Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronpa teille, miksi palelevat vilukissanaiset ärsyttävät

Vierailija
29.09.2014 |

Juu, on isot murheet mutta. On täällä turhempiakin avauksia.

Tuli vaan mieleen, kun ruokatunnilla kävelin kaupungilla. Kaikenikäisillä naisilla oli tässä kauniin lämpimässä syyssäässä pipo, pitkä kaulahuivi ja toppatakki. Siis hä? 15 astetta lämmintä ja naikkoset pukeutuu kuin helmikuun myrskyissä.

Tästähän seuraa se, että kun totuttaa ittensä alkusyksyn lämpimillä keleillä liian paksuun pukeutumiseen, tosipakkasilla ei sitten mikään riitä. Tai milloinkaan.

Otetaanpa nyt esim tää meidän avokonttori. Pitäisi olla viimeisimmän talotekniikan saavutuksia, eli ilmanvaihto ja lämpötilat kunnossa. Silti täällä istuu muutama vapiseva ansariruusi, joilla pitää sisälläkin sitten olla monta paitaa, villapaita ja toppatakki. Aivan, toppatakki. Sitten lipitetään marttyyrimaisesti kuumaa teetä ja PALELLAAN.

Ja miksikö tää mun persettä rassaa? No siksi, että a) se on epäloogista. Kesällä samassa lämpötilassa nämä harakat menee nirunarutoppi päällä. B) noin heikot ihmiset tuskin sopivat pohjoisen oloihin, jolloinka joko kuolevat pois tai sopeutuvat. Koska kumpaakaan ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, kyseessä on siis huomiohakuisuus. Ja sitten se painavin syy:

C) me muut normaalit ja joskus jopa hikoilevatkin ihmiset joudumme aina menemään näiden kylmäveristen ehdoilla. Pattereiden pitää hehkua punaisina, ikkunaa ei saa avata edes kesällä. Termostaatteja kytätään pakkomielteenomaisesti ja ilmastointia väännellään aina minimiin, mistä seuraa se, että ilma ei kierrä, tulee tunkkaista ja ankeaa.

Mä sitten istun t-paidoissa ja avojaloin vuoden ympäri, koska enempää en näin syksyllä oikein voi riisua ja nytkin saan kuulla päivittelyä, että hyi kamala miten tarkenet.

MIKSI SISÄTILOISSA PITÄÄ OLLA +30 ASTETTA, KERTOKAA MULLE!!!

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:45"]

Kyllä se on pakko käyttää paksumpia vaatteita kun niin aikaisin lähtee aamuyöstä töihin. Iltapäivisinkin tuntuu siltä että parempi vaan laittaa kunnolla päälle ettei tarvitse olla sitten jouten saikulla. Toisaalta juoksulenkillä meen topilla ja ohuilla housuilla, koska hiki tulee niin helposti rasituksessa.

[/quote]

Miten niin pakko? Mä lähdin tänä aamunakin töihin päälläni ohuet housut, t-paita, crocsit. Töissä vasta laitoin sukat ja hupparin päälle. Pari tuntia myöhemmin oli pakko vähentää vaatetusta koska tuli hiki. Saikulla olin viimeksi 2010.

Vierailija
62/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:44"]Laihduta niin saat lisätä vaatetta päälle etkä hikoile. Jaksuhali <3
[/quote]
Voi kuule ku ei se aina noin mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel vaan kaikille palelijoille. Menkää lääkäriin, ei ole normaalia, jos kesällä jalat kylmettyy ja niihin sattuu.

Mä vaan epäilen että tämmöinen vimmainen paleleminen on naisellinen tehokeino: mä pieni heikko nainen palelen, säälikää mua. Tai: lämmitä mua, iso raamikas mies, nyyh.

Sorry, that's just what I think. AP

Vierailija
64/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mut eikse oo niin päin että kylmäveriset nimenomaan kestää kylmää? Ja lämminveriset taas on sopeutunu enemmän semmosiin lämpösiin oloihin :---D

Ainakin jos (ja kun) hevosista puhutaan.

Vierailija
65/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin otsikon perusteella että tässä valitettaisiin kuinka jotkut ei osaa pukeutua lämpimästi vaan ajattelee ensisijaisesti ulkonäköä. Mutta että sua vaivaa kun joku muu on pukeutunut sillai kun sen mielestä on sopivasti. En tajua.

Mua palelee usein. Suomen kesä on mulle ne kolme helleviikkoa ja silloinkin pidän lämmintä vattetta aamulla ja illalla. Vaivaako? Näillä keleillä en vielä toppista ole kaivanut mutta kaulahuivi ja hanskat on ollu käytössä. Yritän valttää palelemisen aina kuin mahdollista ja tiedätkö mitä - onnistun siinä useimmiten. Edes paukkupakkaset ei minua pelästytä, vaatetta laitan vaan lisää ja panostan talvivaatteisiin.

Vastavuoroisesti minua ärsyttää joskus kun työkaveri tuulettaisi aina, ihan aina. Kun on niin kuuma. Lihava se on ja ikää 50. Mutta joskus se voin olla minä. Sitten ei ainakaan palele :P

Vierailija
66/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:52"]

Voi kyynel vaan kaikille palelijoille. Menkää lääkäriin, ei ole normaalia, jos kesällä jalat kylmettyy ja niihin sattuu.

Mä vaan epäilen että tämmöinen vimmainen paleleminen on naisellinen tehokeino: mä pieni heikko nainen palelen, säälikää mua. Tai: lämmitä mua, iso raamikas mies, nyyh.

[/quote]

Olen vähän samaa mieltä siitä, että _monet_ palelijat (ei kaikki) pitävät palelemista naisellisena ja keräävät sillä suojelunhalua ja sääliä - tosin monet ehkä tiedostamattaan. Mutta suurin osa palelijoista vain ei ymmärrä, miksi palelevat, koska jos syyn ymmärtää, on siihen helppo vaikuttaa.

Mullakin jalat palelee helposti, ja puenkin jalat tosi lämpimästi sisällä ja ulkona. Jalat ja pää ovatkin sellaiset yksittäiset kohdat, jotka luovuttavat todella paljon lämpöä. Siksi niiden pukemisella ja riisumisella voi tehokkaasti lämmittää ja viilentää itseään.

40

Vierailija
67/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii eli ap:tä ärsyttää nyt siis naisten huomionhakuisuus, eikä mikään talvitakinkäyttö.

Ratkeisko tää ongelma sillä, että ap keksis jonku muun huomionhakukeinon itelleen, jos se on noin tärkeetä?

Ja sit vois kanssa koittaa käsittää, että ihmiset on erilaisia, ja jos toinen kulkee talvitakki päällä jo syyskuussa, se ei tarkota, että yrittäis vokotella ap:n miestä. Eikä sen muutenkaan pitäs häiritä ap:tä mitenkään. Jos on noin paljon ylimäärästä aikaa ja energiaa, suosittelen harrastuksen hankkimista.

Vierailija
68/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

AP - sä oot nyt niin asioiden ytimessä :0) 

Meidän toimistolla nää "palelijat" on yleensä myös erittäin pieniruokaisia seurassa esim. "mä en millään jaksa, kun puolikkaan korvapuustia kerralla".. *rolf*

Vierailija
69/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palelen jos oon tosi väsynyt, syönyt huonosti tai tulossa kipeäksi. Tietty sellainen paikoillaan möllöttäminen saa myös palelemaan, liikkuva tarkenee paremmin. 

Villapaitojen määräkään ei aina auta, jos ne on sellaisia Gina Tricotin rättejä, ei ne mitään lämmitä. Kunnolliset vaatteet päälle ja kerrospukeutuminen kunniaan, sillä tavalla tarkenee. Ulkona paleleminen johtuu usein syksyllä kylmästä tuulesta. Vaikka aurinko paistaa, ei se näin syyskuun lopulla enää lämmitä, ja siksi ilma tuntuu kylmemmältä kuin näyttää. 

Pattereiden kääntäjät työpaikoilla on ärsyttäviä, mutta ihan samalla lailla kesäisin ilmastoinnin täysille vääntäjät myös. Normi sisälämpötila sopii useimmille ja se on 21-24 asteen välillä. 

Vierailija
70/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 17:58"]Paljonkos on ap:n rasvaprosentti? Veikkaan, että ei ihan pieni. Minulla n. 17 ja aina on kylmä, vaikka kuinka paljon söisi. Vieressä läskimammat valittaa kuumaa.
[/quote]
Kuinka vaikea on lukea useammasta kommentista että ei se siitä läskistä ole kiinni paleleeko vai ei. Itse olen ollut reippaasti ylipainoinen, nykyään normaalipainossa ja ei mitään muutosta ole tapahtunut lämpötilojen suhteen! Yhtä paljon/vähän paleli silloin kuin nykyään!

Vierailija
71/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:49"]

Mä en pysty olemaan kotona kesälläkään ilman sukkia kun jalat kylmettyy ja sit niihin sattuu :(

[/quote]

Mulla on villasukat (itse asiassa kahdet) kesät talvet, eikä jalkojeni palelemisella ole mitään tekemistä järjen kanssa. Ne voivat palella vaikka pitäisin kuumaa lämpöpatteria vasten. Ja minä olen siis se tuolta ylempää, joka harrastaa säännöllisesti rankkaa liikuntaa, ja rasvakerros on siten hyvin vähissä.

Vierailija
72/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Pitäskö mun palella bussipysäkillä ja luentosaleissa siks, että käyttämällä vähän vaatteita en kerjäis huomioo miehiltä? Luulin, että miesten huomio kiinnintetään nimenomaan vähillä vaatteilla. Oon ymmärtäny ihan väärin. Lähenkin ostamaan pilkkihaalarin, niin löydän miehen vierelleni lämmittämään!

Koittakaa jaksaa, nää on vakavia ongelmia.

Vierailija
73/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin koko lapsuuteni vilusta kun kotona oli 18-20C ja koulussa ei saanut olla takki päällä tunnilla.
Nyt aikuisena saan pitää lämmitystä kotona niin isolla kuin haluan ja töissä pidän vaatetta päällä tarpeeksi. Ja on mulla ihan lihaksiakin. Liikunta lämmittää vain sen liikkumisen ajan.

Vierailija
74/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:44"]

Laihduta niin saat lisätä vaatetta päälle etkä hikoile. Jaksuhali <3

[/quote]

Siis tähän tyyliin? http://3.bp.blogspot.com/-h2T7nkEVFdo/Ur2aiXtY_vI/AAAAAAAAJIg/dJxxVEkcFFA/s1600/onesie3.jpg

Vierailija
75/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:45"]

Kyllä se on pakko käyttää paksumpia vaatteita kun niin aikaisin lähtee aamuyöstä töihin. Iltapäivisinkin tuntuu siltä että parempi vaan laittaa kunnolla päälle ettei tarvitse olla sitten jouten saikulla. Toisaalta juoksulenkillä meen topilla ja ohuilla housuilla, koska hiki tulee niin helposti rasituksessa.

[/quote]

Miten niin pakko? Mä lähdin tänä aamunakin töihin päälläni ohuet housut, t-paita, crocsit. Töissä vasta laitoin sukat ja hupparin päälle. Pari tuntia myöhemmin oli pakko vähentää vaatetusta koska tuli hiki. Saikulla olin viimeksi 2010.

[/quote]

Ihminen ei tule sairaaksi siitä että on kylmä. Vaan siitä, että saa (oireisen) mikrobitartunnan. Kylmään aikaan kiertää viruksia enemmän kuin lämpimään aikaan, joten siksi saattaa tuntua siltä, että kylmä sairastuttaa tai vilustuttaa.
[/quote]
Kyllä se itsensä kylmettäminen laskee vastustuskykyä. Jos mulla talvella kastuu jalat, saan 100% varmuudella flunssan

Vierailija
76/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 150kg ja palelen. Kiitos vajaatoimintaisen kilpirauhasen. Ettei ne kilotkaan aina.

Vierailija
77/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ei mulle paleleminen ole ongelma kun pukeutuu sopivasti. :) en mä tarvi kesällä villasukkia enkä nyt toppatakkia, mitta en enää kulje samoissa vaatteissa kuin helteillä. En vaadi ketään nostamaan sisälämpötilaa, myönnän silti palelevani helpommin kuin kaverit. 

En tiedä kenen miehen oletan tulevan lämmittämään kun yksin kotonaollessani puen villasukat jalkaan. 

Vierailija
78/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pilkkihaalarin ja oottelen nyt täällä kotona elämäni miestä. Ei oo näkyny, mitä tein väärin?

Vierailija
79/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on näiden palelijapissiksien muoti olla kaulaliinat sataankertaan kaulanympärillä ja se uus ihku toppis päällä kun se vaan on niin makeeta. Lukevat näitä Cosmopolitanejansa, jossa on muijilla täys tamineet päällä ja tottakai pitää olla itselläkin oli sitten keli mikä tahansa.

Eli pelkkää huomiohakuisuutta ja esittämistä.

Vierailija
80/105 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No nyt on jo aika katkeraa ylianalysointia.