Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla keliakiaa vaikka apteekin testi näyttää negatiivista?

Vierailija
18.11.2014 |

Mulla on ollut jo kauan aikaa erilaisia oireita, joille ei oo löytynyt selitystä. Oireita on tullut viime aikoina lisääkin. Lähisuvussa on keliakiaa jonkun verran. Itseltäni keliakia on testattu apteekin kotitestillä ja ei näkynyt mitään. Voiko silti olla mahdollista että mulla olisi keliakia?

Keliakiaan viittaavia oireita mitä multa löytyy:

- väsymys, uupumus (vaikka nukkuisin hyvin ja pitkät yöunet)

- selittämätön anemia

- jatkuva nälkä (viittaisiko siihen ettei ravintoaineet imeydy?), syön todella paljon > laihtuminen, paino ei myöskään nouse

- löysä uloste, joskus useammankin kerran päivässä

- hiustenlähtö

- keratosis pilaris (tämä ilmestynyt vasta viimeisen parin vuoden aikana, mutta leviää isommalle alueelle eli siis reisissä ja olkavarsien ulkopuolella näppyjä)

- nivelongelmat etenkin polvissa ja kyynärpäissä

- turvotus mahassa vaikka en olisi syönyt vähään aikaan

- kiillevaurio pysyvässä hampaassa (en juo juuri ollenkaan limsoja, energiajuomia tai käytä hampaita syövyttäviä ravintoaineita)

- huonovointisuus, mielialan vaihtelut ja ärtyneisyys

- aftat

Muita oireita ei nyt äkkiseltään muistu mieleen. Mutta en itse keksi mihin muuhun nämä oireet vois viitata kuin keliakiaan? Syön monipuolisesti ja rautaa saan ravinnosta, joten en keksi selitystä anemialle. Voiko mitenkään olla mahdollista että mulla olisi keliakia vaikka veriarvoista ei sitä näkisi? Eihän ne lääkärissäkään laita lähetystä tähystykseen jos veriarvot ovat normaalit...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jospa jättäisit viljat kokeeksi pois.

Vierailija
2/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko apteekissa joku testi millä voi kattoa keliakiaa? Voiko lapselle tehdä? Hinta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni laittaa, vaikka veriarvot olis normaalit, koska keliakian varman diagnoosin saa vain näytepalasta. Vaikka nykyiset verikokeet on käsittääkseni niin hyviä, että aika erikoinen tilanne saisi olla, ettei niissä näy.

Vierailija
4/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja älä jätä viljoja kokeeksi pois ennen lääkäriä! Jos pitää viljoja tauolla, niin silloin vasta-aineet ei näy verikokeessa! Ja muutenkin lääkäriin tuollaisilla oireilla, ei niiden alkuperää itse tarvitse yksin selvittää.

Vierailija
5/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:12"]

Siis onko apteekissa joku testi millä voi kattoa keliakiaa? Voiko lapselle tehdä? Hinta?

[/quote]

On, meet vaan kysymään. En muista hintaa, olisko 20€ paikkeilla. :-)

Vierailija
6/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:20"]

Niin, ja älä jätä viljoja kokeeksi pois ennen lääkäriä! Jos pitää viljoja tauolla, niin silloin vasta-aineet ei näy verikokeessa! Ja muutenkin lääkäriin tuollaisilla oireilla, ei niiden alkuperää itse tarvitse yksin selvittää.

[/quote]

Lääkärissä ei vaan oteta usein tosissaan kun kuitenkin haluaisin että se koepala otettaisiin. Varmistuis ainakin että onko vai ei.

Vierailija
7/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:19"]

En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni laittaa, vaikka veriarvot olis normaalit, koska keliakian varman diagnoosin saa vain näytepalasta. Vaikka nykyiset verikokeet on käsittääkseni niin hyviä, että aika erikoinen tilanne saisi olla, ettei niissä näy.

[/quote]

Niinpä, ihmetyttää itteänikin. Mutta toisaalta, mihin muuhun nuo oireet voisi viitata? Ei kai nekään ihan kuitenkaan tyhjästä tule.

Vierailija
8/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä siinä on, ettei saisi itse kokeilla viljojen poisjättöä?

Tiedän, että silloin keliakia ei näy. mutta mitä välii, jos olo helpottuu. Ei lääkäri voi parantaa keliakiaa.

Ja diagnoosilla saa parinkympin korvauksen.

Vierailija
9/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpparin vajaatoiminta?

Vierailija
10/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:12"]

[/quote]

http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/200333

Vierailija
11/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:37"]

kilpparin vajaatoiminta?

[/quote]

Onko siinä samat oireet? :-)

Vierailija
12/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän lähisukulaiseni keliakiasta, että vaikka verikokeet näyttivät negaa, niin keliakia todettiin, kun otettiin näytepala suolistosta. Elimistössä oli jo kuivumisprosessi käynnissä ja ko. henkilö muutenkin huonossa kunnossa. Lääkäri sanoi, että verikokeeseen ei voi luottaa.

Vierailija
13/13 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Mikä siinä on, ettei saisi itse kokeilla viljojen poisjättöä?

Tiedän, että silloin keliakia ei näy. mutta mitä välii, jos olo helpottuu. Ei lääkäri voi parantaa keliakiaa.

Ja diagnoosilla saa parinkympin korvauksen.

[/quote]

Testitulos ei näytä oikein, koska keliaakikon hoitamaton elimistö on tavallaan kokoajan tulehdustilassa ja jonotus tähystykseen voi julkisella puolella kestää   Heti testin jälkeen voi siirtyä gluteenittomaan elämään ja suolinukka alkaa hitaasti korjaantumaan

Mielummin heti  oikeaan osunut diagnoosi kuin että  joutuu kituuttamaan tarkan elinikäisen ruokavalion kanssa. Oikeasti keliakiaan kun ei auta muuta kuin ruokavalio, siitä ei lipsuta edes yhden keksin verran.

Mutta ap. pyydä ilman muuta testeihin mahdollisimman pian ja kerro suvun keliaakikoista... Tuo sinun oireilu tuntuu kyllä ihan klassiselta keliakialta.