Opiskelen sosionomiksi, agendana pelastaa lapset!
Tähtään lastensuojeluun töihin, olen ollut sivustaseuraajana harjottelussa. Lapset saavat minut opiskelemaan, haluan pelastaa jokaisen kaltoinkohdeltun lapsen. Minulla on 4 pikkusisarusta ja tunnistan kyllä, milloin ulkoiset haaverit ovat tulleet leikeistä tai vaikka pinnasängystä putoamalla. En tule jättämään yhtään ainutta lastensuojeluilmoitusta läpikäymättä. Jos teiatä tehdään ilmoitus, se ei tarkoita että teidän perhettä vastaan on käännytty. Se on välittämistä! Seurasin sivusta, kun samasta lapsesta tehtiin toistamiseen ilmoitus. Ylempi kollega, valvojani, ilmoitti vain että kyseessä on varmasti jokin naapuriviha. Painostukseni ansiosta selvisi, että tätä lasta remmitetään kotona. Lapsi sijoitettiin tukiperheeseen...
Kommentit (16)
Ajatuksesi on sinänsä ihan hyvä ja tunteenpalosi varmasti suuri, mutta tuolla mustavalkoisuudellasi ei ehkä kannata lähteä vielä työelämään. Toivottavasti olet vasta ensimmäisen vuoden opiskelija.
t. sosionomi lastensuojelusta
Onpa jännä kaikkivoipaisuusajattelu sinulla. Ammatilliseen kasvuun kuuluu myös omien virheiden myöntäminen ja ylipäätään virheen mahdollisuuden tiedostaminen. Lisää reflektointiharjoitteita. :)
Sosionomit ei käsittele lastensuojeluilmoituksia, eikä päätä jatkotoimenpiteistä. Eikun valtiotieteelliseen tiedekuntaan hakemaan, jos haluat olla jotain muuta kuin käskytettävä perhetyöntekijä.
Juu, tollanen hihhuli on pelottava. Älä sekoa
Luen sosiaalitieteitä yo:ssä ja tuollasiako mä sitten pidän alaisina?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:48"]
Sosionomit ei käsittele lastensuojeluilmoituksia, eikä päätä jatkotoimenpiteistä. Eikun valtiotieteelliseen tiedekuntaan hakemaan, jos haluat olla jotain muuta kuin käskytettävä perhetyöntekijä.
[/quote]Itse asiassa monessa kunnassa sosionomit, työnimikkeellä sosiaaliohjaaja, tosiaan käsittelevät saapuneita lastensuojeluilmoituksia ja tekevät lastensuojelutarpeen arviointia sosiaalityöntekijän työparina.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:48"]
[/quote]Itse asiassa monessa kunnassa sosionomit, työnimikkeellä sosiaaliohjaaja, tosiaan käsittelevät saapuneita lastensuojeluilmoituksia ja tekevät lastensuojelutarpeen arviointia sosiaalityöntekijän työparina.
[/quote]ei tee enää
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:48"]
[/quote]
Mutteivät päätä asioista. Sosiaalityöntekijällä on virkavastuu asioista. Olkoot vaikka siivooja apuna pohtimassa.
Eipä sun sosionomina tarvitse tehdä päätöksiä mitä niille ls ilmoille tehdään eikä päättää jatkoistakaan, eikä sijoittaa... Mars yliopistoon jos oikeasti haluat lasuun töihin. Ja kasvaa sun pitää aika monta vuotta vielä. Noin mustavalkoisella asenteella ei lasussa tee kukaan työtä lasten parhaaksi vaikka kuinka ritarillinen maailman pelastaja haluiskin olla.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:48"]Sosionomit ei käsittele lastensuojeluilmoituksia, eikä päätä jatkotoimenpiteistä. Eikun valtiotieteelliseen tiedekuntaan hakemaan, jos haluat olla jotain muuta kuin käskytettävä perhetyöntekijä.
[/quote]
Voivat käsitellä kyllä (sosiaalityöntekijän työparina, sosiaaliohjaajana), mutta toki päätösvalta on sosiaalityöntekijällä. Työparityöskentely ei kyllä toimiessaan ole "käskyttämistä" vaan yhteistyötä.
Mutta tosiaan, ap:lla vaikuttaa olevan jonkinlaisia kaikkivoipaisuuskuvitelmia. Tuolla 'pelastan kaikki'-asenteella polttaa nopeasti itsensä loppuun.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:48"]
[/quote]ei tee enää
[/quote]
Höpö höpö. Teen itse ko. työtä!
Aijai, taidat ap olla vielä nuori ja naivi... Niin se minäkin nuorena halusin pelastaa maailman, tai vähintään yrittää. No nyt olenkin sitten vanha ja kyyninen.
Tervetuloa yrittämään, olet saikulla ennen kuin ehdit tavata sanan huostaanotto. Tällä alalla on turha tavoitella maailmanpelastajan roolia.
t. Sostyön opiskelija
Kaunis ajatus, mutta oikeassa työelämässä totuus saattaa iskeä vasten kasvoja aika nopeasti. Lisäksi jos todella haluat konkreettisesti tehdä päätöksiä ja saada valtaa lasten kohtelussa, niin kannattaisi opiskella sosiaalityöntekijäksi. Sosionomi tekee lähinnä ohjaajan työtä, tai sitten avustaa epäpätevänä sosiaalityöntekijää mutta varsinaista päätösvaltaa ei juuri ole.
t. sosiaalityöntekijä
Siinä sulle työsarkaa riittääkin kun alat pelastamaan lapsia kurittomuudelta ja piloille hemmottelulta. Niitä lapsia on paljon enemmän kuin oikeasti kaltoinkohdeltuja. Toivottavasti keskität energiasi kuitenkin niin, että ne todellisessa hädässä olevat Pikku-Eerikat saisivat avun.
Erittäin realistinen minäkuva.