Onko ihan mahdoton haave kun haluaisin kirjoittaa kirjan? Siis ihan julkaisukelpoisen?
Kirjan kirjoittaminen on ollut mun haave jo vuosia, mutta en vain ole saanut aikaiseksi laittaa mitään paperille. Tarina on mielessä ja olen hahmoja ja juonta kehitellyt, mutta pitäisi saada oikeasti ns. lihaa luiden ympärille eli kunnon tarina kasaan. Tiedän, että se eka versio ei ole lopullinen vaan pitää käydä kirja uudestaan läpi.
Sitten mietin sitäkin, että jos nyt saisin kirjan käsikirjoituksen kasaan, niin miten osaan valita mihin kustantamoon sen lähetän vai lähetänkö moneen yhtä aikaa? Omakustanteeseen ei ole varaa.
Viisastelijat voi pitää sormensa kurissa ja jättää viestinsä kirjoittamatta. Ihan konkreettisia vinkkejä tietävät voi antaa mulle neuvoja. :)
Kommentit (304)
Lue vaikkapa Saara Henrikssonin opas Sinä julkaiset kirjan. Se valaisee monta asiaa tässä prosessissa, halusit sitten julkaista sen millä tavalla tahansa, omakustanteisesti tai kaupallisen kustantamon kautta. Lisäksi kirjoittamista, vaikkapa tarinan rakennetta voi opiskella itsenäisestikin eli kannattaa lukea siitä paljon. Kaikkinensa kannattaa lukea paljon ihan kaikkea. Ja kirjoittaa paljon. Ja hankkia ihmisiä, jotka tekevät samaa, jotta näkee, että sitä tapahtuu ja se onnistuu ja se on tuskaista välillä ja ihanaa välillä.
Pitkäjänteisyyttä tarvitsee kaikkein eniten, mutta itse ajattelen, ettei kannata haahuilla, vaan tarttua vaikka hitaastikin toimeen. Kirjoittamisessa auttaa tavattomasti, jos tuntee esim. rakenteita, jotka ovat tarinoissa tehokkaita. Jos et ole kirjoittanut kauheasti tekstejä valmiiksi, aloita novelleista, osallistu niillä kilpailuihin, opettele, mikä toimii ja mikä ei. Saat käytyä nopeammin koko tekstinteon prosessin suunnittelusta pikkuasioitten editointiviilaukseen lävitse. Tee ehdottomasti suunnitelma. Älä lähde haahuilemaan tarinanvirtaan. Joudut editoimaan enemmän ja jos et tee sitä, lukija ei ymmärrä yhtään, minne tarinasi on menossa tai mitä se yrittää sanoa.
Itselleni kirjoittaminen on elämän tärkeimpiä asioita. Kun hyväksyt, että siihen liittyy hyvin monenlaisia tunteita ja teet omaa juttuasi (et esim. kirjoita sitä, minkä ajattelet myyvän), mutta selvität, miten se tehdään toimivasti, se on tosi antoisaa.
Työtähän se on, niin kuin kaikki muukin.
Kirjoita kirja ja tee omakustanne. Oikoluettaisin kyllä jollakulla. Kustantamojen kautta on vaikea julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne omakustanteet ole niin kalliita. Oletkohan asiaan perehtynyt...
eri. Omakustanne n. 2500 eur. Saa n. 50-100 pahvikantista kirjaa.
Suurille kustantamoille tulee vähän yli tuhat käsikirjoitusta vuodessa, joista 1-2 julkaistaan eli kirjan saaminen kustannetuksi ei ole helppoa. Haaveesi on tosi yleinen, mutta vaatii paljon työtä ja paneutumista. Ensin tosiaan pitää kirjoittaa se kirja ja katsoa tuleeko sitä edes tehtyä. Jos olet kova lukemaan, niin sinulla on jonkinlainen käsitys kirjallisuudesta. Moni sellainenkin haaveilee kirjan kirjoittamisesta, joka ei itse edes lue. Silloin voi melkoisella varmuudella sanoa, ettei kirjasta tule sellaista, mitä muutkin jaksaisivat lukea.
Ei mitenkään mahdoton haave. Ja onhan sinulla koko elämäsi aikaa kirjasi kirjoittamiseen. Töitä tuo kyllä vaatii, etenkin kun haluat sen vielä kirjasi julkaistakin... Mutta onhan olemassa sekin vaihtoehto että julkaiset omakustanteena....
Olen alkanut kirjoittaa tämän kirjan avulla:
Niina Hakalahti 2018. Syön aamupalaksi Eiffel-torneja: 104 kirjoitusharjoitusta.
Kuinka tarkkaan juonen kaari tulee suunnitella? Montako sivujuonta voi olla? Kyseessä on siis aika lyhyt, korkeintaan 300 sivuinen ihmissuhdedraama.
Vierailija kirjoitti:
Työtähän se on, niin kuin kaikki muukin.
Kyllä se lähes kaikille on harrastus. Ja siksi tärkeää on että se on enemmän kivaa kuin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurille kustantamoille tulee vähän yli tuhat käsikirjoitusta vuodessa, joista 1-2 julkaistaan eli kirjan saaminen kustannetuksi ei ole helppoa. Haaveesi on tosi yleinen, mutta vaatii paljon työtä ja paneutumista. Ensin tosiaan pitää kirjoittaa se kirja ja katsoa tuleeko sitä edes tehtyä. Jos olet kova lukemaan, niin sinulla on jonkinlainen käsitys kirjallisuudesta. Moni sellainenkin haaveilee kirjan kirjoittamisesta, joka ei itse edes lue. Silloin voi melkoisella varmuudella sanoa, ettei kirjasta tule sellaista, mitä muutkin jaksaisivat lukea.
Kyllä isoilta kustantamoilta yleensä tulee enemmän kuin 1-2 esikoisteosta vuodessa. Toki osa tulee sieltä julkkiskaistan kautta, mutta kyllä silti voidaan puhua kahden tai ainakin yhden käden sormilla laskettavasta määrästä.
Jos katsotaan vaikka tämän syksyn isojen kustantamoiden esikoiskirjailijoita, niin kyllä lähes kaikilla on kirjoittajaopintoja korkeakoulutasolla, tai sitten kirjoittamiseen liittyvä ammatti. Taso on nykyään huiman korkea. Mutta, kuten yllä oleva kirjoittaja totesi, silti tärkein opettaja on kirjallisuus itse. Jos ei ole lukenut paljon, on erittäin vaikeaa kirjoittaa omaäänisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoilta kustantamoilta yleensä tulee enemmän kuin 1-2 esikoisteosta vuodessa. Toki osa tulee sieltä julkkiskaistan kautta, mutta kyllä silti voidaan puhua kahden tai ainakin yhden käden sormilla laskettavasta määrästä.
Jos katsotaan vaikka tämän syksyn isojen kustantamoiden esikoiskirjailijoita, niin kyllä lähes kaikilla on kirjoittajaopintoja korkeakoulutasolla, tai sitten kirjoittamiseen liittyvä ammatti. Taso on nykyään huiman korkea. Mutta, kuten yllä oleva kirjoittaja totesi, silti tärkein opettaja on kirjallisuus itse. Jos ei ole lukenut paljon, on erittäin vaikeaa kirjoittaa omaäänisesti.
Tuo tieto on kustantamoilta itseltään muutaman vuoden takaa (lehtijutussa haastateltiin julkaisujohtajia) eli yli tuhat kässäriä, joista 1-2 julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri. Omakustanne n. 2500 eur. Saa n. 50-100 pahvikantista kirjaa.
Huh huh mikä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tieto on kustantamoilta itseltään muutaman vuoden takaa (lehtijutussa haastateltiin julkaisujohtajia) eli yli tuhat kässäriä, joista 1-2 julkaistaan.
Lehtijutuissa aina on tulkinnanvaraisuuksia. Voi olla että hän on tarkoittanut että yksi tai kaksi käsikirjoitusta tuhannesta julkaistaan. Mutta jos katsot vaikka kustantajien uutuusluetteloita, niin kyllä siellä joka vuosi on enemmän kuin yksi tai kaksi uutta kirjailijaa.
Pienillä kustantajilla saattaa sitten olla esikoiskirjailijoita enemmänkin kuin isoilla, mutta kustantajan tuki markkinointiin puuttuu. Mutta joka tapauksessa valtaisa enemmistö kirjoittajista joutuu pettymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-kirja on päivän sana. Kustannuksia 0 euroa.
Ei e-kirjakaan ihan ilmainen ole. E-kirjatkin myydään "kansikuvien" mielikuvilla. Toki on ilmaisohjelmia kansikuvien suunnitteluun ja ilmaisia kuvapankkeja tee se itse -kirjailijoille, mutta jos kirjailijalla ei ole graafisen alan ammattitaitoa ja kokemusta niin amatöörimäiseltähän ne "kannet" näyttävät. Tarina voi olla laadukas ja kieli korkeatasoista, mutta jos ulkoasu huutaa "amatööri" niin kuluttajan oletus on, että sisältö vastaa ulkokuorta eli tarinakin on amatöörimäinen ja kehno sepustus. Tietenkin, jos kirjailijan tavoite on vain saada kirja julkaistua eikä myynnillä ole väliä, myöskään markkinoinnilla ei ole mitään väliä. Mutta jos kirjailijalla on tavoitteena pitkä ja nousujohteinen ura ja kasvava 5 000 e-kirjan myynti vuodessa, niin it takes money to make money. Markkinointiin ja omaan brandiin kannattaa panostaa. Ammattitaitoinen markkinointi lisää myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-kirja on päivän sana. Kustannuksia 0 euroa.
Ei e-kirjakaan ihan ilmainen ole. E-kirjatkin myydään "kansikuvien" mielikuvilla. Toki on ilmaisohjelmia kansikuvien suunnitteluun ja ilmaisia kuvapankkeja tee se itse -kirjailijoille, mutta jos kirjailijalla ei ole graafisen alan ammattitaitoa ja kokemusta niin amatöörimäiseltähän ne "kannet" näyttävät. Tarina voi olla laadukas ja kieli korkeatasoista, mutta jos ulkoasu huutaa "amatööri" niin kuluttajan oletus on, että sisältö vastaa ulkokuorta eli tarinakin on amatöörimäinen ja kehno sepustus. Tietenkin, jos kirjailijan tavoite on vain saada kirja julkaistua eikä myynnillä ole väliä, myöskään markkinoinnilla ei ole mitään väliä. Mutta jos kirjailijalla on tavoitteena pitkä ja nousujohteinen ura ja kasvava 5 000 e-kirjan myynti vuodessa, niin it takes money to make money. Markkinointiin ja omaan brandiin kannattaa panostaa. Ammattitaitoinen markkinointi lisää myyntiä.
Jos tavoitteena on tehdä rahaa, kannattaa tehdä melkein mitä tahansa muuta kuin kirjoittaa kirja.
Oikeastaan ainoa järjellinen tavoite kirjoittaa on se, että haluaa kertoa tarinan.
Kirjoittelen fanfictionia, jotka tuppaavat aina jäämään kesken. En edes julkaise niitä fanfiction-sivustoilla, jäävät suosiolla pöytälaatikkoon. Tiedän, ettei minusta ole kirjailijaksi, muttei tarvitsekaan olla. Se on ihan riittävä omana harrastuksena silloin kun on fiilistä kirjoittaa
Ammatikseenkin kirjoittavat, kokeneet kirjailijat tuskailevat kirjoittamisen sujumisen kanssa. Heillä se on sentään päätyö ja talous on turvattu. Jos on se tilanne että jaksamisvaikeuksia, kolmivuorotyö ja pelkkä kirjoituskurssille osallistuminen tuntuu hankalalta ja liian sitovalta, ehkä kustantaminen ei ole se suurin ja ensisijainen ongelma. Raakaversion jälkeen voi joutua muokkaamaan kirjaa vaikka kahdeksan kertaa, ei yksi korjauskierros välttämättä riitä. Lisäksi on vaikeaa saada ketään ammattilaista lukemaan tekstiä edes yhtä kertaa, puhumattakaan korjausehdotuksista ja taas uudelleen lukemisesta. Kokenut kirjailija tai henkilö jonka kirja tulee myymään tunnettuuden takia saa apua ja tukea tuohon.
Kenenkään ulkopuolisen on mahdotonta sanoa millainen ja miten harkittu juonen tulee olla. Nuo ovat sinun arvioitavissasi olevia asioita. Sinun pitää itse tietää mistä haluat kirjoittaa ja miten. Se on minusta tyypillisen proosaromaanin idea. Itse tartun kirjaan koska haluan nauttia siitä miten joku on halunnut esittää asioita ja mitä kaikkea ja miten uskottavasti ja mukaansatempaavasti hän on kirjoitettanut. Vaikutat laskelmoivalta ja ehkä hiukan laiskalta kun koetat saada noin yksityiskohtaisia ohjeita muilta. Ehkä minulla on vain todella erilainen tapa työskennellä itselläni, olen kirjoittanut yli 30 vuotta ja koko homma on edelleen melkoista helvettiä vaikka sitä rakastankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisteoksella tarkoitetaan proosaa tai runoutta, ei julkkisten kirjoja tai tietokirjoja. Esikoiskirjailijan (proosa) lanseeraus vaatii paljon markkinointia, jotta tekijästä voisi tulla jotain, sen vuoksi isot kustantajat investoivat vain yhteen tai kahteen vuodessa, joista toinen on runoilija. Pienet kustantamot julkaisevat enemmän esikoisia, jos on varaa, heillä markkinointi on enemmän kirjailijan itsensä harteilla.
T. Kustannustoimittaja
Tämä on niin hassu, tragikoominen suorastaan, kysymys kun itse elää on piirejä missä liki kaikki ovat eri maista kotoisin olevia enkuksi kirjoittavia ja Amazonissa julkaisevia indie-kirjailijoita nykyään ja omasta halustaan. Suomessa ollaan niin tavattomasti ajassa jäljessä ...
Ei ole. Etkä sinä tarvitse 2020- luvulla mitään vanhanajan kustantajaa väliin millään tavoin mihinkään.
Saman huomannut. Ilmeisesti hyvin kirjan kirjoittaminen on todella vaikeaa kun vaikka minkälaisia teoksia kehutaan. Vai onko se vain piilomarkkinointia?