Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?

Vierailija
29.08.2021 |

...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta palstaa seuranneena olen huomannut etta Suomessa on aina menossa joku puutostila. Nyt on nakojaan D-vitamiini kaluttu loppuun ja tilalle otettu ferritiini. Mita seuraavaksi?

Vierailija
182/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti on vähentynyt. Minulla on hemoglobiini 160, olen nainen ja arvo on liian korkea! On kehotettu verenluovutukseen, mutta en voi, koska olen saanut aikoinaan anafylaktisen shokin parikin kertaa.  Syön lihaa joka päivä jossain muodossa, mutta tietysti myös kasviksia siihen oheen. Normaalipainoinen.

No paljonko sulla on ferritiini? Se tässä on se mielenkiintoinen asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan mustaa makkaraa ja maksalaatikkoa syömään sekä parsakaalia ja pakasteesta viinimarja pusseja ja hernepusseja . Maksamakkarat ja herneet.

Vierailija
184/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla erittäin runsaiden menkkojen takia. Syitä on monia.

Näin on aina ollut ja rautakuuria välillä syöty. Nyt nettiaikana haetaan itse "tietoa" ja vaaditaan julkiselta kalliita rautatiputiksia, vaikka arvot olisi ok. Oireet on epämääräisiä ja varmaan henkilöille todellisia, mutta uskon että on kyseessä uusi luulosairaus. Mietin vaan että mistä tämä yhtäkkinen ilmiö on alkanut.

Ne arvothan voivat olla mitä vain..suomessa muutenkin monet arvot ovat liian alhaalla/ylhäällä. Suomessa hyvä ferritiini saattaa olla "ok" 30 mikä on aivan liian alhaalla varsinkin jos kärsii suolistosairauksista, kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai liian kovista menkoista. 

Sitä en usko että rautatiputuksia annetaan kenellekkään noin vain kun edes ne jotka ovat pahasti aneemisia eivät meinaa niitä saada. 

Ota myöskin huomioon raudan imeytymishäiriöt, arvot saattavat olla ok mutta kroppa ei voi hyvin. 

Vierailija
185/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta palstaa seuranneena olen huomannut etta Suomessa on aina menossa joku puutostila. Nyt on nakojaan D-vitamiini kaluttu loppuun ja tilalle otettu ferritiini. Mita seuraavaksi?

Ei se mitenkään ole kaluttu loppuun kuin ehkä median kannalta, mutta kyllä siitäkin vieläkin tehdään juttuja jonkin verran.

Jos fakta on se, että aurinkoisissa maissa ihmisillä on 150 dee, ja meillä täällä pimeässä pohjolassa hyvässä lykyssä puolet siitä ja monilla paha puutos eli alle 50, niin miksi siitä pitäisi vaieta?

Sama juttu ferritiinissä, kun fakta on se, että naisilla on huonot lukemat, jos viitteet on 5-205 niin eikö ihan maalaisjärki sano että jos on sille alapäässä tuota haitaria niin ei voi elimistö toimia yhtä hyvin kuin sellaisella jolla on lähempänä tuota yläpäätä? Sama juttu kuin väittäisi että litra bensaa autossa riittää yhtä pitkälle matkalle kuin 20 litraa.

Vierailija
186/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyruokavalio aiheuttaa sen ja lisääntyneet IBS-taudit ja muut suolistosairaudet.

Vai kuuluuko näistä tuotteista monikin tuntemasi ihmisen ruokavalioon?

(mg/100 g)

Sianmaksa 31,4

Veriohukainen, teollinen 21,6

Merilevä, nori, kuivattu 19,6

Vehnälese 18,6

Kurpitsansiemen 15

Soijarouhe 13,7

Linssit (ruskea tai vihreä) 11,1

Maksamakkara, kevyt 9,7

Poronpaisti 9,5

Nahkiainen, savustettu 6,1

Sinisimpukka, säilyke 5,8

Pavut (ruskeaa tai valkoinen) 5,3

Täysjyväruisjauho 4,9

Katkaravut 4

Ruisleipä 3–4

Nykyisin syödään vaaleaa-kaura-täysjyväleipää enemmän kuin ruisleipää.

Ja höpö höpö. Suomessa ruokavaliosta johtuva raudanpuute on harvinaista (lähinnä kasvissyöjillä). Usein raudanpuutteen syynä on runsaat menkat (naisilla yleistä), raskaus tai esim. jokin imeytymishäiriö. Muita syitä voi olla esim lääkitys, joka vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen.

Mun rauta-arvot ei oo nousseet minnekään vaikka julkisella puolella hoidettua vuosia ja kierukankin lääkärin ehdotuksesta hankin. Nyt vaihdetaan taas valmistetta. Varsinaista anemiaa ei ole kun hb kyllä nousee helposti yli viitearvon pienelläkin ferritiinin nousulla.. mutta silti ferritiini on tosi matala, lääkäri sanoi että olis outoa jos mulla ei olis mitään oireita...

Olen aina (jo ennen raudanpuutetta) syönyt hyvin rautapitoisia ruokia ja yrittänyt syödä niitä vielä enemmän (toki rajat huomioiden). Syön mm. maksaa, munuaisia, pinaattia, veriohukaisia, nahkiaisia, kalaa eri muodoissa, muita lihatuotteita, jne...

Rautavalmisteet olen ottanut C-vitamiinin kanssa ja välttänyt ottamasta yhtä aikaa kalsiumin tai teen/kahvin kanssa.

En kuulu mihinkään raudanpuute-ryhmiin. Joskus ottaa päähän että tuntemattomat alkaa ehdotella jotain pinaatin syömistä...

joskus myös vähän ihmetyttää nämä jotka puhuu aivosumusta ym jollain 70 ferritiiniarvoilla koska vaikka ymmärrä ja samaistun niin mun mielestä siinä kohtaa pitäis ettiä jotain muuta sairautta mikäli ei ferritiinin nostamisella aivosumu katoa jne. Tai ainakin itse niin tekisin. Ja hämmentää sekin ett joku toinen saa noilla arvoilla rauta-infuusion mut ite syön reseptillä rautaa vuodesta toiseen.

Vierailija
187/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no esimerkiksi mulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferritiini 17. Minkäs sille voi, jos sua häiritsee toisten sairaudet. Olen pahoillani.

Oletko ajatellut että jos sun ferritiini olis vaikka 117, vois olla ettei sulla mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa enää oliskaan?

Vierailija
188/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kilpirauhanen on käytetty loppuun  , pitää olla joku uus juttu aina.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana mua ottaa päähän kilpirauhasongelmien vähättely. Ei se ole mikään muotisairaus kaikille. Esim. itselläni on sädehoidon aiheuttama vajaatoiminta. Kilpirauhanen oli hoitoalueella ja onkologi osasi odottaa vajaatoimintaa ja siksi arvoja seurattiin koko ajan. Loppuelämän lääkitys.

Vierailija
189/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi selitysmalli laiskuudelle.

Vierailija
190/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyruokavalio aiheuttaa sen ja lisääntyneet IBS-taudit ja muut suolistosairaudet.

(mg/100 g)

Sianmaksa 31,4

Vehnälese 18,6

Kurpitsansiemen 15

Soijarouhe 13,7

Maksamakkara, kevyt 9,7

Poronpaisti 9,5

Täysjyväruisjauho 4,9

Katkaravut 4

Ruisleipä 3–4

Ja höpö höpö. Suomessa ruokavaliosta johtuva raudanpuute on harvinaista (lähinnä kasvissyöjillä). Usein raudanpuutteen syynä on runsaat menkat (naisilla yleistä), raskaus tai esim. jokin imeytymishäiriö. Muita syitä voi olla esim lääkitys, joka vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen.

Mun rauta-arvot ei oo nousseet minnekään vaikka julkisella puolella hoidettua vuosia ja kierukankin lääkärin ehdotuksesta hankin. Nyt vaihdetaan taas valmistetta. Varsinaista anemiaa ei ole kun hb kyllä nousee helposti yli viitearvon pienelläkin ferritiinin nousulla.. mutta silti ferritiini on tosi matala, lääkäri sanoi että olis outoa jos mulla ei olis mitään oireita...

Olen aina (jo ennen raudanpuutetta) syönyt hyvin rautapitoisia ruokia ja yrittänyt syödä niitä vielä enemmän (toki rajat huomioiden). Syön mm. maksaa, munuaisia, pinaattia, veriohukaisia, nahkiaisia, kalaa eri muodoissa, muita lihatuotteita, jne...

Rautavalmisteet olen ottanut C-vitamiinin kanssa ja välttänyt ottamasta yhtä aikaa kalsiumin tai teen/kahvin kanssa.

En kuulu mihinkään raudanpuute-ryhmiin. Joskus ottaa päähän että tuntemattomat alkaa ehdotella jotain pinaatin syömistä...

joskus myös vähän ihmetyttää nämä jotka puhuu aivosumusta ym jollain 70 ferritiiniarvoilla koska vaikka ymmärrä ja samaistun niin mun mielestä siinä kohtaa pitäis ettiä jotain muuta sairautta mikäli ei ferritiinin nostamisella aivosumu katoa jne. Tai ainakin itse niin tekisin. Ja hämmentää sekin ett joku toinen saa noilla arvoilla rauta-infuusion mut ite syön reseptillä rautaa vuodesta toiseen.

Ihmiset on yksilöitä, osalle riittää ferritiini 70 joillekin vasta 100, mitä ihmeellistä siinä on? Ei kukaan saa 70 arvoilla rautaa suoneen. Korkeimmat on olleet alle 40 joita minä tiedän tuttuja ihmisiä tai raudanpuute ryhmistä.

Ja aina etsitää ja etsitään jopa vuosia jotain muuta syytä ettei vaan tarvisi myöntää että joo, alhainen ferritiini on ja pitää antaa rautaa. Syynä lähinnä se että on nainen joka menettää rautaa muutaman viikon välein n. 40 vuotta. Siihen päälle raskaudet, synnytykset, keskenmenot, jälkivuodot jne.

Eikä sitä ruualla korjata.  Raudan saantisuositus on miehillä 9 mg/vrk ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla 15 mg/vrk, mistä sellaisen määrän nykynaiset saa ruuasta? Hyvin harva syö tuollaisia määriä rautapitoisia ruokia niin että ne myös imeytyy.

Vierailija
191/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vain on tosi että suomessa vapaana liikkuu naisia hyvin paljon joiden ferritiin arvo on alle sen 30 ja näistäkin hyvin suurella osuudella ferritiini arvo alle 10. JA lääkärit viis veissaavat.

Onhan se ihan helvetinmoinen kustannuskysymys jos naiset täytyisi hoitaa kuntoon.

Entäpä jos olisi miehistä kysymys.

Olisiko syy ylipursuaviin menkkoihin ja välivuotoihin e-pillerit? tai jokin muu yleinen kemikaali?

Vierailija
192/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinit 5 ja todettu anemia, mutta pelkästään määrätty rautakuuri tableteilla. Ongelmana se, että vatsa ei kestä. Miten pääsee infuusioon?

Vierailija
193/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kilpirauhanen on käytetty loppuun  , pitää olla joku uus juttu aina.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana mua ottaa päähän kilpirauhasongelmien vähättely. Ei se ole mikään muotisairaus kaikille. Esim. itselläni on sädehoidon aiheuttama vajaatoiminta. Kilpirauhanen oli hoitoalueella ja onkologi osasi odottaa vajaatoimintaa ja siksi arvoja seurattiin koko ajan. Loppuelämän lääkitys.

Mutta joidenkin kohdalla nämä nimenomaan on itse keksittyjä mielikuvitussairauksia, ja sehän oli nyt keskustelun aiheena. Ei siis se että joillain on ihan oikea diagnoosi ja lääkärin määräämät lääkkeet jne eikä ole heitä varmaan tarkoitus kritisoida. Vaan niitä jotka ei suostu hyväksymään että heillä kyseistä sairautta ei ole. Luitko aloitusta?

Vierailija
194/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis ne hlöt joiden tiedän saaneen rautainf. ovat käyneet käsittääkseni yksityisellä mut mulla ei ole sellaista mahdollisuutta taloudellisesti että hoitaisin raudanpuutta yksityisellä.

T 186

Vierailija
195/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinit 5 ja todettu anemia, mutta pelkästään määrätty rautakuuri tableteilla. Ongelmana se, että vatsa ei kestä. Miten pääsee infuusioon?

Mulla oli sama ja söin rautaa ruokana ja pillereinä kuukauden verran niin että veriohukaiset tuli korvista jo ja sain ferritiini arvon nousemaan 10. Menin vain uudestaan ja uudestaan lääkärille valittamaan liian heikkoa oloa ja väsymystä, sanoin että EN JAKSA olla/mennä töihin. En jaksa nousta aamulla ylös. Lopulta sain rautainfuusion ja olo parani sen päivän aikana ja jaksoin seuraavana päivänä mennä töihin.

Vierailija
196/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, mutta jokin syy-seuraus suhde saattaa olla sillä, että raudanpuutos on maailman yleisin ravintoaineongelma...

Vierailija
197/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(mg/100 g)

Sianmaksa 31,4

Vehnälese 18,6

Kurpitsansiemen 15

Soijarouhe 13,7

Maksamakkara, kevyt 9,7

Poronpaisti 9,5

Täysjyväruisjauho 4,9

Katkaravut 4

Ruisleipä 3–4

Ihmiset on yksilöitä, osalle riittää ferritiini 70 joillekin vasta 100, mitä ihmeellistä siinä on? Ei kukaan saa 70 arvoilla rautaa suoneen. Korkeimmat on olleet alle 40 joita minä tiedän tuttuja ihmisiä tai raudanpuute ryhmistä.

Ja aina etsitää ja etsitään jopa vuosia jotain muuta syytä ettei vaan tarvisi myöntää että joo, alhainen ferritiini on ja pitää antaa rautaa. Syynä lähinnä se että on nainen joka menettää rautaa muutaman viikon välein n. 40 vuotta. Siihen päälle raskaudet, synnytykset, keskenmenot, jälkivuodot jne.

Eikä sitä ruualla korjata.  Raudan saantisuositus on miehillä 9 mg/vrk ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla 15 mg/vrk, mistä sellaisen määrän nykynaiset saa ruuasta? Hyvin harva syö tuollaisia määriä rautapitoisia ruokia niin että ne myös imeytyy.

Tiedän! Mutta mä siis tiedän ihmisiä jotka on n. 70 arvolla hakeneet rauta-infuusion sekä itselleen että läheiselleen.

Mä en ole sellaiseen päässyt vaikka olen sylnyt reseptillä rautaa jo vuosia. Ferritiinin olen saanut nostettua max viite-arvon rajalle eli 10-12. Siitä yli en ole saanut nostettua vaikka hankin sen kierukankin lääkärin ehdotuksesta. Ainut hyöty ollut ettei ole tippunut kuurin loputtua niin helposti kun aiemmin jatkuvasti alle 5 tai 10. Aika kalliitakin nuo rauta-kuurit on.

Vierailija
198/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut useita keuhkoveritulppia, joten huolestuin luonnollisesti, kun minulle tuli hengitysvaikeuksia. Onneksi tulppaa ei tällä kertaa löytynyt, mutta rauta-arvot olivat alhaalla. Lääkäri tietenkin epäili, että vuodan huomaamattani jostain, koska minulla on verenohennuslääkitys ja riski verenvuodoille on aina olemassa. 

Mitään varmaa ei löytynyt, mutta sain verta ja jouduin käymään muutamassa rautatiputuksessa. En olekaan koskaan ollut erityisen tietoinen uusimmista terveys-/sairasustrendeistä. Tulipa kerrankin oltua oikein ajan hermolla, mutta olisin kyllä voinut jättää koko kokemuksen väliin. Väliin jättäisivät varmaan mielellään muutkin huonoista rauta-arvoista kärsivät.

N-

Vierailija
199/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulpat tukkii keuhkojen hengitysverisuonet jolloin varmasti tulee hengenahdistusta. Samoin kun rauta-arvojen olemattomuus aiheuttaa hengästymistä koska rauta kuljettaa happea ja jos sitä rautaa ei ole niin happi ei kulje.

Vierailija
200/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tuota hieman kummastellut.

Itselläni tosin myös on.

Miksi?

Luultavasti yli kymmenen vuoden kasvissyönti vaikuttaa.

Ehkä yleisesti kasvissyönnin lisääntyminen vaikuttaa?

Kävin lääkärillä voimattomuuden vuoksi. En tajunnut ottaa rauta-arvoja puheeksi.

Lääkäri onneksi tajusi, teki lähetteen labraan ja sen seurauksena aloitin rautakuurin. Kuuri jatkuu luultavasti ainakin muutaman vuoden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi