Mitä kieltoja lestoilla on?
Kommentit (50)
Sivuseikka, koska päätarkoitus on kieltää kaikki muilta tai ainakin rajoittaa ja verottaa rapakasti niitä.
Esim. lesta ei juo alkoholia, mutta heidän mielestään alkoholi pitäisi kieltää kaikkialta ja tilaisuuksista, joissa heidän ei pitäisi edes käydä. Eikä tietenkään sitä saisi varmaan tuoda halvalla maahan vaikka he eivät sitä edes juo :)
Eivät tosin ole ainoa kieltäjäporukka Suomessa, mikä todellakin huvittaa minua suunnattomasti: Kiellä muilta asia, jota et itse käytä :D
Onneksi en asu Suomessa.
En ole lesta mutta olen asunut naapurustossa jo pitkään. Joten täältä tulee listaa kielletyistä asioista: ehkäisy, hiusten värjääminen, meikkaaminen, tv:n katselu
Sallittuja: varmojen päivien laskeminen, permanentti, puuterin käyttö, netti
Kiellettyä: alkoholin käyttö
Sallittua: tupakointi
Sivusta täytettävä pesukone, koska siellä pyörii alusvaatteita.. ei saa olla tekemisissä lahkosta irtautuneiden kanssa, esim. Omat lapset kiellettävä.
Tosin ei ole ainoa huuhaa-lahko, jossa perheet rikotaan. Lestaperheiden nuoria on joutunut mielisairaalaan, kun lähtevät opiskelemaan. Eivät kestä ristiriitaa ulkomaailman ja oman vakaumuksensa välillä.Ihan tervettä meininkiä.
Entä seksistä puhuminen tai haukkuminen ,paskan puhuminen toisista ihmisistä?
Maailman ihmisten kanssa seurustelu.
Kevyt musiikki on kiellettyä myös
Hassua yleistystä. Mä tunnen useita lessuja jotka rikkovat noita "sääntöjä" lisäksi on paljon väliä onko kyse mm vanhoillislestadiolaisista vai esikoislestadiolaisista. Kaikkia ei voida niputtaa samaan. Lisäksi suuri osa on maallistumassa tähän nykymaailmaan mukaan. Mutta tosiaan jos rankalle linjalle lähdetään niin hiuksia ei saa värjätä, musiikkia ei saa kuunnella, televisiota eikä elokuvia saa katsella mistään, ei saa meikata, värjätä hiuksia tai leikata niitä lyhyeksi. Ehkäisyä ei saa käyttää. Mutta edelleen tunnen monia jotka "rikkovat" kaikkia noita. Pesukoneen luukku juttu on sitä paitsi ihan höpöhöpöä. Lisäksi olen seurustellut myös lessun kanssa vaikka itse en ole minkään sortin uskovainen.
Ihmetyttää miksi täällä vauhkotaan aina lestadiolaisista, taitaa esim herrankansalaiset sääntöineen ja suurperheineen olla monelle vielä vieras asia vauhkottavaksi..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:00"]
Sivusta täytettävä pesukone, koska siellä pyörii alusvaatteita.. ei saa olla tekemisissä lahkosta irtautuneiden kanssa, esim. Omat lapset kiellettävä. Tosin ei ole ainoa huuhaa-lahko, jossa perheet rikotaan. Lestaperheiden nuoria on joutunut mielisairaalaan, kun lähtevät opiskelemaan. Eivät kestä ristiriitaa ulkomaailman ja oman vakaumuksensa välillä.Ihan tervettä meininkiä.
[/quote]
Miten ne omat lapset kielletään? Nehän on omia lapsia vaikka voissa paistais? Miten se kieltäminen tapahtuu ja eikö ne sitten enää virallisestikaan ole omia lapsia? Annetaako niille joku toinen huoltaja?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:00"]
Sivusta täytettävä pesukone, koska siellä pyörii alusvaatteita.. ei saa olla tekemisissä lahkosta irtautuneiden kanssa, esim. Omat lapset kiellettävä. Tosin ei ole ainoa huuhaa-lahko, jossa perheet rikotaan. Lestaperheiden nuoria on joutunut mielisairaalaan, kun lähtevät opiskelemaan. Eivät kestä ristiriitaa ulkomaailman ja oman vakaumuksensa välillä.Ihan tervettä meininkiä.
[/quote]
Miten ne omat lapset kielletään? Nehän on omia lapsia vaikka voissa paistais? Miten se kieltäminen tapahtuu ja eikö ne sitten enää virallisestikaan ole omia lapsia? Annetaako niille joku toinen huoltaja?
[/quote]
Mulla on kavereita jotka on lähteneet aikuisena uskosta. Se kieltäminen on sitä että vanhemmat ei enää ole tekemisissä aikuisen lapsen kanssa, eikä sisaruksetkaan. Välit katkaistaan kokonaan. Alaikäinen tuskin pystyy uskosta lähtemään. Mihin hän menisi? ohis
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
Kirjoittaja on tainnut tarkoittaa että lapsia ei tavata enää sen jälkeen eikä heidän kanssa olla tekemisissä. Ja yleensä nämä eronneet ovat aikusia jotka kykenevät elämään jo omillaan ja ovat itse niitä jotka eivät halua olla yhteydessä perheeseensä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:26"]
Hassua yleistystä. Mä tunnen useita lessuja jotka rikkovat noita "sääntöjä" lisäksi on paljon väliä onko kyse mm vanhoillislestadiolaisista vai esikoislestadiolaisista. Kaikkia ei voida niputtaa samaan. Lisäksi suuri osa on maallistumassa tähän nykymaailmaan mukaan. Mutta tosiaan jos rankalle linjalle lähdetään niin hiuksia ei saa värjätä, musiikkia ei saa kuunnella, televisiota eikä elokuvia saa katsella mistään, ei saa meikata, värjätä hiuksia tai leikata niitä lyhyeksi. Ehkäisyä ei saa käyttää. Mutta edelleen tunnen monia jotka "rikkovat" kaikkia noita. Pesukoneen luukku juttu on sitä paitsi ihan höpöhöpöä. Lisäksi olen seurustellut myös lessun kanssa vaikka itse en ole minkään sortin uskovainen. Ihmetyttää miksi täällä vauhkotaan aina lestadiolaisista, taitaa esim herrankansalaiset sääntöineen ja suurperheineen olla monelle vielä vieras asia vauhkottavaksi..
[/quote]
Eli ovat todella tekopyhää porukkaa.
Kai noita lapsensakieltäjiä on, kun niistä aina puhutaan. Vai onko urbaanilegendaa kuten tuo pesukonekin. Itse en ole törmännyt yhteenkään perheenjäsenensäkieltäjään, vaikka olisikin joku perheestä jättänyt uskonsa.
Martti Ahtisaaren äänestäminen presidentin vaaleissa. Tämä tehtiin pelokkaille rippikoululaisille harvinaisen selväksi 90-luvulla. Nimim. "Maitoisissa ollut"
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:26"]
Hassua yleistystä. Mä tunnen useita lessuja jotka rikkovat noita "sääntöjä" lisäksi on paljon väliä onko kyse mm vanhoillislestadiolaisista vai esikoislestadiolaisista. Kaikkia ei voida niputtaa samaan. Lisäksi suuri osa on maallistumassa tähän nykymaailmaan mukaan. Mutta tosiaan jos rankalle linjalle lähdetään niin hiuksia ei saa värjätä, musiikkia ei saa kuunnella, televisiota eikä elokuvia saa katsella mistään, ei saa meikata, värjätä hiuksia tai leikata niitä lyhyeksi. Ehkäisyä ei saa käyttää. Mutta edelleen tunnen monia jotka "rikkovat" kaikkia noita. Pesukoneen luukku juttu on sitä paitsi ihan höpöhöpöä. Lisäksi olen seurustellut myös lessun kanssa vaikka itse en ole minkään sortin uskovainen. Ihmetyttää miksi täällä vauhkotaan aina lestadiolaisista, taitaa esim herrankansalaiset sääntöineen ja suurperheineen olla monelle vielä vieras asia vauhkottavaksi..
[/quote]
Eli ovat todella tekopyhää porukkaa.
[/quote]
Mitä tekopyhää on siinä että aletaan irrottautua jonkun hullun tekemistä säännöistä joka käski "eläkää niinkuin minä käsken, älkää niinkuin minä elän"
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
Niiden kanssa ei saa olla missään tekemisissä. Koskee siis kaikkia perhe- ja sukulaisuussuhteita. Välit rikotaan tyystin. Siinä se " jumalan armo" toteutuu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:32"]Kai noita lapsensakieltäjiä on, kun niistä aina puhutaan. Vai onko urbaanilegendaa kuten tuo pesukonekin. Itse en ole törmännyt yhteenkään perheenjäsenensäkieltäjään, vaikka olisikin joku perheestä jättänyt uskonsa.
[/quote]
Minä olen, useampaankiin hylättyyn. Työni puolesta.
No???