Lastenne hulluimat/tyhmimmät Wilma merkinnät.
Meillä ainakin tulee tosi tyhmiä kuten tänä vuonna tuli jo 3 luokkalaiselle merkintä että käyttää sanaa tuplavee eikä kaksoisvee niinkun se on oikeasti.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Hauskin oli varmaan, että saanut pesäpallosta osuman jalkaan liikuntatunnilla, ohjattu menemään terveydenhoitajalle.
Siis oikeasti: jos pallo osuu pelissä jalkaan, pitää mennä terkkarille. Mitä se terkkari sille voi? ”Oijoi, tähän saattaa huomenna tulla mustelma.” Kyseessä 6-luokkalainen lapsi.
Kylläpä olikin hassun hauska merkintä. Kuolen nauruun. Mäkin ymmärsin tän ketjun hiukan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Hauskin oli varmaan, että saanut pesäpallosta osuman jalkaan liikuntatunnilla, ohjattu menemään terveydenhoitajalle.
Siis oikeasti: jos pallo osuu pelissä jalkaan, pitää mennä terkkarille. Mitä se terkkari sille voi? ”Oijoi, tähän saattaa huomenna tulla mustelma.” Kyseessä 6-luokkalainen lapsi.
Terkkari tarkastaa että ei ole esim jänne vaurioitunut. Vielä noin pieni lapsi kyseessä. Huolestuttavaa jos tämä on vanhemman mielestä jotenkin hauskaa.
Tunnilla leivottu omenapiirakka, ohje s. ...
Ihan kiva tieto, mutta minun lapseni oli samaan aikaan historiantunnilla. Kyllä me kotona naurettiin, että jopa teillä on hauskat historiantunnit. Sijaisope oli laittanut merkinnän väärälle ryhmälle.
Vierailija kirjoitti:
"Kaverilta ei ole soveliasta kysyä 'Oliko paskantaminen mukavaa', hänen tullessa vessasta."
Kyseessä ysiluokkalaiset.
Ymmärränkö siis oikein, että sinun mielestäsi tämmöinen on kesken oppitunnin ok ja opettaja teki väärin tästä ilmoittaessaan? Eli tämä olisi ok esim. kesken asiakastapaamisen tai vaikka teatteriesityksen?
Koulun kuuluu kasvattaa yhteiskuntakelpoiseksi. Jotkut ymmärtävät ilman erillistä opetustakin, että työskentelyä ei keskeytetä omiaan huutelemalla ja että luokkakaveria ei nolata vessakäynneistä kyselemällä. Tiedätkö edes keneltä lapsesi tätä kysyi? Joltain kiusatulta vai kaveriltaan? Mitähän mahtoi tästä toisesta oppilaasta tuntua.
Ttiisus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.
Jos huoltaja ilmoittaa lääkäriajan Wilma-viestinä opettajalle, tämä ei välttämättä merkitse poissaoloa selvitetyksi. Esim. aineenopettajalla on opiskelijoita jopa yli sata joten hän ei voi millään muistaa jokaista saapunutta Wilma-viestiä sillä hetkellä, kun katsoo poissaolijat. Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa opettajan merkitsemän poissaolon luvalliseksi jälkikäteen. Ilmoituksen voi myös tehdä edellisenä päivänä klo 12:n jälkeen ”Ilmoita poissaolosta” -toiminnolla. Viestejä ei kannata lähettää eikä opettajaa osoitella, kun hän toimii niin kuin on koulussa sovittu. On paljon huoltajia, jotka eivät ymmärrä, miten pitää Wilmassa toimia.
Miksi jankutetaan muistamisesta? Jos itse olisin töissä jossa pyydetään ilmoittamaan viestillä aikataulu-asioista, minulla olisi itsestään selvää että kirjaisin viestillä tulleet aikatauluja koskevat ilmoitukset erilliseen listaan jonka tarkistaisin ennen aikataulujen tekemistä. Ei mene montaa sekuntia kirjoittaa vaikkapa notepadiin että "Miisa, hammaslääkäri 30.8. klo 12-13".
Eri asia toki heillä joilla ei ole pyydetty viestejä, vaan on tarkoitus että vanhemmat itse kirjaavat aikataulut.
Et ilmiselvästi ole opettaja. Et ymmärrä sen työn hektisyyttä. Siinä ei ole aina aikaa mitään listoja kirjoitella ja 100 000 asiaa muistettavana siinä hetkessä.
Sitten pitää prosesseja muuttaa eikä pyytää vanhempia lähettämään viestillä asioita joita ei aiota edes käsitellä. Teen itse todella hektistä työtä ja tällaiset on itsestäänselvyyksiä, hämmentävä lukea kuinka vaikeaksi asiat on tehty siellä koulumaailmassa. Ehkä aikaa jäisi enemmän jos ei lähetettäisi viestejä näistä unohtuneista pyyhekumeista ja kirjattaisi vessakäyntejä ylös?
Muuta sä oma prosessisi ja selvitä ne poissaolot ilman wilma- viestejä. Voit vaikka keskustella tästä vanhempainillassa opettajan ja muiden vanhempien kanssa, kysellä vähän miten muut toimii.
Mitä sekoilet? Ei minulla edes ole kouluikäisiä lapsia.
Mitä sä sitten teet tässä ketjussa jossa pyydetään kertomaan hauskoista wilma- merkinnöistä. Pädet jotain koulun prosessien muuttamisesta kun et oikeasti tiedä koko asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Avasin tämän ketjun, kun ajattelin, että täällä olisi sankoin joukoin jotain piristystä tähän vähän ankeaan sunnuntaiaamuun, mutta ei se niin ollutkaan. Täällähän on enimmäkseen arvostelua siitä, että opettaja laittaa merkinnän wilmaan jostain asiasta, ja vanhemmista ei ole mukava lukea oman jälkikasvun toilailuja. Näin useamman koululaisen vanhempana ymmärrän hyvin nuo "kumi ja kynä puuttuu"-merkinnätkin. Voi vain kuvitella, että jos joka ikinen tunti yläkoulussakin aloitetaan tunti sillä, että useammalla puuttuu kynä ja kumi, niin kyllä se varmasti myöhästyttää tuntia. Kouluissa on niin tiukat rahavarat, että ei siellä varmaan riitä koko ajan joka päivä joka tunti ylimääräisiä kyniä ja kumeja jaeltavaksi. Itse olen ottanut pois ne asetukset, että wilmamerkinnöistä tai viesteistä kilahtaisi puhelimeen jotain. Luen wilman yleensä joka aamu tai ilta, en sitä käy koko ajan kesken työpäivän katsomassa. Ymmärrän myös, että wilma on sillätavoin vähän hankala väline, kun sen pitäisi samalla olla opettajan päiväkirja tuntitapahtumista, informatiivinen vanhemmille ja toimia vielä positiivisena kannustimena oppilaalle itselleen. Hankala tunkea kaikkea samaan pakettiin.
Ihan arkirealismia tuo, että jokaikinen tunti aloitetaan sillä, että puolelle porukkaa jaetaan lainaan kynä ja kumi (jotka harvoin palautuvat omatoimisesti vaan joita pitää sitten metsästää pitkin koulua). Kaikki tämä aika on pois oppilaiden opetuksesta ja siitä luokanohjaajalle ilmoitettujen poissaolojen merkitsemisestä tiedoksi tunninpitäjille. Tervetuloa kokeilemaan open hommia yläkoulussa kaikki te, joita opettajien toiminta närästää. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajan olisi pitänyt tehdä? Hoitaa lapsesi vammaa, kun muut 30 odottaa? Mahtavaa, että lapsesi koululla on terkkari! Hän varmasti laittoi jalkaan kylmää ja tarkisti, ettei tullut isompia ruhjeita. Sillä välin opettaja jatkoi OPETUSTA.
Merkintä tuli tiedoksi kotiin, jotta tiedätte lapsen loukanneen itseään liikunnassa. Olisiko pitänyt jättää kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.
Jos huoltaja ilmoittaa lääkäriajan Wilma-viestinä opettajalle, tämä ei välttämättä merkitse poissaoloa selvitetyksi. Esim. aineenopettajalla on opiskelijoita jopa yli sata joten hän ei voi millään muistaa jokaista saapunutta Wilma-viestiä sillä hetkellä, kun katsoo poissaolijat. Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa opettajan merkitsemän poissaolon luvalliseksi jälkikäteen. Ilmoituksen voi myös tehdä edellisenä päivänä klo 12:n jälkeen ”Ilmoita poissaolosta” -toiminnolla. Viestejä ei kannata lähettää eikä opettajaa osoitella, kun hän toimii niin kuin on koulussa sovittu. On paljon huoltajia, jotka eivät ymmärrä, miten pitää Wilmassa toimia.
Miksi jankutetaan muistamisesta? Jos itse olisin töissä jossa pyydetään ilmoittamaan viestillä aikataulu-asioista, minulla olisi itsestään selvää että kirjaisin viestillä tulleet aikatauluja koskevat ilmoitukset erilliseen listaan jonka tarkistaisin ennen aikataulujen tekemistä. Ei mene montaa sekuntia kirjoittaa vaikkapa notepadiin että "Miisa, hammaslääkäri 30.8. klo 12-13".
Eri asia toki heillä joilla ei ole pyydetty viestejä, vaan on tarkoitus että vanhemmat itse kirjaavat aikataulut.
Et ilmiselvästi ole opettaja. Et ymmärrä sen työn hektisyyttä. Siinä ei ole aina aikaa mitään listoja kirjoitella ja 100 000 asiaa muistettavana siinä hetkessä.
Sitten pitää prosesseja muuttaa eikä pyytää vanhempia lähettämään viestillä asioita joita ei aiota edes käsitellä. Teen itse todella hektistä työtä ja tällaiset on itsestäänselvyyksiä, hämmentävä lukea kuinka vaikeaksi asiat on tehty siellä koulumaailmassa. Ehkä aikaa jäisi enemmän jos ei lähetettäisi viestejä näistä unohtuneista pyyhekumeista ja kirjattaisi vessakäyntejä ylös?
Muuta sä oma prosessisi ja selvitä ne poissaolot ilman wilma- viestejä. Voit vaikka keskustella tästä vanhempainillassa opettajan ja muiden vanhempien kanssa, kysellä vähän miten muut toimii.
Mitä sä sitten teet tässä ketjussa jossa pyydetään kertomaan hauskoista wilma- merkinnöistä. Pädet jotain koulun prosessien muuttamisesta kun et oikeasti tiedä koko asiasta mitään.
Ympäröivä maailma ilmiöineen ja ihmiset ja erilaiset asiat ja kokemuset kiinnostavat. Siis yleensäkin. Sitä teen täällä ketjussa ja monessa muussa keskustelussa palstalla ja sen ulkopuolella. Kannattaa kokeilla, elämä on mielenkiintoisempaa kun saa erilaista näkökulmaa asioihin. Ja Wilma on myös tuttu ja kiinnostaa vanhempien näkökulmasta, vaikka itselläni ei kouluikäisiä lapsia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Terkkari merkitsee koulutapaturman tapahtuneeksi. Jos sitten jälkikäteen ilmenee jotain, hoito menee koulun vakuutuksen piikkiin. Tätä et haluaisi tietää?
Opettajana toivoisin myös vanhempien olevan ”aikuisia”. 99% on ja osan kohdalla sitten ajan kanssa huomaa tiettyä positiivista kypsymistä lasten kasvaessa.
Kaiken lähtökohta on luottamus aikuisten kesken. Lapset ymmärtävät aloita myös väärin ja tekevät tulkintoja tapahtumista myös väärin perustein. Niin tekee aikuiset. Se on inhimillistä. Pitää luottaa molemmin puolin, että aie ja tarkoitus kaikessa on hyvä ja lapsen edun mukainen niin kotona kuin koulun henkilökunnan osalta.
Luottamuksesta se kaikki lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaverilta ei ole soveliasta kysyä 'Oliko paskantaminen mukavaa', hänen tullessa vessasta."
Ymmärränkö siis oikein, että sinun mielestäsi tämmöinen on kesken oppitunnin ok ja opettaja teki väärin tästä ilmoittaessaan? Eli tämä olisi ok esim. kesken asiakastapaamisen tai vaikka teatteriesityksen?
Koulun kuuluu kasvattaa yhteiskuntakelpoiseksi. Jotkut ymmärtävät ilman erillistä opetustakin, että työskentelyä ei keskeytetä omiaan huutelemalla ja että luokkakaveria ei nolata vessakäynneistä kyselemällä. Tiedätkö edes keneltä lapsesi tätä kysyi? Joltain kiusatulta vai kaveriltaan? Mitähän mahtoi tästä toisesta oppilaasta tuntua.
Ttiisus.
Ihan kaverilta kysyi välitunnilla.
Mun mielestä sarjassa "melko turha merkintä". Ymmärtäisin ehkä jos kyseessä ekaluokkalainen.
Tapaturmista tehdään tapaturmailmoitus. Sen takia niistä ohjataan terkalle ja ilmoitetaan vanhemmille. Jos myöhemmin vaivaa, niin koulun vakuutus korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajan olisi pitänyt tehdä? Hoitaa lapsesi vammaa, kun muut 30 odottaa? Mahtavaa, että lapsesi koululla on terkkari! Hän varmasti laittoi jalkaan kylmää ja tarkisti, ettei tullut isompia ruhjeita. Sillä välin opettaja jatkoi OPETUSTA.
Merkintä tuli tiedoksi kotiin, jotta tiedätte lapsen loukanneen itseään liikunnassa. Olisiko pitänyt jättää kertomatta?
Johan on pullamössöä.
Eikös pallopeleissä yleensä tule osumia?
Se on vähän ideanakin, kun opetellaan uusia taitoja. Tietysti jos tulee haava tai osuma päähän, niin sellaiset pitää tarkastaa ja laittaa laastarit yms.. Olen itse jo seniori-ikäinen äiti, eikä ole enää peruskoululaisia perheessä, mutta minun molemmat lapseni ovat harrastaneet pallopelejä. Eihän sieltä treeneistäkään herranjestas sentään lähetetty jonkun pallon osuman takia lääkäriin tai terkkarille. Muutenhan sieltä olisi pitänyt lähteä joka viikko kesken pelien pois.
Ihmettelen, onko lasten maailma muuttunut niin ylisuojelevaan suuntaan, että kohta ei mitään liikuntaa voi harjoitella ilman puolen metrin turvatoppauksia. Miten niillä terveydenhoitajilla mahtaa riittää edes aika ottaa vastaan joka liikkatunnilta oppilailta pienten juttujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkari merkitsee koulutapaturman tapahtuneeksi. Jos sitten jälkikäteen ilmenee jotain, hoito menee koulun vakuutuksen piikkiin. Tätä et haluaisi tietää?
Ei koulut tai siis kunnat enää nykyään vakuuta oppilaita. On halvempaa maksaa kulut kunnan pussista.
Vierailija kirjoitti:
Tapaturmista tehdään tapaturmailmoitus. Sen takia niistä ohjataan terkalle ja ilmoitetaan vanhemmille. Jos myöhemmin vaivaa, niin koulun vakuutus korvaa.
Ai, ok, minä en tiennyt tätä, kun kommentoin, koska meidän lapset ei ole enää peruskouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt oikeasti. Ei opettajana voi muistaa jokaista tämmöistä.
No onko se nyt openkaan niin vaikea tsekata sitä sieltä wilmasta kun se wilma on jo poissaolomerkinnän vuoksi auki?
Mä en koko viime vuonna laittanut opettajille mitään muita viestejä kuin hammasrautojen kiristysaikoja ja pari sairaspoissaoloa.
Paluupostissa tuli sitten positiivisia palutteita niin paljon, että laitoin wilmasta ilmoitukset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ttiisus.
Minusta kaikkeen ei tarvitse reagoida. Jos noita juttuja nyt viljellään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaankin jokin ihannemaailma, jossa on varaa laittaa kylmäpussia jokaiseen pallonosumaan. Määrärahat on niukat ainakin siinä koulussa, jossa minä olen opettajana. Tunnen meidän terveydenhoitajan pitkältä ajalta. Hän on tuonut ilmi jo useiden vuosien ajan, että esim. kylmäpusseja hän pystyy hankkimaan hyvin vähän, koska ensiapubudjetti on mitättömän pieni. Laastaria onneksi riittää. Sekin osoittaa jotain määrärahojen puutteesta, että hän on ostanut terveyssiteitä omalla rahalla, koska koulussa on paljon tyttöjä, joilla niitä ei ole mukana omassa repussa.