Kerronpa teille, miksi palelevat vilukissanaiset ärsyttävät
Juu, on isot murheet mutta. On täällä turhempiakin avauksia.
Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä naisilla oli tässä kauniin lämpimässä syyssäässä pipo, pitkä kaulahuivi ja toppatakki. Siis hä? 15 astetta lämmintä ja naikkoset pukeutuu kuin helmikuun myrskyissä.
Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä alkusyksyn lämpimillä keleillä liian paksuun pukeutumiseen, tosipakkasilla ei sitten mikään riitä. Tai milloinkaan.
Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama vapiseva ansariruusi, joilla pitää sisälläkin sitten olla monta paitaa, villapaita ja toppatakki. Aivan, toppatakki. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kuumaa teetä ja PALELLAAN.
Ja miksikö tää mun persettä rassaa? No siksi, että a) se on epäloogista. Kesällä samassa lämpötilassa nämä harakat menee nirunarutoppi päällä. B) noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. Ja sitten se painavin syy:
C) me muut normaalit ja joskus jopa hikoilevatkin ihmiset joudumme aina menemään näiden kylmäveristen ehdoilla. Pattereiden pitää hehkua punaisina, ikkunaa ei saa avata edes kesällä. Termostaatteja kytätään pakkomielteenomaisesti ja ilmastointia väännellään aina minimiin, mistä seuraa se, että ilma ei kierrä, tulee tunkkaista ja ankeaa.
Mä sitten istun t-paidoissa ja avojaloin vuoden ympäri, koska enempää en näin syksyllä oikein voi riisua ja nytkin saan kuulla päivittelyä, että hyi kamala miten tarkenet.
MIKSI SISÄTILOISSA PITÄÄ OLLA +30 ASTETTA, KERTOKAA MULLE!!!
Kommentit (105)
Mun mielestä oli pieni epäloogisuus tuossa että kesällä samoissa asteissa nämä tyypit kulkee nirunarutopeissa eli kyse on pelkästä huomionhakyisuudesta ja muutamaa riviä alempana niitä ikkunoita ei saa avata edes kesällä.
Enkä mä ole huomannut että palelijoiden takia tarvisi sisälämpötilaa nostaa. Meilläpäin ne palelijat vaan pukevat sen verran enemmän vaatetta päälleen että tarkenevat.
Mä muistan kuinka joskus teininä toppatakit ja pipot oli noloja ja yritettiin kulkea mahdollisimman kevyesti puettuina. Ja paleltiin, mitä ei tietenkään tunnustettu kenellekään.
Ei se mua kylmä kestäväksi tehnyt, ihan yhtälailla mua paleli niin kuin palelee nytkin. Nykyään onneksi kehtaan pukeutua sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Vaikka otan takin (ilman toppaa) käyttöön hyvissä ajoin kun syksy viilenee ja rakastan villasukkia läpi vuoden ei mulla ole koskaan ollut ongelmaa talven paukkupakkasten kanssa. Ihan hyvin tarkenen talvivaatteissani, sopivasti villaista alle.
Niin, ja on varmasti olemassa ihmisiä, jotka jostain muusta, fysiologisesta syystä _vain_ palelevat. Suurin osa palelijoista tuskin kuuluu tähän vähemmistöön.
40
Tiettyyn rajaan asti vaatteiden lisääminen toimii, mutta lapaset kädessä on hankala näpytellä tietokonetta, ja välillä sormet ovat ihan sinisenä, vaikka istuisi toimistossa takki päällä. En minä sentään huvikseni pue viittä vaatekerrosta töihin, mukavampihan se olisi olla, jos tarkenisi vähemmällä.
Kyllä se niin on, että ainoa mikä lämmittää on ruskea rasva. Sitä saa vain karaisemalla, ei täkkiin kääriytymällä. Vilukissat mars avantouimaan niin ei ole kylmä!
Minä olen lihava ja palelen kuin torakka kesät talvet. Menneenä hellekesänä vain kaikkein kuumimpina päivinä minulla oli niin lämmin, etten tarvinnut villasukkia. Että se siitä myytistä, että lihavilla on aina lämmin.
Toi on totta, että LIHAKSIKKAAT ei palele eli taidatte ollakin laihojaläskejä te palelijat, hahaa haa
Musta on lähinnä huvittavaa, että kesäkuun räntäsateissa pidettiin minihametta/sortseja ja nyt korkeammissa lämpötiloissa toppatakkia ja villahuivia. Kalenteripukeutumista kato. Antaa palaa vaan, ei se multa ole pois.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:32"]
Minä olen lihava ja palelen kuin torakka kesät talvet. Menneenä hellekesänä vain kaikkein kuumimpina päivinä minulla oli niin lämmin, etten tarvinnut villasukkia. Että se siitä myytistä, että lihavilla on aina lämmin.
[/quote]
Läski ei lämmitäkään. Mulla on kaikki rasva perseosastossa, ja tuntuu, ettei mitkään toppahousut pidä sitä lämpimänä. Hankintalistalla onkin siis pitempi, lämmin toppatakki. Lihas lämmittää. Se myytti, että lihavilla olisi lämmin, johtuukin siitä, että ylipainoinen ihminen joutuu liikkuessaan käyttämään suuremman määrän energiaa isomman massan siirtelyyn, ja siksi hänelle tulee aikaisemmin hiki ja kuuma. Mutta läski on huono eriste, se kylmenee äkkiä ja pitää kylmän kauan, koska siinä ei ole verenkiertoa. Hyvin lihaksikkaat ihmiset taas ovat aina lämpimiä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:33"]
Toi on totta, että LIHAKSIKKAAT ei palele eli taidatte ollakin laihojaläskejä te palelijat, hahaa haa
[/quote]
Kyllä palelee. Nimimerkillä tehokasta hikiliikuntaa 1,5-2 tuntia viitenä päivänä viikossa.
Hahaa haa.
Laihduta senkin läski. En ymmärtänyt ongelmaasi, eikö palelijat saa siis kulkea lämpimissä vaatteissa ja juoda teetä, eikä myöskään pyytää patteita lämpösemmiksi? Mitä sitten voii tehdä?
Et välttämättä oo huomannu eikä kukaan sulle oo kertonu, että ihmiset on erilaisia. Koitapa hieman sopeutua siihen, ei kaikki pyöri sun ympärillä.
Itse käytän villasukkia melkeinpä kesät talvet, mutten siitä mitenkään kärsi. Jos en saa niitä pitää, ettei se sua häiritsis, niin sitten saattasin vähän valittaakin. Mikä tähän ois sun mielestä kelvollinen ratkasu?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:20"]Mä olen sitten tuollainen paleleva vilukissanainen. Palelen kovin helposti aina, jos olen hoikka. Oli jakso elämässäni jolloin en palellut, se oli kun eron jälkeen lihoin 25 kg, läski oli ilmeisesti hyvä lämpöeriste ja silloin tarkeni hyvin. Mutta läskiä oli raskas myös raahata ympäriinsä mukana ja se oli rumaa joten laihdutin, ja nyt taas sitten palelen.
Eikä se mulla ainakaan mene noin päin kun sanot että "turhaan" pukeutuisi liian lämpimästi ja siksi ei totu kylmiin. Vaan pukeudun mielestäsi liian lämpimästi koska muuten minä ihan oikeasti palelen, ja kovasti. Palelin tänä aamunakin koiraa ulkoiluttaessa vaikka oli hanskat ja ulkoilupuvun takki ja kaulahuivi. Täällä töissä palelen lähes aina, kun sisälämpötila on jotain 22 astetta, ellen juo lämpimiä juomia ja pidä lämmintä huivia hartioilla.
" noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. "
No ei me kuolla, koska välttelemme kylmää ja pukeudumme niin lämpimästi kuin vain voidaan. Kieltämättä minä vilukissa ainakin muuttaisin mielelläni etelämpään, mutta ei se niin helppoa ole sieltäkään töitä saada.
[/quote]
Eipä se aina se läskikään ratkaise. Minäkin olin ennen ylipainoinen. Nykyään kun olen normaalipainoinen, rn palele sen enempää kuin lihavanakaan.
50 korjaa, että pattereita, ei patteita. ja "Mitä sitten voisi tehdä?" Ja kaikki muutkin kirjotusvirheet, jos ne jotakuta häiritsee :)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:38"]
En ymmärtänyt ongelmaasi, eikö palelijat saa siis kulkea lämpimissä vaatteissa ja juoda teetä, eikä myöskään pyytää patteita lämpösemmiksi? Mitä sitten voii tehdä?
