Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaari pyysi valokuvakansioni vanhainkotiin, mutta hän ei enää osaa pitää muitakaan tavaroita kunnossa, antaisitko itse?

Vierailija
29.08.2021 |

Vaari on rikkonut muitakin tavaroita. Pelkään että valokuvakansio kastuu tai rikkoutuu. Haluaisi nähdä lapsuuskuvia äidistäni ja vauvakuvia minusta ja veljestä.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on tänä päivänä valokuvakansio :DDD kuvat puhelimessa

Sellaisilla, keillä ei ole ollut kameraa puhelimessa vielä esim. 90-luvulla...

Älypuhelimia on ollut käytössä oikeastaan vasta 2010 alkaen. Aika tuore juttu.

Vierailija
22/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti: „Anna Vaarille aidot ja säästä kopiot itsellesi. Vaarilla on oikeus muistella vanhoja kuvia, näin kunnioitat myös vaariasi.“

Vaari rupeaa leikkaamaan tai repimään kuvia alkuperäisistä kansioista Jos huonosti käy. Näin teki mummimme. Sitäpaitisi se kansiohan ei ole vaarin vaan Ap:n kansio.

Vai onko kuitenkaan? Onko ap vain ottanut kansion mukaansa olettamalla, että se kuuluu hänelle?

Varmastikaan kansio ei ole ollut alun perin ap:n, jos siellä on hänen äitinsä lapsuuskuvia.

Alkuperäinen vaarille ja kopio ap:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarille tehdään kopiot. Voi antaa kopioida valokuvausliikkeessä (olen tehnyt näin erästä näyttelyä varten. He myös tarvittaessa suurentavat kuvan kopioon. Palvelu toki maksaa. Itse kopioiden on halvempaa.

Alkuperäiset säilytetään itseä ja tulevia sukupolvia varten.

Työni puolesta vanhusten hoitokodeissa käyvänä tiedän, että vaikka vanhus ei itse tuhoaisi aarrettaan, vaelteleva osastotoveri saattaa sen tehdä.

Vierailija
24/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen itselle ja kopio vaarille. Mulla on monta kopiota vanhoista valokuvista 1900-luvun alusta lähtien. Kopion tunnelma/tuntuma ei ole sama kuin alkuperäisissä. Muistan, kuinka kiehtovilta alkuperäisten katselu tuntui. Kun vanhempi sukupolvi on kuollut, alkuperäiset kuvat on jaettu moneen paikkaan/osa kadonnut. Kuvat ovat osa suvun historiaa. Jos ap haluaa siirtää ne kokonaisuudessaan seuraavalle sukupolvelle, en antaisi alkuperäistä kokoelmaa vaarille, jos riskinä on kuvien tuhoutuminen.

Vierailija
25/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Sellaisilla, keillä ei ole ollut kameraa puhelimessa vielä esim. 90-luvulla...Ne ihan kaikki valokuvat voi silmänräpäyksessä kadota bittiavaruuteen, jos hullusti käy. Puhelin kun tipahtaa, eikä muista googlekuvien tunnuksia. Paperivalokuvat ei yleensä ole kaikki samassa paikassa. Niitä on helpompi plarata.

N60: montakin albumia, kiva selailla. Esim omat hääkuvat.

.

Kävin siskontytöllä kylässä n.10v sitten. Olivat menneet naimisiin, kyselin hääkuvaansa. Neuvoi hyllyn, mistä löytyy. Ei siis kuva perinteisissä kehyksissä, vaan läppäri...

Vierailija
26/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen itselle ja kopio vaarille. Mulla on monta kopiota vanhoista valokuvista 1900-luvun alusta lähtien. Kopion tunnelma/tuntuma ei ole sama kuin alkuperäisissä. Muistan, kuinka kiehtovilta alkuperäisten katselu tuntui. Kun vanhempi sukupolvi on kuollut, alkuperäiset kuvat on jaettu moneen paikkaan/osa kadonnut. Kuvat ovat osa suvun historiaa. Jos ap haluaa siirtää ne kokonaisuudessaan seuraavalle sukupolvelle, en antaisi alkuperäistä kokoelmaa vaarille, jos riskinä on kuvien tuhoutuminen.

Mutta millä oikeudella ap omii kuvat? Miksei hänen veljellään, jonka kuvia kansiossa on, olisi samaa oikeutta?

Vierailija
27/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kansioissa kymmeniä tuhansia valokuvia, vanhimmat 40-luvulta. Miten ja miksi tungen ne kaikki puhelimeeni?

Vierailija
28/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Sellaisilla, keillä ei ole ollut kameraa puhelimessa vielä esim. 90-luvulla...

Ne ihan kaikki valokuvat voi silmänräpäyksessä kadota bittiavaruuteen, jos hullusti käy. Puhelin kun tipahtaa, eikä muista googlekuvien tunnuksia. Paperivalokuvat ei yleensä ole kaikki samassa paikassa. Niitä on helpompi plarata.

N60: montakin albumia, kiva selailla. Esim omat hääkuvat.

.

Kävin siskontytöllä kylässä n.10v sitten. Olivat menneet naimisiin, kyselin hääkuvaansa. Neuvoi hyllyn, mistä löytyy. Ei siis kuva perinteisissä kehyksissä, vaan läppäri...

Minä vieläkin teen albumeja kun käyn ulkomailla. Laitan siihen, kuvien lisäksi, kuitteja, karkkipapereita (jos tykkäsin), kirjoitan matkamuistoja jne

Tosi kiva katsella myöhemmin

Vierailija
29/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta katsoin jotain youtube-videota, jossa 17-vuotias poika hieman haikeana äitinsä kanssa katsoi muussa maassa asuvien isovanhempiensa varastosta löytämäänsä vauvakuvaansa ja selitti miten ei ole aiemmin nähnyt itseään vauvana kun hänen kaikki lapsuuskuvat ovat rikkoutuneessa koneessa, jonka korjausta eivät vanhemmat ole saaneet aikaiseksi. Surullista nykyaika!

Vierailija
30/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän voisitte askarrella vaarin kanssa yhdessä niistä kopiovalokuvista hänelle ikioman uuden kansion. Ja jos jostain kenkälaatikosta löytyy jotain mielenkiintoisia kuvia, niistäkin vaan kopiot vaarin uuteen albumiin.

Kyllä, ja samalla kirjoittaa muistiin tai tallentaa keskustelu, kun vaari kertoo kuvista, niissä olevista ihmisistä... Se tieto katoaa vaarin mukana, ja on arvokasta myöhemmin.

Vierailija
31/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli tarkoituksena kommentoida 25. mutta se meni jotenkin samaan, tämä mun kommentti:

Minä vieläkin teen albumeja kun käyn ulkomailla. Laitan siihen, kuvien lisäksi, kuitteja, karkkipapereita (jos tykkäsin), kirjoitan matkamuistoja jne

Tosi kiva katsella myöhemmin

Vierailija
32/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetä kuvista VALOKUVAkopiot, sellaiset vanhanaikaiset. Ei mitään paperikuvia. Anna Vaarille aidot ja säästä kopiot itsellesi. Vaarilla on oikeus muistella vanhoja kuvia, näin kunnioitat myös vaariasi.

Mitä vanhanaikaista on valokuvissa? Mitä valokuvat on jos ei paperia? Digikuvia ei kansioon laiteta, ainakaan käsissä selailtavaan. Valokuvien teettämisellä tietenkin tarkoitetaan valokuvien teettämistä valokuvapaperille.

Vierailija
33/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppäs papalta tehtäisiin oikein kiva johon hänen valitsemansa kuvat laitetaan. Kun valikoitte kuvat niin huomaat varmasti mitkä ovat tärkeimmät. Teetä niistä koko sivun kokoiset. Se olisi yllätys hänelle.

Vierailija
34/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyppäs papalta tehtäisiin oikein kiva johon hänen valitsemansa kuvat laitetaan. Kun valikoitte kuvat niin huomaat varmasti mitkä ovat tärkeimmät. Teetä niistä koko sivun kokoiset. Se olisi yllätys hänelle.

Kiva=kirja

Vierailija
35/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko te ollenkaan mitä edelliset on kirjoittaneet?

Jokainen vuoron perään hokee: Ota kopiot. 

Vierailija
36/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä varastetaan vanhuksilta kaikki vähänkään myytävä

Vierailija
37/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kansio mukaan kun menet tapaamaan vaariasi ja katselkaa kuvia yhdessä. Ei sitä kansiota tarvitse omaksi antaa.

Vierailija
38/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan itse muistaa teettää välillä oikeita valokuvia kuvista. Jännästi ne fyysiset kuvat on säilynyt ja tiedostot niistä kadonnut tai ei vaan toimi enää tekniikan rikkoutumisen, vaihtumisen ja uusiutumisen myötä.

Onhan niissä vähän samaa taikaa kun LP-levyissä. Voi makoilla lattialla ja plärätä niitä lehtisiä kunnolla fiilistellen.

Mutta noistahan sinä et ole varmaan kuullutkaan.

Vierailija
39/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikopiot kansion sivuista ja ne vaarille, Porvoossa onnistuu kyllä.

Vierailija
40/133 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetteko te ollenkaan mitä edelliset on kirjoittaneet?

Jokainen vuoron perään hokee: Ota kopiot. 

Ota kopiot. Oletko sitä mieltä, että ensin pitää plarata koko ketju, höpsistä, näitä kukaan jaksa lukea, kommentoin ja suljen typerän ketjun..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi