Onko ihan mahdoton haave kun haluaisin kirjoittaa kirjan? Siis ihan julkaisukelpoisen?
Kirjan kirjoittaminen on ollut mun haave jo vuosia, mutta en vain ole saanut aikaiseksi laittaa mitään paperille. Tarina on mielessä ja olen hahmoja ja juonta kehitellyt, mutta pitäisi saada oikeasti ns. lihaa luiden ympärille eli kunnon tarina kasaan. Tiedän, että se eka versio ei ole lopullinen vaan pitää käydä kirja uudestaan läpi.
Sitten mietin sitäkin, että jos nyt saisin kirjan käsikirjoituksen kasaan, niin miten osaan valita mihin kustantamoon sen lähetän vai lähetänkö moneen yhtä aikaa? Omakustanteeseen ei ole varaa.
Viisastelijat voi pitää sormensa kurissa ja jättää viestinsä kirjoittamatta. Ihan konkreettisia vinkkejä tietävät voi antaa mulle neuvoja. :)
Kommentit (304)
En oikein ymmärrä tätä kysymystä, että onko se mahdotonta. Emmehän me voi tietää, tulisiko siitä kirjasta hyvä jos kirjoittaisit sen.
Julkaisukynnys taitaa kyllä nykyään olla matalalla. Kun lukee uusia suomalaisia kirjoja, niin eivät ne kovin vaikuttavia lukuelämyksiä yleensä ole.
Vierailija kirjoitti:
Suurille kustantamoille tulee vähän yli tuhat käsikirjoitusta vuodessa, joista 1-2 julkaistaan eli kirjan saaminen kustannetuksi ei ole helppoa. Haaveesi on tosi yleinen, mutta vaatii paljon työtä ja paneutumista. Ensin tosiaan pitää kirjoittaa se kirja ja katsoa tuleeko sitä edes tehtyä. Jos olet kova lukemaan, niin sinulla on jonkinlainen käsitys kirjallisuudesta. Moni sellainenkin haaveilee kirjan kirjoittamisesta, joka ei itse edes lue. Silloin voi melkoisella varmuudella sanoa, ettei kirjasta tule sellaista, mitä muutkin jaksaisivat lukea.
Miksi ihmeessä joku haaveilisi kirjan kirjoittamisesta, jos ei edes tykkää lukemisesta? Toki ymmärrän jos kyse on ihan puhtaasti tietokirjasta ja informaation jakamisesta, mutta siitähän tässä ei ensisijaisesti puhuttu....
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään kierrätystavaratalossa ja katsoin miten siellä oli kymmeniä ellei satoja hyllymetrejä kaikenlaisia kirjoja. Tuli mieleen monikohan niistäkin oli kirjoitettu sydänverellä ja paatoksella, mutta loppujen lopuksi 99,999% niistä ei koskaan tehnyt mitään muutosta maailmassa, ja kaikki tuon kierrätyskeskuksen kirjat oli siis heitetty pois niiden entisten omistajien toimesta. Aika harva kirja loppujen lopuksi tekee mitään vaikutusta tai eroa maailmaan.
Ihan ohiksena vaan.
Ihminen on kertonut tarinoita omaksi ilokseen ja yhteisönsä yhteiseksi ratoksi tuhansia vuosia. Ei kaikilla tarinoilla ole tarkoituskaan muuttaa maailmaa. On ihan hyväksyttävää kirjoittaa "vain" viihdyttävä tarina, jonka joku valitsee iltalukemisekseen tai ajankuluksi lentomatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan kirjoittajakoulutukseen. Tasokkaita sellaisia on nykyisin monella paikkakunnalla, Helsingissä Kriittinen korkeakoulu.
Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa löytyy. Haku sinne tosin on, eikä minulla tietoa kuinka vaikea päästä sisään:
Kirjailijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijaksi kirjoitti:
Unohtui mainita se, että tällä pikkupaikkakunnalla ei ole mitään tahoa joka järjestäisi kirjoittamisen kursseja. Lähin paikka on n.40km:n päässä ja se on pitkä matka näin vuorotyötä tekevälle kun jaksaminen muutenkin vähissä.
Jaksaminen vähissä? Mitenkäs sinä kirjan sitten meinasit kirjoittaa?
Kirjaa voi kirjoittaa omaan tahtiin, silloin kun itselle sopii, mutta jollain kursseilla käydessä on sitten sidottu kurssin aikatauluihin, ja tuo matkakin veisi aikaa. Noista kursseista voisi varmaan olla hyötyä mutta en usko että on ihan välttämätöntä. Joku etänä opiskeltava voisi kyllä olla hyvä aloittajalle.
Tsemppiä!
Tuossa se olikin selitetty. Kurssit ovat tiettynä aikana ja kolmivuorotyö hankaloittaa sitä. En voisi jatkuvasti toivoa vapaata tai tiettyjä vuoroja kun on välillä muistakin syistä toiveita, esim. lääkärin takia. Lisäksi on matkaa aika paljon ajella usean kerran kuukaudessa. Siksi täysin etänä suoritettava kurssi olisi parempi.
Tosiaan myös tuo, että kirjaa voi kirjoittaa omaan tahtiin. Sitä voisin kirjoittaa esim. yövuorossakin kun on hiljaista.
Kirjoittajakoulutus yliopistolla onnistuu etänä.
Kirjailijaksi kirjoitti:
Unohtui mainita se, että tällä pikkupaikkakunnalla ei ole mitään tahoa joka järjestäisi kirjoittamisen kursseja. Lähin paikka on n.40km:n päässä ja se on pitkä matka näin vuorotyötä tekevälle kun jaksaminen muutenkin vähissä.
https://www.kirjoittajaklubi.fi/
httphttps://nuorenvoimanliitto.fi/kurssit
oli joku marinellakin mutta klikkasin jotenkin enkä ehdi etsiä enää uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne omakustanteet ole niin kalliita. Oletkohan asiaan perehtynyt...
Halla-aho julkisti kirjan muodossa ajatuksiaan omakustanteena ja kauppa kävi. Tämä nyt ei päde kaikkiin omakustanteisiin, mutta jos haluaa kirjansa ulos vaikka sitä ei kukaan osta, niin onhan se yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-kirja on päivän sana. Kustannuksia 0 euroa.
Itse en ymmärrä e-kirjaa. Minä voin itse lukea ja haluan viipyillä tekstissä ja miettiä, mitä kirjailija oikein tarkoittaa.
Inhosin radiokuunnelmia esim. jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä e-kirjaa. Minä voin itse lukea ja haluan viipyillä tekstissä ja miettiä, mitä kirjailija oikein tarkoittaa.
E-kirja =/= äänikirja
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään kierrätystavaratalossa ja katsoin miten siellä oli kymmeniä ellei satoja hyllymetrejä kaikenlaisia kirjoja. Tuli mieleen monikohan niistäkin oli kirjoitettu sydänverellä ja paatoksella, mutta loppujen lopuksi 99,999% niistä ei koskaan tehnyt mitään muutosta maailmassa, ja kaikki tuon kierrätyskeskuksen kirjat oli siis heitetty pois niiden entisten omistajien toimesta. Aika harva kirja loppujen lopuksi tekee mitään vaikutusta tai eroa maailmaan.
Ihan ohiksena vaan.
Pimeimpinä hetkinä sitä tosiaan miettii että miksi ylipäätään on lähtenyt yrittämään fiktion kirjoittamista kun maailmaa voi muuttaa paremmaksi vain äänestämällä perussuomalaisia ja rummuttamalla heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköinen kirja on ihan luettava ja "selailtava" kirja, jota luetaan ruudulta (tietokoneen, tabletin, puhelimen tai lukulaitteen) samalla tavalla kuin tätä Vauva-foorumia. Kukaan ei lue e-kirjaa sinulle. Äänikirjassa on lukija.
En halua kettuilla.. Mutta yksi tuttu julkaisi omakustanteena.. Sen mukaan kun joku ostaa niin tilaa niitä.. En tiedä onko kukaan oman kaveripiirin ulkopuolella ostanut.
Ihan jees muuten, mutta itseäni naurattaa vähän kun on nykyään "kirjailija" siis itse kutsuu itseään tällä somessa.🤷♀️
No eipä se minulta tietenkään ole pois.
Vierailija kirjoitti:
En halua kettuilla.. Mutta yksi tuttu julkaisi omakustanteena.. Sen mukaan kun joku ostaa niin tilaa niitä.. En tiedä onko kukaan oman kaveripiirin ulkopuolella ostanut.
Ihan jees muuten, mutta itseäni naurattaa vähän kun on nykyään "kirjailija" siis itse kutsuu itseään tällä somessa.🤷♀️
No eipä se minulta tietenkään ole pois.
Hyvä että tiedostat tämän itse. Ei sinulta pois, eikä ”kettuilun” aihe. As simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan kirjoittajakoulutukseen. Tasokkaita sellaisia on nykyisin monella paikkakunnalla, Helsingissä Kriittinen korkeakoulu.
Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa löytyy. Haku sinne tosin on, eikä minulla tietoa kuinka vaikea päästä sisään:
Onko kenelläkään näistä kokemusta? Tai tietoa onko vaikea päästä sisään?
Kirjoita kirja, älä mieti kirjoitusvaiheessa lainkaan sitä kustannetaanko kirja. Ei kirjan julkaiseminen aina kerro kirjan hyvyydestä. Joel Dickerkin ponkaisi maailmanmaineeseen ja ei osaa kirjoittaa lainkaan, surkeita tekeleitä. Kuka tahansa kirjoittaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kirja, älä mieti kirjoitusvaiheessa lainkaan sitä kustannetaanko kirja. Ei kirjan julkaiseminen aina kerro kirjan hyvyydestä. Joel Dickerkin ponkaisi maailmanmaineeseen ja ei osaa kirjoittaa lainkaan, surkeita tekeleitä. Kuka tahansa kirjoittaa paremmin.
Mä voin kyllä tunnustaa, että en osaa kirjoittaa senkään vertaa kuin Joel Dicker, vaikka olen yliopistossa kirjoittamista opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään näistä kokemusta? Tai tietoa onko vaikea päästä sisään?
Jyväskylän avoimeen opiskelijavalinta tehdään muistaakseni motivaatiokirjeen perusteella. En osaa sanoa, miten vaativa, kun pääsin opiskelemaan. Olin jo pitkään kirjoittanut, mutta perusopinnoissa tuli paljon uutta. Aivan ihanat opinnot, erilaia tapoja suorittaa (mm. täysin etänä voitehdä), opettajilta saa palautetta ja saa jotain ideaa siitä, millä tasolla oma kirjoittaminen on. Ja vaikka ikinä ei saisi tekstejä julkaistua, niin kirjoittaminen on silti ihanaa ja aina vaikeaa. Mutta en haluaisi koskaan olla kirjoittamatta. Se on minun tapani ajatella ja luoda. Se eheyttää ja parantaa. Kaikkien pitäisi mielestäni kirjoittaa ainakin päiväkirjaa. Mutta joo. Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusopinnot 30 opintopistettä ja yksi piste maksaa 15€. Ei rahat riitä valitettavasti tuollaiseen.
Sanot, että et ole tähän mennessä vaan saanut aikaiseksi laittaa mitään tarinoita paperille. Kuulostaa aika oudolta kirjailijan urasta haaveilevalle. Eihän se, että pyörittelee mielessään tarinakulkuja ole vielä yhtään samaa kuin kirjoittaminen.
Siis en halua suinkaan lytätä kirjoitushaaveitasi, mutta tarinoiden ajatteleminen ei todellakaan ole samaa kuin kirjoittaminen. Usein ne omat tarinat voivatkin sanoiksi puettuna kuulostaa kököiltä, eikä yhtään siltä miksi ne mielessään kuvittelee.
Kirjoittaminen lähtee intohimosta saada kirjoittamalla tarinansa kerrotuksi. Se, että ensin ajattelee kustantamoja on oikeastaan aika omituinen tapa lähestyä asiaa. Oletko kiinnostunut enemmän kirjailijan statuksesta vai kirjoittamisesta?
Tunnen aika montakin julkaisutta kirjailijaa ja kaikki ovat kirjoittaneet varmaan aina ja myös treenanneet taitoaan runsaasti. Se elokuvien kirjailijahahmo, joka vaan istuu naputtelemaan konettaan ja hups, kohta onkin jo julkaisuvalmis kirja edessä on ihan tuubaa.
Tärkeintä kirjoittamisessa on nauttia itse prosessista, koska sitä pitää tehdä ja paljon ennen kuin mitään valmista, saati julkaisuvalmista on kasassa. Sun kannattaisi nyt vaan tehdä vaikka etänä joku kirjoittamiskurssi, niin saisit oikeasti realistista tuntumaa kirjoittamiseen.
Päteekö tämä muillekin elämänalueille?
Tekevätkö parasta mainstream-musiikkia ne, jotka eivät ole koskaan kuunnelleet musiikkia? Uivatko kovimmin ne, jotka eivät ole katsoneet mallia keneltäkään krooliin tai perhoseen? Korjaako moottorin sulavimmin sellainen tyyppi joka ensi kerran katsoo konepellin alle?