Lampussa on sellainen vanhan mallinen pistoke joka ei mene pistorasiaan. Voiko sen vaihtaa itse?
Vai pitääkö viedä johonkin sähköliikkeeseen korjattavaksi? Onko vaikeata, voiko sen ryssiä niin että pääsee hengestään tai talo palaa tms? En ymmärrä sähköjutuista yhtään mitään mutta jos on helppo juttu niin kaipa uskallan yrittää itse.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
https://www.taloon.com/media/catalog/product/cache/248c588ab43a5f6d57c2…
Jos tarkoitat tällaista, niin sitä EI saa vaihtaa toisen tyyppiseen. Valaisin ei ole suojamaadoitettu ja tuo pistotulppa takaa sen, että valaisinta ei kytketä suojamaadoitettuun pistorasiaan ja käytetä ympäristöissä, joissa suojamaadoitus on tarpeen.
Suurinta osaa tavallisista pöytälampuista ei ole suojamaadoitettu.
Jos et tiedä mitä pitää tehdä niin sinun ei missään nimessä pidä tehdä laitteeseen mitään muutoksia eikä pistotulppaa saa missään nimessä muokata/vaihtaa maadoitettuun pistorasiaan sopivaksi. Vain sähkömies tietää mitä laitteelle pitää tehdä jotta se voidaan muuttaa maadoitettuun pistorasiaan sopivaksi. Eli et voi vaihtaa vain pistotulppaa etkä itse saa tehdä valaisimeen mitään muutoksia sillä luokan 0 sähkölaite on hengenvaarallinen tilassa jossa on suojamaadoitettuja laitteita.
Jos asut meidän tule vaikka minulle näyttämään mitä aiot tehdä ettet polta koko taloa.
t. sähkäri
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiedä mitä pitää tehdä niin sinun ei missään nimessä pidä tehdä laitteeseen mitään muutoksia eikä pistotulppaa saa missään nimessä muokata/vaihtaa maadoitettuun pistorasiaan sopivaksi. Vain sähkömies tietää mitä laitteelle pitää tehdä jotta se voidaan muuttaa maadoitettuun pistorasiaan sopivaksi. Eli et voi vaihtaa vain pistotulppaa etkä itse saa tehdä valaisimeen mitään muutoksia sillä luokan 0 sähkölaite on hengenvaarallinen tilassa jossa on suojamaadoitettuja laitteita.
Käytännössä nollaluokan lamppu on hengenvaarallinen joka paikassa. Ennen vain tämä hyväksyttiin.
Vudelta 1996
"Heinäkuu. Lapsi oli tavoitellut lelua metallirunkoisen jalkalampun lähistöltä ja koskettanut yhtäaikaisesti sekä valaisimeen että keskuslämmityspatteriin. Valaisimen kuori oli jännitteinen, ja lapsi sai kuolettavan sähköiskun. Tapaturman syynä oli puutteellinen eristys jännitteisen johtimen ja valaisimen yläpäässä haarautuneen kromatun metalliputken välillä."
1980 luvulla kahdeksan lasta kuoli sähköiskuihin kotona. 1990-luvulla yksi ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään tapausta. Syynä on juuri lisääntynyt turvallisuus, kuten maadoitetut pistorasiat.
Jos on suora sähkölämmitys, niin silloin vaara on pienempi, koska ko. pattereita ei maadoiteta, jos rasiat on maadoittamatta.
Kaupasta saa halvalla uusia turvallisia valaisimia. On aika roudata ne vanhat kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö tunkea maadoittamatonta maadoitettuun ?
En ole yrittänyt tunkea yhtään mitään, kun totesin että pistoke ei sinne mene. Lampun pistoke pyöreä reunoiltaan, voi olla tuosta kyse en tiedä. Ap
Joo et voi tehdä itse, kai sulla on joku itsesuojeluvaisto?
Jos ei verkkosähköasioista jotain ymmärrä, tämä on täysin väärä tietolähde.
Ap. Ammattilaisen pitää hoitaa tuo. Voit muuten saada hengenvaarallisen sähköiskun.
https://www.puuilo.fi/harju-valaisinpistotulppa-maadoitettu-kulma?gclid…
Ostat tuollaisen ja liität
Suurinta osaa tavallisista pöytälampuista ei ole suojamaadoitettu.
Juuri näin. Käsittämätön nillitys suojamaasta vaikka käytännössä aniharvassa sisätilohin tarkoitetussa valaisimessa on muuta kuin maadoittamaton pistorasia (tai kaksi johtoa kattoasennuksiin)
Koomisin oli tämä hemmo joka yritti vakavissaan selittää miten "hengenvaarallista" on liittää tavallisella töpselillä varustettu laite maadoitettuun pistorasiaan. Ihan vinkkinä vaan että maadoitettua pistorasiaa vaativan laitteen virittäminen maadoittamattomaan ON hengenvaarallista, ei toisinpäin.
Siltikin ap oli liikkeellä niin hataran osaamisen varassa että ehdottaisin töpselin vaihdon jättämistä jollekin sellaiselle joka tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
sillä luokan 0 sähkölaite on hengenvaarallinen tilassa jossa on suojamaadoitettuja laitteita.
Mahdatkohan tajuta sanaakaan siitä mitä selität?
Esimerkiksi meillä on niin uusi asunto ettei siellä ole enää ainoatakaan maadoittamatonta pistorasiaa joten kaikki tehokkaammat sähkölaitteet ovat suojamaadoitettuja koska niissä on maadoitettu töpseli.
Sinun sepustuksesi mukaan en siis voi työntää töpseliin puolta talon sähkölaitteista kaikki pöytä/jalkalamput mukaanlukien koska niissä on vain maadoittamaton töpseli.
Itse asiassa en voi enää käyttää yhtään kännykän laturia, hiustenkuivaajaa enkä sähkövatkainta koska nekin ovat kaikki maadoittamattomia.
Sitä pistoketta ei saa itse asentaa, mutta sokeripalan varassa roikkuvan lampun kyllä.
Voi Dziisus taas. Onko Esson paarista kahvi loppunut kun kaikki "asiantuntijat" ovat taas täällä jakelemassa tietojaan.
"Kaikille sallittuja korjaus- ja asennustöitä
-yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
- sähkölaitteen rikkoutuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto
-kiinteässä asennuksessa "sokeripalan" korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinpistorasian vaihto.
-harrastustoimintana tehtävä sähkölaitteiden kokoonpano esim. elektroniikan rakennussarjasta ja tällaisen laitteen korjaaminen.
Saa vaihtaa. Itse vaihdoin sähköpyörän laturin pään jotta kävi pyörään se laturi. Sokeripalalla liitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.taloon.com/media/catalog/product/cache/248c588ab43a5f6d57c2…
Jos tarkoitat tällaista, niin sitä EI saa vaihtaa toisen tyyppiseen. Valaisin ei ole suojamaadoitettu ja tuo pistotulppa takaa sen, että valaisinta ei kytketä suojamaadoitettuun pistorasiaan ja käytetä ympäristöissä, joissa suojamaadoitus on tarpeen.
Höpö höpö, maadoituksen saa nollajohdosta.
Eikä saa. On VAARALLINEN. Parempi pitäytyä itse tekemästä kun ei osaa. Ei kyllä saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Saa vaihtaa itse. Se on maadoittamaton, eli toimii samallalailla niin maadoitetuissa kuin maadoittamattomissakin pistorasioissa. On vain 2 johtoa: kuuma ja kylmä lanka, eli ruskea ja sininen.Toisin päin taas ei ikinä saa vaihtaa, eli maadoitettu maadoittamattomaan tai käyttää maadoitettua maadoittamattomassa pistorasiassa. Maadoitetuissa taas on 3 johtoa: kuuma, kylmä ja maadoitus, eli keltavihreä johto.
Mitkä ihmeen kuuma ja kylmä? Nolla ja vaihe.
Mä olen todella ajastani jäljessä kun yhdessäkään mun lampussa ei ole ollut mitään tuollaisia töpseleitä tai asunnoissa, joissa olen asunnut. Vasta nykyinen asunto, valmistunut lokakuu 2021, on tälläinen missä näitä pistokkeita on. Oli aika urakka alkaa noita lamppujen johtoja muuttamaan tuollaiseen pistokemalliin. Asunnossa on siis 10 erilaista kattolamppua. Kaikissa aikaisemmissa asunnoissa olen selvinnyt sokeripalalla. Kerta se on ensimmäinenkin näissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vaihtaa itse. Se on maadoittamaton, eli toimii samallalailla niin maadoitetuissa kuin maadoittamattomissakin pistorasioissa. On vain 2 johtoa: kuuma ja kylmä lanka, eli ruskea ja sininen.Toisin päin taas ei ikinä saa vaihtaa, eli maadoitettu maadoittamattomaan tai käyttää maadoitettua maadoittamattomassa pistorasiassa. Maadoitetuissa taas on 3 johtoa: kuuma, kylmä ja maadoitus, eli keltavihreä johto.
Sormellako se kokeillaan, että mikä niistä on kylmä ja mikä kuuma? Nyt taidat käydä liian kuumana
t. blondi
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormellako se kokeillaan, että mikä niistä on kylmä ja mikä kuuma? Nyt taidat käydä liian kuumana
t. blondi
.
Mun pappa vuoli tuollaisen pistorasiaan sopivaksi. Ei tainnut olla ihan järkevää.
Jos jopa itse tiedät, ettet ymmärrä sähköjutuista yhtään mitään, älä edes suunnittele minkään sähkölaitteen "korjaamista". Siinä lystissä voi päästä hengestään joku muukin kuin sinä itse.
Moni, joka luuli jotain tietävänsä, on päässyt hengestään, kun on sähkölaitteita "vähän korjannut".
Älä mene itse tekemään mitään. Pyydä ammattiapua.