Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?
...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kilpirauhanen on käytetty loppuun , pitää olla joku uus juttu aina.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana mua ottaa päähän kilpirauhasongelmien vähättely. Ei se ole mikään muotisairaus kaikille. Esim. itselläni on sädehoidon aiheuttama vajaatoiminta. Kilpirauhanen oli hoitoalueella ja onkologi osasi odottaa vajaatoimintaa ja siksi arvoja seurattiin koko ajan. Loppuelämän lääkitys.
Mutta joidenkin kohdalla nämä nimenomaan on itse keksittyjä mielikuvitussairauksia, ja sehän oli nyt keskustelun aiheena. Ei siis se että joillain on ihan oikea diagnoosi ja lääkärin määräämät lääkkeet jne eikä ole heitä varmaan tarkoitus kritisoida. Vaan niitä jotka ei suostu hyväksymään että heillä kyseistä sairautta ei ole. Luitko aloitusta?
En saanut koskaan diagnoosia, vain suosituksen syödä rautaa. Lääkäri ei siis missään vaiheessa sanonut ääneen, että oireilu voisi johtua raudanpuutteesta. Onneksi arvot lähtivät nousuun suun kautta otettavalla lisällä, muuten olisin vain infuusiosta vaahtoava luulotautinen. Niin, ja laiska, tyhmä ja hysteerinen.
Joo, ymmärrän, että jotkut ovat tyhmiä, laiskoja tai luulotautisia. Jostain syystä tällaisia ketjuja ei kuitenkaan perusteta vaikka siitä, miksi niin moni pelkää sairastavansa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana mua ottaa päähän kilpirauhasongelmien vähättely. Ei se ole mikään muotisairaus kaikille. Esim. itselläni on sädehoidon aiheuttama vajaatoiminta. Kilpirauhanen oli hoitoalueella ja onkologi osasi odottaa vajaatoimintaa ja siksi arvoja seurattiin koko ajan. Loppuelämän lääkitys.
Mutta joidenkin kohdalla nämä nimenomaan on itse keksittyjä mielikuvitussairauksia, ja sehän oli nyt keskustelun aiheena. Ei siis se että joillain on ihan oikea diagnoosi ja lääkärin määräämät lääkkeet jne eikä ole heitä varmaan tarkoitus kritisoida. Vaan niitä jotka ei suostu hyväksymään että heillä kyseistä sairautta ei ole. Luitko aloitusta?
En saanut koskaan diagnoosia, vain suosituksen syödä rautaa. Lääkäri ei siis missään vaiheessa sanonut ääneen, että oireilu voisi johtua raudanpuutteesta. Onneksi arvot lähtivät nousuun suun kautta otettavalla lisällä, muuten olisin vain infuusiosta vaahtoava luulotautinen. Niin, ja laiska, tyhmä ja hysteerinen.
Joo, ymmärrän, että jotkut ovat tyhmiä, laiskoja tai luulotautisia. Jostain syystä tällaisia ketjuja ei kuitenkaan perusteta vaikka siitä, miksi niin moni pelkää sairastavansa syöpää.
Ja miksiköhän sinä luulit syöväsi sitä rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin tuota hieman kummastellut.
Itselläni tosin myös on.
Miksi?
Luultavasti yli kymmenen vuoden kasvissyönti vaikuttaa.Ehkä yleisesti kasvissyönnin lisääntyminen vaikuttaa?
Kävin lääkärillä voimattomuuden vuoksi. En tajunnut ottaa rauta-arvoja puheeksi.
Lääkäri onneksi tajusi, teki lähetteen labraan ja sen seurauksena aloitin rautakuurin. Kuuri jatkuu luultavasti ainakin muutaman vuoden ajan.Ja laitan muille muistutukseksi, että ottakaa aina C-vitamiinia samaan aikaan rautatabletin kanssa. Raudan imeytyminen tehostuu ja vatsavaivat myös vähenevät tehokkaamman imeytymisen kautta.
Ja siitä vielä, kun joku luetteli rautapitoisia ruoka-aineita, että vaikka moni syötävä kasvi sisältää rautaa, niin kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy niin heikosti, että niillä ei juuri voi korjata raudanpuutetta.
Vinkkinä vielä:
Älä juo kahvia tai teetä heti ennen tai jälkeen lounaan tai päivällisen. Kofeiini estää raudan imeytymistä.
Älä juo maitoa ruoan kanssa, myös maitotuotteiden kalsium estää raudan imeytymistä.
Näin voit yrittää maksimoida ravinnosta saadun raudan määrää helposti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän sinä luulit syöväsi sitä rautalisää.
Koska ferritiini "voisi olla korkeampikin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tosin myös on.
Miksi?
Luultavasti yli kymmenen vuoden kasvissyönti vaikuttaa.Ehkä yleisesti kasvissyönnin lisääntyminen vaikuttaa?
Kävin lääkärillä voimattomuuden vuoksi. En tajunnut ottaa rauta-arvoja puheeksi.
Lääkäri onneksi tajusi, teki lähetteen labraan ja sen seurauksena aloitin rautakuurin. Kuuri jatkuu luultavasti ainakin muutaman vuoden ajan.Ja laitan muille muistutukseksi, että ottakaa aina C-vitamiinia samaan aikaan rautatabletin kanssa. Raudan imeytyminen tehostuu ja vatsavaivat myös vähenevät tehokkaamman imeytymisen kautta.
Ja siitä vielä, kun joku luetteli rautapitoisia ruoka-aineita, että vaikka moni syötävä kasvi sisältää rautaa, niin kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy niin heikosti, että niillä ei juuri voi korjata raudanpuutetta.
Vinkkinä vielä:
Älä juo kahvia tai teetä heti ennen tai jälkeen lounaan tai päivällisen. Kofeiini estää raudan imeytymistä.
Älä juo maitoa ruoan kanssa, myös maitotuotteiden kalsium estää raudan imeytymistä.Näin voit yrittää maksimoida ravinnosta saadun raudan määrää helposti. :)
Nuo asiat on jo kerrottu täällä jo monesti ja ne kertoo myös lääkäri kun rautapillereitä määrää, joten sepustuksesi oli naurettava.
Kuin pikkulapselle äiti sanoisi: Käärmettä ei saa sitten ottaa käteen tai se voi purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tosin myös on.
Miksi?
Vinkkinä vielä:
Älä juo maitoa ruoan kanssa, myös maitotuotteiden kalsium estää raudan imeytymistä.Näin voit yrittää maksimoida ravinnosta saadun raudan määrää helposti. :)
Hei, alanuolittaja, nämä ovat faktoja. :)
Tunnin väli ainakin olisi hyvä pitää kofeiinin ja enempien maitotuotteiden nauttimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tosin myös on.
Miksi?
Vinkkinä vielä:
Nuo asiat on jo kerrottu täällä jo monesti ja ne kertoo myös lääkäri kun rautapillereitä määrää, joten sepustuksesi oli naurettava.
Kuin pikkulapselle äiti sanoisi: Käärmettä ei saa sitten ottaa käteen tai se voi purra.
Tällaisista voi olla hyvä muistuttaa ja pointti oli tuossa aterioista saatavan rautamäärän helpossa maksimoimisessa.
Rautatabletin kanssa ei tietenkään nautita edellämainittuja ja sen oletinkin olevan varmasti tiedossa.
Keskustelupalstan idea on keskustella. Tuskinpa sinäkään aina uutta tietoa meille muille jaat. Nyt ainakin viestisi meni ennemminkin offtopiciksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sitäkin varmaan aika sekopäisenä pidettäisiin, jos joku väkisin yrittäisi saada jotain syöpädiagnoosia itsellensä. Ehkä nämä erilaiset puutostilat on luulotautisille siinä mielessä sopivampia että ei ole ihan niin vakavasta ja huonoennusteisesta sairaudesta kyse, vaan diagnosoituna nämä puutostilat on yleensä helposti hoidettavissa. Varmaan paheksuttaisiin vielä enemmän jos joku päättäisi että minulla on syöpä ja sen takia juoksisi useammalla lääkärillä eikä välittäisi heidän mielipiteistä yhtään ennen kuin saisi sen diagnoosin jota toivoi.
Tiedän että terveydenhuollossa voidaan erehtyä mutta ei potilaskaan aina ole oikeassa, kyllä näitä luulotautisiakin on.
Sitä se lääkärikin viimeksi kyseli, että osaatko sanoa miksi sinulla on hemoglobiini näin matala. (105)
Rautakuurille määrättiin. Osallisuuteni oli hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla erittäin runsaiden menkkojen takia. Syitä on monia.
Näin on aina ollut ja rautakuuria välillä syöty. Nyt nettiaikana haetaan itse "tietoa" ja vaaditaan julkiselta kalliita rautatiputiksia, vaikka arvot olisi ok. Oireet on epämääräisiä ja varmaan henkilöille todellisia, mutta uskon että on kyseessä uusi luulosairaus. Mietin vaan että mistä tämä yhtäkkinen ilmiö on alkanut.
Eihän niitä tiputuksia saa ennen kun on tosi paha anemia. Minulla tippui hemoglobiini hyvin alas, ferritiinit myös, kun olin isossa leikkauksessa. En saanut lisärautaa kuin purkista, kyllähän se parani sitten ajallaan.
Hemoglobiinin alhaisuus oli tosin ainoa, mikä tuntui, ferritiinin suhteen en huomannut mitään.
Varmaan osa hurahtaa tuohon siinä missä "allergiaan", jota ei oikeasti ole. Kuvitellaan, että kaikki ongelmat paranevat keinolla x. Mutta on myös niitä, joilla on oikeasti ongelmia, eivät kaikki ole hörhöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole vaatimassa infuusiota ilman että oikeasti sellaiseen voisi olla tarvetta.
Osa ongelmaa on ainakin se, että vaikka WHO:n + muiden maiden mukaan raja-arvo anemialle on ferritiiniarvo 30 (tai alle), Suomessa arvo on jostain käsittämättömästä syystä 10. Olen lukenut kertomuksia, joissa lisääntymisikäisen naisen arvo on ollut jopa alle 5, eikä lääkäri ole nähnyt syytä edes rautakuurille.
Itselläni arvo putoaa runsaiden menkkojen takia, joten syön säännöllisesti rautaa. Epämääräiset oireet kuten väsymys, 15h unet ja olematon jaksaminen liikkuessa selittyivät kaikki tuolla varastoraudan vähyydellä. En ollut itse edes tietoinen koko termistä, ja vain yksi lääkäri älysi sen mitata. Syy, miksi siitä puhutaan nykyään "kaikkialla" lienee se, että Suomessa ollaan heräämässä ongelman laajuuteen.
Suomen ferritiiniarvo on aivan liian alhainen. Minulla se on 8, runsaiden kuukautisten ja IBS:n takia. Menkoista olen kärsinyt kohta 30 vuotta eli ehtiihän tuossa anemia jos toinenkin tulla. Puhuin asiasta amerikkalaisen sairaanhoitajaystäväni kanssa, jonka mukaan kaikki alle 12 olevat ferritiiniarvot ovat käytännössä jo sairaalahoitoa vaativia. Toisen amerikkalaisen kaverin kanssa puhuttiin, miten hän joutui rasitustesteihin, kun henki ei kulkenut ja sydän toiminut kunnolla. Syy; ferritiini 5. Ei muuta.
Ferritiinitietoisuus yleistyy, joten sitä kautta sen diagnosoiminenkin yleistyy. Vähän sama kun huudellaan, ettei 50-luvulla ollut mitään ADHD:ta, ADD:ta, aspergeriä tai vastaavaa. Olipas. Niitä ei vaan diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla erittäin runsaiden menkkojen takia. Syitä on monia.
Näin on aina ollut ja rautakuuria välillä syöty. Nyt nettiaikana haetaan itse "tietoa" ja vaaditaan julkiselta kalliita rautatiputiksia, vaikka arvot olisi ok. Oireet on epämääräisiä ja varmaan henkilöille todellisia, mutta uskon että on kyseessä uusi luulosairaus. Mietin vaan että mistä tämä yhtäkkinen ilmiö on alkanut.
