Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reagoitte läheisten "ahdasmielisyyteen", kun ovat aivan eri mieltä

Vierailija
29.09.2014 |

kuin te? Mä menen jotenkin lukkoon, jos joku laukoo vaikka homofobisia juttuja tai kutsuu muita neekereiksi. En voi ymmärtää, miksi ihmiset puhuvat nän, mutta "kilttinä" en uskalla oikein sanoa mitään. Pelkään, että kun ovat noin ahdasmielisiä, niin pistävät välit poikki muhun, jos sanon jotain. Kuinka käyttäytyisin näissä tilanteissa? Vai olisiko suora kommentti sittenkin paras vaihtoehto? Olenko silloin itsekin yhtä typerä? En kuitenkaan tahtoisi olla ihan hiljaa... hiljainen hyväksyjä...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:03"]

Mielenkiintoista nähdä miten paljon alapeukkuja tulen saamaan. 

Mielipiteensä esittänyt 10.

[/quote]

Eli siis odotat kieli pitkällä reagointia provosointiisi.

Vierailija
22/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:04"]

Vaikeaksi se menee, kun on omat lapset kuulemassa. Mä en tahtois, että nuo ihmiset laukoo lapsille samoja juttuja esim. silloin, kun en ole paikalla.

Yksi on esim. sitä mieltä, että pojista tulee homoja, jos ne leikkii vaikka nukeilla tms. ja hänen pojastaanhan ei homoa tehdä! Toinen opettaa lastaan kutsumaan erivärisiä gorilloiksi ja neekereiksi. Yksi kailottaa suureen ääneen neekereistä keskellä kauppaa ja mä häpeän... asiallista porukkaa...

ap

[/quote]

En olisi tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa. Jos olisi aivan pakko olla tekemisissä, tuomitsisin tuollaisen käytöksen suureen ääneen, pyytäisin lopettamaan ja kertoisin lapsille asioiden oikean laidan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homot ja neekerit helvettiin Suomesta! Ja nyt huorat keittiöön ja turpa kiinni tai nyrkkiä tulee!

Vierailija
24/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ryhdy jankkaamaan sellaisista asioista, joista olen selvästi eri mieltä, vaan pyrin luovimaan selville vesille eli vaarattomampiin aiheisiin. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta ei oikeutta tuputtaa sitä ainoana oikeana.

Vierailija
25/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla rasistien ja homokammoisten kanssa tekemisessä muutenkaan, joten todennäköisemmin se olisi minä, joka laittaisi välit poikki. Jos tällaisia ihmisiä ei voi täysin sulkea elämästään, niin koitan pysyä asiallisena, mutta jättää kontaktin minimiin. Opettele ap seisomaan omien arvojen takana, ei ole mitään hävettävää puolustaa omaa mielipidettään :)

Vierailija
26/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mamun raiskaama nainen olla rasisti? Ojentaisitteko heti? 

Vierailija
27/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on yli 80v ja hänen suustansa lipsahtaa sana neekeri, hänet tuntien hän ei tarkoita sillä mitään pahaa, minä vain tokaisen että meillä ei käytetä sitä sanaa ja lapset tirskahtelee, mummu sä oot niin kalkkis. Homofobinen hän ei ole koska homoseksuaaleja on ollut kautta aikojen (Hän itse näki tummaihoisen vasta 70-luvulla).

Jonkun tosi rasistisen tai muutenkin ääriajatuksia viljelevän kanssa voi olla vaikeampaa, luultavasti kertoisin omista subjektiivisista kokemuksistani maahanmuuttajien ja homoseksuaalien kanssa. En kuitenkaan jaksa kauempaa jankuttaa jos keskustelu on hedelmätönta.

Lapset ovat onneksi kasvaneet ympäristössä jossa ei huomioida toisen ulkonäköä,  totaalinen typeryys kyllä hämmentää ja yritämme aina miettiä miksi joku teki tai sanoi näin.

Tosin itse päästän myös sammakoita suustani ja sitten hävettää.

Vierailija
28/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:50"]

Jokaisen mielipide on hänelle se oikea. Älkää nyt olkoo niin ahdasmielisiä 

[/quote]

Arvorelativismi on vanhanaikaista. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta kaikki mielipiteet eivät silti ole yhtä hyviä tai sivistyneitä. Vähäosaisten ja vähemmistöjen mollaaminen on väärin, koska se on vallankäyhtöä ja perustuu negatiivisiin yleistyksiin.

Vierailija
29/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:56"]

En ole homofobinen enkä rasisti, vaan uskon, että ulkomaalaiset ovat yksilöitä ja niin ovat homotkin.

Uskon että jotkut tulevat homoiksi elämänvalintojensan seurauksena ja sitä en hyväksy. Jos taas ihmisellä on homon aivot jo syntyessään, niin sitten saisi puolestani olla hillity ja koservatiivisia arvoja kannattava homo. Kunhan ei haluaisi lisää ihmisiä muuttuvan homoiksi, ei olisi heterovihamielinen, hyväksyisi luonnolliset ihmisten syntymät jne! Uskon, että heteroita on oltava enemmistö maapallon asukkaista tai muuten ihmiskunta tuhoutuu tai muuttuu ihan friikisti koeputkissa kasvatetuksi tms ;)

10.

[/quote]

Ihme homoihin olet tutustunut, jos tuo on sinun kuvasi heistä. Minä en tunne yhtäkään heteroa vihaavaa homoa (vaikka varaa varmaan olisi omasta nuoruudestaan ja vihamielisessä ympäristössä kasvaessaan). Mitkä ovat ne elämänvalinnat, joilla ajautuu homoksi? Sillä ne homot, joiden kanssa olen keskustellut, niin ovat tulleet ihan normaaliperheistä ja he ovat aina vain jotenkin tietäneet olevansa erilaisia, kuin muut. Ja enemmän minä olen nähnyt heteroita käännyttämässä homoja, kuin homon käännyttävän heteroita :D Ei pride-kulkueetkaan huuda "join us ja muutu peppuseksiä rakastavaksi homoksi!" Ei, ne huutavat tasa-arvoisuuden ja hyväksymisen perään.

Ja miksi homojen pitäisi hyväksyä vain luomulisääntyminen, kun eivät kaikki heterotkaan sitä hyväksy (keinohedelmöitykset, jne)?

Vierailija
30/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:18"]

kuin te? Mä menen jotenkin lukkoon, jos joku laukoo vaikka homofobisia juttuja tai kutsuu muita neekereiksi. En voi ymmärtää, miksi ihmiset puhuvat nän, mutta "kilttinä" en uskalla oikein sanoa mitään. Pelkään, että kun ovat noin ahdasmielisiä, niin pistävät välit poikki muhun, jos sanon jotain. Kuinka käyttäytyisin näissä tilanteissa? Vai olisiko suora kommentti sittenkin paras vaihtoehto? Olenko silloin itsekin yhtä typerä? En kuitenkaan tahtoisi olla ihan hiljaa... hiljainen hyväksyjä...

[/quote]Anteeksi, mutta kuulostat itse ahdasmieliseltä. Eikö deskriptiivisten sanojen hyväksyminen ole juuri avaramielisyyttä? Onko Kuuba tai Pohjois-Korea esimerkki avaramielisyydestä? Sielläkin tietyt mielipiteet ja/tai sanat on kielletty ja epävirallisesti ehkä Venäjälläkin. Oletko varma, että et tulkitse ihmisten sanoja tai mielipiteitä vain yhden katsantokannan kautta?

-Mies 29v-

Vierailija
31/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsyttää kun jotkut puhuu että "mamut tulee tänne raiskaamaan, viemään meidän naiset, tai tulee elämään sossun tuilla ja tulee viemään meidän työpaikat" voi jessus miksi ulkomaalainen saa kaikki syyt niskaansa, minä henkilökohtaisesti tunnen paaaljon enemmän suomalaista roskasakkia ketkä elää noilla sossun tuilla ja raiskaa tuolla naisia. Minua ärsyttää se kyllä joo että jotkut on nii hemmeti laiskoja kun eivät töitä jaksa tehdä ja iha huvikseen istuvat takamus homeessa kotona, ja kyllä tälläisi on varmasti ulkomaalaisiakin mutta suomalaista roskasakkia ihan yhtälailla. Mitäs eivät kohtele naisia hyvin tai tee töitään tarpeeksi hyvin. Jos ulkomaalainen menee edelle niin kyllä jotain pielessä on. Itse seurustelen turkkilaisen miehen kanssa ja todellakin sanon että hyvä valinta. Siskoni on joutunut kärsimään kaikennäkset juopot, naisten hakkaajat, pedofiilit yms. Ja ei yhtään ulkomaalaista

Vierailija
32/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:19"]

Välit poikki mielipiteistä? Huhhuh...

[/quote]

Minä en ainakaa halua olla tekemisisssä rasistien tai muiden vajakkien kanssa.

[/quote]

Ei saa sanoa vajakki, pitää sanoa erityinen. Taidat olla rasisti erityisiä kohtaan.
[/quote]

Rasismi = rotusyrjintä. Onko erityisyys rotu?

Vierailija
33/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:18"]

[/quote]

itse olet ahdasmielinen, kun et hyväksy kaikkien ihmisten puheita!

katso ensiksi peiliin!

Vierailija
34/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä edes on tuollaisia ystäviä!? :O yleensä vähän samanhenkiset tyypit ajatusmaailmaltaan ajautuvat kavereiksi. En mä ainakaan jaksaisi kuunnella mitään ihan päätöntä lässytystä. Sen verran suorapuheinen olen että sanon oman mielipiteenikin.

Vierailija
35/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:19"]Välit poikki mielipiteistä? Huhhuh...
[/quote] piti laittaa alapeukku, neekeri EI ole mielipide.

Vierailija
36/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:15"]

Kyllä minuakin ärsyttää kun jotkut puhuu että "mamut tulee tänne raiskaamaan, viemään meidän naiset, tai tulee elämään sossun tuilla ja tulee viemään meidän työpaikat" voi jessus miksi ulkomaalainen saa kaikki syyt niskaansa, minä henkilökohtaisesti tunnen paaaljon enemmän suomalaista roskasakkia ketkä elää noilla sossun tuilla ja raiskaa tuolla naisia. Minua ärsyttää se kyllä joo että jotkut on nii hemmeti laiskoja kun eivät töitä jaksa tehdä ja iha huvikseen istuvat takamus homeessa kotona, ja kyllä tälläisi on varmasti ulkomaalaisiakin mutta suomalaista roskasakkia ihan yhtälailla. Mitäs eivät kohtele naisia hyvin tai tee töitään tarpeeksi hyvin. Jos ulkomaalainen menee edelle niin kyllä jotain pielessä on. Itse seurustelen turkkilaisen miehen kanssa ja todellakin sanon että hyvä valinta. Siskoni on joutunut kärsimään kaikennäkset juopot, naisten hakkaajat, pedofiilit yms. Ja ei yhtään ulkomaalaista

[/quote]

Ja tuota homofobiaa en ymmärrä sitten laisinkaan. Eikös ne homot kehity jo äidin vatsassa? Ei niiksi vaan "käännytä". Heidänkin pitäisi olla sellaisia kun ovat. 

Vierailija
37/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiiri on periaatteessa tosi heterogeninen. Olen kulttuurialalla, toimin erilaisten taiteilijoiden, muusikoiden ja teatteri-ihmisten kanssa, ja näihin kuvioihin nyt, syystä tai toisesta, ajautuu lähinnä liberaalia punavihreää porukkaa. Vaikka työni on freelancer-tyyppistä ja tutustun paljon uusiin ihmisin, kaikki ihmiset, joihin tutustun, ovat melko säännönmukaisesti poliittisesti suurinpiirtein samoilla linjoilla kanssani. Tämä on luonut mulle sellaisen kuplakäsityksen, että liberaalius, suvaitsevaisuus ja muiden arvostaminen olisi se vallitseva tila koko väestön keskuudessa. Myönnän, että mulle on todella raskasta, kun jossain räkälöiden baaritiskikohtaamisissa - ja av:llä - mut välillä pudotetaan näistä pilvilinnoistani.

Kyllä mä tiedostan tietysti koko ajan, että on ihmisiä, jotka on äärimmäisen eri mieltä mun kanssani. Ilmiön laajuus vaan aina yllättä - tämä valtio on ihan täynnä kaikenlaisia suvaitsevaisuuskriittikkoja ja tunnekylmiä porvareita, vaikka en tapaakaan heitä juuri koskaan. 

Vaikeinta silti on, jos niitä mielipiteitä, jotka minusta tuntuvat todella pahalta, ilmaisee joku läheinen, esimerkiksi isäni. Faijalla on välillä vaikeuksia suhtautua homoihin, ja joskus häneltä tulee vähän epäluuloisia näkemyksiä jostain ulkomaalaisistakin. Homokammo hänessä on mulle tosi vaikea paikka. Kyllä me keskustelemme ja väittelemme asiasta, useinkin, mutta ei se siitä koskaan miksikään muutu. Hänelle homous on jotain brassailua ja muoti-ilmiö, ja hän kuvittelee homouden hyväksymisen tarkoittavan jotain homouden yliarvostamista. Hän on perinnerakas ja hänelle homomiehet Linnanjuhlien tanssilattialla on jotain ihan pöyristyttävää. En millään saa taottua hänen päähänsä, että minä en toivo kenenkään seksuaalista suuntautumista ylikorostettavan tai nostettavan jalustalle, haluan vain kaikkien saavan olla rauhassa sitä, mitä ovat. Miksi ketään voi haitata, että kaikki ihmiset saisivat vain olla rauhassa omia itsejään? 

Isääni en ole valmis katkaisemaan välejä tämän takia, eivätkä ne niin helposti katkeaisikaan. Hänen muut hyveensä kompensoivat ja tiedän hänen olevan hyvä ihminen oikeasti, vähän jörrikkä vain. Jos hän oikeasti kohtaisi homoutta jotenkin muuten kuin median kautta, hän varmasti oppisi hyväksymään asian.  Etäisempiin sukulaisiin sen sijaan olen täysin valmis ottamaan etäisyyttä tällaisten asioiden takia. Yhtäläiset ihmisoikeudet ovat mulle jotakuinkin maailman tärkein asia, ja niiden väheksyminen automaattisesti etäännyttää mua siitä väheksyjästä, kun arvostukseni häntä kohtaan hiipuu. 

Vierailija
38/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:10"]

[/quote]

Se on hänen oma vika! 

Vierailija
39/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:15"]

[/quote]

Meneekö sekään ihan oikein että haukut yhtä kansanosaa roskasakiksi? Et ole yhtään sen parempi.

Vierailija
40/65 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:10"]

[/quote]

Saako suomalaisen raiskaama niputtaa kaikki suomalaismiehet raiskaajiksi? Ojentaisitko heti? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi