Lastenne hulluimat/tyhmimmät Wilma merkinnät.
Meillä ainakin tulee tosi tyhmiä kuten tänä vuonna tuli jo 3 luokkalaiselle merkintä että käyttää sanaa tuplavee eikä kaksoisvee niinkun se on oikeasti.
Kommentit (338)
Pakko näin opettajana tehdä sivuhuomautus. Wilman tuntimerkintöjen idea ei ole se, että "laitetaan viesti kotiin". Siitä varmaan tulee vanhemmille kylläkin ilmoitus sovelluksessa ja se näyttää viestiltä. Wilmalla on kuitenkin monta käyttötarkoitusta. Itse käytän sitä päiväkirjana ja merkitsen sinne positiivisia ja toisinaan negatiivisiakin asioita, jotta voin sitten arvosanoja miettiessäni ottaa huomioon. On helpompi perustella omaa arviointiaan, kun merkinnät näkyvät kaikille, ei vain itselle.
Wilma auttaa myös luokanvalvojaa, kun hän seuraa oppilaan opiskelua ja pitää arviointikeskustelun (meidän yläkoulussa esim. seiskalla kaksi kertaa vuodessa). On helpompaa käydä keskusteluja, kun muidenkin opettajien huomiot on ylhäällä jossain. Näin hän näkee, miten oppilaalla menee koulussa.
Myös rehtori ja oppilashuoltoryhmän jäsenet voivat seurata oppilaan opiskelua ja suoriutumista, jos tämä on esim. tehostetussa tuessa. Jos jokin asia toistuu usein, tämän voi nostaa käsittelyyn ohr:ssä.
Oppilas näkee itse omat tuntimerkintänsä. Positiiviset merkinnät motivoivat myös niitäkin oppilaita, joiden vanhemmat eivät edes käytä Wilmaa.
Wilman kautta voivat tietysti vanhemmatkin seurata lapsensa opiskelua. He näkevät, miten tällä menee. Jos esim. kirjat jatkuvasti unohtuvat kotiin, kotona voidaan miettiä, miten toimia jatkossa.
En edes oleta, että kirjoittamiini tuntimerkintöihin reagoitaisiin viesteillä. Soitan kyllä kotiin, jos on jotain tärkeämpää asiaa, en laita sitä tuntimerkintöihin tai wilma-viestilläkään. Ja suosittelen tätä myös muille kollegoille. Puhelu on aina ollut paras ratkaisu.
T. Aineenope yläkoulusta
Sain merkinnän häiriköinnistä, kun oli "intiaanimeikit" naamassa (punaiset viivat poskilla).
Ei wilmamerkintä, mutta rehtori teki musta lasun kun häiritsin hänen työtänsä käymällä valittamassa jatkuvasta kiusaamisesta.
Olin töissä ns. "eliittikoulussa", jossa oli lähinnä rikkaiden perheiden lapsia. Rehtori käski kirjoittamaan kaiken ylös Wilmaan, jotta on todistusaineistoa, kun vanhemmat hyökkäävät kimppuun. Ja näitä tapauksia oli PALJON. Joka aamu ahdisti avata Wilma, kun ei tiennyt, mitä sieltä taas tulee. Vanhemmat olivat aivan uskomattomia. Arviointia ja opetusta kyseenalaistettiin paljon. He olivat kuin asiakkaita, joiden lasten tuli saada parasta palvelua. Oppilaat olivat kuitenkin ihania.
Nyt olen onneksi töissä ns. normaalissa koulussa ja enää ei ahdista. Vanhemmat ovat ihan tavallista sakkia.
Tässä kanssa yksi ope. Moi vaan kaikille.
Kun koulut taas tässä alkoivat, niin wilmaviestejä kertyi jonoksi yli 70 viestin verran. Viestisumaa purkiessa meni tovi jos toinenkin. Osa asioista oli ehtinyt vanheta siihen mennessä, jolloin oikeasti ehti asiaan paneutumaan.
Sorppa vaan, kotiväki.
Punakynä viuhunut tässä ketjussa 😏 vastauksia poistettu... Huomatkaa erityisesti, että se vastaus on poistettu, jossa oli tajuttu että opet ilmiselvästi nyt jakaa tätä ketjua jossain omissa keskusteluryhmissä 😏 Ja se, että tässä 7.sivulla on tällä hetkellä pari piiiiiiiitkää opettajien kirjoittamaa puolustus-sepustusta... 1+1=... 😏
Lapsi sai Wilma-viestin kun ei juonut maitoa koulussa.. Toinen lapsi sai negatiivisen merkinnän kun oli koristellut joulutortun väärin kotitalouden tunnilla, olisi pitänyt laittaa tomusokeria..
Vierailija kirjoitti:
Punakynä viuhunut tässä ketjussa 😏 vastauksia poistettu... Huomatkaa erityisesti, että se vastaus on poistettu, jossa oli tajuttu että opet ilmiselvästi nyt jakaa tätä ketjua jossain omissa keskusteluryhmissä 😏 Ja se, että tässä 7.sivulla on tällä hetkellä pari piiiiiiiitkää opettajien kirjoittamaa puolustus-sepustusta... 1+1=... 😏
2 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vanha juttu mieleen ap:n aloituksesta. Ei siis ollut wilma-viesti, vaan ihan naamatusten sanottu. Serkkupoika oli viisivuotiaana puheterapeutilla ja sanoi erään harjoitteen ohessa "laitan tämän tähän". Ei saanut pistettä kun terapeutin mukaan oikea vastaus olisi ollut "panen tämän tähän". Ihan oikeasti...
Mitähän virkaa tuollaisella terapeutilla edes on.
Ei mitään, älkää käyttäkö, yhteiskunta säästää ja terapia- ajat menevät oikeasti tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Ei wilmamerkintä, mutta rehtori teki musta lasun kun häiritsin hänen työtänsä käymällä valittamassa jatkuvasta kiusaamisesta.
Niin? Rehtori toimi ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut yhtään outoa merkintää omien lasteni opettajilta, mutta itse olen niitä laittanut ja olen siinä jopa hyvä. Se on vähän niin kuin tavaramerkkinikin, että jos joku hölmöilee, niin kotiin lähtee nolo wilmamerkintä. Anteeksi vanhemmat, mutta minulla on outo huumorintaju. Tässä muutama esimerkki:
"X laittoi opetussuunnitelman uusiksi ja puhuimme naisen sukupuolielimen merkityksestä koko tunnin sen sijaan että olisimme opiskelleet Lönnrotin merkitystä."
"Y:llä oli omaa kivaa meneillään kesken oppitunnin."
"Z vietti välitunnin savuisessa puskassa eikä kuulemma tehnyt siellä mitään. "
Ikinä ei vanhempi ole valittanut näistä mutta teinien mukaan kotona on käyty erittäin noloja keskusteluja. Joskus ihan pyytävät, että laittaisin vaan sellaisen tyypillisen "häiritsi tuntia"-merkinnän.
Hohhoijaa, uskoo Erkkikin että siellä on joku masturboinut tunnilla.
Väitinkö niin? Teinin kädet olivat haarojen välissä ja katse ja keskittyminen myös siellä. Itse tulkitsin tilanteen hiukan erilaiseksi kuin sinä mutta kotona varmaan selvisi, mistä oli kyse, kun teini kiisti minun tulkintani hyvin tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.
Ihan inhimillinen virhe opettajalta. Saattoi olla myös eri aineenopen tai sijaisen laittama merkintä. Jos laitoit Wilma-viestin, ei ope ehkä ole ehtinyt lukea sitä (tai muitakaan viestejä). Olisi ehkä itsekin tajunnut poistaa viestin, ilman sinun vastaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Ne jalanvispaajat käy hermoon! Olin ensiapukurssilla jossa oli n 10 alle 20 v ja yli puolet vispasi jalkaansa. Vieruskaveri vispasi ja koko pöytä piti pientä tärinää, vasemmalla ja edessä joku vispasi. Ihme tärinää ja heilutusta, en ihmettele että puututaan vaikka voi tuntua ettei haittaa ketään. Jos on luokan edessä ja siellä täällä joku heiluu ja väpättää niin varmaan alkaa häiritsemään.
Hirveää. Minä nykyään vielä 59 vuotiaana heilutan jalkaa ennen nukahtamista. Lisäksi huomasin juuri, että tätä kirjoittaessani sohvalla köllöttäessäni heilutan jalkaterän. Onneksi kouluaikoinani ei ollut Wilmaan, eikä reissuvihkoa. Olen varmaan silloinkin heiluttanut jalkaa ajoittain 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli selvittämätön poissaolomerkintä. Vastasin että lapsella on lääkäriaika ja olen tämän edellisenä päivänä ilmoittanut Wilman kautta.
Ihan inhimillinen virhe opettajalta. Saattoi olla myös eri aineenopen tai sijaisen laittama merkintä. Jos laitoit Wilma-viestin, ei ope ehkä ole ehtinyt lukea sitä (tai muitakaan viestejä). Olisi ehkä itsekin tajunnut poistaa viestin, ilman sinun vastaustasi.
Itse mietin aikoinaan (15 vuotta sitten kun oli koululaisia), että eivätkö poissaolomerkinnät näy opettajille heti.
Melko usein oli tätä, että merkittiin luvattomasti, vaikka olin ilmoittanut etukäteen. Wilmassa ei ollut mahdollisuutta vanhemman sitä muuttaa. Eli piti aina ilmoittaa uudelleen viestillä luokanvalvoja like, että kyllä nuori oli siellä lääkärissä, mikä oli jo ilmoitettu aiemmin.
Sinänsä ihan sama, mutta kun niitä luvattomia poissaoloja ei muutettu, vaikka oli etu- ja jälkikäteen ilmoitettu, että on lääkäri aika. Kolmesta luvattomasta jälkkäri ja näitä joutui sitten vielä kolmannen kerran korjaamaan.
Ymmärrän, että opettajilla on kiire, mutta oma vaivansa itselläkin oli monta kertaa viestittää jostain lääkärin kontrollista. Yhdellä lapsella sairaus, mikä vaati usein kontrollia ja näitä luvattomia kertyi, vaikka otin lääkärintodistuksen jokaisesta ja lähetin kuvankin niistä, mutta luvattomana hehkuivat wilmassa.
No ne ajat on menneitä, eikä nyt traumoja jäänyt. Mutta toivottavasti tekniikka on kehittynyt, että vanhempi voi jotenkin suoraan sen vaihtaa luvallisesti.
Toinen ongelma kesti kaksi kuukautta. Koulukuljetus myöhästyi joka aamu ja joka päivä tuli luvaton myöhästyminen, vaikka koulu tiesi ongelman. Mutta onneksi kuljetus saatiin lopulta toimimaan. Jälki-istunnolla sillonkin uhkailtiin tässä kyydissä kulkevia
Vierailija kirjoitti:
Jos huoltaja ilmoittaa lääkäriajan Wilma-viestinä opettajalle, tämä ei välttämättä merkitse poissaoloa selvitetyksi. Esim. aineenopettajalla on opiskelijoita jopa yli sata joten hän ei voi millään muistaa jokaista saapunutta Wilma-viestiä sillä hetkellä, kun katsoo poissaolijat. Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa opettajan merkitsemän poissaolon luvalliseksi jälkikäteen. Ilmoituksen voi myös tehdä edellisenä päivänä klo 12:n jälkeen ”Ilmoita poissaolosta” -toiminnolla. Viestejä ei kannata lähettää eikä opettajaa osoitella, kun hän toimii niin kuin on koulussa sovittu. On paljon huoltajia, jotka eivät ymmärrä, miten pitää Wilmassa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin aikoinaan (15 vuotta sitten kun oli koululaisia), että eivätkö poissaolomerkinnät näy opettajille heti.
Melko usein oli tätä, että merkittiin luvattomasti, vaikka olin ilmoittanut etukäteen. Wilmassa ei ollut mahdollisuutta vanhemman sitä muuttaa. Eli piti aina ilmoittaa uudelleen viestillä luokanvalvoja like, että kyllä nuori oli siellä lääkärissä, mikä oli jo ilmoitettu aiemmin.
Sinänsä ihan sama, mutta kun niitä luvattomia poissaoloja ei muutettu, vaikka oli etu- ja jälkikäteen ilmoitettu, että on lääkäri aika. Kolmesta luvattomasta jälkkäri ja näitä joutui sitten vielä kolmannen kerran korjaamaan.
Ymmärrän, että opettajilla on kiire, mutta oma vaivansa itselläkin oli monta kertaa viestittää jostain lääkärin kontrollista. Yhdellä lapsella sairaus, mikä vaati usein kontrollia ja näitä luvattomia kertyi, vaikka otin lääkärintodistuksen jokaisesta ja lähetin kuvankin niistä, mutta luvattomana hehkuivat wilmassa.
No ne ajat on menneitä, eikä nyt traumoja jäänyt. Mutta toivottavasti tekniikka on kehittynyt, että vanhempi voi jotenkin suoraan sen vaihtaa luvallisesti.
Toinen ongelma kesti kaksi kuukautta. Koulukuljetus myöhästyi joka aamu ja joka päivä tuli luvaton myöhästyminen, vaikka koulu tiesi ongelman. Mutta onneksi kuljetus saatiin lopulta toimimaan. Jälki-istunnolla sillonkin uhkailtiin tässä kyydissä kulkevia
Älkää hyvät huoltajat lähettäkö poissaoloselvityksiä viesteillä! Tarkoitus on, että huoltaja kuittaa Wilmaan punaiset merkinnät vihreiksi jälkikäteen tai edellisenä päivänä Wilman Ilmoita poissaolosta -toiminnolla. Siihen voi kirjoittaa selityksen, esim. hammaslääkäri. Näin toimimalla poissaolot näkyvät kaikille osapuolille oikein.
Oudoin on ollut "Vilma yrittää kyllä kovasti..."
Mitähän ope halusi tuolla sanoa, pisteineen kaikkineen?
Toiselle lapselle taas ope lähetti viestin joka muuttui jotenkin hullunkuriseksi kirjoitusvirheen vuoksi, en muista enää tarkalleen. Mutta lähetti toisen viestin myöhemmin, jossa syytti auringonpaistetta virheestään. Juuh, uskotaan :D Aurinkoa ja offia, vai olisko koffia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohjeistus laittaa vessakäynnit Wilmaan ilkivallan yms. vuoksi. Mutta näiden herkkien vanhempien takia merkinnät laitetaan usein näkymään vain henkilökunnalle. Niin, miettikääpä sitä. Pennustanne voi olla siellä vaikka mitä, mutta teidän herkän sielunne vuoksi teitä suojataan siltä. Ei tarvitse kuunnella ihmettelyä, että miksi tämmöinen. Koulussa nyt vaan yritetään pitää kirjaa siitä, missä kukakin milloinkin on.
Siis merkkaatte Wilmaan joka kerran kun joku oppilas käy vessassa? Onko tuo nyt enää edes laillistakaan noin tarkkaa rekisteriä pitää vessakäynneistä ja miten ihmeessä tämä on ylipäätään organisoitu? Onko siellä erilliset vessavahdit jotka päivittää wilmaa ovella sen mukaan kuka menee sisään ja ulos?
No oma kokemus omilta ylä-aste ajoilta oli että suurimman osan aikaa kaikki vessat oli aina lukittuina ja opettaja välitunnin alussa päästi vessaan ja se tarkastettiin välitunnin lopuksi. Käytäntö oli käytännössä pakollinen koska vessoissa tehtiin runsaasti ilkivaltaa, hajotettiin jatkuvasti kalusteita ja kiusattiin muita oppilaita.
Joskus aina kokeiltiin pitää vessoja normaalisti auki niin että niissä saattoi käydä vapaasti mutta ei siinä koskaan kovin pitkään mennyt ennen kuin jotain oli hajotettu, töhritty tms. ja ovet pistettiin takaisin lukkoon. Eipä tullut tuolloin kenellekään mieleen tehdä kantelua toiminnan laillisuudesta :D
Muistan kyllä yläasteelta, kun opettaja päästi minut vessaan, ja kun asian toimitus kesti pari minuuttia pitempään, hän tuli vihaisena huutamaan että nyt ulos sieltä että pääsen avaamaan ulko-oven.
Todella ikävä tilanne. Olisiko sitten pitänyt juosta ulos sieltä niin että kakka valuu housunpuntista?
Vierailija kirjoitti:
Oudoin on ollut "Vilma yrittää kyllä kovasti..."
Mitähän ope halusi tuolla sanoa, pisteineen kaikkineen?
Toiselle lapselle taas ope lähetti viestin joka muuttui jotenkin hullunkuriseksi kirjoitusvirheen vuoksi, en muista enää tarkalleen. Mutta lähetti toisen viestin myöhemmin, jossa syytti auringonpaistetta virheestään. Juuh, uskotaan :D Aurinkoa ja offia, vai olisko koffia.
Jos kyseessä on eräs matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja, epäilen syyksi Koffia.
No eikä vaatinut, olepa nyt rehellinen, se vanhempi kirjoitti että voisitko katsoa että lapsi lukitsee pyöränsä.