Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko selviytynyt estonialta?

Vierailija
28.09.2014 |

Olisin varmaan kuollut lapsieni kanssa.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:48"]

Laivasta pelastautuivat ne, jotka pääsivät pelastuslautalle ja josta ihmiset pelastettiin ennen kuin kuolivat kylmyyteen. Kaikki veden varaan joutuneet kuolivat. Pelkkä hyväkuntoisuus ei pelasta ketään tuossa tilanteessa kuin uppoaminen tapahtui hätäkutsusta 30 minuutin kuluttua.

Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.

[/quote]

Siis wtf, miten laiva olisi sinun mielestäsi uponnut, jos ei perä edelleä?

:D

Vierailija
22/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 14 ja olisin lualtavasti nukkunut hytissä. eli tuskin olisin selvinnyt ! riippuen vanhempien reagointikyvystä tietenkin

viime keväänä tuli muuten Estonia mieleen, kun olimme kavereiden kanssa risteilyllä ja iski semmoinen aallokko että paatti keikkui  kuin leluvene.. baarissa tuli tuopitkin syliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2-vuotias. En olisi selvinnyt, viimeistään kylmään kuollut.

Vierailija
24/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:48"] Vaikka salaliittoteorioita ei saisi esittää, niin miksi laiva upposi perä edellä vaikka keulaviisiiri irtosi. Ja niin sen olisi pitänyt törmätä pohjaan jo ennèn kuin vajoaa pinnan alla koska laiva pidempi kuin mitä siihen kohden on syvää.

[/quote]

Kaikki uppoamisen nähneet keksivät omiaan? Ja laivan päälläkin oli ihmisiä sen alkaessa vajota.

Olisiko siksi, että vesi virtasi keulasta pohjaan päin? Perään todennäköisesti painui veden mukana myös autokannella olleet ajoneuvot. Näin laivan peräosaan kerääntyi vettä ja se muuttui painavammaksi.

Outo ajatus, että laiva, jossa on järjetön määrä vettä, uppoaisi kuitenkaan tököttämällä pystysuoraan pohjasta(viitaten laivan pituuteen), siinä merenkäynnissä.

[/quote]

Vierailija
25/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvisikö yhtäkään lasta? varmaan kylmyyteen viimeistään. lihaksikkaat ja lihavat varmaan selvis

Vierailija
26/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi selvinnyt, enkä varmaan edes huomannut kuoleman tuloa. Tuohon aikaan yöstä olen laivalla aina jo makkurissa hytissä.

-mies-

Vierailija
27/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olisin ollut liian kännissä.

Vierailija
28/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut hytissä syvässä unessa, ja laivathan kallistuvat välillä muutenkin aaalloissa aika paljon, joten en luultavasti olisi tajunnut mitään ennen kuin olisi ollut myöhäistä.

Jos olisin sattunut olemaan kannella valmiiksi juuri tuohon aikaan, niin ehkä olisin päässyt lauttaan? Mihinkään ihmetekoihin en olisi kyennyt, enkä olisi osannut auttaa muita.

Vierailija
29/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:14"]

selvisikö yhtäkään lasta? varmaan kylmyyteen viimeistään. lihaksikkaat ja lihavat varmaan selvis

[/quote]

Nuorin selviytyjä norjalainen 12v. poika, jonka koko muu perhe menehtyi. Myös venäläinen 15v. poika selvisi.

Vierailija
30/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perä vajoaa vähänkin, niin eihän laiva enää hörpää keulasta vettä. Ei keulaportti ole veden alla. Laivan kallistui toiselle kyljelleen ja siitä syystä että miehistö teki siinä hätäratkaisun kääntäen laivaa ja esitetty teoria ettei ilman sitä laiva edes olisi uponnut. Sen vuoksi se kaatui kyljellen ja siksi pelastautuminen oli niin vaikeaa kun pelastuslauttoja ei voitu irrottaa.

Kukaan veden varaan jäännyt ei pelastautunut, mutta jotkut onnistuivat nousemaan vedestä lautalle ja sitten oli vain siitä kiinni missä vaiheessa pelastettiin. Lautoillakin ihmiset kuolivat kylmyyteen koska pimeässä ja myrskyssä pelastusoperaatio oli vaikea.

Europahan taisi pelastaa kymmeniä ihmisiä vaikka toinen autolautta siinä tilanteessa melko avuton ja kömpelö pelastusvene.

Vierailija
31/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siihen aikaan kolmekymppinen. Olisin luultavasti ollut nukkumassa, en ehkä kovin alhaalla, koska olin aina tuntenut oloni turvattomaksi alahyteissä. Olin aina palellut laivan hyvteissä, joten minulla olisi ollut valmiiksi päällä pitkät kalsarit ja pitkähihainen paita. En käytä alkoholia, joten en olisi ollut päihtynyt. Vaikea miettiä, olisinko mennyt toimintakyvyttömäksi. Jos olisin päässyt ylös ja saanut pelastusliivit päälleni, olisin ehkä voinut pelastua. Uimataitoni on olematon, joten olisin ollut varmasti täydessä paniikissa meressä. Olin silloin hyvin hoikka, joten olisin ehkä kuollut hypotermiaan pelastuslautallakin. 

Vierailija
33/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:26"]

Jos perä vajoaa vähänkin, niin eihän laiva enää hörpää keulasta vettä. Ei keulaportti ole veden alla.[/quote]

Kyllä varmasti hörppää, jos aallot ovat 6-8 metrisiä. Avonainen keula on kuitenkin aikamoinen hole.

Vierailija
34/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi selvinnyt. Oli kaksi pientä lasta. Epätodennäköistä, että olisin matkustanut ilman heitä enkä missään tapauksesssa olisi heitä jättänyt.

Vierailija
35/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
36/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11v. silloin, en olisi selvinnyt hengissä. Melko varmasti olisin kuollut hyttiin.

Nykykunnossa saattaisin selvitä jos pääsisin ajoissa ulos ja pelastuslautalle. Todennäköisesti pääsisin ainakin ulkokannelle asti, koska en myrskyssä suostuisi menemään hyttiin nukkumaan vaan valvoisin jossain yleisessä tilassa mahdollisimman lähellä uloskäyntiä. Koska pelkään joutuvani kokemaan saman kohtalon kuin Estonialla matkustaneet.

Vierailija
37/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:45"]

Mä olisin päässyt ulos laivasta, mutta luultavasti kuollut kylmyyteen viimeistään pelastuslautalla.

[/quote]

Todennäköisesti en, vaikka luultavasti olisin rynnännyt pois laivasta heti kun olisin havainnut jotain outoa. Olisi hukkunut jo kannelle, mutta jos joku onnekas sattuma olisi heittänyt pelastuslauttaan, tuskin olisin paleltunut.

Vierailija
38/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi selvinnyt

Vierailija
39/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiva ei olisi uponnut jos siinä olisi ollut suomalainen miehistö. Se on hinta itämeren halpatyövoimasta.

Ensin tehtiin siinä virhe ettei tarkistettu riittävästi keulaportin lukitusta. Vaikka valot näyttivät, että kaikki ok, oli varoitusmekanismissa vikaa, eikä keulaportti ollut täysin lukossa.

Sitten ajettiin täydellä nopeudella sellaiseen aallokoon ja kun huomattiin että jotain ehkä vialla, kuului outoja ääni, ei hiljenny nopeutta. Kun jotain tuntui todella olevan pielessä, tehtiin jyrkkä käännös suuntaan, joka todella pahensi tilannetta. Pelkkä nopeuden hiljentäminen ajoissa olisi estänyt uppoamisen.

Meillä on itämeressä hautapaikka virolaisen halpatyövoiman muistoksi ja siksi vainajat lepäävät siellä.

Vierailija
40/66 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan silloin 20v sitten  :D kolme vuotias tuskin oisi osannut tilanteessa toimia, ja eipä niitä lapsia juuri pelastuneissa näkynyt. Todennäkösesti oltas oltu jopa koko perhe reissussa, enkä usko että perheestä kukaan oisi selvinnyt. Vanhemmat oisi olleet aika "jumissa" koska oisivat tuskin nin vaan jättäneet kolmea 3-7v lasta pelastautuakseen itse, ja toisaalta kolme allekouluikästä lasta kainlossa olisi varmasti ollut vaikea pelastautua tarpeeksi nopeasti.