Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaari pyysi valokuvakansioni vanhainkotiin, mutta hän ei enää osaa pitää muitakaan tavaroita kunnossa, antaisitko itse?

Vierailija
29.08.2021 |

Vaari on rikkonut muitakin tavaroita. Pelkään että valokuvakansio kastuu tai rikkoutuu. Haluaisi nähdä lapsuuskuvia äidistäni ja vauvakuvia minusta ja veljestä.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mietin itseäni tulevaisuudessa vanhainkotiin... Eikä lapseni toisi edes valokuvia seurakseni...

Olen hoitaja. Paljon on omaisia joiden vanhuksensa hoitolaitoksessa että vanhus ei saa käydä jalkahoitajalla, tukkaa/ partaa ei saa leikata, uusia kenkiä ei saa ostaa eikä uusia vaatteita, kioskilta ei saa ostaa makeisia kun omaiset eivät anna kolikkoja. Vanhus vaikka miten haluaisi, mutta kun nämä kaikki maksavat. Nämä kaikki palvelut löytyvät siis meidän hoivakodista. Näitä tapauksia on paljon. Sensijaan lapsettomat saavat mukavasti nämä kaikki, koska heillä usein on edunvalvojat jotka eivät heidän omia rahojaan nipistele kuten omaiset. Lisäksi torilla käymistä, teatteri ja kirkko maksetun hoiva- avustajan kanssa.

Vierailija
62/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne kopiot kannata ennemmin teetättää kuin itse alkaa tulostelemaan. Kysy hinta-arvio valokuvausliikkeestä tai jostain graafisen alan liikkeestä, painotalosta ym. Voivat tarvittaessa vaikka ns. pelastaa huonolaatuisen kuvan ja rakentaa sen uudelleen (esim. reikä valokuvassa). Kuvien korjaus tosin voi olla kallista, mutta tuskimpa pelkät kopiot ovat.

Saa vaarikin kunnon kuvat ja nopeammin... maksaa se valokuvauspaperikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ratkaisu on digitaalinen valokuvakehys, vaihtaa kuvia muutaman sekunnin välein.

Vierailija
64/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu antaisin. Kiitos vihjeestä, äiti on nyt sairaalassa geriatrian osastolla, ei enää palaa kotiin vaan menee vanhainkotiin. Mikä onkaan parempi lahjaidea kuin valokuvakansio, jossa muutama kuva vuosikymmenien varrelta ja sitten kuvat meistä jotka hänen luonaan käyvät.

Äiti alkaa olla Alzheimerin takia vähän muistamaton ja henkilöt menee sekaisin. On myös yksinäinen. Vanhojen kuvien katselu toisi selkeyttä elämään.

Vierailija
65/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta katsoin jotain youtube-videota, jossa 17-vuotias poika hieman haikeana äitinsä kanssa katsoi muussa maassa asuvien isovanhempiensa varastosta löytämäänsä vauvakuvaansa ja selitti miten ei ole aiemmin nähnyt itseään vauvana kun hänen kaikki lapsuuskuvat ovat rikkoutuneessa koneessa, jonka korjausta eivät vanhemmat ole saaneet aikaiseksi. Surullista nykyaika!

Kun meidän lapsenlapsi meni kouluun teetätin hänelle ifolorin kuvakirjan missä oli hänen (ja toki muunkin perheen ja vauvaserkunkin) kuvia siltä ajalta kun hän 0-6 v - on muuten erittäin paljon katseltu kirja. Vaatii toki vähän vaivannäköä ja osa kuvista on vanhanaikaisen albumin tapaan "ei niin onnistuneita" mutta tosiaan - heilläkin kaikki kuvat koneella/kännykällä, joten täysin lapsen ulottumattomissa. (Ja minä pelkään että hävitään omat digit, joten tuo kirja, joita samantien tilasin 2.'x eli toisen tietenkin meille)

Lapsenlapsi oli ekaluokalla. Yhtenä päivänä tuntui, ettei olisi tehnyt mieli kouluun. Kun aikani tenttailin, sain vastauksen: 'Tänään pitää viedä kouluun kuva, kun oon pieni. Luuletko mummi, että kukaan on rakastanu mua, niin paljon,. että ois kuvaa ottannu.' Kuvia kyllä löytyi digitaalisessa muodossa, mutta lapsi ei ollut niitä nähnyt.

Vierailija
66/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan teettää sellaisen kivan valokuvakirjan, johon voit kerätä esim. itsellesi tärkeitä kuvia ja viedä vaarille valokuvakansion tai toisinpäin, yllätä hänet kivalla valokuvakirjalla niin se pysyy kasassa helpommin kuin kansio vanhoine kuvineen. Yllätä vaari 🤗

Vierailija
67/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on tänä päivänä valokuvakansio :DDD kuvat puhelimessa

Vois kuvitella väärin iäksi 80 v ja haluaa nähdä omasta lapsestaan (n 50-60 vuotias ) ja lapsenlapsestaan ( n 30v ) kuvia. Todennäköisesti valokuvat on kansioissa.

Vierailija
68/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä ap kysymystä.....se ilo mitä voi tuon pienen toiveen toteuttamalla antaa laitoksessa asuvalle vrt. oma mahdollinen harmitus jos kansio saa vähän osumaa. Vaikea sanoa kumpi on surullisempaa, se miten vähässä tuollaisen vanhuksen ilonaiheet on vai sen vanhuksen LÄHEISEN käsittämätön itsekkyys.

Vierailija
69/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso vitriini täynnä. Suurin osa viimeisen 20 vuoden aikana ihan itse täytettyjä. Pieni osa myös perintöalbumeita.

Vierailija
70/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pärjää vallan hyvin ilman isovanhempia. Yleensä isovanhemmat myös kuolevat ennen omia vanhempia. Tärkeämpää on, että lapsella on läsnäolevat, huolehtivat, luotettavat ja turvalliset vanhemmat.

Valitettavasti aina on ollut ja aina tulee olemaan uusavuttomia ja uushaluttomia äitejä ja isiä. Näitten vanhempien mielestä lapset voisivat olla vaikka jatkuvasti hoidossa mummoloissa. Vanhemmat ulkoistavat lastenhoidon ja vastuun isovanhemmille. Äidit ja isät pääsevät itse helpommalla, kun iäkkäät ja raihnaiset isovanhemmat hoitavat lapsia ilmaiseksi ja käyvät tekemässä kotitöitä.

Vielä

Vierailija kirjoitti:

Antaisin vaikka kaikki vanhat valokuvani jos se toisi edes toisen vaareistani takaisin. Molemmat kuoli kun olin pieni lapsi.

Vierailija
71/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mietin itseäni tulevaisuudessa vanhainkotiin... Eikä lapseni toisi edes valokuvia seurakseni...

Toivottavasti itse en koe vanhainkoti aikaa. Kotona siihen asti ja kunhan pääsisi lähtemään saappaat jalassa pois.

Vierailija
72/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin vaikka kaikki vanhat valokuvani jos se toisi edes toisen vaareistani takaisin. Molemmat kuoli kun olin pieni lapsi.

Olen pahoillani, että menetit isoisäsi noin varhain.

Silti minua ihmetyttää, miksi kaikki aina kuvittelevat, että se edesmennyt olisi ollut rakastava ja yhteistä aikaa vaaliva isovanhempi. Oma isoäitini arvosti vain poikia ja isoisä mulkoili minua tuuheiden kulmiensa alta. En edes muista isoisäni koskaan sanoneen minulle sanaakaan vaikka hän kuoli ollessani kymmenvuotias.

Jos sulla on ollut asiat huonosti, niin sen voi yleistää koskemaan kaikkia muitakin? Hohhoijaa.

Vierailija
73/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä ap kysymystä.....se ilo mitä voi tuon pienen toiveen toteuttamalla antaa laitoksessa asuvalle vrt. oma mahdollinen harmitus jos kansio saa vähän osumaa. Vaikea sanoa kumpi on surullisempaa, se miten vähässä tuollaisen vanhuksen ilonaiheet on vai sen vanhuksen LÄHEISEN käsittämätön itsekkyys.

Varsinkin kun se kansio on mahdollisesti vaarin omaisuutta.

Vierailija
74/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aika montakin oman 35 elinvuoden ajalta ja lisäksi vanhoja isovanhempien ym peruja. Ja ihan kamala käpy minäkin jo iältään, niinhän. Ehkä jopa fossiili.

Vierailija
75/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hänellä ole itsellään valokuvia? En antaisi hänelle kansiota "omaksi". Voisin ottaa kansion mukaan seuraavalla käynnillä, jolloin sitä katseltaisiin yhdessä. Muutaman kuvan hänelle voisi antaa omaksi..

Vierailija
76/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on mummoilla tarinat! Asuiko se lapsenlapsi mummolassa vai miten mummo voi tietää lapsenlapsen kouluasioista? Tietävätkö isovanhemmat, että koulu tiedottaa ja viestittää lapsen vanhemmille - äidille ja isälle - koulun, oman luokan ja lapsen asioista paperilla tai sähköisellä viestivihkolla? On kurjaa, jos lapsen vanhempi ei lue koulusta tulevia viestejä ja tiedotteita. Isovanhempien ei tarvitse puuttua lapsenlapsen koulunkäyntiin, vaan vastuu on aina lapsen äidillä ja isällä.

Tietävätkö isovanhemmat, että järkevät ihmiset tallentavat valokuvistaan varmuuskopiot? Kenenkään ei tule säilyttää valokuviaan vain kameran, puhelimen tai tietokoneen muistissa. Ennen lapsia on kuvattu vain vähän filmikameralla ja valokuvat on teetätetty paperille. Nykyään vanhemmat kuvaavat lapsiaan ja perhettään paljon kameralla, tabletilla ja puhelimella. Ja osasta digikuvia teetätetään valokuvat paperille.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta katsoin jotain youtube-videota, jossa 17-vuotias poika hieman haikeana äitinsä kanssa katsoi muussa maassa asuvien isovanhempiensa varastosta löytämäänsä vauvakuvaansa ja selitti miten ei ole aiemmin nähnyt itseään vauvana kun hänen kaikki lapsuuskuvat ovat rikkoutuneessa koneessa, jonka korjausta eivät vanhemmat ole saaneet aikaiseksi. Surullista nykyaika!

Kun meidän lapsenlapsi meni kouluun teetätin hänelle ifolorin kuvakirjan missä oli hänen (ja toki muunkin perheen ja vauvaserkunkin) kuvia siltä ajalta kun hän 0-6 v - on muuten erittäin paljon katseltu kirja. Vaatii toki vähän vaivannäköä ja osa kuvista on vanhanaikaisen albumin tapaan "ei niin onnistuneita" mutta tosiaan - heilläkin kaikki kuvat koneella/kännykällä, joten täysin lapsen ulottumattomissa. (Ja minä pelkään että hävitään omat digit, joten tuo kirja, joita samantien tilasin 2.'x eli toisen tietenkin meille)

Lapsenlapsi oli ekaluokalla. Yhtenä päivänä tuntui, ettei olisi tehnyt mieli kouluun. Kun aikani tenttailin, sain vastauksen: 'Tänään pitää viedä kouluun kuva, kun oon pieni. Luuletko mummi, että kukaan on rakastanu mua, niin paljon,. että ois kuvaa ottannu.' Kuvia kyllä löytyi digitaalisessa muodossa, mutta lapsi ei ollut niitä nähnyt.

Vierailija
77/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on mummoilla tarinat! Asuiko se lapsenlapsi mummolassa vai miten mummo voi tietää lapsenlapsen kouluasioista? Tietävätkö isovanhemmat, että koulu tiedottaa ja viestittää lapsen vanhemmille - äidille ja isälle - koulun, oman luokan ja lapsen asioista paperilla tai sähköisellä viestivihkolla? On kurjaa, jos lapsen vanhempi ei lue koulusta tulevia viestejä ja tiedotteita. Isovanhempien ei tarvitse puuttua lapsenlapsen koulunkäyntiin, vaan vastuu on aina lapsen äidillä ja isällä.

Tietävätkö isovanhemmat, että järkevät ihmiset tallentavat valokuvistaan varmuuskopiot? Kenenkään ei tule säilyttää valokuviaan vain kameran, puhelimen tai tietokoneen muistissa. Ennen lapsia on kuvattu vain vähän filmikameralla ja valokuvat on teetätetty paperille. Nykyään vanhemmat kuvaavat lapsiaan ja perhettään paljon kameralla, tabletilla ja puhelimella. Ja osasta digikuvia teetätetään valokuvat paperille.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta katsoin jotain youtube-videota, jossa 17-vuotias

poika hieman haikeana äitinsä kanssa katsoi muussa maassa asuvien isovanhempiensa varastosta löytämäänsä vauvakuvaansa ja selitti miten ei ole aiemmin nähnyt itseään vauvana kun hänen kaikki lapsuuskuvat ovat rikkoutuneessa koneessa, jonka korjausta eivät vanhemmat ole saaneet aikaiseksi. Surullista nykyaika!

Kas kun mummi oli sen viikon lapsenlikkana ja huolehti poikaa kouluun. Ja kyllähän tuossa oli mukana hieman draamakuningatarmaista diivailuakin. 

Vierailija
78/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne kopiot kannata ennemmin teetättää kuin itse alkaa tulostelemaan. Kysy hinta-arvio valokuvausliikkeestä tai jostain graafisen alan liikkeestä, painotalosta ym. Voivat tarvittaessa vaikka ns. pelastaa huonolaatuisen kuvan ja rakentaa sen uudelleen (esim. reikä valokuvassa). Kuvien korjaus tosin voi olla kallista, mutta tuskimpa pelkät kopiot ovat.

Halvin on nykyisin ottaa vaik asiallisella kännykkäkameralla kuvat albumin kuvista.

Laittaa USB tikulle ja selite perään. Tikulta voi teettää 10x13 kuviksi tai isommiksi tai luoda albumin. Kopioida tikku myös. USB tikun voi säilöä myös albumin kanssa. Voi kattoo telkkarista , tietokoneesta tms kuvat.

On halpaa, helppoa ja yksinkertaista. Saa useammankin kopion.

Vierailija
79/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvin on nykyisin ottaa vaik asiallisella kännykkäkameralla kuvat albumin kuvista.

Laittaa USB tikulle ja selite perään. Tikulta voi teettää 10x13 kuviksi tai isommiksi tai luoda albumin. Kopioida tikku myös. USB tikun voi säilöä myös albumin kanssa. Voi kattoo telkkarista , tietokoneesta tms kuvat.

On halpaa, helppoa ja yksinkertaista. Saa useammankin kopion.

Siis albumin kuvista otetaan kännykkäkuvia, ja niistä sitten teetetään uusia kuvia? Joo morjens, ei ole kyllä kuvanlaadulla pilattu niitä kuvia. Näkisitte nyt edes vähän vaivaa ja skannaisitte edes ne kuvat.

Vierailija
80/133 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko negatiivit tallessa? Jos on niin skannaa negatiivit ja teetä kuvakirja.

Miksi kuvakirjan pitäisi olla negatiivinen? Eikös sinne voi laittaa iloisia kuvia iloisista tapahtumista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän