Kerronpa teille, miksi palelevat vilukissanaiset ärsyttävät
Juu, on isot murheet mutta. On täällä turhempiakin avauksia.
Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä naisilla oli tässä kauniin lämpimässä syyssäässä pipo, pitkä kaulahuivi ja toppatakki. Siis hä? 15 astetta lämmintä ja naikkoset pukeutuu kuin helmikuun myrskyissä.
Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä alkusyksyn lämpimillä keleillä liian paksuun pukeutumiseen, tosipakkasilla ei sitten mikään riitä. Tai milloinkaan.
Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama vapiseva ansariruusi, joilla pitää sisälläkin sitten olla monta paitaa, villapaita ja toppatakki. Aivan, toppatakki. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kuumaa teetä ja PALELLAAN.
Ja miksikö tää mun persettä rassaa? No siksi, että a) se on epäloogista. Kesällä samassa lämpötilassa nämä harakat menee nirunarutoppi päällä. B) noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. Ja sitten se painavin syy:
C) me muut normaalit ja joskus jopa hikoilevatkin ihmiset joudumme aina menemään näiden kylmäveristen ehdoilla. Pattereiden pitää hehkua punaisina, ikkunaa ei saa avata edes kesällä. Termostaatteja kytätään pakkomielteenomaisesti ja ilmastointia väännellään aina minimiin, mistä seuraa se, että ilma ei kierrä, tulee tunkkaista ja ankeaa.
Mä sitten istun t-paidoissa ja avojaloin vuoden ympäri, koska enempää en näin syksyllä oikein voi riisua ja nytkin saan kuulla päivittelyä, että hyi kamala miten tarkenet.
MIKSI SISÄTILOISSA PITÄÄ OLLA +30 ASTETTA, KERTOKAA MULLE!!!
Kommentit (105)
Nämä palelijat ovat yleensä epäaktiivisia laihaläskejä tai sitten ihan vaan läskejä. Tehdään istumatyötä ja istutaan suurin osa vapaa-ajasta, paitsi laihduttaessa lenkkeillään, mutta ollaan muutoin niin miinuskaloreilla, että lihakset eivät kehity ja elintoiminnot hidastuvat (ja sitten sitä vasta lenkin jälkeen palellaankin). Lisäksi hysteeriset laihduttajat palelevat, vaikka liikkuisivatkin paljon, koska ravintoa saadaan liian vähän. Kuten joku tuolla aiemmin jo totesikin, se, että naiset palelevat miehiä herkemmin, johtuu juuri pienemmästä lihasmassasta.
Palelu voi johtua sairaudesta (kilpirauhasen vajaatoiminta) tai sitten elämäntavoista. Hoitakaa sairautenne ja ruvetkaa syömään ja liikkumaan enemmän. Syökää ruokaa, joka tukee lihasmassan kehittymistä. Aktiivisen liikunnan harrastamisen lisäksi elintoimintojaan voi herätellä pienilläkin arkisilla valinnoilla: lisätkää hyötyliikuntaa ja jaloitelkaa pitkin päivää. Lähtee muuten ummetuskin, mistä suuri osa palelijoista kärsii. Itse olin ennen ainainen palelija, mutta elintapojani muutettuani en palele enää lainkaan. Apua sain myös kookosöljystä ja luontaistuotekaupoista saatavasta l-tyrosiinista.
Terveisin kilpparipotilas itsekin
Tämä samantyyppinen aloitus on ollut täällä aiemminkin. Ei voi noin paljon ärsyttää!!!
Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä miehillä oli tässä hyisessä syyssäässä pelkästään t-paita päällä. Siis hä? 15 astetta kylmää ja ukot pukeutuu kuin aurinkolomalla.
Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä syksyn kylmillä keleillä liian kevyeen pukeutumiseen, tosihelteillä sitten kaikki on liikaa. Tai aina.
Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama hikoileva valas ilman paitaa. Aivan, puolialasti. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kylmää kaljaa ja HIKOILLAAN.
Paljonkos on ap:n rasvaprosentti? Veikkaan, että ei ihan pieni. Minulla n. 17 ja aina on kylmä, vaikka kuinka paljon söisi. Vieressä läskimammat valittaa kuumaa.
Jos apn mielestä palelijat voisivat totuttaa itsensä kylmään pukemalla vähemmän niin ap voisi varmaan sitten pukea enemmän vaatetta ja totuttaa itsensä lämpimään ja DADAA enää ei olisi konttorissa liian kuuma ja ongelma olisi ratkaistu =)
Minä palelen töissä vetoisuuden takia, lämpötila on toisarvoinen juttu.
Minulla on valkosormisuutta eli ääreisverenkierto on huono. On pakko pitää villahanskoja ja villasukkia jalassa.
Joko täällä selvisi ap:n mitat, paino ja ikä?
Veikkaan että on vaihdevuodet ja pikkuisen ylipainoa...
Mulla on ääreisverenkierto todella huono ja mua vaivaa "sinisormisuus" eli kesät talvet mulla on etenkin varpaat ja sormet ihan kylminä, joskus jos oikein pääsevät kylmettymään (ts. siihen riittää ihan hippasta pidempi ulkoilu käsineet kädessä...) ne menee ihan sinisiksi ja tunnottimiksi. Lääkkeitä en saa, lääkärin mukaan vaan näitä synnynnäisiä ominaisuuksia joiden kanssa pitää elää.
Noh, mutta, kun varpaat ja sormet ovat ihan jäässä aina, niin ei se ainakaan lämmitä muuta kroppaa ja olen näitä vilukissanaisia siis, jotka ärsyttävästi pyytävät pitämään sen ikkunan siinä vieressä kiinni. En kyllä lämpöä pyydä nostamaan vain itseni takia, mutta se ikkunasta tuleva veto / oikein kovalla oleva ilmastointi pistää mulla näpit ihan kohmeeseen ja muunkin kropan horkkaan. En minä ilkeyttäni kääriydy sinne villahuivin sisään ja hörpi lämmintä juomaa, saati että jonkun hermoja haluaisin rassata ulkopukeutumisellani, mutta kun vähemmällä ei pärjää. Jos jonkun mielestä mun rukkaset näillä keleillä on huutava vääryys, niin joutuu katsoa toiseen suuntaan. Enkä kyllä ole huomannut, että lämmin syyspukeutuminen johtaisi siihen, ettei talvella tarkene millään. Menen oman fiiliksen mukaan, enkä vain "noh, nyt on vielä syyskuu ja 10 astetta lämmintä, joudut nyt mennä siis siinä kangastakissa ja jättää huivin kotiin, pitäis tareta" -logiikalla.
Olin nuorena vilukissa, mutta näin viihde- ja vaellusvuosien aikana ja noin 20 kiloa läskimpänä en palele lainkaan yhtä helposti. Ikä ja kilot tekevät tehtävänsä.
Mutta miten se ap:ta haittaa, jos nuoret hoikat naiset pukeutuvat sisällä toppatakkiin ja juovat kuumaa teetä? En ymmärrä.
Kun se nyt vaan ei ole valintakysymys, jos sattuu olemaan huono ääreisverenkiero. Selitäpäs ap se, että miten huonon ääreisverenkierron voi muka muuttaa hyväksi?
Absurdein aloitus hetkeen, onko ap:n kaltaisia ihmisiä edes olemassa? Luojan kiitos oma elämä ei ole noin vaikeaa, on oikein sopiva olla vaatekerrosteni alla ja teemuki kädessä eivätkä vähemmällä tarkenevatkaan jaksa ärsyttää.
Usein palelijat ovat tupakoitsijoita.
No siis asiaan. Meillä vanhainkodilla on minulla tällainen työkaveri. Palelee jatkuvasti ja vikisee, kun on kylmä. Kenelläkään muulla ei ole. Asian huono puoli on se, kun tämä nainen on aamuvuorossa, se pukee hoidettaville ensin paksun vaipan, pikkuhousut, kalsarit ja fleecehousut. Päälle aluspaidan, pitkähihaisen ja fleecetakin tai villatakin. Sekään ei mitään, mutta kun tekee sitä kesälläkin ja hoidettavilla on sitten iho ihan hiessä ja painaumia, kun istuvat paikat kuumina pyörätuolissa. Ei siis mitään järkeä pukea 30 asteen helteelle hoidettaville pitkiä kalsareita jalkaan ja alupaitoja, kun muutenkin kärsivät kuumasta. Mutta kun hänellä itsellään palelee. Esimies on monta kertaa hänelle asiasta sanonut, mutta ei mene perille. Tupakoi todella paljon ja epäilen juuri tupakoinnin olevan monella syy huonoon ääreisverenkiertoon ja paleluun.
Täällä yksi vilukissa. Enkä ole edes alipainoinen vaan ihan normaalipainoinen. Ainakaan meillä töissä emme me työntekijät pysty lämpötilaa säätämään, enkä minä siellä muutenkaan vinkuisi että lämpimämmälle lämpimämmälle! Vaan jos minulla on kylmä niin sitten puen enemmän päälle ja juon vaikka sitä teetä. Miten se voi jotakuta ärsyttää :D
Amen! Ulkona oli +17 ja aurinkoista, ja porukka painoi takeissa, pipoissa, kaulahuiveissa ja sormikkaissa. Vain koska aamulla oli ollut viileää. En kestä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:14"]
Juu, on isot murheet mutta. On täällä turhempiakin avauksia.
Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä naisilla oli tässä kauniin lämpimässä syyssäässä pipo, pitkä kaulahuivi ja toppatakki. Siis hä? 15 astetta lämmintä ja naikkoset pukeutuu kuin helmikuun myrskyissä.
Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä alkusyksyn lämpimillä keleillä liian paksuun pukeutumiseen, tosipakkasilla ei sitten mikään riitä. Tai milloinkaan.
Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama vapiseva ansariruusi, joilla pitää sisälläkin sitten olla monta paitaa, villapaita ja toppatakki. Aivan, toppatakki. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kuumaa teetä ja PALELLAAN.
Ja miksikö tää mun persettä rassaa? No siksi, että a) se on epäloogista. Kesällä samassa lämpötilassa nämä harakat menee nirunarutoppi päällä. B) noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. Ja sitten se painavin syy:
C) me muut normaalit ja joskus jopa hikoilevatkin ihmiset joudumme aina menemään näiden kylmäveristen ehdoilla. Pattereiden pitää hehkua punaisina, ikkunaa ei saa avata edes kesällä. Termostaatteja kytätään pakkomielteenomaisesti ja ilmastointia väännellään aina minimiin, mistä seuraa se, että ilma ei kierrä, tulee tunkkaista ja ankeaa.
Mä sitten istun t-paidoissa ja avojaloin vuoden ympäri, koska enempää en näin syksyllä oikein voi riisua ja nytkin saan kuulla päivittelyä, että hyi kamala miten tarkenet.
MIKSI SISÄTILOISSA PITÄÄ OLLA +30 ASTETTA, KERTOKAA MULLE!!!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:45"]
Kyllä se on pakko käyttää paksumpia vaatteita kun niin aikaisin lähtee aamuyöstä töihin. Iltapäivisinkin tuntuu siltä että parempi vaan laittaa kunnolla päälle ettei tarvitse olla sitten jouten saikulla. Toisaalta juoksulenkillä meen topilla ja ohuilla housuilla, koska hiki tulee niin helposti rasituksessa.
[/quote]
Miten niin pakko? Mä lähdin tänä aamunakin töihin päälläni ohuet housut, t-paita, crocsit. Töissä vasta laitoin sukat ja hupparin päälle. Pari tuntia myöhemmin oli pakko vähentää vaatetusta koska tuli hiki. Saikulla olin viimeksi 2010.
[/quote]
Ihminen ei tule sairaaksi siitä että on kylmä. Vaan siitä, että saa (oireisen) mikrobitartunnan. Kylmään aikaan kiertää viruksia enemmän kuin lämpimään aikaan, joten siksi saattaa tuntua siltä, että kylmä sairastuttaa tai vilustuttaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:57"]Olen erittäin pahoillani, että kropallani on jotain kylmää vastaan. Enkä kyllä todellakaan kulje edes kesäisin 15'c narutoppi päällä, vaan olen jäässä jo alle 20'c jälkeen. Niiden pahimpien helteiden aikaan juuri nautin lämmöstä, kerrankin oli oikeasti lämmintä, ja sinun kaltaisesi ihmiset yrittivät pilata fiilikseni valittamalla kuumuudesta... Mitään ei voinut tehdä, kun oli liian kuuma, ilmastointia piti huudattaa täysillä, eikä voinut lähteä minnekkään (kuin korkeintaan kaljalle terassille), koska oli liian kuuma! Suomessa on max pari viikkoa vuodesta oikeasti lämmintä, yritä sopeutua itse, äläkä valita ja pilaa lämpimästä tykkäävien ihmisten fiilista omalla vongerruksellasi, kiitos.
[/quote]
Missä hitossa sä asut jos sanot että max pari viikkoa oli lämmintä kesällä? Kyllä meillä oli helvetin kuuma noin 6 viikkoa putkeen.
Eikä sitä sinunkaan tarvitse valittaa että on muka kylmä, kun ei kuumuuttakaan saa valittaa.
[/quote]
En valitakkaan, mutten myöskään tahdo outoja katseita ja päivittelyä pukeutuessani itselleni sopiviin, lämpimiin, vaatteisiin :)