 4,15. Kun kävin kontrollissa pari kuukautta myöhemmin TSH oli noussut 4,39 ja lisäksi otettiin T4V joka oli 14 eli aika ok.

Sain sitten pyytämällä tyroksiinia, koska väsymys oli ollut kova. Lisäksi olin ollut masentunut jo pitemmän aikaan, mutta siitä en sanonut kun en halunnut, että hoito keikahtaa sinne masiksen hoidon puolelle.

Nyt olen syönyt 25 mikrogramman annosta tyroksiinia tässä ekassa kokeilussa ja ensi kuun alussa on kontrolli. Mielestäni tämäkin jo hieman auttaa vaikka 50 mikrogrammaa on yleensä alkuannostus.

Lisäksi olen syönyt myös magnesiumia ja d-vitamiinia sekä syönyt mahdollisimman monipuolisesti. Olen urheillut käymällä aamuisin kävelyllä, välillä pitkälläkin ja tehnyt lihaskuntoa. Olen siis tehnyt kaikkea mahdollista sen eteen, että pääsen parempaan kuntoon jotta pääsen taas töihin ja opintoihin kiinni.

Haluan nähdä myös eliminoida huonojen elämäntapojen vaikutukset terveyteen joka voi vaikeuttaa hoitotasapainoa kilpirauhasen kanssa kun hoito on vasta alussa. Niin, ja oli painoakin kertynyt jota olen saanut myös pätkäpaastolla pois.

No huhuh - sait anemian nuorena verenluovutuksesta.

No totta kai hemoglobiini laskee verenluovutuksessa ja palautuu sen jälkeen normaaliksi.

Miksi annat ymmärtää että verenluovutus olisi jotenkin syyllinen sinun rauta-arvojen mataluuteen.

Kaikkea kanssa.

Kävin silloin kolmessa luovutuksessa vuoden aikana joka siis oli maksimi naiselle. Niin minäkin uskoin tuon, että arvot palautuvat kyllä. Sitä ei vain sanota, että se vie aikaa, joskus hyvinkin kauan, ja sitä ei myöskään sanota, että tietyt asiat voivat pitää arvot matalina pitkään kuten esim. runsaat kuukautiset, riittämätön rauta ruokavaliossa jne. jolloin se hb ei edes nouse tai varastorauta. Itse myös harrastin paljon urheilua ja tein fyysistä työtä jotka vaikuttavat taustalla. Minulla ihan oikeasti meni vuosikausia toipua tuosta! Ihan lääkärissä todettiin se ANEMIA.

Mielestäni esim. naisille jotka haluavat verta luovuttaa pitäisi näitä asioita painottaa, koska verenluovutuksen ei pitäisi tapahtua oman terveyden kustannuksella. Nuorena naisena olin idealisti ja halusin tietysti auttaa potilaita luovuttamalla verta. Täytyisi kuitenkin seurata niitä arvoja (hb ja ferritiini) ja toppuutella liian innokkaita, että oma terveys pitää laittaa etusijalle.

Se vielä, että aloin epäillä raudanpuutosta kun oireet olivat niin samanlaiset: väsymystä, voimattomuutta, aivosumua yms. ja tuohon päälle tuli hengenahdistus. Joinain päivinä olo on parempi ja jaksan lenkkeillä, toisina hengästyttää ja välillä huimaa inhottavasti johon auttaa jos syön kunnolla ja lisään ruokaan kunnolla suolaakin.

Se tyyppi joka olin ennen ensimmäistäkään luovutusta jaksoi pyöräillä päivässä 30 km, tehdä fyysistä työtä 8 h/pv, käydä 10 km lenkillä tuohon päälle ja oli kiinnostunut opiskelusta ja itsensä sivistämisestä...tässä verrataan nyt teräsnaista sohvaperunaan.

Kun kaikkia terveyden syy-yhteyksiä ei vielä edes tunneta eikä puoltakaan jakseta tutkia niin MIKSI nuoret naiset päästetään huonoon kuntoon? Ketä se hyödyttää, että naiset ovat sairaita ja voivat huonosti? Miksei näitä asioita kerrota jo koulussa kun naisen keho on miestä paljon herkempi, heikompi ja kuitenkin kestävämpi naisen kyetessä synnyttämään ja elämään miestä pitemmän elämän?

Vierailija
164/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä vähätellä yhtään. Itse sain 3 lasta 5 vuoden sisään ja laitatin kierukan. Vuodin yli vuoden putkeen ja lähtökohta oli jo esikoisen synnytyksessä menetetty veri jonka takia hg oli alle 80. Eikä korjaantunut, missään ei muuta kuin naureskeltu että oletpa aneeminen mutta kyllä se siitä ajan kanssa.

Kuopus oli jo 8 vuotias kun löytyi ferritiinin puute. Vasta sitten aloin saamaan elämäni takaisin ja lapset äidin joka jaksaa muutakin kuin levätä.

Olen katkera miten asiat meni, kävin lääkärissä monesti itkemässä väsymystä ja muita oireita. Minulle vastattiin vain että sellaista se äitinä olo on.

Ihan uskomatonta että lääkäri kohautti vain olkiaan kun hg oli huonoimmillaan 72. Ei kuulemma tarvitse välittää jos tietää miksi on alhainen kuten minulle veren menetys synnytyksessä, jälkivuodot, runsaat kuukautiset ja jatkuva tiputteluvuoto kierukan jälkeen.

Vierailija
165/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla julkaistiin tutkimus päiväkoti ikäisten lasten syömisistä. Vain 14 % söi tarpeeksi kasviksia. Se on mun mielestä aivan järjettömän vähän.

Sitten kun tuohon vielä pistetään päälle heidän aikuisensa, jotka nirppailevat vielä enemmän kuin mukulat... niin ihmiset eivät syö monipuolisesti. Kuvittelevat kyllä syövänsä, mutta kun laitetaan joku ulkopuolinen seuraamaan tilanteita, niin totuus on suht karua.

Sen takia noita imeytymishäiriöitä ja puutostilojakin on enemmän, kun ravitsemus on perseellään.

Vierailija
166/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli nuorempana anemia. Sitten kolmen neljänkympin välissä lihosin reippaasti ja oho rauta ja ferritiinit ovat olleet loistavat.

Sen lisäksi olen vuosikymmenen ollut kasvissyöjä.

Vierailija
167/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä vähätellä yhtään. Itse sain 3 lasta 5 vuoden sisään ja laitatin kierukan. Vuodin yli vuoden putkeen ja lähtökohta oli jo esikoisen synnytyksessä menetetty veri jonka takia hg oli alle 80. Eikä korjaantunut, missään ei muuta kuin naureskeltu että oletpa aneeminen mutta kyllä se siitä ajan kanssa.

Kuopus oli jo 8 vuotias kun löytyi ferritiinin puute. Vasta sitten aloin saamaan elämäni takaisin ja lapset äidin joka jaksaa muutakin kuin levätä.

Olen katkera miten asiat meni, kävin lääkärissä monesti itkemässä väsymystä ja muita oireita. Minulle vastattiin vain että sellaista se äitinä olo on.

Ihan uskomatonta että lääkäri kohautti vain olkiaan kun hg oli huonoimmillaan 72. Ei kuulemma tarvitse välittää jos tietää miksi on alhainen kuten minulle veren menetys synnytyksessä, jälkivuodot, runsaat kuukautiset ja jatkuva tiputteluvuoto kierukan jälkeen.

Herranen aika - olisihan heidän (lääkärien) pitänyt ymmärtää korjata veren vähyys eli tiputtaa punasoluja suoraan suoneen ja sen jälkeen rautainfuusio heti perään. Missä tällaisia lääkäreitä on jotka eivät hoida?

Vierailija
168/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti on vähentynyt. Minulla on hemoglobiini 160, olen nainen ja arvo on liian korkea! On kehotettu verenluovutukseen, mutta en voi, koska olen saanut aikoinaan anafylaktisen shokin parikin kertaa.  Syön lihaa joka päivä jossain muodossa, mutta tietysti myös kasviksia siihen oheen. Normaalipainoinen.

Vierailija
169/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö anafylaktisen shokki jotenkin verenluovutukseen?

Siinähän vain valutetaan verta sinusta pois, eikä laiteta sinuun mitään ylimääräistä. No ehkä suolaliuosta mutta se nyt ei ole ongelma. 

Vierailija
170/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kamala, miten sua on kohdeltu.

Mä menetin verta synnytyksessä reippaammin ja silloin hg liikahti 109 -> 72. Lääkäri ja henkilökunta vikkelään tilaili punasoluja. Muutama pussi sitä muhun tiputettiin vuorokauden aikana. - naistenklinikalla. Nousihan se kivasti ja silti olin vielä lopen uupunut kaikesta. Henkilökunta piti kuin kukkaa kämmenellä, että tuommoisen kokemuksen jälkeen osalla palautuminen ottaa aikansa. Lisärautaa ja unta palloon.

Tuossahan ei ole edes rahkeita alkaa vänkää vastaan lääkärille, kun on jo valmiiksi väsynyt ja uupunut. Tulipa ihan kurja fiilis sun kannalta.

Vierailija
171/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis anafylaktisen shokin tuskin TARTTUU verenluovutuksessa =)

Vierailija
172/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on väärin jos muualla euroopassa ferritiini ala-arvo on 30 mutta suomessa se on vartavasten laskettu 10, sen vuoksi että potilaita olisi muuten liikaa.

Tuo sama tyyppi keksii Korona ketjuun yhtä idiottimaisia väittämiä kuten rokote sisältää metallia.

Vierailija
173/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hg:tä, se on hb!

Vierailija
174/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sama tyyppi keksii Korona ketjuun yhtä idiottimaisia väittämiä kuten rokote sisältää metallia.

No ei kyllä keksinyt mitään koronaan liittyvää koska minä kirjoitin itse noi molemmat lainaukset. 

Eli kuka keksi ja mitä tarkoitat?

Suomessa raudan ala-arvo on 10 ja muualla maailmassa 30.

JA SE on väärin jos jokin.

Vierailija
175/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, antaisin milloin tahansa tämän raudanpuuteanemian pois, vaikka sulle. Ei tämä mitään herkkua ole ja onneksi minulla on hyvät lääkärit jotka ymmärtää mittailla tuota rautaa ja hb:ta säännöllisesti ja etsivät minusta anemian aiheuttajaa, syy on tod. näk. löytynyt ja sitä hoidetaan, tutkimukset on sitten kaikkea muuta kuin helppoja.

Terkkuja vaaan täältä kun raudanpuuteanemiaa on sairastettu kohta 5 vuotta.

Vierailija
176/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on este verenluovutukselle, lukee netissä. Siinä jää nähtävästi jotain vasta-aineita vereen, jotka muille sitten haitallisia! Lisäksi minulla on päivittäinen antihistamiinilääkitys, koska joudun työskentelemään tiloissa, joissa on epäpuhtauksia. 

Vierailija
177/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap, antaisin milloin tahansa tämän raudanpuuteanemian pois, vaikka sulle. Ei tämä mitään herkkua ole ja onneksi minulla on hyvät lääkärit jotka ymmärtää mittailla tuota rautaa ja hb:ta säännöllisesti ja etsivät minusta anemian aiheuttajaa, syy on tod. näk. löytynyt ja sitä hoidetaan, tutkimukset on sitten kaikkea muuta kuin helppoja.

Terkkuja vaaan täältä kun raudanpuuteanemiaa on sairastettu kohta 5 vuotta.

Kerrotko millaisia tutkimuksia sinulle on tehty ja mitä epäillään?

Itse olen anemiaa sairastanut koko ikäni eikä varsinaista syytä ole löytynyt vaikka vwb on yksi syyllinen ainakin.

Vierailija
178/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla julkaistiin tutkimus päiväkoti ikäisten lasten syömisistä. Vain 14 % söi tarpeeksi kasviksia. Se on mun mielestä aivan järjettömän vähän.

Sitten kun tuohon vielä pistetään päälle heidän aikuisensa, jotka nirppailevat vielä enemmän kuin mukulat... niin ihmiset eivät syö monipuolisesti. Kuvittelevat kyllä syövänsä, mutta kun laitetaan joku ulkopuolinen seuraamaan tilanteita, niin totuus on suht karua.

Sen takia noita imeytymishäiriöitä ja puutostilojakin on enemmän, kun ravitsemus on perseellään.

Tuo ei kerro juuri muuta kuin sen että nämä suositukset on sellaisia joita on haastava noudattaa arjessa. Ei siis riitä että syö vihanneksia usein ja monipuolisesti vaan pitäisi olla se tietty lautasmalli, eikö tuossa sen toteutumista tutkittu ja jotain että onko joka aterialla vihanneksia tms. Nykyään monessa perheessä kuitenkin syödään enemmän vihanneksia ja hedelmiä kuin ennen, mutta näillä tutkimuksilla on helppo saada kuulostamaan siltä että kaikilla lapsiperheillä olisi ruokavalio ihan retuperällä. Joillain varmaan onkin mutta en usko että tilanne yleisesti on niin paha kuin annetaan ymmärtää.

Vierailija
179/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on este verenluovutukselle, lukee netissä. Siinä jää nähtävästi jotain vasta-aineita vereen, jotka muille sitten haitallisia! Lisäksi minulla on päivittäinen antihistamiinilääkitys, koska joudun työskentelemään tiloissa, joissa on epäpuhtauksia. 

OK, Kiitos että infosit - ei sitä tavis voi kaikkea tietää =)

Vierailija
180/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no esimerkiksi mulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferritiini 17. Minkäs sille voi, jos sua häiritsee toisten sairaudet. Olen pahoillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi