Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenne hulluimat/tyhmimmät Wilma merkinnät.

Vierailija
27.08.2021 |

Meillä ainakin tulee tosi tyhmiä kuten tänä vuonna tuli jo 3 luokkalaiselle merkintä että käyttää sanaa tuplavee eikä kaksoisvee niinkun se on oikeasti.

Kommentit (338)

Vierailija
181/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi sai Wilma-viestin kun ei juonut maitoa koulussa.. Toinen lapsi sai negatiivisen merkinnän kun oli koristellut joulutortun väärin kotitalouden tunnilla, olisi pitänyt laittaa tomusokeria..

Meillä teini sai merkinnän kun oli kysynyt ennen leipomista, etteikö olisi viisaampaa punnita jauhoja desilitrojen mittaamisen sijasta? Jauho painuu aikaa myöten kasaan ja siten ohjeella ei tule deseillä mitaten oikeanlaista koostumusta. Teini on ollut kesätöissä perheen leipomossa, jossa jauhot ja kaikki muu paitsi vesi punnitaan eikä käytetä desin mittaa.

Resepteistä pitäisi sitten muuttaa kaikki kohdat grammamääräisiksi. Myös kananmunat ja muut kappalemäärissä ilmoitetut. Kotitaloudessa (vai mikä ilmiöoppimisnimi sillä nykyään onkaan) on kuitenkin tarkoitus opetella kotityyppistä leipomista ym. ruoanlaittoa, jossa tilavuusmitat ja kappalemäärät ovat paras tapa ilmoittaa tarvittavien raaka-aineiden määrät. Kuinka monella sitä paitsi on kotonaan käytettävissä tarkkuusvaaka, jolla saisi kaikki raaka-aineet mitattua puolen gramman tarkkuudella? Ettei mausteita tai suolaa mene pikkutaikinaan kolminkertaista määrää. Siksi järkevintä on käyttää tilavuusmittoja; ne ovat kotileipomisessa luotettavampia kuin painomitat.

Varmaan opettaja on tämän lapsellesi selittänytkin, mutta tämä on vain jatkanut "kaikkitietävää" vänkäämistään ja sai siksi wilmaan merkinnän.

Keittiövaaka on kylläkin ihan normaali keittiöväline. Ja miksi leipoessa pitäisi mitata puolen gramman tarkkuudella mitään? Tässä leivotaan pullaa eikä fiksata huumeannosta.

Vierailija
182/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyhoi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkinnät maskin käytöstä koulussa. Lapsi vitosluokalka ja opettaja merkitsee tiedoksi kotiin onko käyttänyt maskia vai ei. Maskin käyttö ei ole pakollista, joten ei ole selvinnyt mihin tätä tietoa tarvitsen. Lapseni kyllä käyttää maskia, ja mitä sitten jos ei käyttäisi, sitä Wilma ei kerro 🤦‍♀️

Jos tulee koronaa luokkaan on maskia käyttämättömät altistuneet ja altistaneet, mutta maskia käyttäneet ei.

Wilmasta helppo tarkistaa ja laittaa altistuneet karanteeniin.

Luulisi tämä olevan jo vanhemmilla tiedossa.

Off-topic, mutta pakko puuttua.

Ilmeisesti kouluilla on toimintaohjeet, jotka perustuvat maskin kaikkivoipaisuuteen viruksen torjunnassa?

Terveydenhuollossa työskentelevänä tiedän monia ihmisiä, jotka ovat altistuneet JA sairastuneet maskin läpi. Osa jopa niin, että kummallakin osapuolella ollut maski ja kontakti ollut lyhyt (joitain minuutteja). Koululuokissa ollaan kai kuitenkin vähintään 45 min jakso kerrallaan ja monissa kouluissa sama ryhmä koko päivän? 

Tuo on siis ihan huuhaata, että maskin kanssa kulkeva ei voi altistaa tai altistua, mutta uskokaa siihen jos se antaa valheellista hallinnantunnetta. Sairaaloissa arki on toisenlaista.

Jos olisit oikeasti terveydenhuollossa tietäisit etteivät maskit estä 100% tartuntaa, vaan vähentävät merkittävästi sen mahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.

Jos huoltaja ilmoittaa lääkäriajan Wilma-viestinä opettajalle, tämä ei välttämättä merkitse poissaoloa selvitetyksi. Esim. aineenopettajalla on opiskelijoita jopa yli sata joten hän ei voi millään muistaa jokaista saapunutta Wilma-viestiä sillä hetkellä, kun katsoo poissaolijat. Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa opettajan merkitsemän poissaolon luvalliseksi jälkikäteen. Ilmoituksen voi myös tehdä edellisenä päivänä klo 12:n jälkeen ”Ilmoita poissaolosta” -toiminnolla. Viestejä ei kannata lähettää eikä opettajaa osoitella, kun hän toimii niin kuin on koulussa sovittu. On paljon huoltajia, jotka eivät ymmärrä, miten pitää Wilmassa toimia.

Miksi jankutetaan muistamisesta? Jos itse olisin töissä jossa pyydetään ilmoittamaan viestillä aikataulu-asioista, minulla olisi itsestään selvää että kirjaisin viestillä tulleet aikatauluja koskevat ilmoitukset erilliseen listaan jonka tarkistaisin ennen aikataulujen tekemistä. Ei mene montaa sekuntia kirjoittaa vaikkapa notepadiin että "Miisa, hammaslääkäri 30.8. klo 12-13".

Eri asia toki heillä joilla ei ole pyydetty viestejä, vaan on tarkoitus että vanhemmat itse kirjaavat aikataulut.

Vierailija
184/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.

Kauheata nillittämistä. Onko ilmoitus mennyt oikealle opettajalle?

Nillittämistä? Ok. Miksi nuo menot käsketään ehdottomasti ilmoittamaan etukäteen jos niitä etukäteisilmoituksia ei huomioida mitenkään. Noh, olen nyt varmaan kyseisen opettajan mielestä sellainen hankala nillittäjä-vanhempi sitten.

Joo ne etukäteisilmoitukset kannattaa ilmoittaa sieltä "ilmoita poissaolosta"-kohdan kautta, eikä minkään viestin kautta.. Silloin se on heti nähtävissä poissaoloja laittaessa.

Sinne vaan ei voi ilmoittaa poissaolon syytä.

Vierailija
185/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jes! Vihdoinkin ketju jossa pääsee meidän perhe loistamaan! 🤣 Aloitetaan vaikka tällaisesta: ”Eero suuttui luokkakaverille kun luokkakaveri siirtänyt hieman Eeron penaalia.” (Kotona selvisi että luokkakaveri oli heittänyt Eeron kynän, kumin, penaalin sekä repun luokasta käytävään. Panee ihmettelemään millaiset äidinkielentaidot opettajalla on jos kuvailee tuota ”hieman siirtämiseksi”).

Lapsesi voi valehdella. Suurin osa lapsista pyrkii kaunistelemaan tekemisiään vanhemmille, ja normaalit vanhemmat tietävät tämän ja suhtautuvat terveellä epäluulolla lastensa (ja niiden kavereiden) selityksiin.

Vierailija
186/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika oli mennyt välitunnilla kirjastoon lukemaan kirjaa. Kirjasto on samassa tilassa koulun kanssa.

Koulun sääntöihin kuuluu varmaan, että välitunnilla ollaan ulkona ja välituntialue on kerrottu.

Ei mitään merkitystä, mitä samassa rakennuksessa on. Monesti on kirjasto tai päiväkoti tai neuvola, ei niihin mennä välitunnilla.

Vierailija
187/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olin näkevinäni, että X näytti Heil Hitler merkkiä"

Poika oli viitannut :D

Lapsi on pelleillyt heil hitleriä viitatessaan, eikä uskalla myöntää. Kyllä opettaja sen erottaa tehdäånkö se tahallaan vai vahingossa.

Vierailija
188/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut yhtään outoa merkintää omien lasteni opettajilta, mutta itse olen niitä laittanut ja olen siinä jopa hyvä. Se on vähän niin kuin tavaramerkkinikin, että jos joku hölmöilee, niin kotiin lähtee nolo wilmamerkintä. Anteeksi vanhemmat, mutta minulla on outo huumorintaju. Tässä muutama esimerkki:

"X laittoi opetussuunnitelman uusiksi ja puhuimme naisen sukupuolielimen merkityksestä koko tunnin sen sijaan että olisimme opiskelleet Lönnrotin merkitystä."

"Y:llä oli omaa kivaa meneillään kesken oppitunnin."

"Z vietti välitunnin savuisessa puskassa eikä kuulemma tehnyt siellä mitään. "

Ikinä ei vanhempi ole valittanut näistä mutta teinien mukaan kotona on käyty erittäin noloja keskusteluja. Joskus ihan pyytävät, että laittaisin vaan sellaisen tyypillisen "häiritsi tuntia"-merkinnän.

Hohhoijaa, uskoo Erkkikin että siellä on joku masturboinut tunnilla.

Väitinkö niin? Teinin kädet olivat haarojen välissä ja katse ja keskittyminen myös siellä. Itse tulkitsin tilanteen hiukan erilaiseksi kuin sinä mutta kotona varmaan selvisi, mistä oli kyse, kun teini kiisti minun tulkintani hyvin tiukasti.

Tämä on outo keskustelu.

Vierailija
189/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaverilta ei ole soveliasta kysyä 'Oliko paskantaminen mukavaa', hänen tullessa vessasta."

Kyseessä ysiluokkalaiset.

Vierailija
190/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorelta puuttui kumi.

En voinut olla nauramatta… häneltä todellakin puuttui kumi yhtenä päivänä. Oli onneton kysynyt opettajalta olisiko lainata. Tässä kohtaa mulla veinasi mennä usko Wilmaan. Tartteeko mun todella vanhempana tietää, että kumi on unohtunut kotiin? Eikö sitä voi vain selvittää nuoren kanssa? Kyse ei ollut siis siitä, etteikö meillä ole vara ostaa kumia. Jos olisi puuttunut monta kertaa, olisin voinut vielä ymmärtänyt.

Tai jos olisi ollut toisenlaisesta kumista kyse, niin olisin tosiaankin huolestunut. ;-)

Laitoin ystävällisen viestin koululle, että voisitteko vähän miettiä mitä vanhempien tarvitsee tietää. Jos puuttuu koulukirjat tai luistimet, niin laittakaa viestiä. Mutta jos yläkouluikäiseltä puuttuu kerran kynä tai kumi niin älkää tuhkatko vanhempien aikaa tähän. Reksi oli samaa mieltä. Ilmeisesti kävivät merkintöjä opettajien kanssa läpi, koska tämän jälkeen tilanne parani.

Te vanhemmat ette todellakaan ymmärrä, että ei se Wilmamerkintä ole "viesti kotiin", vaan opettajan päiväkirja lapsesta. Eihän sitä muuten muista kuinka monta kertaa välineet ovat unohtuneet, että pitääkö sen jo vaikuttaa arvosanoihin.

No jos näin on, että se on vain opettajan päiväkirja lapsesta, niin miksi meidän vanhempien pitää sitä lukea? Miksi meille ei ole viestitty asiaa aiemmin?

Ihan mielenkiinnosta myös kysyn, että kuinka monta kertaa samaa kumin unohtaa kotia lukukaudessa ennen kuin se vaikuttaa arvosanaan?

Minä olen ihmetellyt täsmälleen samaa asiaa, kun tulee viesti, että kumi kotona. Opettajat ei kai tajua, että vanhemman puhelin hälyttää viestistä sillä samalla sekunnilla kun se viesti lähtee liikkeelle. Kiva siinä kesken työpäivän ihmetellä, että mitähän nyt onkaan koulussa sattunut, ai kumi hukassa.

Muokkaa asetuksia niin, ettei wilma-ilmoituksia tule.

Näin todella.

Olen ope ja huoltaja. En ole laittanut kännykkään Wilma-sovellusta, minun ei tarvitse olka aina tavoitettavissa, on työaika. Viestejä siis oikeasti vanhemmat lähettelee jopa keskellä yötä. Töissä koneella katson ja kännykälläkin toki, mutta silloin kirjaudun aina salasanalla ja tunnuksella. Ei kyllä kännykkä plimahtele. Omia lapsia koskevat viesti ehdin kyllä nähdä ajallaan, Wilmaan ei koskaan tule sen sekunnin asioita. Hätätapauksessa soittavat koululta.

Vierailija
191/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huoltaja ilmoittaa lääkäriajan Wilma-viestinä opettajalle, tämä ei välttämättä merkitse poissaoloa selvitetyksi. Esim. aineenopettajalla on opiskelijoita jopa yli sata joten hän ei voi millään muistaa jokaista saapunutta Wilma-viestiä sillä hetkellä, kun katsoo poissaolijat. Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa opettajan merkitsemän poissaolon luvalliseksi jälkikäteen. Ilmoituksen voi myös tehdä edellisenä päivänä klo 12:n jälkeen ”Ilmoita poissaolosta” -toiminnolla. Viestejä ei kannata lähettää eikä opettajaa osoitella, kun hän toimii niin kuin on koulussa sovittu. On paljon huoltajia, jotka eivät ymmärrä, miten pitää Wilmassa toimia.

Miksi jankutetaan muistamisesta? Jos itse olisin töissä jossa pyydetään ilmoittamaan viestillä aikataulu-asioista, minulla olisi itsestään selvää että kirjaisin viestillä tulleet aikatauluja koskevat ilmoitukset erilliseen listaan jonka tarkistaisin ennen aikataulujen tekemistä. Ei mene montaa sekuntia kirjoittaa vaikkapa notepadiin että "Miisa, hammaslääkäri 30.8. klo 12-13".

Eri asia toki heillä joilla ei ole pyydetty viestejä, vaan on tarkoitus että vanhemmat itse kirjaavat aikataulut.

Et ilmiselvästi ole opettaja. Et ymmärrä sen työn hektisyyttä. Siinä ei ole aina aikaa mitään listoja kirjoitella ja 100 000 asiaa muistettavana siinä hetkessä.

Vierailija
192/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut yhtään outoa merkintää omien lasteni opettajilta, mutta itse olen niitä laittanut ja olen siinä jopa hyvä. Se on vähän niin kuin tavaramerkkinikin, että jos joku hölmöilee, niin kotiin lähtee nolo wilmamerkintä. Anteeksi vanhemmat, mutta minulla on outo huumorintaju. Tässä muutama esimerkki:

"X laittoi opetussuunnitelman uusiksi ja puhuimme naisen sukupuolielimen merkityksestä koko tunnin sen sijaan että olisimme opiskelleet Lönnrotin merkitystä."

"Y:llä oli omaa kivaa meneillään kesken oppitunnin."

"Z vietti välitunnin savuisessa puskassa eikä kuulemma tehnyt siellä mitään. "

Ikinä ei vanhempi ole valittanut näistä mutta teinien mukaan kotona on käyty erittäin noloja keskusteluja. Joskus ihan pyytävät, että laittaisin vaan sellaisen tyypillisen "häiritsi tuntia"-merkinnän.

Hohhoijaa, uskoo Erkkikin että siellä on joku masturboinut tunnilla.

Väitinkö niin? Teinin kädet olivat haarojen välissä ja katse ja keskittyminen myös siellä. Itse tulkitsin tilanteen hiukan erilaiseksi kuin sinä mutta kotona varmaan selvisi, mistä oli kyse, kun teini kiisti minun tulkintani hyvin tiukasti.

Tämä on outo keskustelu.

Vähän huolestuttavaa että opettaja alkaa kirjoittelemaan masturbaatioon viittaavia tekstejä omista oppilaistaan. Kyseessä on kuitenkin kasvavat nuoret ja koulun pitäisi olla turvallinen paikka.

Vierailija
193/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nillittämistä? Ok. Miksi nuo menot käsketään ehdottomasti ilmoittamaan etukäteen jos niitä etukäteisilmoituksia ei huomioida mitenkään. Noh, olen nyt varmaan kyseisen opettajan mielestä sellainen hankala nillittäjä-vanhempi sitten.

Joo ne etukäteisilmoitukset kannattaa ilmoittaa sieltä "ilmoita poissaolosta"-kohdan kautta, eikä minkään viestin kautta.. Silloin se on heti nähtävissä poissaoloja laittaessa.

Kyllä voi.

Vierailija
194/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue toi edellinen viesti tarkkaan ja toimi sen mukaisesti. Se on oikea tapa toimia. Hassua kun ei itselle tulisi mieleenkään laitella wilma- viestejä hammaslääkärikäynneistä. Ihan älytöntä turhaa hommaa itsellekin. Laita poissaolo selvitetyksi ennen tai jälkeen hammaslääkärin. Todella helppoa ja yksi kertaista. Säästyt myös mielipahalta siitä, että ope ei muista sun wilma- viestejäsi.

Vierailija
195/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmiselvästi ole opettaja. Et ymmärrä sen työn hektisyyttä. Siinä ei ole aina aikaa mitään listoja kirjoitella ja 100 000 asiaa muistettavana siinä hetkessä.

Sitten pitää prosesseja muuttaa eikä pyytää vanhempia lähettämään viestillä asioita joita ei aiota edes käsitellä. Teen itse todella hektistä työtä ja tällaiset on itsestäänselvyyksiä, hämmentävä lukea kuinka vaikeaksi asiat on tehty siellä koulumaailmassa. Ehkä aikaa jäisi enemmän jos ei lähetettäisi viestejä näistä unohtuneista pyyhekumeista ja kirjattaisi vessakäyntejä ylös?

Vierailija
196/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi.

Ja MIKSI sinne edes pitäisi ilmoittaa poissaolon syy. Mä en ikinä laita mitään, en usko että opea hetkeäkään kiinnostaa onko lapseni hammaslääkärissä vai lääkärissä. Toki sitten on eri asia jos on joku sarjalintsari kyseessä niin silloin varmaan se poissaolon syy kannattaa ilmoittaa.

Vierailija
197/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää prosesseja muuttaa eikä pyytää vanhempia lähettämään viestillä asioita joita ei aiota edes käsitellä. Teen itse todella hektistä työtä ja tällaiset on itsestäänselvyyksiä, hämmentävä lukea kuinka vaikeaksi asiat on tehty siellä koulumaailmassa. Ehkä aikaa jäisi enemmän jos ei lähetettäisi viestejä näistä unohtuneista pyyhekumeista ja kirjattaisi vessakäyntejä ylös?

Muuta sä oma prosessisi ja selvitä ne poissaolot ilman wilma- viestejä. Voit vaikka keskustella tästä vanhempainillassa opettajan ja muiden vanhempien kanssa, kysellä vähän miten muut toimii.

Vierailija
198/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin tämän ketjun, kun ajattelin, että täällä olisi sankoin joukoin jotain piristystä tähän vähän ankeaan sunnuntaiaamuun, mutta ei se niin ollutkaan. Täällähän on enimmäkseen arvostelua siitä, että opettaja laittaa merkinnän wilmaan jostain asiasta, ja vanhemmista ei ole mukava lukea oman jälkikasvun toilailuja. Näin useamman koululaisen vanhempana ymmärrän hyvin nuo "kumi ja kynä puuttuu"-merkinnätkin. Voi vain kuvitella, että jos joka ikinen tunti yläkoulussakin aloitetaan tunti sillä, että useammalla puuttuu kynä ja kumi, niin kyllä se varmasti myöhästyttää tuntia. Kouluissa on niin tiukat rahavarat, että ei siellä varmaan riitä koko ajan joka päivä joka tunti ylimääräisiä kyniä ja kumeja jaeltavaksi. Itse olen ottanut pois ne asetukset, että wilmamerkinnöistä tai viesteistä kilahtaisi puhelimeen jotain. Luen wilman yleensä joka aamu tai ilta, en sitä käy koko ajan kesken työpäivän katsomassa. Ymmärrän myös, että wilma on sillätavoin vähän hankala väline, kun sen pitäisi samalla olla opettajan päiväkirja tuntitapahtumista, informatiivinen vanhemmille ja toimia vielä positiivisena kannustimena oppilaalle itselleen. Hankala tunkea kaikkea samaan pakettiin.

Vierailija
199/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastan ei-virkamiesmäisiä merkintöjä. Eipä kukaan ole valittanut. Vähän lempää huumoria merkintöihin mukaan näiden pahimpien kelmien kohdalla. Hauskinta on yrittää keksiä 100 ja 1 tapaa kertoa, että oppilas oli myöhässä tai kirjat kotona. Se on niin ankeaa kirjoittaa joka kerta jotain kliinistä: "5min myöhässä" tai vastaavaa.

Vierailija
200/338 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskin oli varmaan, että saanut pesäpallosta osuman jalkaan liikuntatunnilla, ohjattu menemään terveydenhoitajalle.

Siis oikeasti: jos pallo osuu pelissä jalkaan, pitää mennä terkkarille. Mitä se terkkari sille voi? ”Oijoi, tähän saattaa huomenna tulla mustelma.” Kyseessä 6-luokkalainen lapsi.