Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?
...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen omahoidolla saanut ferritiin arvon hyvin nousemaan.
Se tosin vaatii muutakin kuin pupunruuan mussutusta.
- veriruokia (mustamakkara, veriohukaiset)
- poronlihaa
- täysjyväruisleipä
- pinaatti, basilika
- luomukananmunat
- sitruunamehu
- rautavalmistetta (apteekki)
Tosin tästä huolimatta pääsin ferritiini tiputukseen koska minulla on perussairaus joka aiheuttaa verenvuotoa.
Ferritiini tiputuksen ei pitäisi olla niin tyyristä, vaan suosiolla antaa kaikille joiden rautavarastot ovat tyhjentyneet. Lääkärit eivät varmaan itse ole kokeneet mitä se on kun pitkään joutuu selviämään vähäisellä raudalla. Mutta ihmiset voivat siihen myös itse vaikuttaa hyvin paljon mikäli taustalla ei ole mitään perussairautta kuten minulla on.
Miksi tähän on annettu alanuolia? Vaikka toivomukseni oli että kaikille olisi helpompaa ja mahd. edullista päästä ferritiini tiputukseen mikäli arvot heikot.
Mietipä mitä tulee maksamaan kun sadoille tuhansille annetaan sivukuluineen noin tonnin maksava tiputus parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen omahoidolla saanut ferritiin arvon hyvin nousemaan.
Se tosin vaatii muutakin kuin pupunruuan mussutusta.
- veriruokia (mustamakkara, veriohukaiset)
- poronlihaa
- täysjyväruisleipä
- pinaatti, basilika
- luomukananmunat
- sitruunamehu
- rautavalmistetta (apteekki)
Tosin tästä huolimatta pääsin ferritiini tiputukseen koska minulla on perussairaus joka aiheuttaa verenvuotoa.
Ferritiini tiputuksen ei pitäisi olla niin tyyristä, vaan suosiolla antaa kaikille joiden rautavarastot ovat tyhjentyneet. Lääkärit eivät varmaan itse ole kokeneet mitä se on kun pitkään joutuu selviämään vähäisellä raudalla. Mutta ihmiset voivat siihen myös itse vaikuttaa hyvin paljon mikäli taustalla ei ole mitään perussairautta kuten minulla on.
Miksi tähän on annettu alanuolia? Vaikka toivomukseni oli että kaikille olisi helpompaa ja mahd. edullista päästä ferritiini tiputukseen mikäli arvot heikot.
Mietipä mitä tulee maksamaan kun sadoille tuhansille annetaan sivukuluineen noin tonnin maksava tiputus parin vuoden välein.
Mietinhän minä =D
Pahalta kuulostaa jos noin usealla on rauta-arvot pahasti alakantissa. En väheksy ollenkaan sitä, etteikö ihmisen itsensä pitäisi panostaa omaan syömiseen ja rautalisään mikäli havaittu tuollaista raudan puutetta. Onko ruoka näin ala-arvoista nykyään vai mistä se johtuu. Tiedän kuitenkin että elämä on yhtä hlvttiä kun ei jaksa, ei pysty nukkumaa, hengästyy normaalista olemisesta. Itse sain rautainfuusiosta avun tunnissa vointiini ja elämänilon takaisin. Kuormittaa tai ei, mutta kyllä ihminen on silti hoidettava.
Pois töistäkö näiden ihmisten sitten olisi jäätävä? Työn jälki on ainakin sairaana ala-arvoista, tiedän sen omasta kokemuksesta.
Koska mainosalan ammattilaiset ovat osanneet asiansa. Ensin luodaan tarve eli kysyntä tuottelle ja sitten tarjotaan hintava palvelu vastaamaan kysyntään.
On taas ketju: Minä en ole kokenut jotain, mutta voin arvostella muut, joilla jotain on..
Tulee mieleen tää Blizardin uus naispuolinen työntekijä: minua ei ole ahdisteltu, joten muiden naisten kertomukset on valetta.
Mikä vaivaa teitä jotka toimitte noin?
Pitääkö kaikki kokea itse? Olkaa onnellisia, kun ette ole kokenut ja toivokaa että ette koe.
Saatteko jotain mielihyvää vähätellessänne muiden kokemuksia? Koetteko ylemmyyttä?
Vierailija kirjoitti:
On taas ketju: Minä en ole kokenut jotain, mutta voin arvostella muut, joilla jotain on..
Tulee mieleen tää Blizardin uus naispuolinen työntekijä: minua ei ole ahdisteltu, joten muiden naisten kertomukset on valetta.
Pitääkö kaikki kokea itse? Olkaa onnellisia, kun ette ole kokenut ja toivokaa että ette koe.Saatteko jotain mielihyvää vähätellessänne muiden kokemuksia? Koetteko ylemmyyttä?
Kuuluu palstan tyyliin, minä ja vain minun laillani ajattelevat ovat hyviä ja oikeassa muita saa ja pitää sortaa. Tervetuloa palstalle.
Alhainen ferritiini syrjäytti kilpirauhasongelmat, long covid tulee syrjäyttämään alhaisen ferritiin. Eli vuoden päästä kaikilla on epämääräinen long covid, ja sen ympärille on muodostunut rahastava yksityislääkärijoukko, ja muita "asiantuntijoita", sekä hoitoja....
Vierailija kirjoitti:
Alhainen ferritiini syrjäytti kilpirauhasongelmat, long covid tulee syrjäyttämään alhaisen ferritiin. Eli vuoden päästä kaikilla on epämääräinen long covid, ja sen ympärille on muodostunut rahastava yksityislääkärijoukko, ja muita "asiantuntijoita", sekä hoitoja....
No onpa kivaa jos tuo on totta ja näin on tapahtunut ja tapahtuu jatkossa.
Itse kuitenkin koko ikäni raudanpuutteesta kärsineenä ja useamman infuusion saaneena olen todella harmistuntu jos kaikki on pelkkää fuulaa ja nämä ovat muka sairaita ihmisiä.
Suomalaiset syövät luokattoman huonosti. Kärryt täynnä valmis pas..... , limsaa jne. Ihmiset on sikalaiskoja. Ei viitsitä itse valmistaa terveellistä ja maistuvaa ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...lisään vielä että tuntitolkulla iltaisin keskustellaan vertaistukiryhmissä ja haetaan netistä "tietoa" mitä sitten jaellaan näissä ryhmissä ja kiikutellaan lääkäreille todisteeksi, että sen arvon pitää olla vähintään 200 jne. Tämä on alkanut jo olemaan monelle harrastus, mm. työkaverini joka näissä porukoissa pyörii, ei paljon muusta enää puhu.
Kuule. Siihen on monia syitä.
Nykyajan ihminen elää eri tavalla kuin vaikka 100 vuotta sitten.
100+ vuotta sitten naiset olivat suurimman osa hedelmällistä aikaansa raskaana, eli kuukautisia tuli hyvin harvoin. Toisaalta, monet naiset kuolivat synnytykseen, usein verenvuodon takia, eli ne naiset jotka menettivät paljon verta eli rautaa, kuolivat nuorena pois. Silloin oli naiset todella väsyneitä kuten nykyäänkin, mutta siitä oli turha valittaa koska kaikki olivat väsyneitä kun elämä oli kovaa ja ihmisiä kuoli muutenkin kuin kärpäsiä, varsinkin pikkulapsia, elämä oli lähinnä sitä että yritettiin pysyä hengissä edes nelikymppiseksi.
Toisaalta, ennenvanhaan syötiin aika paljonkin sisäelimiä ja veriruokia, eli naiset saivat vähän lihaa mutta kuitenkin kompensaationa sitten jotain josta sai oikeasti rautaa hyvin.
Sitten modernimpana aikana tuli myös rautalisät käyttöön, ja niitä määrättiin raskaana oleville naisille hyvin herkästi. Silloin lääkärit ymmärsivät että rautaa pitää syödä koska lapsi tarvitsee sitä.
Nykyaikana naiset vuotaa verta enemmän ja syö hyvin vähän ruokia joista saa rautaa. Ja lääkärit vähättelevät raudan merkitystä ruokavaliossa ja naisen kropassa. Ne viitearvot joita naisille sanotaan on järkyttävän alhaiset. Viitearvot on usei 5-205, eli kuvitellaan että elimistö toimii yhtä hyvin jos varastoraudan arvo on 6 kuin että se on 204, miten se on mahdollista? Eikö ihan maalaisjärki sano että se sopiva arvo on ennemminkin siellä sadan paikkeilla? Ei kukaan raudanpuutteinen sano että arvon pitäisi olla 200, siinä kyllä valehtelet, pyrkimys on yleensä sata.
Juuri luin lehtijutun jossa jollain miehellä oli ferritiini liki 700, ja siitä lääkäri vain totesi että se on aika yleistä miehillä ja ihan normaalia että ferritiini on korkea. Mihin helvettiin mies tarvitsee niin paljon rautaa? Ei menetä verta kuin onnettomuuksissa eikä tee kroppansa sisällä uusia ihmisiä. Ja muutenkin. Naisia pelotellaan että yli 30 ferritiini on vaarallista, se kun on se tauti jossa ferritiini on korkea ja se on tosi vaarallinen, paitsi että kukaan ei ole koskaan kuullutkaan naisesta jolla sellainen tauti olisi.
Oleellinen kysymys on miksi ihmiset itse eivät ota vastuuta omasta terveydestään? Kaikkea ei tarvitse eikä pidä kipata lääketieteen hoidettavaksi. Kuukautisvuotojen aiheuttamaa raudanmenetystä on syytä kompensoida ruualla ja ravitsemus on ihmisten omalla vastuulla. Raudanpuutteen syyt kuten verenvuodot (muutkin kuin kuukautiset), keliakia ym. poissuljettava tottakai.
Korkeasta ferritiinista voi sanoa sen verran, että hyvin korkea ferritiini voi viitata ylimääräiseen raudankertymään elimistössä. Sen syynä voi olla perinnöllinen hemokromatoosisairaus, MUTTA tämän lisäksi esimerkiksi runsas alkoholinkäyttö ja lihavuus/rasvamaksatauti voi johtaa ylimääräiseen raudankertymään. Siis elintavat voi selittää korkeaa ferritiinia tulehdustautien lisäksi.
Toki jokaisella on vastuu henkilökohtaisesti omasta terveydestään. Ongelma on myös siinä, että jokainen on saanut syntymästään lähtien jo hyvin erilaiset pelikortit, joka kertautuu koko lapsuuden ja nuoruuden ajan.
Toisekseen ihmettelen, miksei tällaista paasausta tule esiin ylipainoisten, alkoholistien, sekakäyttäjien, kakkostyypin diabeettikojen kohdalla. Miksei heitä velvoiteta huolehtimaan omasta terveydestään? Voisko kuitenkin taustalla olla se, että esimerkiksi ylipaino on enemmän miesten kuin naisten tauti? Raudanpuutos on naisten tauti ja siihen liittyviä oireita on pidetty akkojen kitinänä vuosikymmenet. Naisen elämän nyt kuuluu olla kärsimystä ja naisen kuuluu uhrautua muiden eteen. Nyt kun asiaan ollaan kiinnittämässä huomiota, miehet ja sellaiset naiset, jotka eivät vaivasta edes kärsi, yrittävät tehdä raudanpuutoksesta kärsivistä naisista luulosairaita ja hermoheikkoja. Aivan kuten jo vuosisatoja naisten oireita on pidetty hysteriana ja osoituksena naisen alempiarvoisuudesta.
No aivan kuin sitä paasausta ei tulisi myös noiden mainitsemiesi kohdalla, etenkin jos on sellainen sairaus/vaiva joka liittyy vahvasti elintapoihin. Aina ollaan ensimmäisenä sättimässä että oma vika ja nyt vain ylös ulos ja lenkille. Siis joka asiassahan sitä omaa vastuuta painotetaan, ei tämä ole erityisen väheksytty juttu. Esim. hoitamaton diabetes voi olla tosi vaarallinen joten sen vuoksi tutkimuksiin ja hoitoon pääsy saattaa olla helpompaa ja nopeampaa, ei siis liity sukupuoleen vaan lähinnä siihen että kuinka merkittävää oireilu on ja kuinka paljon vaikuttaa elämänlaatuun ja toimintakykyyn.
Raudanpuutoskin voi olla vaarallista. Oireet voivat johtaa vaarallisiin tilanteisiin. Erona raudanpuutoksesta kärsiviin on se, ettei raudanpuutosta suostuta edes tutkimaan! Noille muille ryhmille tarjotaan yhteiskunnan puolelta kaikenlaista lääkitystä, kuntoutusta ja leikkausta, mutta raudanpuutosoireista kärsivältä ei viitsitä edes verikoetta ottaa. Kun kaikkea hoidetaan masennuksena ja uupumuksena, niin se ei vaikuta elämänlaatuun tai toimintakykyyn? Väärän taudin hoitaminen se vasta laamaakin ihmistä, kun hän ei voi paremmin vaikka kuinka hoidetaan (tuupataan täyteen masennuslääkkeitä).
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa raudanpuute selittää suuren osan näistä "edellisistä muotijutuista" eli masennuksesta ja kilpirauhasoireista. Raudanpuute aiheuttaa masennusta ja kilpirauhasoireita, eli kun ihmisille saadaan rautavarastot kuntoon, tittididiii! parantuu myös muut "muotisairaudet"
Raudanpuutokseen liittyy deen puute, folaatin puute ja B12 puute, jokainen erittäin tärkeitä elimistön toiminnalle ja ihmisen hyvinvoinnille.
Ja taas deen puute lisää kolesterolin määrää, ja kuinka monella suomalaisella on sekä deen puute että korkea kolesteroli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...lisään vielä että tuntitolkulla iltaisin keskustellaan vertaistukiryhmissä ja haetaan netistä "tietoa" mitä sitten jaellaan näissä ryhmissä ja kiikutellaan lääkäreille todisteeksi, että sen arvon pitää olla vähintään 200 jne. Tämä on alkanut jo olemaan monelle harrastus, mm. työkaverini joka näissä porukoissa pyörii, ei paljon muusta enää puhu.
Kuule. Siihen on monia syitä.
Nykyajan ihminen elää eri tavalla kuin vaikka 100 vuotta sitten.
100+ vuotta sitten naiset olivat suurimman osa hedelmällistä aikaansa raskaana, eli kuukautisia tuli hyvin harvoin. Toisaalta, monet naiset kuolivat synnytykseen, usein verenvuodon takia, eli ne naiset jotka menettivät paljon verta eli rautaa, kuolivat nuorena pois. Silloin oli naiset todella väsyneitä kuten nykyäänkin, mutta siitä oli turha valittaa koska kaikki olivat väsyneitä kun elämä oli kovaa ja ihmisiä kuoli muutenkin kuin kärpäsiä, varsinkin pikkulapsia, elämä oli lähinnä sitä että yritettiin pysyä hengissä edes nelikymppiseksi.
Toisaalta, ennenvanhaan syötiin aika paljonkin sisäelimiä ja veriruokia, eli naiset saivat vähän lihaa mutta kuitenkin kompensaationa sitten jotain josta sai oikeasti rautaa hyvin.
Sitten modernimpana aikana tuli myös rautalisät käyttöön, ja niitä määrättiin raskaana oleville naisille hyvin herkästi. Silloin lääkärit ymmärsivät että rautaa pitää syödä koska lapsi tarvitsee sitä.
Nykyaikana naiset vuotaa verta enemmän ja syö hyvin vähän ruokia joista saa rautaa. Ja lääkärit vähättelevät raudan merkitystä ruokavaliossa ja naisen kropassa. Ne viitearvot joita naisille sanotaan on järkyttävän alhaiset. Viitearvot on usei 5-205, eli kuvitellaan että elimistö toimii yhtä hyvin jos varastoraudan arvo on 6 kuin että se on 204, miten se on mahdollista? Eikö ihan maalaisjärki sano että se sopiva arvo on ennemminkin siellä sadan paikkeilla? Ei kukaan raudanpuutteinen sano että arvon pitäisi olla 200, siinä kyllä valehtelet, pyrkimys on yleensä sata.
Juuri luin lehtijutun jossa jollain miehellä oli ferritiini liki 700, ja siitä lääkäri vain totesi että se on aika yleistä miehillä ja ihan normaalia että ferritiini on korkea. Mihin helvettiin mies tarvitsee niin paljon rautaa? Ei menetä verta kuin onnettomuuksissa eikä tee kroppansa sisällä uusia ihmisiä. Ja muutenkin. Naisia pelotellaan että yli 30 ferritiini on vaarallista, se kun on se tauti jossa ferritiini on korkea ja se on tosi vaarallinen, paitsi että kukaan ei ole koskaan kuullutkaan naisesta jolla sellainen tauti olisi.
Oleellinen kysymys on miksi ihmiset itse eivät ota vastuuta omasta terveydestään? Kaikkea ei tarvitse eikä pidä kipata lääketieteen hoidettavaksi. Kuukautisvuotojen aiheuttamaa raudanmenetystä on syytä kompensoida ruualla ja ravitsemus on ihmisten omalla vastuulla. Raudanpuutteen syyt kuten verenvuodot (muutkin kuin kuukautiset), keliakia ym. poissuljettava tottakai.
Korkeasta ferritiinista voi sanoa sen verran, että hyvin korkea ferritiini voi viitata ylimääräiseen raudankertymään elimistössä. Sen syynä voi olla perinnöllinen hemokromatoosisairaus, MUTTA tämän lisäksi esimerkiksi runsas alkoholinkäyttö ja lihavuus/rasvamaksatauti voi johtaa ylimääräiseen raudankertymään. Siis elintavat voi selittää korkeaa ferritiinia tulehdustautien lisäksi.
Niin. Mutta kun ihmiset nykyään sanoo sisäelimistä ja verestä ruokana että yök. Maksalaatikko on muka yököttävää. Maksamakkara, veripalttu, verilätyt jne. mikään ei kelpaa kun pitää olla kasvispainotteista ja vaan vaaleaa lihaa eikä hiilareita.
Suurimmaksi osaksi raudanpuutetta tietysti hoidetaankin purkista syötävillä pillereillä, tottakai. Mutta siinä on se ongelma kun ne imeytyy huonosti, joillakin ei juuri ollenkaan, ja ne aiheuttaa huomattavan usein suolistovaivoja.
Ja edelleen. Missään en ole koskaan törmännyt ihmiseen joka olisi sairastanut hemokromatoosisairautta, mutta siihen lääkärit vetoaa kun eivät halua ottaa tosissaan naisten raudanpuutetta.
Se tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi kun jopa neljäsosa kansasta on yliväsyneitä vain sen takia että he eivät saa tarpeeksi rautaa elimistöönsä. Monet ovat valmiita itse maksamaan sen rautatankkausaineen jos sen joku vaan suostuu tiputtamaan suoneen saadakseen elinvoimansa takaisin. Ei kukaan huvikseen rautatankkausta ota, ja lähetteen saaminen siihen kestää vuosia.
Yhtä lailla lihavat naiset kärsii raudanpuutteesta kuin hoikatkin. Ehkä lihavat vähän enemmänkin kun heidän oireitaan vähätellään vielä enemmän kuin hoikkien naisten.
Mä sain anemian nuorena verenluovutuksista. Olin hyvin urheilullinen ja hb meni 149 ---> 120. Tämä vika arvo otettiin spr:n pisteessä joka kertoi, että en saa luovuttaa kun arvo on liian matala.
Mistään ferritiineistä en tuolloin edes tiennyt. En kuitenkaan vuosiin palautunut noista luovutuksista ja en itse sitä edes jollain tasolla tajunnut. Uskoin sitä, että arvot palautuvat itsestään ajan myötä. No eiväthän ne palaudu jos menkat ovat yleensä runsaat.
Nyt 1,5 v sitten kun työt loppuivat keväällä ajattelin, että yhtäkkinen kaamea väsymys on uupumusta (työ oli raskasta fyysistä työtä) ja että ehkä kyseessä on taas raudanpuute.
Verikokeissa löytyikin sitten matala b12-arvo joka olisi normaali kasvissyöjälle. En ole kasvissyöjä. Lisäksi kilpirauhasarvo TSH oli siinä rajoilla eli TSH 4,15. Kun kävin kontrollissa pari kuukautta myöhemmin TSH oli noussut 4,39 ja lisäksi otettiin T4V joka oli 14 eli aika ok.
Sain sitten pyytämällä tyroksiinia, koska väsymys oli ollut kova. Lisäksi olin ollut masentunut jo pitemmän aikaan, mutta siitä en sanonut kun en halunnut, että hoito keikahtaa sinne masiksen hoidon puolelle.
Nyt olen syönyt 25 mikrogramman annosta tyroksiinia tässä ekassa kokeilussa ja ensi kuun alussa on kontrolli. Mielestäni tämäkin jo hieman auttaa vaikka 50 mikrogrammaa on yleensä alkuannostus.
Lisäksi olen syönyt myös magnesiumia ja d-vitamiinia sekä syönyt mahdollisimman monipuolisesti. Olen urheillut käymällä aamuisin kävelyllä, välillä pitkälläkin ja tehnyt lihaskuntoa. Olen siis tehnyt kaikkea mahdollista sen eteen, että pääsen parempaan kuntoon jotta pääsen taas töihin ja opintoihin kiinni.
