Ihan aina en ymmärrä allergisia asiakkaita ravintolassa!!!
Allerginen asiakas on tilaamassa tarjoilijalta annosta. Asiakas kysyy mitä aineksia annoksessa on, kun hän on allerginen. Tarjoilijana yritän tiedustella mille asiakas on allerginen, jotta voin helpommin tarkistaa onko annoksessa ko. ainetta/aineita kuin alkaa selittämään JOKA IKINEN ainesosa mitä annoksesta löytyy, ja kun niitähän on, koska kastikepohjat esim. sisältävät ihan kaikkea mahdollista. Yrttiöljyssä voi olla 50 eri ainesosaa..
Ei vaan mahdu ymmärrykseen miksei reilusti voida vaan kertoa, että olen allerginen sille, tälle ja tolle tai jos lista on pitempi niin antaa paperilapulla aineista mitkä ei käy, jotta keittiö voi sen perusteella tarkastaa mitä annokseen voidaan laittaa.
Monesti on käynyt, että asiakas on ilmoittanut olevansa allerginen sipulille ja pähkinälle. Yritän tiedustella onko vielä muita allergioita niin vastataan et 'on joo mut ei niitä varmaan tossa annoksessa oo', sit kun jatkan kyselemistä ja tiedustelen, että no mitenkä vaikka sitrushedelmät kun siinä ja siinä kastikkeessa on sitrusta. Sit todetaan, et oho joo oon mä sillekki allerginen. Jos en olisi itse asiaa tiedustellut niin asiakas olisi voinut allergisen kohtauksen saada ruokailin jälkeen...argh!!!
Kommentit (60)
Itse koitan olla tarkka ja täsmällinen tilausta tehdessä. Silti joskus jotain unohtuu kysyä. Varsinkin nyt, kun lapsen ruokavalio on laajentunut huomattavasti. Anteeksi!
Onneksi on ravintoloita, tosin harvassa, missä jo listasta näkee ja yleiset allergeenit korostettu. Silloin voi jo päättää, että meneekö siihen ravintolaan ollenkaan.
Valitettavasti tarjoilikaan ei aina tiedä. Seurueessamme oli voimakkaasti maitoallerginen nuori. Eräässä ravintolassa kysyimme, onko suklaakakussa maitoa. Ensin se oli vaikea tajuta, että laktoositon ja maidoton ei ole sama asia. Mutta sitten katsoivat jostain listalta, että ei ole valmistusaineissa. Onneksi oli yksi fiksu nuori harjoittelija, joka sanoi, että se Fazerin punaista suklaata, käykö se? Ei se valitetavasti käy. Siinä on maitoa.
4 lisää vielä, että kaikkihan ei kaikille aiheuta oireita välittömästi tai oireet tulevat vatsaoireina tai ihottumana, jonka kanssa elää, mutta ne on ikäviä. Mulla on pari allergista kaveria, jotka syövät/söivät kalaa, koska se tekee vain ihottumaa ja kala on niin hyvää. Tosin, toinen sitten sai kohtauksen ja joutui lopettamaan sen siihen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:40"]
Toi vaan tarkoittaa, että asiakas ei sittenkään ole kovin allerginen. Pahasti allerginen kyllä pitää huolen itsestään. Sellainen ei välttämättä edes ota ulkona syömisen riskiä.
[/quote]
Niinhän sitä luulisi, mutta aina näin ei ole pahasti allergisienkaan kohdalla. Suurin osa pitää todella hyvin huolen allergioistaan, mutta osa on todella huolettomia vaikka olisi pahakin allergia kyseessä. Ei aina ajatella, että ravintolan liha-annos voisi sisältää kalaa tai pääruoka-annoksessa voisi olla omenaa jne..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:41"]
Itse koitan olla tarkka ja täsmällinen tilausta tehdessä. Silti joskus jotain unohtuu kysyä. Varsinkin nyt, kun lapsen ruokavalio on laajentunut huomattavasti. Anteeksi!
[/quote]
Ei sinun tarvitse anteeksi pyytää :) Hienoa, että yrität olla tarkka ja täsmällinen ja toki jotain voi omassa tilanteessasi unohtuakkin. Nyt lähinnä tarkoitin asiakkaita, jotka eivät viitsi kertoa allergioistaan, koska lista on niin pitkä tai kuvitellaan ettei annos kuitenkaan sisällä sitä ja tätä vaikka nykyisin melkein annoksessa kuin annoksessa voi olla ihan mitä tahansa.
ap
Musta on ääliömäistä luetella kaikki allergiat läpi tarjoilijalle kun paljon nopeammin tarkistan itse sopiiko ruoka. Toisekseen tarjoilijat ovat just niin tyhmiä, etteivät ymmärrä esim viljattoman ja gluteenittoman eroa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:40"]
Toi vaan tarkoittaa, että asiakas ei sittenkään ole kovin allerginen. Pahasti allerginen kyllä pitää huolen itsestään. Sellainen ei välttämättä edes ota ulkona syömisen riskiä.
[/quote]Samaa mieltä. Hakee vaan huomiota. Saakin toki sitä, mutta ei positiivista.
Musta on ääliömäistä luetella kaikki allergiat läpi tarjoilijalle kun paljon nopeammin tarkistan itse sopiiko ruoka.
mistä sä sen tarkistat?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:42"]
Onneksi on ravintoloita, tosin harvassa, missä jo listasta näkee ja yleiset allergeenit korostettu. Silloin voi jo päättää, että meneekö siihen ravintolaan ollenkaan.
[/quote]
Yleisimminhän listalta löytyy valmiina tieto, onko annos maidoton/laktoositon/vähälaktoosinen/gluteeniton. Mutta ei sinne koko ravintosisältöä voi laittaa. En ole itse kyllä missään ravintolassa nähnyt ruokalistaa, johon on kirjattu kaikki pähkinät, sipulit, valkosipulit, omenat, sitrushedelmät jne ainesosat mitkä yleisimmin allergioita aiheuttaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:48"]
Musta on ääliömäistä luetella kaikki allergiat läpi tarjoilijalle kun paljon nopeammin tarkistan itse sopiiko ruoka. Toisekseen tarjoilijat ovat just niin tyhmiä, etteivät ymmärrä esim viljattoman ja gluteenittoman eroa.
[/quote]
Minusta semmoinen ihminen on tyhmä mikä yleistää kaikki tarjoilijat tyhmiksi, jos joku ei ole sinun kohdallasi ymmärtänyt viljattoman ja gluteenittoman eroa. Itse tiedän kyllä näiden eron ja olen tarjoilija.
Ja mistä sinä sen tarkistat mitä aineita annoksessasi on? Oletko monestikkin mennyt ravintolan keittiöön itse selaamaan kansioista ja paketeista mitä ainesosia tuotteissa on?
Ystävällä on pitkä lista allergioita. Kerran yksi tarjoilija ei suostunut kertomaan, oliko annoksessa mitään niistä koska "resepti on liikesalaisuus". Söimme muualla.
Meidän lapsella on allergiat helpottuneet sen verran, että on päässyt siedätyshoitoon. Häntä ei haitaa, jos saa annoksestaan pienen määrän allergisoivaa ruoka-ainetta. En ole tästä syystä kovin tarkka. Mahdolliset oireet eivät myöskään ole hengenvaarallisia. Kysyisin siis tarjoilijana, että onko vakavia muita allergioita. Meillä oireet eivät ole vakavia, vaan ainoastaan epämiellyttäviä. Vakavat oireet olisivat hengenahdistusta ja turpoamista. Meitä allergisia on niin moneksi, jotta en ihmettele, että ihmettelet. Toista haittaa pienikin hippunen ja meitä vasta yli 2 dl annos! Siedätyshoidot ovat nykyaikaa. Vakavasti allergisia ei tietenkään pyritä siedättämään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:48"]
[/quote]
tämä on niin totta
EX ystävällä oli kaiken maailman leikkiallergiat. Hävetti mennä yhdessä syömään.
Kerran eräs asiakas halusi hampurilaisannoksen, ja kysyi onko siinä pähkinää koska on hengenvaarallisesti allerginen pähkinälle. Tarkastin keittiöstä ja eräässä ainesosassa oli ja se poistettiin burgerista ja nainen söi hitaasti tämän annoksen lukien koneella jotain. Kun menin hakemaan häneltä lautasta en edes muistanut enää koko allergiaa, oli todella kiire silloin ja paljon asiakkaita. Sitten hän tilaa brownien.
Miettimättä ja muistamatta allergiaa tilasin keittiöstä brownien normaalisti. Sitten kun se valmistuu ja olen ottamassa sitä pöytään vietäväksi tajuan että hei, tässähän on hyvin luultavasti pähkinää! Kysyn kokilta ja hän sanoo joo. Selitän että on se sama nainen joka varmisti ettei hampparissa ole kun voi heittää veivin, mutta jälkkärin hän vaan tilasi kysymättä tai sanomatta mitään! Kokki sanoi että se on naisen oma moka, että olisi pitänyt kysyä tottakai kun on kyse leivoksesta. Sanoin, että eihän tätä voi sille viedä siksi että unohti kysyä ja antaa naisen kuolla !! Mieluummin maksan sen vitosen.
Sitten menin naiselle sanomaan että hei, siinä browniessa on pähkinää. Nainen sanoo "aa joo en tajunnut kysyä! Kiitos, otan sitten jäätelöä". Mieti, jos olisin ollut muistamatta kun olin annosta kiireessä nappaamassa ravintolassa, ja nainen olisi kuollut. Hui. On meillä tarjoilijoillakin vastuu työssämme. Olisi ollut siinä vaiheessa syyllinen olo, vaikka nainen ei kysynyt.
Entä kun olet allerginen soijalle ja perunalle? Kuinka usein näet ravintolan ruokalistassa ne merkittynä? On helpompi sanoa, ettei saa olla perunatärkkelystä ja soijaa. Katsokaa ihan huviksenne, perunaa on sitten joka paikassa.
Kerran asiakas sai allergisen kohtauksen ruokailun jälkeen. Asiakas ei ollut kertonut minulle allergiasta ja niinhän siinä kävi, että ei pian pystynyt enää hengittämään kunnolla. Asiakkaan kaveri tuli raivoamaan minulle baaritiskilla ja keskustelu meni suunnilleen näin:
Asiakas: MITÄ TON KAVERIN ANNOKSESSA OLI????????
Tarjoilija: Anteeksi kuinka? Mikä annos hänellä oli?
A: Kerro sinä nyt vaan mitä siinä annoksessa oli!!!!! kaveri sai kohtauksen annoksesta??
T: No tarkastan koneelta mikä annos oli kyseessä, kerrotko onko kaverisi allerginen jollekkin?
A: ON!!! on allerginen ja kerro nyt heti mitä siinä annoksessa on ainesosia?
T: Kertoisitko mille kaverisi on allerginen niin voin helpommin selvittää oliko annoksessa kyseistä raaka-ainetta?
A: EN KERRO!! en kerro mille hän on allerginen kun sinä selität nyt mitä siinä annoksessa oli!!!1
Loputtoman jankkaamisen jälkeen asiakas suostui kertomaan, että kaveri oli kalalle allerginen. Annoksen kastike sisälsi kalaa. No hengissä ja säikähdyksellä selvittiin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:57"]
Kerran eräs asiakas halusi hampurilaisannoksen, ja kysyi onko siinä pähkinää koska on hengenvaarallisesti allerginen pähkinälle. Tarkastin keittiöstä ja eräässä ainesosassa oli ja se poistettiin burgerista ja nainen söi hitaasti tämän annoksen lukien koneella jotain. Kun menin hakemaan häneltä lautasta en edes muistanut enää koko allergiaa, oli todella kiire silloin ja paljon asiakkaita. Sitten hän tilaa brownien.
Miettimättä ja muistamatta allergiaa tilasin keittiöstä brownien normaalisti. Sitten kun se valmistuu ja olen ottamassa sitä pöytään vietäväksi tajuan että hei, tässähän on hyvin luultavasti pähkinää! Kysyn kokilta ja hän sanoo joo. Selitän että on se sama nainen joka varmisti ettei hampparissa ole kun voi heittää veivin, mutta jälkkärin hän vaan tilasi kysymättä tai sanomatta mitään! Kokki sanoi että se on naisen oma moka, että olisi pitänyt kysyä tottakai kun on kyse leivoksesta. Sanoin, että eihän tätä voi sille viedä siksi että unohti kysyä ja antaa naisen kuolla !! Mieluummin maksan sen vitosen.
Sitten menin naiselle sanomaan että hei, siinä browniessa on pähkinää. Nainen sanoo "aa joo en tajunnut kysyä! Kiitos, otan sitten jäätelöä". Mieti, jos olisin ollut muistamatta kun olin annosta kiireessä nappaamassa ravintolassa, ja nainen olisi kuollut. Hui. On meillä tarjoilijoillakin vastuu työssämme. Olisi ollut siinä vaiheessa syyllinen olo, vaikka nainen ei kysynyt.
[/quote]
Hei, mä olen ollut ravintolassa kun sattui vastaavantyyppinen tapaus. Mutta en usko, että sinä olet kutenkaan, mutta ehkä sama paikka. Kuuln, kun tarjoilija väänsi känttä kokin kanssa juuri pähkinästä ja kokki jotain, että ei se ole niin nuukaa.
Minua ihmetyttää, miksi kukaan haluaa olla leikkiallerginen. Kun seuraa tuota omaa poikaa, jota niin kovasti harmittaa, että ravintoloissa on vain se ranskalaiset ja lehtipihvi, mikä on turvallinen. Hän reagoi voimakkaasti vatsalla. Mutta kerran se lehtipihvikin tuotiin persijalla päällystettynä, ilman että asiaa tiedettiin etukäteen.
Monellako tarjoilijalla on aikaa kuunnella koko lista läpi? Sitten kun unohtaa jonkun, jota ei oleta edes ruuassa olevan, vaikkapa omenan, ja sitä siinä sittenkin on, on leikkiallerginen? Omena, porkkana, päärynä, tomaatti maitoproteiini, ohra, vehnä, ruis (kaura taas käy) tattari, hirssi...sen lisäksi on epäilyjä muutamsta gluteenittomissa tuotteissa käytettävistä aineksista, kuten pellava ja tapiokatärkkelys, koska noita sisältävistä tuotteista on voimakkata vatsaoireita tullut myös. Ei, mielellään ei mennäkään ravintolaan, mutta ankeaa otta pitkille reissuille aina eväät tai olla kotona koko ajan. Tuossa oli vain muutama, mnä en muista listaa. Sen voi kirjoittaa, mutta tuleeko se lista luettua? Kun on niin helppo sanoa, että kastike pois, saisiko salaatin pois jos ei voi tilalle pelkkää kurkku saada? Mutta, poika ei olekaan ollenkaan kananmunalle tai kalalle allerginen, eli hän on hyvin eirkoinen tapaus. Kalassa ravintolassa kuitenkin aina on jotain tilpehööriä mukana, joten se on riski.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:57"]
[/quote]
Hei, mä olen ollut ravintolassa kun sattui vastaavantyyppinen tapaus. Mutta en usko, että sinä olet kutenkaan, mutta ehkä sama paikka. Kuuln, kun tarjoilija väänsi känttä kokin kanssa juuri pähkinästä ja kokki jotain, että ei se ole niin nuukaa.
Minua ihmetyttää, miksi kukaan haluaa olla leikkiallerginen. Kun seuraa tuota omaa poikaa, jota niin kovasti harmittaa, että ravintoloissa on vain se ranskalaiset ja lehtipihvi, mikä on turvallinen. Hän reagoi voimakkaasti vatsalla. Mutta kerran se lehtipihvikin tuotiin persijalla päällystettynä, ilman että asiaa tiedettiin etukäteen.
Monellako tarjoilijalla on aikaa kuunnella koko lista läpi? Sitten kun unohtaa jonkun, jota ei oleta edes ruuassa olevan, vaikkapa omenan, ja sitä siinä sittenkin on, on leikkiallerginen? Omena, porkkana, päärynä, tomaatti maitoproteiini, ohra, vehnä, ruis (kaura taas käy) tattari, hirssi...sen lisäksi on epäilyjä muutamsta gluteenittomissa tuotteissa käytettävistä aineksista, kuten pellava ja tapiokatärkkelys, koska noita sisältävistä tuotteista on voimakkata vatsaoireita tullut myös. Ei, mielellään ei mennäkään ravintolaan, mutta ankeaa otta pitkille reissuille aina eväät tai olla kotona koko ajan. Tuossa oli vain muutama, mnä en muista listaa. Sen voi kirjoittaa, mutta tuleeko se lista luettua? Kun on niin helppo sanoa, että kastike pois, saisiko salaatin pois jos ei voi tilalle pelkkää kurkku saada? Mutta, poika ei olekaan ollenkaan kananmunalle tai kalalle allerginen, eli hän on hyvin eirkoinen tapaus. Kalassa ravintolassa kuitenkin aina on jotain tilpehööriä mukana, joten se on riski.
[/quote]
No omalta kohdaltani voin vastata miten itse koen tämän. Tottakai ravintolassa on välillä kiire, tiedostan, että on useita pöytiä mihin minun pitäisi mennä samaan aikaan kun keskustelen allergisen asiakkaan kanssa hänen ruoastaan, mutta mitä sitten? Minä haluan hoitaa allergiset asiakkaat hyvin, haluan että heidän on turvallista syödä ravintolassa, en halua ottaa mitään riskejä sen suhteen, että tapan jonkun asiakkaan omalla huolimattomuudella. Siksi muut asiakkaat sitten valitettavasti ehkä joutuvat odottamaan palvelua hieman pidempään, mutta ravintolassa on onneksi myös muitakin työntekijöitä, jotka sillä välin voivat hoitaa muita pöytiäni. En anna ikinä kiireen olla syynä sille, että en hoida asiakkaan allergioita 100%:sesti.
Helpoin vaihtoehto kun allergioita on useita on se, että pidät yksinkertaisesti vaikka rahapussissa pientä paperilappua mihin on kirjattu allergiaa aiheuttavat tuotteet tai ne tuotteet mitkä käyvät. Annat sen tarjoilijalle, joka kokin kanssa käy raaka-aineet läpi ja keskustelevat minkälainen annos onnistuu ja tämän jälkeen minä tarjoilijana kysyn käykö tämmöinen ja tämmöinen annos. Kyllä tuommoiset laput ainakin meillä otetaan tosissaan ja luetaan kokonaan läpi, älä sitä pelkää ainakaan.