Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronpa teille, miksi palelevat vilukissanaiset ärsyttävät

Vierailija
29.09.2014 |

Juu, on isot murheet mutta. On täällä turhempiakin avauksia.

Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä naisilla oli tässä kauniin lämpimässä syyssäässä pipo, pitkä kaulahuivi ja toppatakki. Siis hä? 15 astetta lämmintä ja naikkoset pukeutuu kuin helmikuun myrskyissä.

Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä alkusyksyn lämpimillä keleillä liian paksuun pukeutumiseen, tosipakkasilla ei sitten mikään riitä. Tai milloinkaan.

Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama vapiseva ansariruusi, joilla pitää sisälläkin sitten olla monta paitaa, villapaita ja toppatakki. Aivan, toppatakki. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kuumaa teetä ja PALELLAAN.

Ja miksikö tää mun persettä rassaa? No siksi, että a) se on epäloogista. Kesällä samassa lämpötilassa nämä harakat menee nirunarutoppi päällä. B) noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. Ja sitten se painavin syy:

C) me muut normaalit ja joskus jopa hikoilevatkin ihmiset joudumme aina menemään näiden kylmäveristen ehdoilla. Pattereiden pitää hehkua punaisina, ikkunaa ei saa avata edes kesällä. Termostaatteja kytätään pakkomielteenomaisesti ja ilmastointia väännellään aina minimiin, mistä seuraa se, että ilma ei kierrä, tulee tunkkaista ja ankeaa.

Mä sitten istun t-paidoissa ja avojaloin vuoden ympäri, koska enempää en näin syksyllä oikein voi riisua ja nytkin saan kuulla päivittelyä, että hyi kamala miten tarkenet.

MIKSI SISÄTILOISSA PITÄÄ OLLA +30 ASTETTA, KERTOKAA MULLE!!!

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tiede-lehti -tyyppisessä artikkelissa oli joskus palelun tuntemisesta. Naiset palelevat helpommin, koska heillä on vähän lihasmassaa. Pieni heiverö nainen palelee siis helpommin kuin isokokoinen mies. Ehkä vanhukset vielä helpommin, koska vanhenemiseen kuuluu lihasmassan menetys.

Vierailija
22/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat ja tukevat eivät niin helposti palele - ainakin oman suppean lähipiirin otokseni perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalasti voimia aloittajalle......

Vierailija
24/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itsellä taas helposti paleltuu näpit ja varpaat. Ja kun on oikeasti lapsena esimerkiksi varpaat paleltuneet (minulle on tapahtunut näin), ne on herkemmät palelemaan. Esimerkiksi en voi pitkiä aikoja luistella, koska jostain syystä varpaat paleltuu luistimissa helpommin, olen sit kyyneleet silmissä lopulta.

Samoin kuljin talvella teininä pelkässä nahkatakissa villatakki alla, se on herkistänyt sitä, ettei kestä kylmää.

21

Vierailija
25/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sulla on vaihdevuodet ei yhtään lämmitä muiden kehoa.

Vierailija
26/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:50"]

Samoin kuljin talvella teininä pelkässä nahkatakissa villatakki alla, se on herkistänyt sitä, ettei kestä kylmää.

21

[/quote]

Ap:n logiikan mukaan sun olisi pitänyt päinvastoin karaistua vähissä vaatteissa kulkemisesta...

Vierailija
27/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen hyvin hoikka nainen ja siinä mielessä aloittajan kanssa samoilla linjoilla, että inhoan jos on liian kuuma. Kotona meillä on about 18-20 astetta (paitsi kesällä, jolloin usein tuskaisen kuuma). Esim. kylässä on usein mielestäni tukalaa ja työpaikalla olen aina ympäri vuoden t-paidassa. Mutta minkäs sille voi jos palelee, eli en kyllä alkaisi nipottaa muille. Paitsi jos ei saa tuulettakaan yhtään ja ei ole ilmaistoitia ja sisäilma tunkkainen, se on kans kamalaa. Meillä tuuletetaankin tosi usein. 

Mun mies on kyllä paljon vilukissamaisempi, yölläkin sillä on ties montako kerrosta pyjaman alla ja päällä ja paksu untuvapeitto ja sen päällä vielä filtti kun taas minä nukun paitulissa tai yöpaidassa ja ohuella peitolla. Tällaisista eroista ei kuitenkaan tule sen kummempaa vääntöä, koska ratkaistaan se niin, että miehellä on paksummin päällä sisällä ja paksumpi peitto yöllä ja minä hiihtelen ohuissa releissä.

Omalla kohdallani ajattelen, että liikunta auttaa pysymään lämpinänä, läski ei ainakaan kun ei sitä ole. Asuin taannoin ulkomailla vuoden ja siellä kämpässä oli oikeasti tosi kylmä talvisin. Asia ratkesi päivittäisellä juoksulenkillä (koska piti istua paljon paikallaan ja opiskella talossa), tuli hiki ja suihkun jälkeen jälkilämpö lämmitti monta tuntia.

Vierailija
28/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski ei paljoa lämmitä ylimääräistä, vaan lihas lämmittää. Itse palelen aika usein töissä, siinä modernissa avokonttorissa. Enkä todellakaan ole laiha.

Meillä on minun kohdallani usein n. 21 astetta ja Se on istumatyötä tekevälle kyllä liian vähän. Meillä avokonttorissa lämpötila vaihtelee eri paikoilla ja jopa aika kovasti eri päivinä.

Todellakin osa palelee, osalla on sopiva ja jotkut hikoilee. Mutta ei mua nyt suuremmin ärsytä heistä kukaan sen vuoksi. Meillä ei pysty lämpöä säätelemään, joten vaatetta vaan sitten enemmän tai vähemmän päälle.

Vierailija
29/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21/24 vielä. En ainakaan voi mitenkään itseäni kylmälle siedättää. Olen kylmä- ja vetoherkkä. Jos on liian kylmä, minulla vaan alkaa nenä vuotaa ja olen myös tullut kipeäksi, kun olen joutunut olemaan liian kylmässä (töissä). Ei siis ainakaan mulle ole olemassa mitään siedätyshoitoa asiaan. Koen myös liiallisen kuumuuden sietämättömänä.

Vierailija
30/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin pahoillani, että kropallani on jotain kylmää vastaan. Enkä kyllä todellakaan kulje edes kesäisin 15'c narutoppi päällä, vaan olen jäässä jo alle 20'c jälkeen. Niiden pahimpien helteiden aikaan juuri nautin lämmöstä, kerrankin oli oikeasti lämmintä, ja sinun kaltaisesi ihmiset yrittivät pilata fiilikseni valittamalla kuumuudesta... Mitään ei voinut tehdä, kun oli liian kuuma, ilmastointia piti huudattaa täysillä, eikä voinut lähteä minnekkään (kuin korkeintaan kaljalle terassille), koska oli liian kuuma! Suomessa on max pari viikkoa vuodesta oikeasti lämmintä, yritä sopeutua itse, äläkä valita ja pilaa lämpimästä tykkäävien ihmisten fiilista omalla vongerruksellasi, kiitos.

Vierailija
31/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti että te olette säälittäviä....

Syökää kunnon ruokaa, liikkukaa ja hankkikaa lihasta. Ja jos teillä edelleen on niin vitun kylmä, no, voisitteko edes olla märisemättä tästä jatkuvasti. Sekin on tylsää, että t-paidassa tarkenevaa mulkoillaan ja tuhistaan. En mäkään teidän kiusaksi ole lämminverinen.

ps. ei oo vaihdevuodet :-) koska mullon tasasen kuuma aina, ei mitään aaltoilua.

Vierailija
32/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on tapana syödä liian vähän. Sitten tulee vilu ja käy hitaalla.

Vierailija
33/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:01"]

Syökää kunnon ruokaa, liikkukaa ja hankkikaa lihasta. Ja jos teillä edelleen on niin vitun kylmä, no, voisitteko edes olla märisemättä tästä jatkuvasti. 

[/quote]

Tehty, tehty, tehty. Teen, jos sinäkin lopetat tuon vitun märisemisen kuumuudesta.

Vierailija
34/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä että sinua vaivaa noin paljon ihmisten pukeutuminen että täytyy heitä ihan nimitellä. Uskon vakaasti että ongelma on jossakin muussa kuin heidän pukeutumisessaan. Jokainen pukeutukoon niin kuin haluaa.

Vierailija
35/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro30 tässä vielä, nukuin koko kesän, paitsi silloin ihan kuumimpien helteiden aikaan, peiton (sisällä lämmin, paksu täkki) sisällä piilossa, koska oli kylmä. Ja kuljin villasukat jalassa. Perhe ja muutkin ihmiset katsoivat oudosti, mun lisäksi perheessä palelee ainoastaaan sisko, mutten voi sille mitään, etten kestä kylmää. Poikaystävä nukkui vielä viimekuuhun asti kokonaan ilman peittoa, eikä käytä edes talvisin täkkiä peiton sisällä. Ihmiset on erillaisia. Ja poikaystävän paino on vaihdellut meidän suhteen aikana 65-kilosta 80 kiloon, eikä koskaan ole erityisemmin palellut. Pituutta 190cm. Minun bmi pyörii nyt 17:sta, mutta palelin kyllä yhtä paljon mitä sen ollessa 19:sta.

Vierailija
36/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta olisi ärsyttävämpää katseltavaa, jos joku pukeutuisi vähiin vaatteisiin ja valittaisi kylmää. Silloin tekisi mieli sanoa, että mitäpä jos pukeutuisit kunnolla.

Vierailija
37/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut kylmään ja voin hyvin kylmässä. Jos huoneessa on liian kuuma, on minun hankalampi keskittyä ja voin huonosti. On paljon helpompi pistää lisää vaatteita kui vähentää jostain t-paidasta. Joten siinä suhteessa symppaan ap:ta

Vierailija
38/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen että sekä palelen että hikoilen herkästi, sopiva on todella harvoin. Olen lihava, mutta kylmä tulee herkästi, sormet ja varpaat ovat yleensä aina jäässä ja jäisiä - mutta hetki reipasta kävelyä, portaat ylös, tai ulkona yli 22 astetta niin hikoilen ihan hirveästi. 

Ja kyllähän sitä pitkän lämpimän jälkeen tuleva viileys tuntuu aina enemmän viileältä, kyllä sitä ehtii tottua talven pakkasiin vaikka nyt olisikin ollut enemmän vaatetta päällä. Ja tosi hyytävän kylmähän sitä ehti jo olla vaikka nyt on taas lämpimämpää.

Vierailija
39/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:19"]

Kun se nyt vaan ei ole valintakysymys, jos sattuu olemaan huono ääreisverenkiero. Selitäpäs ap se, että miten huonon ääreisverenkierron voi muka muuttaa hyväksi?

[/quote]

En ole ap, mutta tässä ehdotukseni:

Ääreisverenkiertoa parantaa helpoiten liikunnan lisääminen. Erityisesti varpaiden paleluun auttaa turhan istumisen välttely (istuessa verenkierto jalkoihin heikentyy). Samaten venyttely ja erilaisten jumien parantuminen saa veren kiertämään paremmin: ihan sillä niska-hartiaseudun venyttelyllä ja hieronnalla pääsee jo alkuun. Suurempi lihasmassa lisää verenkiertoa ja yleistä aineenvaihduntaa kehossa. Lihaksia kannattaa harjoittaa, mutta samalla liiallisia jumeja hoitaa juuri siitä syystä, että jumiutuneessa lihaksessa veri kiertää huonommin. Lisäksi ihon kuivaharjaaminen ja ihovoiteiden levittäminen hieromalla auttavat pintaverenkiertoa.

Paleluun voi jokainen vaikuttaa itse. Myös jollain tavalla sairaat voivat halutessaan lievittää paleluoireitansa.

Vierailija
40/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse muiden toppatakkienkäyttö mitenkään, ja tuntuu naurettavalta ajatus, että se heikentäisi heidän kylmänkestävyyttään. Sen sijaan mua kyllä ärsyttää ne patterien kääntäjät, joiden takia muiden pitäisi kärsiä kuumuudesta. Laittaisivat vain enemmän villatakkeja päälle.