Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan mahdoton haave kun haluaisin kirjoittaa kirjan? Siis ihan julkaisukelpoisen?

Kirjailijaksi
27.08.2021 |

Kirjan kirjoittaminen on ollut mun haave jo vuosia, mutta en vain ole saanut aikaiseksi laittaa mitään paperille. Tarina on mielessä ja olen hahmoja ja juonta kehitellyt, mutta pitäisi saada oikeasti ns. lihaa luiden ympärille eli kunnon tarina kasaan. Tiedän, että se eka versio ei ole lopullinen vaan pitää käydä kirja uudestaan läpi.

Sitten mietin sitäkin, että jos nyt saisin kirjan käsikirjoituksen kasaan, niin miten osaan valita mihin kustantamoon sen lähetän vai lähetänkö moneen yhtä aikaa? Omakustanteeseen ei ole varaa.

Viisastelijat voi pitää sormensa kurissa ja jättää viestinsä kirjoittamatta. Ihan konkreettisia vinkkejä tietävät voi antaa mulle neuvoja. :)

Kommentit (304)

Vierailija
261/304 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kannattaa tuossa vaiheessa, Ap, miettiä vielä jotain kustantamoja. Kirjoita se kirja ensin ja vasta sitten mieti sitä kustannusasiaa. Kustantamotkin yleensä laittavat tekemään lisäkorjauksia vielä. Ja harva saa ekaan kustantamon ottamaan sitä kirjaansa. Yleensä joutuu monelle tyrkyttämään kässäriä.

Itse olen haudannut omat kustannushaaveeni kokonaan. Ikä- ja aikasyistä. Kirjoittaa voin aloitetun kirjani loppuun, jos vain ehdin. Ja jos kirja peräti valmistuu, niin kustantamoon toimittamiset jätän perikunnalle. Jos kirja joskus jopa julkaistaan, käärikööt sitten he rahat siitä.

Vierailija
262/304 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita kirjailijoita? Minä kirjoitan romanttista fantasiatrilogiaa. Kirja sisältää lohikäärmeen ja ritareita. Sen ensimmäinen osa on nyt melko valmis. Yksi on lukenut sen ja tykkäsi kovasti. Aivan vielä en ole valmis tarjoamaan sitä kustantamolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sattuu lukemaan, joko on kirja kansissa vai jäikö haaveeksi, kuten meillä monilla? Löysin tän keskustelun, kun tuli tunne, miten kiehtovaa olisi kirjoittaa romaaneja, vaikka kovaa ja raakaa työtä se tietäisi ja epäonnistumisen riski on suuri.

Vierailija
264/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, vanhempi aloitus.

Selasin sivut, löysin omani.

Olen jo tätä kommentoinut.

> Ei lisättävää.

Vierailija
265/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi näkökulma tähän asiaan: Suomessa on toooodella paljon kustantamoja. Minä lähetin oman käsikirjoitukseni noin kymmeneen, ja tähän mennessä 4 on vastannut ja yksi vastauksista on Kyllä. Ongelma on vain se, että suuret kustantamot vievät tilan kirjakaupoissa, joten pienten kustantamojen kirjat eivät juuri kirjakauppoihin pääse. Myyvät sitten omilla verkkosivuillaan ja toki kirjastoille. Mulla on nyt harkinnassa, tartunko pienen kustantamon tarjoukseen, vai odottelenko vielä muilta kustantamoilta vastausta. 

Vierailija
266/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny pari palvelukustannetta, 25 kirjaa n.300 egee

Laitoin yhteen kustantamoonkin, tuli nono vastaus, en kehdannu enää tyrkyttää...

Sen verran vinkkinä, että kannattaa kehdata tyrkyttää. Monet kustannussopimuksen saaneet kirjailijat tyrkyttivät monta kertaa, moneen eri kustantamoon, monta eri käsikirjoitusta. Hyvin pieni prosentti kaikista kustantamoihin lähetetyistä kässäreistä päätyy julkaistaviksi, joten kannattaa lähettää sama käsikirjoitus moneen eri kustantamoon. 

*Nämä ei minun.

Vierailija
267/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannusssopimuksen saaminen on nykypäivänä todella vaikeaa ellei ole jollain tavalla tunnettu jo ennen tai oikeilla suhteilla sisään. Sanoisin, että kirjoita ensin, ja mieti julkaisemista vasta sitten. Voit myös halutessasi harjoitella pienemmällä. Itse aloitin kirjoittamalla runoja ja novelleja. Oma tyyli on hyvä löytää ensin jotta erottuu massasta. Ja omakustantaminen ei ole kallista.

Vierailija
268/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdotonta. Kukaan ei ole tehnyt sitä!

Vierailija
269/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakustanteena voi.

Vierailija
270/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi näkökulma tähän asiaan: Suomessa on toooodella paljon kustantamoja. Minä lähetin oman käsikirjoitukseni noin kymmeneen, ja tähän mennessä 4 on vastannut ja yksi vastauksista on Kyllä. Ongelma on vain se, että suuret kustantamot vievät tilan kirjakaupoissa, joten pienten kustantamojen kirjat eivät juuri kirjakauppoihin pääse. Myyvät sitten omilla verkkosivuillaan ja toki kirjastoille. Mulla on nyt harkinnassa, tartunko pienen kustantamon tarjoukseen, vai odottelenko vielä muilta kustantamoilta vastausta. 

Voin kertoa, että nuo kustantamot saavat sellaisen määrän kuratekstiä päivittäin, että niillä pikkupalkoilla ei ehkä ehdi jokaiselle oskariwildelle vastata ihan heti.

Vierailija
271/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan mahdollistakin. Kirjoita, lue, ja ota selvää, jos tarvitset apua, niin hommaa vaikka joku lukijaksi (esim perheenjäsen tms). 

Sitten on kirjoittamisen oppaita, esim. Stephen Kingiltä. Jos sellaista tarvitset. 

Suomeksi heikosti saa kai julkaistua, englanniksi voisi olla enemmän saumaa. 

Ja omakustanne ei kai kallista ole. E-kirjoista en tiedä. 

Tsemppiä!

Vierailija
272/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä palstalaiset ovat kirjoittaneet tai kirjoittamassa?

Joku mainitsi lohikäärmeen, miten muut?

Vierailija
273/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä palstalaiset ovat kirjoittaneet tai kirjoittamassa?

Joku mainitsi lohikäärmeen, miten muut?

Kiinnostaa myös, mitä palstalaiset kirjoittavat.

Vierailija
274/304 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmia ei kannata hylätä. Sain itse kustannussopimuksen isolle kustantamolle ensimmäisellä yrittämällä. Esikoinen julkaistiin pari vuotta sitten, tänä vuonna tulee toinen. 

Olen ihan tavallinen. En ole julkkis, minulla ei ole edes sosiaalisen median tilejä. Mitään "valmista ostajakuntaa" ei ollut. Silti onnisti. Toki se vaati paljon töitä, sitkeyttä ja kykyä vastaanottaa palautetta esilukijoilta. 

Vierailija
275/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
276/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on kirjoittanut ja julkaissut kirjan ja seurasin läheltä koko prosessia. Ensin vaan lähde kirjoittamaan ja sen jälkeen vasta ala miettimään kustantajaa. Kustantajia on pilvin pimein, monet erikoistuvat tiettyihin genreihin joten kannattaa etsiä sellaisia kustantajia, jotka oman kirjasi genreä edustaa.

Varaa aikaa vuosi, ehkä jopa kaksi, kirjoittamiselle. Jos lähipiirissäsi on kirjojen ystäviä ja erilaista kaunokirjallisuutta lukeneita, voit kysyä heiltä mielipiteitä esimerkiksi tarinaan liittyen, toimisiko juonikuvio x vai y paremmin. Kirjoitusprosessin aikana joudut palaamaan samaan lukuun aina uudestaan ja tekemään muutoksia. Raskasta ja aikaavievää, mutta onnea yritykseen!

Jos esimerkiksi Soffi sai kirjansa julkisuuteen niin en näen sinulla mitään ongelmaa. Mutta tiukasti, elä ahnehdi, vaikka plääni et 5 sivua päivässä. Varaat ajan itsellesi ja virta koneeseen!

Vierailija
277/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää, onko se julkaisukelpoinen? Sehän selviää vasta sitten, kun se on valmis.

Vierailija
278/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaako kirjoilla tänä päivänä edes mitään?

Vai olisiko kannattavampaa joku blogi josta saisi mainostuloja?

Tai e-kirja, tekisi vaikka pdf tiedostoksi jota jakelisi itse ostajille sähköpostin liitteenä tms. tiedostojenjakopalvelun kautta ilman raskasta kustannusorganisaatiota joka ottaisi siivun itselleen ja vaatisi varmaan omia muutoksia tekstiin?

Vierailija
279/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, siis ihan oikeestiko?

Vierailija
280/304 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa ottaa se tarjottu sopimus. Silloin ainakin saa kirjansa julkaistuksi, joka on kuitenkin merkittävää itselle. Siinä sitten oppii kuinka prosessi kokonaisuudessaan toimii ja jos kirjoittamista jatkaa, seuraaviin kirjoihin voi saada helpommin kustannussopimuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi