Jäähy vahingoittaa lasta. Joko tämä on käsitelty täällä?
http://yle.fi/uutiset/jaahy_tehoton_ja_jopa_vahingollinen_lapsen_kehitykselle/7491055
Mitä ajatuksia herättää sinussa?
Kommentit (78)
Tuntuu että vanhemmat pelotellaan jo valmiiksi pelkäämään kasvatusta. Koko ajan tulee uusia tutkimuksia miten mikäkin kurinpitomenetelmä aiheuttaa mitäkin. Sitten valitetaan kun nykyvanhemmat ei osaa kasvattaa lapsiaan ja pitää kuria.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"]
Ennen vanhaan jäähyä vastasi selkäsauna. Kumpi parempi?
[/quote]
Olipas tyhmä kysymys. Miksi pitää valita kumpikaan?
[/quote]
Koska huono käytös pitää lopettaa välittömästi ja opettaa lapselle että mikään ei oikeuta huonoon käytökseen.
[/quote]
Ja sulla on vain nämä kaksi keinoa? Oikeasti?!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 10:43"]
Hyi saatana mitä vanhempia täällä. Ei lapsi oo mikään koira.
[/quote]
Kuka niin on sanonutkaan? Mutta kyllä lapselta vaaditaan hyvää käytöstä ja tottelevaisuutta
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:04"]
ei tieteknkään lapselta hyväksytä huonoa käytöstä. Miksi muka on niin että joko jäähy tai ei mitään huonoon käytökseen puuttumista? Kyllä mun lapsilla on kuri enkä suvaitse huonoa käytöstä, vaikka en jäähyä käytäkään. Mielikuvituksetonta ajattelua, että mahdolliset kurinpitotoimet on jäähy TAI selkäsauna tai täysi vapaa kasvatus. T. Alleviivaaja
[/quote]
Milläs sitten lopetat välittömästi lapsen riehumisen? Jos sinulla on toisiakin lapsia ja sinun pitää välittömästi saada lapsi hiljenemään?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"] Ennen vanhaan jäähyä vastasi selkäsauna. Kumpi parempi? [/quote] Olipas tyhmä kysymys. Miksi pitää valita kumpikaan? [/quote] Koska huono käytös pitää lopettaa välittömästi ja opettaa lapselle että mikään ei oikeuta huonoon käytökseen. [/quote] Ja sulla on vain nämä kaksi keinoa? Oikeasti?!
[/quote]
Raivoavalle lapselle ei voi puhua. Kerro miten lopetat raivoavan lapsen toiminnan?
Sääliksi käy nykyvanhempien piilosyylliatäminen.
Minun kotona oli vapaa kasvatus erittäin huonoin seurauksin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"] Ennen vanhaan jäähyä vastasi selkäsauna. Kumpi parempi? [/quote] Olipas tyhmä kysymys. Miksi pitää valita kumpikaan? [/quote] Koska huono käytös pitää lopettaa välittömästi ja opettaa lapselle että mikään ei oikeuta huonoon käytökseen. [/quote] Ja sulla on vain nämä kaksi keinoa? Oikeasti?!
[/quote]
Raivoavalle lapselle ei voi puhua. Kerro miten lopetat raivoavan lapsen toiminnan?
[/quote]
Ei ihme että nykylapset ovat niin sekaisin. Joko vedetään turpaan tai hylätään yksin tunnemyrskyn kanssa. Pahimmassa tapauksessa ilmeisesti molemmat. Sekopäistä väkeä.
[/quote]
No, tutkimuksen mukaan lapsen aivojen näkökulmasta ne ovat yhtä pahoja.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:28"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"] Ennen vanhaan jäähyä vastasi selkäsauna. Kumpi parempi? [/quote] Olipas tyhmä kysymys. Miksi pitää valita kumpikaan? [/quote] Koska huono käytös pitää lopettaa välittömästi ja opettaa lapselle että mikään ei oikeuta huonoon käytökseen. [/quote] Ja sulla on vain nämä kaksi keinoa? Oikeasti?! [/quote] Raivoavalle lapselle ei voi puhua. Kerro miten lopetat raivoavan lapsen toiminnan? [/quote] Ei ihme että nykylapset ovat niin sekaisin. Joko vedetään turpaan tai hylätään yksin tunnemyrskyn kanssa. Pahimmassa tapauksessa ilmeisesti molemmat. Sekopäistä väkeä.
[/quote]
Sulla kiltti, pieni, pelokas lapsi, joka hiljenee jo tuimasta katseesta, mutta yhtään todelllista keinoa puuttua esim lapsen nyrkki-potku-raivariin toista lasta kohtaan et ole kertonut.
Olen nähnyt kuinka toistuvasti lapsi haluaa lelun toisen kädestä ja ottaa sen väkikeinoin, satuttaen. Käydään keskustelua mitä saa tehdä, mitä ei saa, miten lelua pyydetään, miten odotetaan vuoroa, miten keksitään muuta tekemistä, miten tulee pahamieli, miten pyydetään anteeksi, miten luvataan lopettaa tuollainen käytös jne ja ei mene kuin 5 min ja sama tapahtuu taas. Uusi satuttaminen ja itku ja taas keskustellaan mitä saa tehdä ja mitä ei... Huoh. eihän tuota jaksa lukea aikuinenkaan uudestaan, lapsi ei edes kuuntele. Vaan
jospa tuosta huonosta käyttäytymisestä tulisikin joku sanktio. Jospa sitä pitäisi vähän skarpata ja todella pyytää kauniisti tai odotella vuoroa, hmm.
Mikä se sanktio on mitä voi toteuttaa suht monessa paikassa, mikä jää lapsen mieleen toistona? Kerropa omat keinosi? Kerron sitten toimiiko ne oikeasti vai keksitkö vain päästäsi.
Meillä jäähyillään. Toisinsanonen mennään penkille muutamaksi minuutiksi rauhoittumaan. Samalla keskustellaan siitä miten käyttäydytään ja toisia kohdellaan. Jäähypenkki on aina samassa tilassa missä mekin olemme. Joskua on ollut niin rauhatonta että olen passittanut omaan huoneeseen sängylle hengähtämään (näin kahdelle vanhimmalle 5 ja 6 vuotiaille). En ymmärrä miten tuommoinen voisi muka vahingoittaa lasta..
Hohhoi mitä palikoita täällä.
Ei tarvi hakata tai lykätä lasta komeroon, jos kullannuppu riipii lelut muitten käsistä. Meidän Anu-Petteri saa mahdollisuuden antaa lelun takaisin (ja kehoituksen pyytää lelua omaan leikkiinsä vähän ajan päästä), ja jos ei anna, minä palautan lelun väärinkohdellulle. Jos Pikku Enkelini ei kerrasta opi, niin sitten poistutaan leikistä. Mennään vaikka sohvalle (joko itse tai äidin avustuksella) keskustelemaan miten sitä oikein leikitäänkään niin että kaikilla on mukavaa. Jos desibelit lapsen suusta on muiden ihmisten kannalta häiritsevän kovia, niin siirrytään toiseen huoneeseen keskustelemaan ja rauhoittumaan.
Meillä ei todella ole mitään helppoja kullannuppusia, mutta ei ole ikinä tarvinnut tukistaa tai eristää yksinäisyyteen lasta. Kerran oli neljä lasta vastuullani, ja yksi alkoi heitellä kiviä toisten päälle (4 vuotias). Koppasin sen kainaloon (raivoamaan) ja samalla siinä oli pakko myös vähän katsoa pienempien perään.
Lasta voi estää, jos hän satuttaa muita. Ei ole pakko satuttaa tai teljetä jonnekin.
Käsittämätöntä ettei näin yksinkertaista asiaa joku tajua?
Mä en tajua tätä "jäähyn sijaan yhteinen hetki" -ohjeistusta. Sehän opettaa lapselle, että huonolla käytöksella saa sitä mitä haluaa, eli kivaa yhdessäoloa. Eikö se vaan vahvista sitä lapsen käytöstä. Ihan näin maallikkokasvattajana pohdiskelen... Aion käyttää jäähyä jatkossakin. Pienelle lapselle täytyy olla tekoja sanojen lisäksi, jotta ymmärtävät.
Supernannyssa kuvatuissa tilanteissa jäähy on tosi pieni hinta siitä, että järjettömyydet saadaan loppumaan. Jäähy voi olla vahingollista, mutta varmaan vähemmän vahingollista kuin hullujen huone -meiningin jatkuminen. Kiva olisi nähdä temppu, joka jäähyjen sijaan tepsisi samalla tavalla.
[/quote]
Lasten fyysinen kuritus on lailla kielletty vuonna 1983. Väkivaltaa on myös henkinen väkivalta.
Meillä saa jäähyä ns. rankoista rikkomuksista. Näitä on kaikenlainen väkivalta ja koiran kiusaaminen ja silkka ilkeily/kiusaaminen ja härkkiminen. Meillä jäähy on paikka jossa 4v rauhoittuu ja aina keskustellaan jälkeenpäin miksi on jäähyllä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja lopuksi halataan ja pyydetään anteeksi. Koskaan en ole uhmaraivarin takia jäähyttänyt, lapsella on oikeus näyttää tunteensa. Mutta jos vihaisena karjuu täyttä kurkkua niin ohjaan kyllä omaan huoneeseen huutamaan ja olen itse lähellä jos tarvitsee minua tunteiden hallintaan. Meillä siis erittäin temperamenttinen ja nopeasti reagoiva lapsi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:23"]
Meillä saa jäähyä ns. rankoista rikkomuksista. Näitä on kaikenlainen väkivalta ja koiran kiusaaminen ja silkka ilkeily/kiusaaminen ja härkkiminen. Meillä jäähy on paikka jossa 4v rauhoittuu ja aina keskustellaan jälkeenpäin miksi on jäähyllä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja lopuksi halataan ja pyydetään anteeksi. Koskaan en ole uhmaraivarin takia jäähyttänyt, lapsella on oikeus näyttää tunteensa. Mutta jos vihaisena karjuu täyttä kurkkua niin ohjaan kyllä omaan huoneeseen huutamaan ja olen itse lähellä jos tarvitsee minua tunteiden hallintaan. Meillä siis erittäin temperamenttinen ja nopeasti reagoiva lapsi.
[/quote]muuten hyvä mutta ei omaan huoneeseen, vaan johonkin muuhun paikaan jäähylle. :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:23"]
[/quote]muuten hyvä mutta ei omaan huoneeseen, vaan johonkin muuhun paikaan jäähylle. :)
[/quote]
Tuossa nimenomaan ei laitettu lasta omaan huoneeseen jäähylle, vaan rauhoittumaan muuten ja vanhempi on läsnä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:49"]
Minusta jäähy on aina tuntunut luonnottomalta. Kuvittelen miltä se itsestä olisi lapsena tuntunut, tietynlaiselta hylkäämiseltä. Kevyt tukkapölly vaikuttaa humattavasti inhimillisemmältä ja viestinä paremmin perille menevältä, vaikkei näin saakaan sanoa.
[/quote]
Joopa joo. Ja millä määrität sen kevyen tukkapöllyn? Itse kun lapsena tappelin siskon kanssa niin faija otti tukasta kiinni ja passitti nurkkaan seisomaan. Ja siinä seistiin tasan niin kauan kun faijaa huvitti. Mitään aikoja ei etukäteen kerrottu, eikä jälkikäteen mitään lohduteltu. Vieläkin muistan miten inhottavaa siinä nurkassa oli itkusilmässä seistä ja tuijottaa vaan seinää samalla kun jalkoja alkoi pistelemään paikallaan seisomisestä ja päänahkaa kihelmöi aiempi tukistaminen.
Ihan tavallisia ihmisiä meistä siskon kanssa kasvoit, mutta kyllä toi nykyaikainen jäähy, että laitetaan lapsi istumaan johonkin vaikuttaa paljon paremmalta vaihtoehdolta.