Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan mahdoton haave kun haluaisin kirjoittaa kirjan? Siis ihan julkaisukelpoisen?

Kirjailijaksi
27.08.2021 |

Kirjan kirjoittaminen on ollut mun haave jo vuosia, mutta en vain ole saanut aikaiseksi laittaa mitään paperille. Tarina on mielessä ja olen hahmoja ja juonta kehitellyt, mutta pitäisi saada oikeasti ns. lihaa luiden ympärille eli kunnon tarina kasaan. Tiedän, että se eka versio ei ole lopullinen vaan pitää käydä kirja uudestaan läpi.

Sitten mietin sitäkin, että jos nyt saisin kirjan käsikirjoituksen kasaan, niin miten osaan valita mihin kustantamoon sen lähetän vai lähetänkö moneen yhtä aikaa? Omakustanteeseen ei ole varaa.

Viisastelijat voi pitää sormensa kurissa ja jättää viestinsä kirjoittamatta. Ihan konkreettisia vinkkejä tietävät voi antaa mulle neuvoja. :)

Kommentit (304)

Vierailija
241/304 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai jokainen siitä ammattia toivo? Sopimuksen saa ehkä helpommin, kun voidaan puhua kirjasarjasta. Mutta kirjoittajat kai yleensä miettivät, saisiko edes sen yhden kirjan tehtyä.

Vierailija
242/304 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, että ennen kaikki piti tehdä kirjoituskoneella: 5min26s

...tai SULKAKYNÄLLÄ! 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/304 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisin äskettäin muistelmani omakustanteena. Olen ollut mukana erilaisilla kirjoittamiskursseilla ja viimeksi kurssilla, joka tähtäsi valmiiseen kirjaan. Kirjalla on ISBN-numero, jonka sain Kansalliskirjastosta. Tein oikoluvun itse, taittamisen teki graafikko. Kirja painettiin Virossa. Pienin painettu kappalemäärä oli 25 kirjaa. Valmiin kirjan hinnaksi tuli n. 72 euroa. Tähän kaikkeen meni aikaa 24 vuotta, kun ensiksi piti elää elämä, josta on kerrottavaa muille.

Vierailija
244/304 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoita fiktiota, kirjoitan kuitenkin, paljon (viimeisen viikon aikana liikaa palstalle).

Pakko pitää tauko, kun naapurin nuorehko mies kälättää puhelimessa ja häiritsee luovaa työtäni. Onneksi tyyppi lopetti sen hyeenamaisen naurun, jota saattoi kuulua useiden tuntien aikana päivässä, ehkä 3 kk:n ajan. Mutta tästä tuli mieleen, onko miesten puhetyyli naisellistumassa? Tämä on ohis, joo, mutta olen miettinyt asiaa monesti, esimerkiksi kuullessani joidenkin isien puhuvan pienille lapsilleen. Ehkä liittyy kulttuuriin, en tiedä. Joku voisi kirjoittaa isyydestä eri maissa. Lukisin.

Tuossa oli pari aasinsiltaa...

Vierailija
245/304 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan taas kirjoittaa härön blogin. Olisi pitänyt jo aikoja sitten. Mutta anonyymisti tietenkin. Siinä olisi ollut aika paljon hulluja juttuja, jotkut tunnistaisivat kuitenkin helposti todeksi.

Vierailija
246/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kirjoittamisen asioihin kuuluu nyt?

Vierailija
247/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kettuile yhtään, kun sanon, että kirjoitahan ensin se kirja. Kirjoita vaan. Turha edes miettiä kustannussopimuksia ennen kuin se kirja on kirjoitettu.

Mutta sitten kun se on kirjoitettu, tietenkin pohdit sitä oikeaa kustantamoa, minne voit sen lähettää. Kustantamojen sivuilla löytyy kyllä ohjeet kirjailijoille.

Netistä löytyy kasapäin erilaisia kursseja ja materiaaleja kirjoittamisen opiskeluun, joten kannattaa vähän ottaa selvää. Mitä tahansa kirjoitelmaa ei nimittäin kukaan julkaise. Paitsi jos olet jollain tavalla julkkis.

Onnea, kannattaa tietenkin kirjoittaa. Mutta ensin: kirjoita se kirja. Se on se vaikein juttu.

Tämä. Kaikilla meillä on hienoja tarinoita päässämme, mutta jos ei ole "saanut aikaiseksi" kirjoittaa mitään, kuten ap kirjoittaa, on turhan aikaista miettiä kustannussopimuksia. 

Se kirjoittaminen on nimittäin aika työlästä. Tarinasi voi olla oikeinkin hyvä, mutta se, että kirjoitat hyvää tekstiä, onkin kokonaan toinen juttu. Toki ei sekään kustantamista ehkäise, kuten erittäin monet menestyneet kirjat todistavat. 

Mutta napunapu vaan, ap. Paskaa tekstiä voi aina editoida. Olematonta tekstiä ei. 

Noin muuten, ihan tavallisia ihmisiä ne kirjailijat on, joten sinänsä haave ei ole mitenkään mahdoton. Suurin kanto kaskessa on nyt alkuun tuo aikaansaaminen. 

Aika usein käy niin, että sitä huomaa ensimmäisten 40 sivun jälkeen, että vihaat paitsi kirjoitustyyliäsi, myös sitä tarinaa. 

Vierailija
248/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny pari palvelukustannetta, 25 kirjaa n.300 egee

Laitoin yhteen kustantamoonkin, tuli nono vastaus, en kehdannu enää tyrkyttää...

Vierailija
249/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on jo vuosien takaa, onneksi joku nosti. Aihehan on aina ajankohtainen.

Vierailija
250/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny pari palvelukustannetta, 25 kirjaa n.300 egee

Laitoin yhteen kustantamoonkin, tuli nono vastaus, en kehdannu enää tyrkyttää...

Sen verran vinkkinä, että kannattaa kehdata tyrkyttää. Monet kustannussopimuksen saaneet kirjailijat tyrkyttivät monta kertaa, moneen eri kustantamoon, monta eri käsikirjoitusta. Hyvin pieni prosentti kaikista kustantamoihin lähetetyistä kässäreistä päätyy julkaistaviksi, joten kannattaa lähettää sama käsikirjoitus moneen eri kustantamoon. 

Vierailija
251/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta oma kustantamo. Suosittelen. Valitse kustantamosi nimeksi joku kirosana, niin menestykseksi on taattu.

Vierailija
252/304 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kirja on valmis?

Vierailija
253/304 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite haluaisin kirjoittaa kirjan ja lähetin just luettavaksi kustantamoihin lyhytproosaa. Gummerus sanoi just ei kiitos.

Vierailija
254/304 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tein oikoluvun itse, taittamisen teki graafikko."

Kiinnostaa, mitä käytännössä tarkoittaa, kun itse oikolukee oman tekstinsä. Eikö jokainen ole sokea omalle tekstilleen? Jos tekee itse oikoluvun, pitäisi kielioppi hallita jokseenkin täydellisesti ja pilkut osata laittaa paikoilleen.

Vierailija
255/304 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla menossa kirjoitusprosesseja? Aiotteko lähettää kustantajille?

Vierailija
256/304 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tein oikoluvun itse, taittamisen teki graafikko."

Kiinnostaa, mitä käytännössä tarkoittaa, kun itse oikolukee oman tekstinsä. Eikö jokainen ole sokea omalle tekstilleen? Jos tekee itse oikoluvun, pitäisi kielioppi hallita jokseenkin täydellisesti ja pilkut osata laittaa paikoilleen.

Tämä kiinnostaa.

Vierailija
257/304 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kirjoittaa, mutta nykyään ei ole oikein mitään paikkoja, missä voisi matalalla kynnyksellä  tuoda tarinoitaan muiden luettaviksi ja arvosteltaviksi.

Vierailija
258/304 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita "sanataide"-opetuksia pilvin pimein. Osa hyviä, osa ei. Sinne sekaan vaan. Siitä se lähtee.

Vierailija
259/304 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla menossa kirjoitusprosesseja? Aiotteko lähettää kustantajille?

Aiemmin oli, kirjoitin kymmeniä sivuja. Sitten pidin parin kuukauden tauon ja kun palasin lukemaan, totesin sen olevan niin järkyttävää paskaa ettei tosikaan ja poistin kaiken. Nyt olen jonkin aikaa ollut kirjoittamatta mutta edelleen takaraivossa on ajatus että haluaisin kirjoittaa tästä samaisesta aiheesta. Haluaisin itse lukea kirjan joka käsittelee sitä mutta en ole mistään löytänyt, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kirjoittaa itse. Ehkä jossain vaiheessa taas otan asiaksi, toivottavasti paremmalla menestyksellä.

Vierailija
260/304 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuussa julkaisin runokirjan palvelukustanteena, viime la oli ihanat julkkarit

Kustannus: n320€ /25 kirjaa - tilasin 50. Reilut kymmenen olen jo myynyt, muutamia antanut lahjaksi. Jos saan myytyä 25, olen omillani

Tarjosin yhteen kustantamoonkin, tuli hylky. Tahdoin heti julkaista, en tyrkyttänyt muualle

Runotar

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä