Ihan aina en ymmärrä allergisia asiakkaita ravintolassa!!!
Allerginen asiakas on tilaamassa tarjoilijalta annosta. Asiakas kysyy mitä aineksia annoksessa on, kun hän on allerginen. Tarjoilijana yritän tiedustella mille asiakas on allerginen, jotta voin helpommin tarkistaa onko annoksessa ko. ainetta/aineita kuin alkaa selittämään JOKA IKINEN ainesosa mitä annoksesta löytyy, ja kun niitähän on, koska kastikepohjat esim. sisältävät ihan kaikkea mahdollista. Yrttiöljyssä voi olla 50 eri ainesosaa..
Ei vaan mahdu ymmärrykseen miksei reilusti voida vaan kertoa, että olen allerginen sille, tälle ja tolle tai jos lista on pitempi niin antaa paperilapulla aineista mitkä ei käy, jotta keittiö voi sen perusteella tarkastaa mitä annokseen voidaan laittaa.
Monesti on käynyt, että asiakas on ilmoittanut olevansa allerginen sipulille ja pähkinälle. Yritän tiedustella onko vielä muita allergioita niin vastataan et 'on joo mut ei niitä varmaan tossa annoksessa oo', sit kun jatkan kyselemistä ja tiedustelen, että no mitenkä vaikka sitrushedelmät kun siinä ja siinä kastikkeessa on sitrusta. Sit todetaan, et oho joo oon mä sillekki allerginen. Jos en olisi itse asiaa tiedustellut niin asiakas olisi voinut allergisen kohtauksen saada ruokailin jälkeen...argh!!!
Kommentit (60)
Leikkiallergisiksi heittäydytään niin monista syistä. Olin kerran töissä hotellin ravintolassa, jossa kävi päivällisellä syömässä noutopöydästä asiakkaat, jotka olivat ostaneet puolihoito ja täysihoitopaketin. Silloin mukana oli ''maidottomia'' ja ''gluteenittomia'' asiakkaita, jotka kertoivat muka olevansa allergisia, vain koska saivat tällöin ruokansa keittiöstä lautasannoksena, eikä heidän sen jälkeen tarvinut syödä buffetista samaa ruokaa mitä muutkin saivat. Nämä ''gluteenittomat'' ja ''maidottomat'' tilailivat välillä sitten ihan normaalia olutta ruoan kanssa tai joivat cappucinoa respan kahvikoneesta ruoan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
En aina ymmärrä ravintolatyöntekijöiden järjenjuoksua. Tilaan suklaakakun. Onneksi tarkistan tarjoilijalta, mitä se sisältää. Siinä onkin mansikkaa mitä ei tietenkään mainita listassa. Sanon tarjoilijalle olevani allerginen mansikalle ja kysyn voihan annoksen saada ilman mansikkaa. Se käy. Sitten annos tuodaan vadelmien kanssa kysymättä minulta mitään. Olen niillekin allerginen. Kiitos. Hienosti meni.
[/quote]
öö minä taas en ymmärrä SINUN järjenjuoksiasi. Jos kerrot olevasi allerginen vain mansikalle niin mistä kokki voi tietää, että olet allerginen MYÖS vadelmalle? Miksi et tilausvaiheessa kerro, että olet allerginen sekä mansikalle, että vadelmalle? huoh....
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
En aina ymmärrä ravintolatyöntekijöiden järjenjuoksua. Tilaan suklaakakun. Onneksi tarkistan tarjoilijalta, mitä se sisältää. Siinä onkin mansikkaa mitä ei tietenkään mainita listassa. Sanon tarjoilijalle olevani allerginen mansikalle ja kysyn voihan annoksen saada ilman mansikkaa. Se käy. Sitten annos tuodaan vadelmien kanssa kysymättä minulta mitään. Olen niillekin allerginen. Kiitos. Hienosti meni.
[/quote]
öö minä taas en ymmärrä SINUN järjenjuoksiasi. Jos kerrot olevasi allerginen vain mansikalle niin mistä kokki voi tietää, että olet allerginen MYÖS vadelmalle? Miksi et tilausvaiheessa kerro, että olet allerginen sekä mansikalle, että vadelmalle? huoh....
[/quote]
Jos ruoka tilataan ilman jotain ruoka-ainetta, ei siihen kysymättä pitäisi lisätä mitään. Juuri
Olin varmistanut, että ilman mansikkaa annos sopi minulle.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:34"]Allerginen asiakas on tilaamassa tarjoilijalta annosta. Asiakas kysyy mitä aineksia annoksessa on, kun hän on allerginen. Tarjoilijana yritän tiedustella mille asiakas on allerginen, jotta voin helpommin tarkistaa onko annoksessa ko. ainetta/aineita kuin alkaa selittämään JOKA IKINEN ainesosa mitä annoksesta löytyy, ja kun niitähän on, koska kastikepohjat esim. sisältävät ihan kaikkea mahdollista. Yrttiöljyssä voi olla 50 eri ainesosaa..
Ei vaan mahdu ymmärrykseen miksei reilusti voida vaan kertoa, että olen allerginen sille, tälle ja tolle tai jos lista on pitempi niin antaa paperilapulla aineista mitkä ei käy, jotta keittiö voi sen perusteella tarkastaa mitä annokseen voidaan laittaa.
Monesti on käynyt, että asiakas on ilmoittanut olevansa allerginen sipulille ja pähkinälle. Yritän tiedustella onko vielä muita allergioita niin vastataan et 'on joo mut ei niitä varmaan tossa annoksessa oo', sit kun jatkan kyselemistä ja tiedustelen, että no mitenkä vaikka sitrushedelmät kun siinä ja siinä kastikkeessa on sitrusta. Sit todetaan, et oho joo oon mä sillekki allerginen. Jos en olisi itse asiaa tiedustellut niin asiakas olisi voinut allergisen kohtauksen saada ruokailin jälkeen...argh!!!
[/quote]
Itselläni on allergiaa ja ravintolassa syömisen ainut ongelma on se että ruoat ovat ainakin osin valmisruokia ja näin ollen aivan helposti poisjätettävät osat ruoasta on mahdoton poistaa. Esim juustokuorrute. Kestää lisäksi naurettavan kauan ennen kuin kerrotaan miksi esim juustokuorrutteen poisjättö ei käy. No kun se on tehty valmiiksi jossain muualla ja me vain lämmitämme sen. Olet muuten asiakaspalvelutyössä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]Koska siinä ainesosalistassa ei lukenut vadelmaa? Sinun järjenjuoksusi tässä outo on.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:40"]
Toi vaan tarkoittaa, että asiakas ei sittenkään ole kovin allerginen. Pahasti allerginen kyllä pitää huolen itsestään. Sellainen ei välttämättä edes ota ulkona syömisen riskiä.
[/quote]
Niinhän sitä luulisi, mutta aina näin ei ole pahasti allergisienkaan kohdalla. Suurin osa pitää todella hyvin huolen allergioistaan, mutta osa on todella huolettomia vaikka olisi pahakin allergia kyseessä. Ei aina ajatella, että ravintolan liha-annos voisi sisältää kalaa tai pääruoka-annoksessa voisi olla omenaa jne..
[/quote] Ja arvaapa kuinka monta kertaa olen joutunut kohtaamaan tarjoilijan "vittu mikä urpo asiakas" -asenteen kun olen yrittänyt kysellä annoksen koostumusta ja käskenyt ihan kirjoittaa terveiset kokille että allergiani ovat tämä jatämä. Kyn siis tässä annoksrssahan ei ole kuin pihvi ja perunat. Ja sitten vänkkäämiswn ja jankuttamisen jälkeen selvuää että kastikeessa olikin juuri niitä mistä kuolen. Minä oikeasti INHOAN sitä tilaamista ravintoloissa. Joskus otan siksivain pelkän pihvin ja ranskalaiset ilman yhtään mitään kun en vaan jaksa..!
En todellakaan tiedä miksi jotkut haluavat olla leikkiallergisia, mutta olen törmännyt useampaan. Erään ystäväni allergiat vaihtelivat sen mukaan, mitä nyt milloinkin sattui tekemään mieli. Joskus maitoallergia oli niin paha, että siitäkin tuli paha mieli että olin ostanut tuliaiseksi tummaa suklaata kun luulin tyhmä ettei siinä ole maitoa. Muutaman viikon päästä kermavaahtoinen leivos kelpasi ihan hyvin kun ei se aina ole niin tarkkaa.
Sitten on näitä, jotka eivät koskaan ole maistaneetkaan esimerkiksi paprikaa ja sanovat olevansa sille allergisia. Niitä, jotka ovat kala-allergisia mutta tonnikala pizzassa ei haittaa. Ja niitä, joiden lapsi välttää vähän kaikkea varmuuden vuoksi, ainakin jos on jonkun toisen lapsen synttärit. pienemmissä tilaisuuksissa ruokavalio onkin sitten aina vähän vapaampi. Ihan tosi, en ollenkaan syyllistä oikeasti allergisia mutta usko on välillä koetuksella kun näitä huomionhaluisia on niin tiheässä.
Heh... Itse muistan erään kerran töissä. Tuli perhe lastensa kanssa syömään ja äiti tilasi jonkun ranskalaiset kanalla. Korosti vielä sitä, ettei ruuassa saa olla muruakaan kananmunaa. Tilasin sitten annoksen sen enempää miettimättä. Olin onneksi kirjoittanut vielä tilaukseen "ei kananmunaa". Kokki sitten kertoi minulle, ettei voi luvata munatonta annosta, sillä uppokeittimen takia ranskalaisissa saattaa olla kananmunaa. Tietty menin heti pöytään ilmoittamaan asiasta ja suosittelemaan lisäkkeen vaihtoa.
Mitä äiti teki? Tuijotti minua hetken tyhmänä ja totesi, että ei haittaa ollenkaan, ei ole muissakaan ravintoloissa vaikuttanut. MIKSI VITUSSA KOROSTAT HENGENVAARALLISTA ALLERGIAA, JOS SE EI OLEKKAAN OIKEASTI HENGENVAARALLINEN???!!!!!!!
Arvatkaa, oliko minun vaikea suostutella kokki tekemään se ranskalaisannos, koska muna-allergiaa oli painotettu. Lopulta lapsi sai annoksensa ja pääsi hengissä ulos.
Tarinan opetus on se, että opeteltaa tekin ne allergianne vakavuustilat. Nyt ei tapahtunut vahinkoa, mutta olisi voinut sattua, jos kokki ei olisi ollut valpas. Ja tämän jälkeen olen saanut vängätä muutaman muunkin kerran samasta asiasta pöydässä. Siis nimenomaan niistä ranskalaisista ja munanjäämistä. En ole suostunut enää myymään ranskalaisia kenellekkään, jos muna-allergiasta on ilmoitettu. Muutaman huokauksen jälkeen on onneksi suostuttu vaihtamaan lisuke.
Ymmärrän täysin aloittajan turhautuneisuuden. Minulla on ystävä, joka on omasta mielestään todella allerginen vähän kaikelle. Hän järjestää aina ravintolaan syömään mennessä allergiasäälishown: hän kyselee yksi asia kerrallaan ja tarjoilija juoksee edes takas pöydän ja keittiön välillä. Tyypillinen ongelma on annoksen kasvikset ja vihannekset, ne pitää olla tiettyjä ja tietyllä tavalla valmistettuja. Sitten kun viimein saadaan hänelle räätälöity annos vihanneksia, hän ei edes KOSKE niihin, vaan siirtää ne lautasen syrjään.
Monet terveelliset ruuat jäävät syömättä koska niissä on lisäaineita tai säilöntäaineita. Kuitenkin hän voi syödä kokonaisen keksipaketin tai karkkipussin ajattelematta tippaakaan lisäaineita. Samoin sitruuna jossain salaattikastikkeessa aiheuttaa kieltäytymisen, mutta rahkapiirakka jossa aina on sitruunaa, ei vaivaa päätä pätkääkään.
Nykyisin en jaksakaan enää kuunnella tätä allergiasäälishowta, lähden aina vessaan kun hän tilaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
[/quote]
Mansikalle ei voi olla allerginen koska mansikassa ei ole allergeeneja. Jos joku saa niistä oireita ne ovat ärsytysoireita, ei allergiaa, ja täysin vaarattomia. Kukaan ei kuole jos suuta vähän kirvelee.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos ruoka tilataan ilman jotain ruoka-ainetta, ei siihen kysymättä pitäisi lisätä mitään. Juuri
Olin varmistanut, että ilman mansikkaa annos sopi minulle.
[/quote]
No, eihän siinä ollutkaan mansikkaa.
Tunnustan että olen varmaan rasittava asiakas kun perheemme käy ravintolassa.
Meitä on 5 henkilöä ja kaikilla erilaisia allergioita. Pitäisi kyllä vääntää tuollaiset paperilappu missä meidän allergiat olisi koostetusti. Harmi vain kun yhdellä on vasta lista mitä voi syödä. Ja kaikilla listat vaihtuvat koska jos lapsella on vaikka Huomenna koulussa tärkeä päivä niin saa syödä vain sopivaa. Jos taas seuraava päivä ei ole mitenkään erityinen lääkkeet on mukana ja olemme lähellä kotia niin silloin saa syödä muuta paisi varmasti pahoja reaktioita aiheuttavia jne.
Kiitos tarjoilijoille ja kokeille jotka jaksavat suhtautua järkevästi meihin allergisiin. Me tosiaan osaamme ainakin arvostaa meille sopivaa ruokaa. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 03:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:25"] En aina ymmärrä ravintolatyöntekijöiden järjenjuoksua. Tilaan suklaakakun. Onneksi tarkistan tarjoilijalta, mitä se sisältää. Siinä onkin mansikkaa mitä ei tietenkään mainita listassa. Sanon tarjoilijalle olevani allerginen mansikalle ja kysyn voihan annoksen saada ilman mansikkaa. Se käy. Sitten annos tuodaan vadelmien kanssa kysymättä minulta mitään. Olen niillekin allerginen. Kiitos. Hienosti meni. [/quote] öö minä taas en ymmärrä SINUN järjenjuoksiasi. Jos kerrot olevasi allerginen vain mansikalle niin mistä kokki voi tietää, että olet allerginen MYÖS vadelmalle? Miksi et tilausvaiheessa kerro, että olet allerginen sekä mansikalle, että vadelmalle? huoh.... [/quote] Jos ruoka tilataan ilman jotain ruoka-ainetta, ei siihen kysymättä pitäisi lisätä mitään. Juuri Olin varmistanut, että ilman mansikkaa annos sopi minulle. [/quote] No, eihän siinä ollutkaan mansikkaa.
[/quote]
Ei ollut mansikkaa, ei. Mutta miksi pitää säveltää ja lisätä oman pään mukaan jotain? Miksi sitä ei voi tuoda niinkuin se tilattiin : ilman mansikkaa. Tämä vaihtoehto käy.
ohis
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:40"]
En todellakaan tiedä miksi jotkut haluavat olla leikkiallergisia, mutta olen törmännyt useampaan. Erään ystäväni allergiat vaihtelivat sen mukaan, mitä nyt milloinkin sattui tekemään mieli. Joskus maitoallergia oli niin paha, että siitäkin tuli paha mieli että olin ostanut tuliaiseksi tummaa suklaata kun luulin tyhmä ettei siinä ole maitoa. Muutaman viikon päästä kermavaahtoinen leivos kelpasi ihan hyvin kun ei se aina ole niin tarkkaa.
Sitten on näitä, jotka eivät koskaan ole maistaneetkaan esimerkiksi paprikaa ja sanovat olevansa sille allergisia. Niitä, jotka ovat kala-allergisia mutta tonnikala pizzassa ei haittaa. Ja niitä, joiden lapsi välttää vähän kaikkea varmuuden vuoksi, ainakin jos on jonkun toisen lapsen synttärit. pienemmissä tilaisuuksissa ruokavalio onkin sitten aina vähän vapaampi. Ihan tosi, en ollenkaan syyllistä oikeasti allergisia mutta usko on välillä koetuksella kun näitä huomionhaluisia on niin tiheässä.
[/quote]
Mulla on oikeasti kalalle allerginen kaveri, joka kovasti tykkää kalasta kuin kalasta. Mutta hän ei saa oireita lohesta tai tonnikalasta tai silakasta, hän saa niitä hauesta ja ahvenesta ja muista järvikaloista. Eli kaloissakin on eroja. Se on vähän sama kuin että voi olla allerginen sitrushedelmistä vain osalle.
Uskomatonta, että pitäisi olla selvännäkijä ja osata sanoa etuktäeen, että jos tilaa annoksen ilman mansikkaa, niin sitten siihen ei saa tulla vadelmaa, kaikenvaralta on sitten lueteltava kaikki marjat. Minä en ole allerginen kuin soijalle, mutta pyydän joskus ruoka-annoksen ihan ilman jotain sellaista, mistä en tykkää. En halua, että piimä vaihdetaan viiliin. Ei ole mikään ongelma, hyvissä ravintoloissa, pyytää jättämään vaikka kastike pois kokonaan, kun en välitä kastikkeista ylipäätään (ja monessa tosin on sitä soijaa).
Ammattitaitoinen tarjoilija kysyy, voiko sen mansikan vaihtaa johonkin. Ominpäin kysymättä minkään lisääminen, kun on pyydetty jotain ilman tiettyä ainetta, on ammattitaidottomuutta.
Olin joskus töissä pienen huoltsikan kassatarjoilijana. Asiakkaana kävi useamman kerran nainen, joka teetätti aina erikseen gluteenittoman sämpylän. Kerran hän sitten sämpylän jälkeen kävi nappaamassa vielä dallaspullan ja jätskituutin. Kun kysyin, että tajuaahan hän ettei ko. tuotteet olleet gluteenittomia kuten sämpylä, vastaukseksi tuli selittelyä "joo mut mulla on parempi olo mitä vähemmän viljaa syön". Keliakia on itselle sen verran tuttu tauti, että inhottaa suunnattomasti tuollaiset tyypit, jos joillekin jää näistä leikkiallergisista se kuva, ettei ruokavalion kanssa taida olla niin tarkkaa.