Eihän niitä tiputuksia saa ennen kun on tosi paha anemia. Minulla tippui hemoglobiini hyvin alas, ferritiinit myös, kun olin isossa leikkauksessa. En saanut lisärautaa kuin purkista, kyllähän se parani sitten ajallaan.
Hemoglobiinin alhaisuus oli tosin ainoa, mikä tuntui, ferritiinin suhteen en huomannut mitään.
Varmaan osa hurahtaa tuohon siinä missä "allergiaan", jota ei oikeasti ole. Kuvitellaan, että kaikki ongelmat paranevat keinolla x. Mutta on myös niitä, joilla on oikeasti ongelmia, eivät kaikki ole hörhöjä.
Kyllä Ferritiin puutoksen tuntee eikä se korjaannu kovinkaan äkkiä elimistössä ihmisen omilla konsteilla.
Tosin kun hemoglobiinia korjataan punasoluilla niin monesti myös rauta-arvot lähtevät nousuun ja toisinpäin myös.
Se että sinä et tiedä tai ymmärrä mikä oire on raudanpuutetta ja mikä punasolujen puutetta ei tarkoita sitä etteikö raudanpuute tuntuisi missään. Ja tietämättömänä asiasta voisit olla vallan kommentoimattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain anemian nuorena verenluovutuksista. Olin hyvin urheilullinen ja hb meni 149 ---> 120. Tämä vika arvo otettiin spr:n pisteessä joka kertoi, että en saa luovuttaa kun arvo on liian matala.
Mistään ferritiineistä en tuolloin edes tiennyt. En kuitenkaan vuosiin palautunut noista luovutuksista ja en itse sitä edes jollain tasolla tajunnut. Uskoin sitä, että arvot palautuvat itsestään ajan myötä. No eiväthän ne palaudu jos menkat ovat yleensä runsaat.
Nyt 1,5 v sitten kun työt loppuivat keväällä ajattelin, että yhtäkkinen kaamea väsymys on uupumusta (työ oli raskasta fyysistä työtä) ja että ehkä kyseessä on taas raudanpuute.
Verikokeissa löytyikin sitten matala b12-arvo joka olisi normaali kasvissyöjälle. En ole kasvissyöjä. Lisäksi kilpirauhasarvo TSH oli siinä rajoilla eli TSH 4,15. Kun kävin kontrollissa pari kuukautta myöhemmin TSH oli noussut 4,39 ja lisäksi otettiin T4V joka oli 14 eli aika ok.
Sain sitten pyytämällä tyroksiinia, koska väsymys oli ollut kova. Lisäksi olin ollut masentunut jo pitemmän aikaan, mutta siitä en sanonut kun en halunnut, että hoito keikahtaa sinne masiksen hoidon puolelle.
Nyt olen syönyt 25 mikrogramman annosta tyroksiinia tässä ekassa kokeilussa ja ensi kuun alussa on kontrolli. Mielestäni tämäkin jo hieman auttaa vaikka 50 mikrogrammaa on yleensä alkuannostus.
Lisäksi olen syönyt myös magnesiumia ja d-vitamiinia sekä syönyt mahdollisimman monipuolisesti. Olen urheillut käymällä aamuisin kävelyllä, välillä pitkälläkin ja tehnyt lihaskuntoa. Olen siis tehnyt kaikkea mahdollista sen eteen, että pääsen parempaan kuntoon jotta pääsen taas töihin ja opintoihin kiinni.
Haluan nähdä myös eliminoida huonojen elämäntapojen vaikutukset terveyteen joka voi vaikeuttaa hoitotasapainoa kilpirauhasen kanssa kun hoito on vasta alussa. Niin, ja oli painoakin kertynyt jota olen saanut myös pätkäpaastolla pois.
No huhuh - sait anemian nuorena verenluovutuksesta.
No totta kai hemoglobiini laskee verenluovutuksessa ja palautuu sen jälkeen normaaliksi.
Miksi annat ymmärtää että verenluovutus olisi jotenkin syyllinen sinun rauta-arvojen mataluuteen.
Kaikkea kanssa.
Kävin silloin kolmessa luovutuksessa vuoden aikana joka siis oli maksimi naiselle. Niin minäkin uskoin tuon, että arvot palautuvat kyllä. Sitä ei vain sanota, että se vie aikaa, joskus hyvinkin kauan, ja sitä ei myöskään sanota, että tietyt asiat voivat pitää arvot matalina pitkään kuten esim. runsaat kuukautiset, riittämätön rauta ruokavaliossa jne. jolloin se hb ei edes nouse tai varastorauta. Itse myös harrastin paljon urheilua ja tein fyysistä työtä jotka vaikuttavat taustalla. Minulla ihan oikeasti meni vuosikausia toipua tuosta! Ihan lääkärissä todettiin se ANEMIA.
Mielestäni esim. naisille jotka haluavat verta luovuttaa pitäisi näitä asioita painottaa, koska verenluovutuksen ei pitäisi tapahtua oman terveyden kustannuksella. Nuorena naisena olin idealisti ja halusin tietysti auttaa potilaita luovuttamalla verta. Täytyisi kuitenkin seurata niitä arvoja (hb ja ferritiini) ja toppuutella liian innokkaita, että oma terveys pitää laittaa etusijalle.
Puhut täyttä asiaa. Ainakin hedelmällisessä iässä olevien naisten verenluovutusta pitäisi rajoittaa niin, että luovuttaa saa vain 1 tai 2 kertaa vuodessa ellei ferritiiniarvo ole tutkitusti tarpeeksi korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy siihen, miksi tuntuu siltä, että ”kaikilla” on nykyään raudanpuute on se, että oikeasti tosi monella naisella (kenellä kuukautiset) on se. Suomessa ollaan vaan vasta nyt alettu heräämään tähän ja julkinen puoli ei oikein vieläkään.
Esim. Sveitsissä on pitkään ollut jo ihan normi, että perus verikokeissa mitataan aina myös ferritiini. Julkisessa terveydenhuollossa Suomessa edes testiin ei meinaa mitenkään päästä, puhumattakaan infuusiosta.
Yksityisellä puolella tähän on sentään herätty (ainakin osassa paikoista). Esim. kun olin keväällä menossa ivf:ään, hedelmällisyysklinikan vakiotesteihin kuului ferritiini. Oma arvoni oli 15, mikä oli aivan liian matala enkä olisi päässyt ivf:ään tällä arvolla (voi mm. vaikeuttaa raskautumista), vaan tarvitsin rautainfuusion. Tämän jälkeen arvot nousivat ideaalille +100:n tasolle ja voin kertoa, että tuntuu kyllä myös olossa!
Jos vaivautuu kirjoittamaan kolme kappaletta vaativan vastauksen, niin voisi lukea aloituksesta muutakin kuin otsikon.
Kerrotko vielä miten en vastanut kysymykseen? Ap kysyi lopuksi (huom. otsikon jälkeen), että onko kyseessä luulosairaus vai mikä, ja jos osaat yhtään lukea rivien välistä, niin vastauksestani selviää, että ei ole, vaan tähän on nyt vasta herätty. Ja tämän vuoksi vaikuttaa, että yhtäkkiä ”kaikilla on raudanpuute”, tai kaikilla on ”luulosairaus”, vaikka oikeasti kertoo vain siitä, että nyt ihmiset ovat alkaneet puhua tästä enemmän.
Ap:n tekstistä voi lukutaitoinen lukea "vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä" ja silti sinä paasaat ferritiinitesteistä ja matalista arvoistasi. Kohta on heti toinen lause otsikon jälkeen, jos hieman rauhoitut ja pääset sinne asti. Luetun ymmärtämistäsi en osaa helpottaa, joten en voi valitettavasti auttaa enempää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy siihen, miksi tuntuu siltä, että ”kaikilla” on nykyään raudanpuute on se, että oikeasti tosi monella naisella (kenellä kuukautiset) on se. Suomessa ollaan vaan vasta nyt alettu heräämään tähän ja julkinen puoli ei oikein vieläkään.
Esim. Sveitsissä on pitkään ollut jo ihan normi, että perus verikokeissa mitataan aina myös ferritiini. Julkisessa terveydenhuollossa Suomessa edes testiin ei meinaa mitenkään päästä, puhumattakaan infuusiosta.
Yksityisellä puolella tähän on sentään herätty (ainakin osassa paikoista). Esim. kun olin keväällä menossa ivf:ään, hedelmällisyysklinikan vakiotesteihin kuului ferritiini. Oma arvoni oli 15, mikä oli aivan liian matala enkä olisi päässyt ivf:ään tällä arvolla (voi mm. vaikeuttaa raskautumista), vaan tarvitsin rautainfuusion. Tämän jälkeen arvot nousivat ideaalille +100:n tasolle ja voin kertoa, että tuntuu kyllä myös olossa!
Jos vaivautuu kirjoittamaan kolme kappaletta vaativan vastauksen, niin voisi lukea aloituksesta muutakin kuin otsikon.
Kerrotko vielä miten en vastanut kysymykseen? Ap kysyi lopuksi (huom. otsikon jälkeen), että onko kyseessä luulosairaus vai mikä, ja jos osaat yhtään lukea rivien välistä, niin vastauksestani selviää, että ei ole, vaan tähän on nyt vasta herätty. Ja tämän vuoksi vaikuttaa, että yhtäkkiä ”kaikilla on raudanpuute”, tai kaikilla on ”luulosairaus”, vaikka oikeasti kertoo vain siitä, että nyt ihmiset ovat alkaneet puhua tästä enemmän.
Ap:n tekstistä voi lukutaitoinen lukea "vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä" ja silti sinä paasaat ferritiinitesteistä ja matalista arvoistasi. Kohta on heti toinen lause otsikon jälkeen, jos hieman rauhoitut ja pääset sinne asti. Luetun ymmärtämistäsi en osaa helpottaa, joten en voi valitettavasti auttaa enempää!
Lähes koko keskustelu on aiheen vierestä, ei tainnut moni muukaan lukea aloitusta.
Jos haluaa ruuasta saada rautaa niin sitten ei muuten kannata juoda kahvia sen päälle. Jää silloin suurin osa raudasta imeytymättä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ruuasta saada rautaa niin sitten ei muuten kannata juoda kahvia sen päälle. Jää silloin suurin osa raudasta imeytymättä.
Jaaha, siitä oli juuri edellä puhetta. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän juuri on se ongelma, kun ei julkisella puolella pidetä jtn 15 ferritiiniarvoa huonona, vaan ihan OK:na, vaikka kyseessä on vakava raudanpuute. Tuo ”vaikka ferritiiniarvo olisi IHAN hyvä”, viittaa siis juuri tuohon uskomukseen, että nuo yleisestl Ok:na pidetyt arvot olisi oikeasti riittävät. Ja tulee kyllä vastauksessani esille. Eli en valitettavasti voi myöskään sinun luetun ymmärtämistäsi parantaa..
Vierailija kirjoitti:
Newsflash: Suurin osa raudasta jää imeytymättä, vaikkei joisikaan kahvia.
Toivottavasti kukaan ei suunnittele ruokailuaan pelkän raudan imeytymisen perusteella vaan ymmärtää, että ruokavalio on kokonaisuus jonka jokaisella osalla on oma merkityksensä. Jos raudasta on puutetta, sen saa parhaiten korjattua syömällä rautatabletteja (tai menemällä infuusioon, jos tilanne on oikein paha).
Raudan imeytymistä voi myös parantaa syömällä esim. hapankaalia ruuan kanssa. Tutkimusten mukaan hapattamalla valmistetut ruuat lisää raudan imeytymistä merkittävästi.
Ja laitan muille muistutukseksi, että ottakaa aina C-vitamiinia samaan aikaan rautatabletin kanssa. Raudan imeytyminen tehostuu ja vatsavaivat myös vähenevät tehokkaamman imeytymisen kautta.