[/quote]
Mä tuolla aiemmin suosittelin kevyttä taukojumppaa työpäivän aikana. Tekee muutenkin hyvää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:39"]Luuletko että on kiva, kun on koko ajan kylmä?? Ei se kuule ole valinta-asia, eikä edes tottumuskysymys. Jos en aloita toppatakin ja -housujen ja pipon ja villasukkien käyttöä syyskussa, niin mua palelee syys-toukokuun (ainakin). Jos alan pitää niitä heti kun tulee kylmä, niin minua paleltaa vain ne pakkassäät eli esim. marras-helmikuun. Kyllä minä mieluummin palelen vähemmän kuin enemmän. Kylmään en ole ikinä tottunut, eli jos sinnittelen vähemmillä vaatteillä syksyn, niin silti on pakkasilla yhtä kylmä kuin jos olisin pukeutunut jo aiemmin lämpimämmin. Ja painoa on pikkuisen ylipainon puolella, ei auta läskikään.
Ja tosiaan, se "moderni ilmastointi" on kuules juuri se pahin! Lämpömittari voi näyttää 23 astetta, mutta kun ilmastointi puhaltaa koko ajan liikkuvaa ilmaa harteille ja käsiin, niin siinä kohmettuu sormet käyttökelvottomiksi. Itse oon joutunut teippaamaan huoneen ilmastointireiän puoliksi umpeen, koska kirjaimellisesti tukka heilui päässä - ja viimassa sormet kohmettui käyttökelvottomiksi ja hartiat oli jumissa puolessa päivässä.
[/quote]
Yhtä perseestä se on jos jatkuvasti on kuuma. Kuten meillä töissä kun vilukissat vääntää patterit täysille.
Laihduta niin saat lisätä vaatetta päälle etkä hikoile. Jaksuhali <3
Kyllä se on pakko käyttää paksumpia vaatteita kun niin aikaisin lähtee aamuyöstä töihin. Iltapäivisinkin tuntuu siltä että parempi vaan laittaa kunnolla päälle ettei tarvitse olla sitten jouten saikulla. Toisaalta juoksulenkillä meen topilla ja ohuilla housuilla, koska hiki tulee niin helposti rasituksessa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:57"]Olen erittäin pahoillani, että kropallani on jotain kylmää vastaan. Enkä kyllä todellakaan kulje edes kesäisin 15'c narutoppi päällä, vaan olen jäässä jo alle 20'c jälkeen. Niiden pahimpien helteiden aikaan juuri nautin lämmöstä, kerrankin oli oikeasti lämmintä, ja sinun kaltaisesi ihmiset yrittivät pilata fiilikseni valittamalla kuumuudesta... Mitään ei voinut tehdä, kun oli liian kuuma, ilmastointia piti huudattaa täysillä, eikä voinut lähteä minnekkään (kuin korkeintaan kaljalle terassille), koska oli liian kuuma! Suomessa on max pari viikkoa vuodesta oikeasti lämmintä, yritä sopeutua itse, äläkä valita ja pilaa lämpimästä tykkäävien ihmisten fiilista omalla vongerruksellasi, kiitos.
[/quote]
Missä hitossa sä asut jos sanot että max pari viikkoa oli lämmintä kesällä? Kyllä meillä oli helvetin kuuma noin 6 viikkoa putkeen.
Eikä sitä sinunkaan tarvitse valittaa että on muka kylmä, kun ei kuumuuttakaan saa valittaa.
Mä en pysty olemaan kotona kesälläkään ilman sukkia kun jalat kylmettyy ja sit niihin sattuu :(
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:44"]
Laihduta niin saat lisätä vaatetta päälle etkä hikoile. Jaksuhali <3
[/quote]
Läski ei tosiaan lämmitä paikallaan ollessa, yrittäkää nyt muistaa se. Lihakset lämmittävät, koska se, mikä lämmittää, on verenkierto.
Mä en todellakaan allekirjoita sitä, että lämpimästi pukeutuminen saa ihmisen palelemaan!Esim. itse pukeudun lämpimästi kerroksittain, enkä palele. Palelin ennen, kunnes opin lämpimän pukeutumisen salat (neuvon mielelläni, jos joku tarvitsee neuvoja).
Jos konttorityötä tekevä ihminen palelee, se johtuu todennäköisesti huonosta (ääreis)verenkierrosta tai liian vähästä syömisestä tai molemmista. Lihakset lämmittävät ihmistä, ja sitä tekee myös pieni taukojumppa. Työterveydestä voi pyytää ohjeita, jos oma mielikuvitus ei riitä.
Mua taas ärsyttää palelevat naiset, jotka pukeutuvat kevyesti ja hytisevät sen takia. Mulla on yksi ystäv' (muuten ihana ja rakas, mutta paleleva marttyyri), joka ei osaa pukeutua lämpimästi ja sitten aina valittaa palelevansa. Se saa mut kerta kaikkiaan näkemään punaistaaaAAARGH!!!!! :D