Haluan nähdä myös eliminoida huonojen elämäntapojen vaikutukset terveyteen joka voi vaikeuttaa hoitotasapainoa kilpirauhasen kanssa kun hoito on vasta alussa. Niin, ja oli painoakin kertynyt jota olen saanut myös pätkäpaastolla pois.
153 unohti kokonaan mainita, että nyt kun ferritiini katsottiin se oli 120 eli ei mitään vikaa. 135 taisi olla hb.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy siihen, miksi tuntuu siltä, että ”kaikilla” on nykyään raudanpuute on se, että oikeasti tosi monella naisella (kenellä kuukautiset) on se. Suomessa ollaan vaan vasta nyt alettu heräämään tähän ja julkinen puoli ei oikein vieläkään.
Esim. Sveitsissä on pitkään ollut jo ihan normi, että perus verikokeissa mitataan aina myös ferritiini. Julkisessa terveydenhuollossa Suomessa edes testiin ei meinaa mitenkään päästä, puhumattakaan infuusiosta.
Yksityisellä puolella tähän on sentään herätty (ainakin osassa paikoista). Esim. kun olin keväällä menossa ivf:ään, hedelmällisyysklinikan vakiotesteihin kuului ferritiini. Oma arvoni oli 15, mikä oli aivan liian matala enkä olisi päässyt ivf:ään tällä arvolla (voi mm. vaikeuttaa raskautumista), vaan tarvitsin rautainfuusion. Tämän jälkeen arvot nousivat ideaalille +100:n tasolle ja voin kertoa, että tuntuu kyllä myös olossa!
Mutta miksi naiset tai ihmiset ylipäätään ei ole valmiita tekemään mitään itse raudanpuutteen hoitamiseksi? Runsaiden kuukautisten hoitoon on monenlaista hoitokeinoa nykyään. Raudanpuutteen hoito ei voi jäädä pelkän passiivisen hoidon eli tablettien/infuusioiden varaan. Lisäksi ihmisillä on itsellään vastuulla huolehtia riittävästä ravitsemuksesta, huonot ruokavalinnat ei ole lääkäreiden syytä. Ihmiset on hirvittävän haluttomia itse tekemään yhtään mitään terveytensä eteen, valitettavasti.
Eihän sitä raudanpuutetta osaa edes epäillä, ennen kuin se alkaa tuntua olossa. En minä ainakaan ole tiennyt, että mun menkat on jotenkin runsaat. Olen aina luullut, että ihan normaalit. Rautaakaan ei voi oikein napsia "varmuuden vuoksi". Olen ihan sekasyöjä, syön lähes kaikkea ja ruokavalioni on pääosin suositusten mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain anemian nuorena verenluovutuksista. Olin hyvin urheilullinen ja hb meni 149 ---> 120. Tämä vika arvo otettiin spr:n pisteessä joka kertoi, että en saa luovuttaa kun arvo on liian matala.
Mistään ferritiineistä en tuolloin edes tiennyt. En kuitenkaan vuosiin palautunut noista luovutuksista ja en itse sitä edes jollain tasolla tajunnut. Uskoin sitä, että arvot palautuvat itsestään ajan myötä. No eiväthän ne palaudu jos menkat ovat yleensä runsaat.
Nyt 1,5 v sitten kun työt loppuivat keväällä ajattelin, että yhtäkkinen kaamea väsymys on uupumusta (työ oli raskasta fyysistä työtä) ja että ehkä kyseessä on taas raudanpuute.
Verikokeissa löytyikin sitten matala b12-arvo joka olisi normaali kasvissyöjälle. En ole kasvissyöjä. Lisäksi kilpirauhasarvo TSH oli siinä rajoilla eli TSH 4,15. Kun kävin kontrollissa pari kuukautta myöhemmin TSH oli noussut 4,39 ja lisäksi otettiin T4V joka oli 14 eli aika ok.
Sain sitten pyytämällä tyroksiinia, koska väsymys oli ollut kova. Lisäksi olin ollut masentunut jo pitemmän aikaan, mutta siitä en sanonut kun en halunnut, että hoito keikahtaa sinne masiksen hoidon puolelle.
Nyt olen syönyt 25 mikrogramman annosta tyroksiinia tässä ekassa kokeilussa ja ensi kuun alussa on kontrolli. Mielestäni tämäkin jo hieman auttaa vaikka 50 mikrogrammaa on yleensä alkuannostus.
Lisäksi olen syönyt myös magnesiumia ja d-vitamiinia sekä syönyt mahdollisimman monipuolisesti. Olen urheillut käymällä aamuisin kävelyllä, välillä pitkälläkin ja tehnyt lihaskuntoa. Olen siis tehnyt kaikkea mahdollista sen eteen, että pääsen parempaan kuntoon jotta pääsen taas töihin ja opintoihin kiinni.
Haluan nähdä myös eliminoida huonojen elämäntapojen vaikutukset terveyteen joka voi vaikeuttaa hoitotasapainoa kilpirauhasen kanssa kun hoito on vasta alussa. Niin, ja oli painoakin kertynyt jota olen saanut myös pätkäpaastolla pois.
No huhuh - sait anemian nuorena verenluovutuksesta.
No totta kai hemoglobiini laskee verenluovutuksessa ja palautuu sen jälkeen normaaliksi.
Miksi annat ymmärtää että verenluovutus olisi jotenkin syyllinen sinun rauta-arvojen mataluuteen.
Kaikkea kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikki kokea itse? Olkaa onnellisia, kun ette ole kokenut ja toivokaa että ette koe.Saatteko jotain mielihyvää vähätellessänne muiden kokemuksia? Koetteko ylemmyyttä?
No minä ainakin tarkoitin nimenomaan sellaisia joilla ei tutkimuksissa ole todettu raudanpuutetta, mutta silti ollaan vaatimassa lisää tutkimuksia tai ainakin märistään kuinka epäpätevää hoitohenkilökunta on. Itselläkin on tätä vaivaa ja tarpeen mukaan lääkitys mutta ei se tarkoita että ihan kaikilla muillakin olisi. Vaikka kyseessä olisi ihan oikea sairaus tms. niin aina on niitä joilla sitä ei ole ja silti diagnosoivat itse itsensä eivätkä suostu uskomaan terveydenhuollon näkemyksiä, vaikka ne arvot olisi kuinka moneen kertaan tutkittu. Ei minusta ainakaan ole mitenkään väärin pohtia että mistäköhän tuollainen johtuu, ja kritisoidakin.
No se on väärin jos muualla euroopassa ferritiini ala-arvo on 30 mutta suomessa se on vartavasten laskettu 10, sen vuoksi että potilaita olisi muuten liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhuh - sait anemian nuorena verenluovutuksesta.
No totta kai hemoglobiini laskee verenluovutuksessa ja palautuu sen jälkeen normaaliksi.
Miksi annat ymmärtää että verenluovutus olisi jotenkin syyllinen sinun rauta-arvojen mataluuteen.
Kaikkea kanssa.
Mä ymmärsin ton niin, että useiden luovuttamiskertojen jälkeen se hemoglobiini ei enää palautunutkaan normaaliksi. Mikä kyllä kertoo siitä, että varastot on käytetty aika tyhjiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin tarkoitin nimenomaan sellaisia joilla ei tutkimuksissa ole todettu raudanpuutetta, mutta silti ollaan vaatimassa lisää tutkimuksia tai ainakin märistään kuinka epäpätevää hoitohenkilökunta on. Itselläkin on tätä vaivaa ja tarpeen mukaan lääkitys mutta ei se tarkoita että ihan kaikilla muillakin olisi. Vaikka kyseessä olisi ihan oikea sairaus tms. niin aina on niitä joilla sitä ei ole ja silti diagnosoivat itse itsensä eivätkä suostu uskomaan terveydenhuollon näkemyksiä, vaikka ne arvot olisi kuinka moneen kertaan tutkittu. Ei minusta ainakaan ole mitenkään väärin pohtia että mistäköhän tuollainen johtuu, ja kritisoidakin.
Lisään vielä että tuota samaa oli myös kilpirauhasvaivojen kohdalla, että sitä diagnoosia ikään kuin toivotaan ja sitten kiukutellaan kun ei tutkimuksista huolimatta mitään varsinaista ongelmaa löydy. Se ongelma kun voi olla ihan sekin että välillä elämä vain on raskasta ja vaatimukset kovat eikä mahdollisuutta kunnolla palautua, ei tukea jne.