Ihan aina en ymmärrä allergisia asiakkaita ravintolassa!!!
Allerginen asiakas on tilaamassa tarjoilijalta annosta. Asiakas kysyy mitä aineksia annoksessa on, kun hän on allerginen. Tarjoilijana yritän tiedustella mille asiakas on allerginen, jotta voin helpommin tarkistaa onko annoksessa ko. ainetta/aineita kuin alkaa selittämään JOKA IKINEN ainesosa mitä annoksesta löytyy, ja kun niitähän on, koska kastikepohjat esim. sisältävät ihan kaikkea mahdollista. Yrttiöljyssä voi olla 50 eri ainesosaa..
Ei vaan mahdu ymmärrykseen miksei reilusti voida vaan kertoa, että olen allerginen sille, tälle ja tolle tai jos lista on pitempi niin antaa paperilapulla aineista mitkä ei käy, jotta keittiö voi sen perusteella tarkastaa mitä annokseen voidaan laittaa.
Monesti on käynyt, että asiakas on ilmoittanut olevansa allerginen sipulille ja pähkinälle. Yritän tiedustella onko vielä muita allergioita niin vastataan et 'on joo mut ei niitä varmaan tossa annoksessa oo', sit kun jatkan kyselemistä ja tiedustelen, että no mitenkä vaikka sitrushedelmät kun siinä ja siinä kastikkeessa on sitrusta. Sit todetaan, et oho joo oon mä sillekki allerginen. Jos en olisi itse asiaa tiedustellut niin asiakas olisi voinut allergisen kohtauksen saada ruokailin jälkeen...argh!!!
Kommentit (60)
Mä haluan tarkastaa sen listan itse, siksi, että jos kerron olevani maidolle allerginen, niin puolet tarjoilijoista vastaa: "sit tää kastike sopii sulle kun siinä on kermaa".
Eli siksi kun en luota ammattitaitoosi, haluan kuulla sen listan. Yleensä jätän kastikkeen sitten vaan pois.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
En aina ymmärrä ravintolatyöntekijöiden järjenjuoksua. Tilaan suklaakakun. Onneksi tarkistan tarjoilijalta, mitä se sisältää. Siinä onkin mansikkaa mitä ei tietenkään mainita listassa. Sanon tarjoilijalle olevani allerginen mansikalle ja kysyn voihan annoksen saada ilman mansikkaa. Se käy. Sitten annos tuodaan vadelmien kanssa kysymättä minulta mitään. Olen niillekin allerginen. Kiitos. Hienosti meni.
[/quote]
öö minä taas en ymmärrä SINUN järjenjuoksiasi. Jos kerrot olevasi allerginen vain mansikalle niin mistä kokki voi tietää, että olet allerginen MYÖS vadelmalle? Miksi et tilausvaiheessa kerro, että olet allerginen sekä mansikalle, että vadelmalle? huoh....
[/quote]
Jos ruoka tilataan ilman jotain ruoka-ainetta, ei siihen kysymättä pitäisi lisätä mitään. Juuri
Olin varmistanut, että ilman mansikkaa annos sopi minulle.
[/quote]
Moni asiakas kyseisessä tilanteessa (itse allerginen jollekkin ainesosalle annoksessa) valittaa, jos eivät saa allergisoivan ainesosan tilalle muuta (vetoavat siihen että maksavat kumminkin täyden hinnan). Vaikka kyseessä olisikin pieni lisä annoksessa, eikä mikään pääraaka-aine.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:55"]Meidän lapsella on allergiat helpottuneet sen verran, että on päässyt siedätyshoitoon. Häntä ei haitaa, jos saa annoksestaan pienen määrän allergisoivaa ruoka-ainetta. En ole tästä syystä kovin tarkka. Mahdolliset oireet eivät myöskään ole hengenvaarallisia. Kysyisin siis tarjoilijana, että onko vakavia muita allergioita. Meillä oireet eivät ole vakavia, vaan ainoastaan epämiellyttäviä. Vakavat oireet olisivat hengenahdistusta ja turpoamista. Meitä allergisia on niin moneksi, jotta en ihmettele, että ihmettelet. Toista haittaa pienikin hippunen ja meitä vasta yli 2 dl annos! Siedätyshoidot ovat nykyaikaa. Vakavasti allergisia ei tietenkään pyritä siedättämään.
[/quote]
Itse olen taas käsittänyt, että juuri vakavasti allergisia siedätetään? Tai ainakin meidän lääkäri sanoi niin. Lapsemme "pääsisi" siedätykseen, altistus lopetettiin 0,5 ml maitoa, kun kävi heti kurkkua kutittamaan ja nokkosrokkoa tuli kasvoihin. Omasta mielestäni on kyllä vakavasta allergiasta kyse. Siedätyksen suhteen vähän ristiriitaisekset fiilikset...
Mä usein ihmettelen kun pääsääntöisesti tarjoilijat eivät tiedä mitä tarkoittaa kun kysyy onko ruoassa maitoproteiinia. Eli ruoan pitäisi olla maidoton. Sitten lähes aina vastauksena on että joo kyllä se on ihan laktoositonta. Eikö tälläisiä asioita opeteta jo koulussa kun opiskelee alaa?
Ei sun tehtävä ole tentata niitä allergioita vaan asiakas kertoo mitä haluaa. Voihan olla, että hän kysyy yhtä ainesosaa allergian takia ja toista sen takia, ettei tykkää siitä. Se on sitten asiakkaan oma moka jos hän ei sano, että hänellä on vaarallinen pähkinäallergia.
Mua ärsyttää se, että kun kysyn, että onko ruoassa maitotuotteita niin mulle aletaan selittää, että se on hylaa. Mulla on täysin maidoton ruokavalio mutta se ei tunnu millään menevän tarjoilijoille jakeluun.
Valitettavasti minulla on vain toisinpäin kokemusta. Olen ilmoittanut että olen allerginen maidolle, eikä sitä saa olla missään nimessä. Sovitaan että annos tehdään ilman maitoa, niin eikö tarjoilia tuo eteeni lautasen jossa on pihvin päällä voinappi tai kermakastike.
Kun olen alkanut ihmetellä asiaa tarjoilian vastaus on että sehnä on voita ei maitoa tai se on juustoa ei maitoa. Ja kun kysyn mistä se juusto tai voi on tehty. Vastaus en tiiä. Ja uskokaa tämä tapahtuu tosi usein. Kymmenstä ravintolakäynnistä noin kahdeksassa ravintolassa tarjoilia ei tiedä mitä maidosta valmistetaan.
Ja kohdellaan minua kuin olisin tarkoituksella halukas kiusaamaan heitä kysymyksilläni. Olen jopa saanut tarjoilialta kehoituksen mennä toiseen ravintolaan syömään jos heidän annokset ei kelpaa sellaisenaan. Miksi allergikosta tehdään hankala asiakas. Kun ennemminkin pitäsi panostaa tarjoilian ammattitaidon lisäämiseen sekä tuotetietojen osalta että asiakaspalvelun osalta.
Mansikka, Kiivi ym. vastaavat tuotteet voivat olla jopa hengenvaarallisia joillekkin ihmisille. Mikä tätä maailmaa vaivaa. Allergiat on tosi yleisiä ja luulisi jo niihin osattavan suhtautua vakavasti. Ja sitten täällä joku viisas sanoo että ei niille voi olla allerginen. Sisso.
Ei varmaankaan tai tarjoiliat ei viitsi opetella. Onhan niinkin käyny että tarjoilia on luullu että kananmuna tehdään maidosta. Huippu.
Suomessa on sentään vielä allergisen tai muun erikoisruokavalioisen osa aika hyvä, vaikka tarkkana saa täälläkin olla. Ravintolahenkilökunnankin osaaminen kun vaihtelee kovasti noissa asioissa.
Mutta matkoilla voi olla pahempi. Esim. jossain Italiassa kasvissyöjälle syötetään pastakastiketta jossa on pekonia, koska pekoni on vain mauste, ja ruoka on ihan kasvisruoka. Gluteenittomista, maidottomista tms ei ymmärretä mitään ja niidenkin kanssa sama linja että ei se niin nöpönuukaa ole, vähän voi varmaan olla eikä se haittaa...
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:57"]
Kerran eräs asiakas halusi hampurilaisannoksen, ja kysyi onko siinä pähkinää koska on hengenvaarallisesti allerginen pähkinälle. Tarkastin keittiöstä ja eräässä ainesosassa oli ja se poistettiin burgerista ja nainen söi hitaasti tämän annoksen lukien koneella jotain. Kun menin hakemaan häneltä lautasta en edes muistanut enää koko allergiaa, oli todella kiire silloin ja paljon asiakkaita. Sitten hän tilaa brownien.
Miettimättä ja muistamatta allergiaa tilasin keittiöstä brownien normaalisti. Sitten kun se valmistuu ja olen ottamassa sitä pöytään vietäväksi tajuan että hei, tässähän on hyvin luultavasti pähkinää! Kysyn kokilta ja hän sanoo joo. Selitän että on se sama nainen joka varmisti ettei hampparissa ole kun voi heittää veivin, mutta jälkkärin hän vaan tilasi kysymättä tai sanomatta mitään! Kokki sanoi että se on naisen oma moka, että olisi pitänyt kysyä tottakai kun on kyse leivoksesta. Sanoin, että eihän tätä voi sille viedä siksi että unohti kysyä ja antaa naisen kuolla !! Mieluummin maksan sen vitosen.
Sitten menin naiselle sanomaan että hei, siinä browniessa on pähkinää. Nainen sanoo "aa joo en tajunnut kysyä! Kiitos, otan sitten jäätelöä". Mieti, jos olisin ollut muistamatta kun olin annosta kiireessä nappaamassa ravintolassa, ja nainen olisi kuollut. Hui. On meillä tarjoilijoillakin vastuu työssämme. Olisi ollut siinä vaiheessa syyllinen olo, vaikka nainen ei kysynyt.
[/quote]
Kyllä se viime kädessä on kuitenkin asiakkaan tehtävä itse muistaa rajoitteensa.
Itselläni on keliakia ja keliakikko ei tosiaan saa saada yhtään gluteenia. En todellakaan olettaisi, että kun tilaan ensin vaikkapa hampurilaisen gluteenittomana ja sen syötyäni hakisin vielä jotain muuta, enkä muistaisi vaihtaa gluteenittomaksi, että tarjoilijan tulisi tätä muistaa.
Sitäpaitsi, saattaisinhan ostaa sen jollekin toiselle, joka on kohta tulossa ravintolaan.
Mutta onneksi olet kuitenkin tarkka, toivottavasti asiakkaasi muisti kiittää ja laittaa vielä hyvää palautetta tulemaan, itse todellakin olisin tehnyt niin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 08:05"]
Olin joskus töissä pienen huoltsikan kassatarjoilijana. Asiakkaana kävi useamman kerran nainen, joka teetätti aina erikseen gluteenittoman sämpylän. Kerran hän sitten sämpylän jälkeen kävi nappaamassa vielä dallaspullan ja jätskituutin. Kun kysyin, että tajuaahan hän ettei ko. tuotteet olleet gluteenittomia kuten sämpylä, vastaukseksi tuli selittelyä "joo mut mulla on parempi olo mitä vähemmän viljaa syön". Keliakia on itselle sen verran tuttu tauti, että inhottaa suunnattomasti tuollaiset tyypit, jos joillekin jää näistä leikkiallergisista se kuva, ettei ruokavalion kanssa taida olla niin tarkkaa.
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä. Tarinasta ei käynyt ilmi, että nainen olisi väittänytkään olevansa keliaakikko. Ei niitä gluteenittomia ole lailla määrätty ainoastaan meidän keliaakikkojen ruoaksi, vaan saa niitä kyllä ihan normikotkin syödä.
Jos teillä mahdollisuus teetättää gluteenittomia sämpylöitä, niin miksei niitä muutkin saisi syödä?
Kyllä meidän lähikaupassa varmaan sitten kummastellaan, kun ostan gluteenittomia tuotteita, kyselen tuoretiskillä että onko se ja se varmasti gluteeniton jne. ja sitten välillä saatankin napata ostosen mukaan miehelleni tavallisia vehnäkeksejä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:31"]
Olin joskus töissä pienen huoltsikan kassatarjoilijana. Asiakkaana kävi useamman kerran nainen, joka teetätti aina erikseen gluteenittoman sämpylän. Kerran hän sitten sämpylän jälkeen kävi nappaamassa vielä dallaspullan ja jätskituutin. Kun kysyin, että tajuaahan hän ettei ko. tuotteet olleet gluteenittomia kuten sämpylä, vastaukseksi tuli selittelyä "joo mut mulla on parempi olo mitä vähemmän viljaa syön". Keliakia on itselle sen verran tuttu tauti, että inhottaa suunnattomasti tuollaiset tyypit, jos joillekin jää näistä leikkiallergisista se kuva, ettei ruokavalion kanssa taida olla niin tarkkaa.
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä. Tarinasta ei käynyt ilmi, että nainen olisi väittänytkään olevansa keliaakikko. Ei niitä gluteenittomia ole lailla määrätty ainoastaan meidän keliaakikkojen ruoaksi, vaan saa niitä kyllä ihan normikotkin syödä.
Jos teillä mahdollisuus teetättää gluteenittomia sämpylöitä, niin miksei niitä muutkin saisi syödä?
Kyllä meidän lähikaupassa varmaan sitten kummastellaan, kun ostan gluteenittomia tuotteita, kyselen tuoretiskillä että onko se ja se varmasti gluteeniton jne. ja sitten välillä saatankin napata ostosen mukaan miehelleni tavallisia vehnäkeksejä.
[/quote]
Söitkö sitten itse keksit, kuten tämä gluteiiniton rouva, joka veti dallaspullan nassuun?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:31"]
[/quote]
[/quote]
Söitkö sitten itse keksit, kuten tämä gluteiiniton rouva, joka veti dallaspullan nassuun?
[/quote]
En, mutta harvapa jää kauppaan tuotteitaan mussuttamaan joten mistäpäs nämäkään myyjät tietävät, että ostanko ne itselleni vai jollekin muulle.
Ja kun edelleen tarinasta ei ainakaan käy ilmi, että rouva olisi edes väittänyt olevansa keliaakikko.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:06"]
Ei varmaankaan tai tarjoiliat ei viitsi opetella. Onhan niinkin käyny että tarjoilia on luullu että kananmuna tehdään maidosta. Huippu.
[/quote]
Tarjoilia?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:40"]En todellakaan tiedä miksi jotkut haluavat olla leikkiallergisia, mutta olen törmännyt useampaan. Erään ystäväni allergiat vaihtelivat sen mukaan, mitä nyt milloinkin sattui tekemään mieli. Joskus maitoallergia oli niin paha, että siitäkin tuli paha mieli että olin ostanut tuliaiseksi tummaa suklaata kun luulin tyhmä ettei siinä ole maitoa. Muutaman viikon päästä kermavaahtoinen leivos kelpasi ihan hyvin kun ei se aina ole niin tarkkaa.
Sitten on näitä, jotka eivät koskaan ole maistaneetkaan esimerkiksi paprikaa ja sanovat olevansa sille allergisia. Niitä, jotka ovat kala-allergisia mutta tonnikala pizzassa ei haittaa. Ja niitä, joiden lapsi välttää vähän kaikkea varmuuden vuoksi, ainakin jos on jonkun toisen lapsen synttärit. pienemmissä tilaisuuksissa ruokavalio onkin sitten aina vähän vapaampi. Ihan tosi, en ollenkaan syyllistä oikeasti allergisia mutta usko on välillä koetuksella kun näitä huomionhaluisia on niin tiheässä.
[/quote]
Suurimmalle osasta kala-allergikoista käy tonnikala. Sen sisältämä kalaproteiini kun muissa jaloissa. Miehelleni selvisi tämä vasta aikuisiällä ja on mukavaa ku voi syödä edes tonnikalaa :)
Esim. lapsellani osa ruoka-aineista aiheuttaa ikäviä oireita ja osa vaarallisia. Eli vaarallisista pidän kovan huolen, mutta ikäviä yritän "vain" välttää. Sitten on sellaisia ruoka-aineita joista pienet määrät ei haittaa, mutta isompi määrä aiheuttaa ikäviä oireita pitkään. Eli hän ei juo maitoa, mutta saattaa käyttää vähän voita.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kanssa tuollainen vatsa, joka ei kestä vehnää liian paljoa. Tästä syystä syön suurimman osan gluteenittomana.
Oireet: Välillä tulee vatsanvääntelyjä, turvotusta ja ripulia. Välillä maha turpoaa ja on täynnä kaasua.
On testattu ja tutkittu, että ei ole kelialiaa. Ärtyvän suolen oireyhtymä diagnosoitu. Tästä huolimatta oireilee vain suomalaisesta viljasta. Syönkin useimmiten ulkomaista leipää, josta en saa oireita. Kyse on ilmeisesti gluteenin määrästä, jota suomalaisissa viljoissa on paljon.
Ja tarkennuksena vielä, että olen mies ja pääasiallisesti lihansyöjä. Minulle lihan syönti ei aiheuta mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
En aina ymmärrä ravintolatyöntekijöiden järjenjuoksua. Tilaan suklaakakun. Onneksi tarkistan tarjoilijalta, mitä se sisältää. Siinä onkin mansikkaa mitä ei tietenkään mainita listassa. Sanon tarjoilijalle olevani allerginen mansikalle ja kysyn voihan annoksen saada ilman mansikkaa. Se käy. Sitten annos tuodaan vadelmien kanssa kysymättä minulta mitään. Olen niillekin allerginen. Kiitos. Hienosti meni.
öö minä taas en ymmärrä SINUN järjenjuoksiasi. Jos kerrot olevasi allerginen vain mansikalle niin mistä kokki voi tietää, että olet allerginen MYÖS vadelmalle? Miksi et tilausvaiheessa kerro, että olet allerginen sekä mansikalle, että vadelmalle? huoh....
Jos ruoka tilataan ilman jotain ruoka-ainetta, ei siihen kysymättä pitäisi lisätä mitään. Juuri
Olin varmistanut, että ilman mansikkaa annos sopi minulle.
Moni asiakas kyseisessä tilanteessa (itse allerginen jollekkin ainesosalle annoksessa) valittaa, jos eivät saa allergisoivan ainesosan tilalle muuta (vetoavat siihen että maksavat kumminkin täyden hinnan). Vaikka kyseessä olisikin pieni lisä annoksessa, eikä mikään pääraaka-aine.
Itse en ymmärrä logiikkaa jättää tärkeä osa annoksesta pois, jos siinä on allergisoiva ainesosa.
Itse tilasin vuosia takaperin Jumbon eräässä ravintolassa hampurilaisen. Pyysin, että tehtäisiin ilman maitotuotteita, sillä olen maitoproteiineille allerginen.
Annos tuotiin ja yllätykseksi oli sämpylän välissä pihvi ja kasvistäytteet ilman mitään kastiketta/majoneesia ja se oli hyvin kuiva syödä. Se jäi viimeiseksi käynniksi, enkä antanut heille asiasta mitään palautetta.
Jos annoksesta veloitetaan täysi hinta, vaikka jokin merkittävä ainesosa on poistettu, eikä korvata vastaavalla, niin se on rahastusta. Esim usein Juustohampurilainen on juuston takia kalliimpi, kuin Hampurilainen (ilman juustoa). Nykyään on olemassa vegejuustokkeita, joilla ravintola pystyy juuston korvaamaan. Harmillisesti osa pizzerioista käyttää vegejuustokkeina sellaista, joissa on taas toista allergisoivaa ainesosaa. Itse suosin tätä suomalaista juustoketta "Porlammin Vege Plus", joka on uskomattoman hyvää, eikä sisällä yleisiä allergisoivia ainesosia.
Kauan eläköön ylihygienia. Ennen ei allergioita ollut ainakaan tässä nykyisessä mittakaavassa. Tulevaisuuden ihminen kuolee nälkään, koska voi syödä vain keitettyä vettä.