Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmia luokkakassan kanssa, kyseessä hankala vanhempi, apua kaivataan!

Vierailija
30.09.2014 |

Ollaan vuosien saatossa kerätty rahaa luokalle luokkaretkeä varten. Keväällä olisi retki 6-luokkalaisille suunnitteilla.
Mutta, mutta nyt yksi äiti on sitä mieltä että jos ei haluaa lähteä retkelle niin pitäisi saada oma osuus rahoista puhtaana käteen takaisin.
Olen niin yllättynyt tästä etten tiedä mitä uskoa. Mielestäni tällainen luokkakassa on nimenomaan just tällaisiä yhteisiä juttuja varten avattu ja siihen rahaa kerätty.
Onko todellakin olemassa vanhempia jotka ovat sitä mieltä ettei niitten lapsi haluaa lähteä retkelle luokan kanssa (itse olen sata varma että kys. lapsi lähtisi mielellään mukaan)?
Rahaa ei ole kovin paljon eli tämä summa per lapsi olisi pari kymppiä.
Viime vuonna järjestettiin retki silleen että lapset lähtivät kouluaikana opettajan kanssa retkelle, eli luokkakassa kustansi luokalle ylimääräisen retkipäivän. Lapset viihtyivät tosihyvin ja ajateltiin tehdä samalla tavalla tänä vuonna.
Miten on kun retki järjestetään kouluaikana niin tietysti kakki lapset lähtevät mukaan mutta voiko tämä yksi vanhempi vaatia oma osuus rahana?

Onko jossain netissä jotain sääntöjä näistä retkistä vai onko ihan koulkohtaista?

PS. Tämä perhe mikä nyt kinuaa rahat takaisin ei ole osallistunut talkoisiin eikä vapaaehtoisiin keräyksiin!

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vetovuorossa tänä vuonna, olin niin innokas asiasta kunnes tämän mamman ehdotus tuli sähköpostiin. Ihmettelen vaan tätä ihmistyyppiä. Kyllä luotan siihenettä kokous päättää että retkeä suunnitellaan ja toteutetaan. En vaan olisi uskonut että tästä voi. tällainen soppa syntyä . Minusta tunt niin turhalta ongelmalta

Ap.

Vierailija
102/115 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron omasta kokemuksesta: koko yläasteaika kerättiin rahaa leirikouluun 9. Luokalla. Rahaa tuli konserteista, maustemyynnistä yms. Vähän ennen leiriä pari poikaa ( joista toinen oli vasta tullut luokalle) päätti ,että haluavat osuutensa rahana.luokanvalvoja ilmoitti heti ,että rahaa ei jaeta ja jos leirikoulu ei kiinnosta niin kotiin jäävät.ei tullu pojat reissuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, alussa teit selväksi, että kyseinen hankala äiti ei ole osallistunut talkoisiin millään lailla, ei pistänyt tikkua ristiin.. Sittenpä kuitenkin myöhemmin kerrot, että olet aika varma, ettei kyseinen mamma ole laittanut rahaa retkikassaan. Ehkä en osunut ihan aiheeseen, mutta minusta tuollaiset mahtipontiset oletukset ja suoraan sanottuna valheet toisesta vanhemmasta ei ole kovin kiva juttu. Kun et siis selkeästi tiedä, onko vanhempi laittanut rahaa vai ei.

Mutta asiaan, ei tietenkään kenenkään lapsen vanhemmalle rahaa takaisin. Ihmettelen monen muunkin lailla sitä, että millaisia vässyköitä tai millaisia vanhempia te itse olette omille lapsillenne. Tarkoitan tietysti sitä, että annatte 40+ vuotiaan ihmisen häiriköidä 6-luokkalaisia lapsianne. En tiedä miten teillä, mutta meilläpäin tuommoinen leikki jäisi aika hemmetin lyhyeen.

Vierailija
104/115 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaipaako Ap nyt jotain ratkaisua tähän ongelmaan, vai haluaako vain mustamaalata tätä "skitsomammaa"? Ok, pari juttua ehdotettu, muttei kuitenkaan suostu avaamaan juttua enempää kuin haukkumalla tätä äityliä.

Vierailija
105/115 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on aivan selvä: yhdessä kerätyt rahat käytetään koko luokan yhteiseen tarkoitukseen. Mikäli ko. mamma olisi maksanut jonkin tietyn summan tilille, se voitaisiin palauttaa hänelle, mutta tässä tapauksessa siis ei.

Itse ihmettelen miten kaikki muut vanhemmat eivät pysty tällaista mammaa vastustamaan? Olkoon miten psykopaatti vaan, niin jos kaikki muut aikuiset ovat toista mieltä, mamma jää demokratiassa vähemmistöön. Sillä tavallahan nuo vanhempainyhdistykset ja luokkatoimikunnat toimivat.

Vierailija
106/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kappas, ap olikin kuitenkin paukalla. No yleensä koskaan ei ap itse ketjuaan nosta. Olen monesti vastannut vanhaan ketjuun ja turhautunut, kun ap ei vastaa ideoihini. Nyt siis meni haukut väärälle nostajalle.

Vierailija
107/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

107
Ap tässä, itse tämän banhan ketjun kaivoin esiin, asia nimenomaan ajankohtainen ;)

Tämä mamman on valitettavasti sairas (patologinen valehtelija), mutta se ei pienennä meidän ongelmia. Kunpa olisi jo ohi, en halau olla missään tekemisessä tämän perheen kanssa alaasteen jälkeen.

Vierailija
108/115 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Olen mielestäni avannut ihan tarpeeksi. Kyselin onko sääntöjä yms jossain olemassa . Saadaan varmasti retki järjestettyä mutta ihmettelen ääneen sitä että tällaisia ihmisiä ön edes olemassa irl .
Ap.

Vierailija
109/115 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

101, kyseinen äiti ei ole osallistunut talkoisiin (eikä isä), siitä olen varma.
Koska vuosittainen maksu suoraal tilille on ollut vapaaehtoinen ollaan sovittu ettei tarkisteta kuka on maksanut ja kuka ei ole. Mulla on kyllä edellisvuosien kaikki tiedot mapissa kaapissa mutta ed syystä en ole käynyt niitä niin tarkasti läpi. Sen tiedän ettei kaikki ole joka vuosi maksaneet. Tunnen, valitettavasti, tämän mamman niin hyvin että tiedän hänen huijanneen niin paljon rahaa eri tahoilta että epäilen että olisi maksanut luokkatilille mitään.
Ap.

Vierailija
110/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin luokan rahastonhoitaja tekussa. Osa lopetti ekaluokan jälkeen ja näille palautin osuutensa kassasta ilman, että olivat pyytäneet.

Vierailija
111/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:07"]

Joo, ymmärretään kyllä että joku voi haluta jäädä kouluun, ja sekin mahdollisuus on olemassa. Itse olen saanut sellaisen kuvan että tyttö kyllä voisi haluta retkelle mutta äiskä haluaa rahat :(
Onneksi on nyt saatu rehtorilta varmistuksen ettei rahoja tarv palauttaa, jo rektelle ei halua mennä niin voi jäädä kouluun mutta rahoja ei saa. Se nyt vielä puuttuisi, kun tämä perhe ei ole lantin latia mihinkään tilille laittanut, ja ehkä kerran yksiin talkoisiin osallistui/6 vuoden aikana!
Ap.

[/quote]

Miten te voitte saada rehtorilta varmistuksen asialle, joka ei saa kuulua koululle lainkaan? Rehtoreita on selkeästi opastettu siihen, että vanhempaintoimikuntien tms. keräämät rahat eivät saa millään tavalla kuulua rehtorille!

Kai teillä on etukäteen tehty selkeä sopimus kaikkien vanhempien kanssa luokan yhteisistä rahoista? Ja pidetty tarkkaa tilikirjaa siitä, paljonko kukin vanhempi on selkeää rahaa antanut? Se raha on perheellä oikeus saada takaisin itselleen, mutta ei mitään osuutta talkoista, myyjäisistä jne. Kaikista vanhempien antamista rahoista on tietysti olemassa kuitti tai tilinsiirto.

Vierailija
112/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:07"]

Joo, ymmärretään kyllä että joku voi haluta jäädä kouluun, ja sekin mahdollisuus on olemassa. Itse olen saanut sellaisen kuvan että tyttö kyllä voisi haluta retkelle mutta äiskä haluaa rahat :(
Onneksi on nyt saatu rehtorilta varmistuksen ettei rahoja tarv palauttaa, jo rektelle ei halua mennä niin voi jäädä kouluun mutta rahoja ei saa. Se nyt vielä puuttuisi, kun tämä perhe ei ole lantin latia mihinkään tilille laittanut, ja ehkä kerran yksiin talkoisiin osallistui/6 vuoden aikana!
Ap.

[/quote]

Miten te voitte saada rehtorilta varmistuksen asialle, joka ei saa kuulua koululle lainkaan? Rehtoreita on selkeästi opastettu siihen, että vanhempaintoimikuntien tms. keräämät rahat eivät saa millään tavalla kuulua rehtorille!

Kai teillä on etukäteen tehty selkeä sopimus kaikkien vanhempien kanssa luokan yhteisistä rahoista? Ja pidetty tarkkaa tilikirjaa siitä, paljonko kukin vanhempi on selkeää rahaa antanut? Se raha on perheellä oikeus saada takaisin itselleen, mutta ei mitään osuutta talkoista, myyjäisistä jne. Kaikista vanhempien antamista rahoista on tietysti olemassa kuitti tai tilinsiirto.

[/quote]

varmaan siksi että ap asuu porvoossa ja on itse sairas patologinen valehtelija

Vierailija
113/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, me on päästy vähällä kun kaikki retket on jo etukäteen koulun puolesta päätetty. Joka toinen vuosi on viikon tai kahden leirikoulu ja vanhemmilta ei mitään kysellä, muuta kuin lähetetään lasku :-D Siinä kohtaa hieman kakistelin, kun tajusin että ulkomaalainen lapsi täytyy majoittaa 10 päivän ajaksi, mutta hyvin siitäkin selvittiin :-) Olisin ehkä halunnut jotain tuollaista yhteistä rahankeräystä ihan yhteisöllisyyden vuoksi, mutta luokan vanhemmilla oli se linja, että "eiköhän jokainen ole jo tässä vaiheessa löytänyt itselleen jonkin elinkeinon, jolla nämä matkat saa rahoitettua" ja asia oli sillä selvä. Vähemmällä säädöllä tässä pääsee, kun rahat kerätään suoraan vanhemmilta. 

Vierailija
114/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä liput ja laput, ja näistä käy ilmi ettei kyseinen perhe oli tilille mitään maksanut eikä takoisiin osallistuneet.
On päätetty että luokkaretkelle mennään, kaikkiin kokouksiin on kaikki kutsuttu. Pöytäkirjoja kirjoitettu ja jaettu. En ymmärrä edes miksi joku kehtaa vaatia sellaisia rahoja itselleen mihin ei ole osa eikä arpa.

Rehtorilla on ollut niin paljon ongelmia, joka saralla, tämän perheen kanssa että sanoi "järjestäkää te matkaa, hän hoitaa mamman".

Ap.

Vierailija
115/115 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keräsimme joskus rahaa koska luokan oli tarkoitus lähteä ulkomaille viikoksi. Rahaa tuli mm kahvituksista, ilmapallomyynneistä, arpajaisista, karkkien myynnistä jne. Rahat talletettiin yhteiselle tilille mutta niistä pidettin kirjaa niin että ne jaettiin niiden oppilaiden kesken joiden vanhemat osallistuivat toimintaan. Eli esim karkkilaatikkojen myynnistä rahaa tuli lapselle juuri sen mukaan mitä oli myynyt.

Jotkut eivät halunneet tehdä mitään vaan maksoivat itse rahaa tilille ja jotkut eivät osallistuneet ollenkaan. Koulu ei asiaan puuttunut mitenkään. Kun sitten 5 lasta vaihtoi koulua niin matka aikomukset unohdettiin ja rahat maksettiin kunkin tilille sen mukaan mitä kertynyt oli. Jollekin ei mitään ja joillekin useita satasia. Se on helppoa kun sopii selkeät säännöt heti alkajaisiksi, ei jää sitten mitään "tulkinnan varaa".