Onko ihan mahdoton haave kun haluaisin kirjoittaa kirjan? Siis ihan julkaisukelpoisen?
Kirjan kirjoittaminen on ollut mun haave jo vuosia, mutta en vain ole saanut aikaiseksi laittaa mitään paperille. Tarina on mielessä ja olen hahmoja ja juonta kehitellyt, mutta pitäisi saada oikeasti ns. lihaa luiden ympärille eli kunnon tarina kasaan. Tiedän, että se eka versio ei ole lopullinen vaan pitää käydä kirja uudestaan läpi.
Sitten mietin sitäkin, että jos nyt saisin kirjan käsikirjoituksen kasaan, niin miten osaan valita mihin kustantamoon sen lähetän vai lähetänkö moneen yhtä aikaa? Omakustanteeseen ei ole varaa.
Viisastelijat voi pitää sormensa kurissa ja jättää viestinsä kirjoittamatta. Ihan konkreettisia vinkkejä tietävät voi antaa mulle neuvoja. :)
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Tienaako kirjoilla tänä päivänä edes mitään?
Tienaako lottoamalla? Moni voi saada jotain taskurahoja, mutta hyvin harva kunnolla.
Jos on julkkis saa julkaistua kirjan helposti.
Esim.
Sivu 1
Joskus tuntuu siltä että haluaisin valloittaa koko maailman. Joskus taas että...
Sivu 2
... kunhan töihin jaksan mennä. Toimistolla kahvikupin ääressä on olo kuin voittajalla!
Sivu 3
Ja sitten taas... Kilin kolin romuna alas. Aamut v*tuttaa.
Joka vuosi useampi kirja saa kustannussopimuksen. On totta että julkkikset ja kaiken maailman vaikuttajat saa kustannussopimuksen ilman näyttöjä kirjoittaja lahjoista, koska valmis yleisö eli ostajakunta on jo olemassa, mutta ihan tavallisetkin kirjoittajat saa kyllä kirjojaan julki. Kirjan vain täytyy olla riittävän hyvä. Tämä on monelle kova pala nieltäväksi, se että kykenee tuottamaan kolmesataa sivua tekstiä ei vielä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on julkkis saa julkaistua kirjan helposti.
Esim.
Sivu 1
Joskus tuntuu siltä että haluaisin valloittaa koko maailman. Joskus taas että...
Sivu 2
... kunhan töihin jaksan mennä. Toimistolla kahvikupin ääressä on olo kuin voittajalla!
Sivu 3
Ja sitten taas... Kilin kolin romuna alas. Aamut v*tuttaa.
Todella hyvää tekstiä! Oletko hakenut kustantajaa?
"Se tuossa on tyhmää, että kun kirjoittaa pitkään ja lähettää eteenpäin kustantajille, niin sieltä tulee joko kyllä tai ei. Ja kun tulee ei, niin jostain häveliäisyys syistä ei voida kertoa, miksei haluta ottaa julkaistavaksi. Siinä tehdään kirjoittajalle aikamoinen karhunpalvelus, sillä jos sanottaisi suoraan, mikä oli pielessä, niin kirjoittaja tietäisi ja osaisi sitten korjata virheet, ennenkuin lähettää sitten johonkin toiseen kustantamoon. Jos on kirjoittanut huonosti, niin sanottaisi sitten suoraan, että kirjoitit huonosti ja että missä kirjoitti huonosti. Se olisi reilumpaa sanoa suoraan kuin jättää täydelliseen tietämättömyyden tilaan."
Ei kustantamoilla ole aikaa eikä mielenkiintoa antaa kullekin hylsyn saaneelle henkilökohtaista palautetta, jos sellaista kaipaat suosittelen jotain kirjoittajakurssia.
Vierailija kirjoitti:
"Se tuossa on tyhmää, että kun kirjoittaa pitkään ja lähettää eteenpäin kustantajille, niin sieltä tulee joko kyllä tai ei. Ja kun tulee ei, niin jostain häveliäisyys syistä ei voida kertoa, miksei haluta ottaa julkaistavaksi. Siinä tehdään kirjoittajalle aikamoinen karhunpalvelus, sillä jos sanottaisi suoraan, mikä oli pielessä, niin kirjoittaja tietäisi ja osaisi sitten korjata virheet, ennenkuin lähettää sitten johonkin toiseen kustantamoon. Jos on kirjoittanut huonosti, niin sanottaisi sitten suoraan, että kirjoitit huonosti ja että missä kirjoitti huonosti. Se olisi reilumpaa sanoa suoraan kuin jättää täydelliseen tietämättömyyden tilaan."
Ei kustantamoilla ole aikaa eikä mielenkiintoa antaa kullekin hylsyn saaneelle henkilökohtaista palautetta, jos sellaista kaipaat suosittelen jotain kirjoittajakurssia.
Joo, unoha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaako lottoamalla? Moni voi saada jotain taskurahoja, mutta hyvin harva kunnolla.
Jenkeissä kun kirjoittaa kirjan, sitä myydään ympäri maailmaa ja kirjailija rikastuu. Suomessa ei onnistu. Siinäkin mielessä tänne syntyminen on ollut lottovoitto, nimittäin kolme oikein plus lisänro. Kuponkiin tosin meni kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä palstalaiset ovat kirjoittaneet tai kirjoittamassa?
Joku mainitsi lohikäärmeen, miten muut?
Nämä ovat minulla työn alla:
- Porvoo Airlinesin historia
- Tee-se-itse: Munsalan kansallispuku
- Mies pettää, naiset kertovat -trilogia
- Raikkaat voileivät, 100 ihanaa reseptiä
Kirjoita tarina alusta loppuun. Kirjoitusvirheet ehtii tarkistaa myöhemmin.
Jos ahdistaa kirjan kirjoittaminen, niin kirjoita ensin novelli. Tapahtumasarja tai tilanne tiiviissä muodossa.
Älkää niitä kirjoituksianne yksin pähkäilkö, vaan ottakaa avuksi esim. tällaiset palvelut Arvostelupalvelu - NVL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä palstalaiset ovat kirjoittaneet tai kirjoittamassa?
Joku mainitsi lohikäärmeen, miten muut?
Nämä ovat minulla työn alla:
- Porvoo Airlinesin historia
- Tee-se-itse: Munsalan kansallispuku
- Mies pettää, naiset kertovat -trilogia
- Raikkaat voileivät, 100 ihanaa rese
🙈
Ei ole mahdoton haave lainkaan. Eikös joku koostanut kirjan näistä vauva.fi:n viesteistäkin?
Olen kirjoittanut kolme kustannettua sotakirjaa. Kahdesta on tullut tupalpainokset, ja kaikki on loppuun myytyjä. Mikään rahasampo se ei ole ollut. Iso työmäärä, matkoja taistelupaikoille, arkistoihin, kirjoittamista, hiomista jasilti paljon virheitä. Mutta kustantajat ne vaan julkaisi. Sanasto korvaukset ovat olleet muutamia tuhansia euroja yhteensä. Myynneistä suunnilleen samaa tasoa.
Hankkeena siis olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on kirjoittanut ja julkaissut kirjan ja seurasin läheltä koko prosessia. Ensin vaan lähde kirjoittamaan ja sen jälkeen vasta ala miettimään kustantajaa. Kustantajia on pilvin pimein, monet erikoistuvat tiettyihin genreihin joten kannattaa etsiä sellaisia kustantajia, jotka oman kirjasi genreä edustaa.
Varaa aikaa vuosi, ehkä jopa kaksi, kirjoittamiselle. Jos lähipiirissäsi on kirjojen ystäviä ja erilaista kaunokirjallisuutta lukeneita, voit kysyä heiltä mielipiteitä esimerkiksi tarinaan liittyen, toimisiko juonikuvio x vai y paremmin. Kirjoitusprosessin aikana joudut palaamaan samaan lukuun aina uudestaan ja tekemään muutoksia. Raskasta ja aikaavievää, mutta onnea yritykseen!
Joo. Tekstiä saa aina kirjoittaa ja lukea ja sitten kirjoittaa taas uusiksi, sillä aina löytyy jotain, että hiukan toisin kun tämän ja tuon kirjoittaa, niin tulee parempi. Saa hioa ja hioa
Kukaan, ei todellakaan kukaan halua mitään opettavaisia tarinoita lukea. Poista kaikki opettavainen materiaali ensin ja lähde siitä sitten laittamaan stooria uudelleen kasaan. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut kolme kustannettua sotakirjaa. Kahdesta on tullut tupalpainokset, ja kaikki on loppuun myytyjä. Mikään rahasampo se ei ole ollut. Iso työmäärä, matkoja taistelupaikoille, arkistoihin, kirjoittamista, hiomista jasilti paljon virheitä. Mutta kustantajat ne vaan julkaisi. Sanasto korvaukset ovat olleet muutamia tuhansia euroja yhteensä. Myynneistä suunnilleen samaa tasoa.
Hankkeena siis olematonta.
Uskoisiko tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä kun kirjoittaa kirjan, sitä myydään ympäri maailmaa ja kirjailija rikastuu. Suomessa ei onnistu. Siinäkin mielessä tänne syntyminen on ollut lottovoitto, nimittäin kolme oikein plus lisänro. Kuponkiin tosin meni kymppi.
Kirjoittaa alunpitäenkin englanniksi ja jos menekkiä on, sitten vasta suomennetun version?
Mitähän ketjun ap:lle kuuluu?
Itsekin tuskailen kirjoittamisen kanssa. Kirjoittaminen oli aiemmin mun juttu, mutta nyt olen aivan täysin kadottanut itsetuntoni kirjoittajana erinäisten hylsyjen jälkeen. Hain esim. Kriittisen kirjoittajakouluun, enkä päässyt. Sanotaan, että kirjoittaminen on sinnikkyyslaji... Mutta jotenkin tuntuu, että jos olisi "lahjakkuutta", noita hylkäyksiä ei olisi tullut niin paljoa. En myöskään tiedä, miten kirjoittamista varsinaisesti opetellaan, ainakaan ilman kirjoittajakoulutusta, jonne en ole päässyt. Kansanopiston kurssit ovat ihan turhaa liibalaabaa. Ehkä musta ei ole siihen. Pitää keksiä jokin muu luova harraste.
Kirjoita kirja valmiiksi ensin. Sitten kustannat kirjan. Suomessa on kirjapainoja, jotka painavat omakustanteina lyriikkaa, proosaa ja tietokirjallisuutta. Tämä ei ole ongelma. Menestystä ja onnea matkaan!
Joo. Tekstiä saa aina kirjoittaa ja lukea ja sitten kirjoittaa taas uusiksi, sillä aina löytyy jotain, että hiukan toisin kun tämän ja tuon kirjoittaa, niin tulee parempi. Saa hioa ja hioa ja sitten kun se on omasta mielestä hyvä, niin sen jälkeen joku sanoo, että koko tarina kannattaa kirjoittaa ihan toisella tapaa.
Itse kirjoitin kirjan ja siitä ei sitten kiinnostunut yksikään kustantaja. Kun pitäisi olla julkkis ja toisekseen kaikki otti sen elämänkertana eikä opettavaisen tarinan kannalta, niin kuin olin sen tarkoittanut. Haaskuuseen meni sekin työ ja vuosien vaivannäkö.
Nyt kun jäin kolme viikkoa sitten työttömäksi ja aikaa ja virtaa taas olisi ihan erilailla kuin töissä käydessä, niin voisin lukea koko tarinan läpi uusin silmin, miettiä sen uusiksi, kirjoittaa erilailla ja kokeilla saada julkaistavaksi paremmalla tuurilla. Kattoo nyt kuhan saa ensin asian suhteen jotain aikaiseksi. Turhaan tekeminen syö vaan niin v...sti, jos se ei taaskaan lyö läpi. Perkele.
Se tuossa on tyhmää, että kun kirjoittaa pitkään ja lähettää eteenpäin kustantajille, niin sieltä tulee joko kyllä tai ei. Ja kun tulee ei, niin jostain häveliäisyys syistä ei voida kertoa, miksei haluta ottaa julkaistavaksi. Siinä tehdään kirjoittajalle aikamoinen karhunpalvelus, sillä jos sanottaisi suoraan, mikä oli pielessä, niin kirjoittaja tietäisi ja osaisi sitten korjata virheet, ennenkuin lähettää sitten johonkin toiseen kustantamoon. Jos on kirjoittanut huonosti, niin sanottaisi sitten suoraan, että kirjoitit huonosti ja että missä kirjoitti huonosti. Se olisi reilumpaa sanoa suoraan kuin jättää täydelliseen tietämättömyyden tilaan.