Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus, kuinka kauan kesti

Vierailija
27.08.2021 |

Olen n. viikon verran kärsinyt nukahtanisvaikeudesta. Kunhan nukahdan, niin sitten kyllä nukun suht hyvin mutta nukahtaminen ei tahdo onnistua millään. Kuinkahan kauan tällainen ihme nukahtamisvaikeus kestää? Stressiä on muttei nyt mitään ylitsepääsemätöntä kriisiä kuitenkaan, olen vain ihan virkeä kun pitäisi nukahtaa illalla, uni tulee vasta aamuyöstä jos silloinkaan. Alkaa olla vitsit vähissä kun töissäkin pitäisi taas alkaa loman jälkeen käydä. En käytä mitään päihteitä, joten siitä ei tämä äkillinen unettomuus johdu. Kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole veläkään päässyt, edelleen uni ei ota tullakseen. Nyt syönyt Imovanea puolikkaan tai vähän vähemmän, niin nukun kyllä. Mutta ei mikään paras olotila. Olen käynýt lääkärissä, joten tutkitaan mikä vaivaa.

Kiitos kysymästä sinulle.

Tuo sleep latency liittyy yleensä kuparin tai sinkin puutokseen.

Oletko esim. käyttänyt askorbiinihappoa, eli c-vitamiinia ravintolisänä? Se aiheuttaa kuparin puutoksen jo parissa viikossa.

Sinkin puutos on aika yleinen vähän kaikilla, sitäkin voi kokeilla.

Itse kärsin siis aikoinaan samasta vaivasta, ja se oli tosiaan aika pahaksi päässyt kuparin puutos.

Googleta tutkimuksia siitä, esim-

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5713303/#:~:text=Compared%….

Kiitos tästä vinkistä, kokeilen sinkkiä. Toivottavasti auttaisi. ap

Vierailija
22/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiiväkodista saakka. Päiväkodissa ei saanut nukkua päiväunia koska en olisi silloin saanut unta kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa ferritiiniarvot. Itse aloin syömään rautalisää ja sen myötä vuosien vaikea unettomuus alkoi väistyä.

Vierailija
24/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vuodesta 2009 kestänyt.

Vierailija
25/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, tuovat vähän lohtua tähän tuskalliseen oloon. Takana taas uneton yö. Pitää hakea unilääkkeitä, että saa poikki tämän.

Mieluummin saikkua ja muita keinoja kuin lääkkeitä, lääkkeet herkistää ja koukuttaa.

Nim. Lääkkeiden orja

Vierailija
26/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-10mg melatoniinista aloitat..

Vierailija
27/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla alkavaa vaihdevuosioireilua?

Vierailija
28/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-10mg melatoniinista aloitat..

Melatoniinissa isommat annokset ei anna lisätehoa. 5-6 mg on riittävä

Vierailija
29/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi lapsena, olen nyt 45-vuotias. Syön säännöllisesti unilääkkeitä. Minulla on vaikeuksia niin nukahtamisessa kuin unessa pysymisessä. Saan öisin kauhukohtauksia ilman lääkkeitä tai kävelen unissani. 

Vierailija
30/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi jo lapsena. Paheni vähän alle nelikymppisenä niin että oli pakko mennä lääkäriin. Jatkuu edelleen enkä usko tämän loppuvan.

Ääh, kamalaa. Odottaako minuakin loppuelämän unettomuus.. käytätkö jotain nukahtamislääkkei? Ap

Melatoniinia joka ilta ja oikeita nukahtamislääkkeitä on 20 kpl / 100 iltaa. Lääkäreitä niin kovasti huoletti joka iltainen lääke. Olin melkein kaksi vuotta syömättä kokonaan niitä kun vihjailivat väärinkäyttöä.

Mulla 30 kpl tabletteja pitää kestää ainakin vuoden. 

Lääkärit liioittelevat nykyään noita nukahtamislääkkeiden haittoja, Valvira kyttää. Mirtatsapiini lihotti kymmeniä kiloja ja aiheutti esidiabeteksen, mutta sehän ei ole ongelma, se vain on ongelma ettei potilas vaan totu Imovaneen.

Vierailija
31/46 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi lapsena, olen nyt 45-vuotias. Syön säännöllisesti unilääkkeitä. Minulla on vaikeuksia niin nukahtamisessa kuin unessa pysymisessä. Saan öisin kauhukohtauksia ilman lääkkeitä tai kävelen unissani. 

Mikä lääke sinulla?

Vierailija
32/46 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää muutaman vuoden jälkeen mitä ap:lle kuuluu.

Itsellä nyt parisen viikkoa nukahtamattomuutta. Tiedä mitkä aineet aivoissa ei vain pääse levittämään luonnollisisia nukahtamisaineitaan. Hermojärjestelmä junnaa yliaktiivisessa tilassa.

Vierailija
33/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut nyt viikon verran, mutta olo jo ihan toivoton. Yhtenä yönä uni vain katosi. Ollut kyllä jonkinasteista stressiä ja uupumista jo pitkään, sekä työhön liittyvää että henk.koht elämään Vähän pohdin että odottaako se saikku nyt sitten.

Tuntuu vaan niin surrealistiselta että joku niin luonnollinen ja perustavanlaatuinen asia vaan yhtäkkiä katoaa. Ois ihana kuulla selviytymistarinoita, että onko jollain mennyt ohi tämmöinen tai että ollut just jonkun viikon pari tms.? 

Vierailija
34/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini voisi olla apusi , otettava tarpeeksi ajoissa, googlestakin löytyy ohjeet, mun pojalle auttoi.

Vierailija
35/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kestänyt jo 8v.

Vierailija
36/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä vuosia kestänyt mulla, mutta kyllä siihen tottuu, kun ei stressaa siitä.

Vierailija
37/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun selviytymistarina: viime joulukuussa alkanut paha unettomuus johtui työstressistä. Vaihdoin työpaikan sisällä työryhmää ja vähensin töissä kuormitusta 6kk ajaksi tammikuusta alkaen. Vielä huhtikuussa olin menossa sekaisin kun uni ei tullut ja elopaino nousi nopeasti n. 8kg. Aloin syömään melatoniinia 5mg säännöllisesti. Jäin lomalle ennen juhannusta ja kesälomalla helpotti. Jätin melatoniininkin silloin. Nyt elokuussa palasin takaisin samaan ryhmään mistä lähdin ja en enää anna tilanteen päästä yhtä pahaksi. Kop kop kop, koputan puuta. Vielä ei voi tietää miten lopulta käy, mutta nukun nyt toistaiseksi ihan hyvin ilman lääkkeitä.

Vierailija
38/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia kesti. Ei meinannut millään saada unta ja kun vihdoin sai heräsin parin tunnin päästä ja taas sai odotella unta monta tuntia. Loppui vasta kun tein elämään täysremontin. Erosin, muutin ja lopetin iltatissuttelun jolla huijasin itseäni kun se muka auttoi nukahtamaan. Vasta jälkeenpäin tajusin miten stressaavaa ja kuluttavaa elämää elin joten ei ihme että oli vaikea nukkua. Mieti siis elämääsi ja niitä asioita mitkä eivät ole hyvin ja aiheuttavat stressiä.

Vierailija
39/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 vuotta on kestänyt ja loppua ei näy

Vierailija
40/46 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö...ei ilman melatoniiniä nukkumaan, jo viisi vuotta menty ja toimii ainakin mulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän