Lastenne hulluimat/tyhmimmät Wilma merkinnät.
Meillä ainakin tulee tosi tyhmiä kuten tänä vuonna tuli jo 3 luokkalaiselle merkintä että käyttää sanaa tuplavee eikä kaksoisvee niinkun se on oikeasti.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti liikuntatunnin merkinnäksi: ”Osa oppilaista maastoutunut suunnistuksen aikana. Tästä syystä laitettu kaikille viestiä kotiin.” Epäselväksi jäi, miksi suunnistuksessa ei saisi maastoutua (maastoutua= lähteä maastoon). Oma poikani ei tiennyt, mitä siellä liikkatunnilla on tapahtunut.
Maastoutunut tarkoittaa, että oppilaat olivat suunnistuksen sijaan menneet keskenään piiloon ja viettäneet tunnin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 sivua ja seassa 1-2 otsikon mukaista viestiä. Opeilla on taas burnout, kun pitää täällä nillittää parin viikon työnteon jälkeen.
Ihmiset ihmettelevät, kun nuoret eivät enää kunnioita opettajia. Mistähän malli moiseen? Jos kotona puhutaan tähän sävyyn opeista kuin osa vanhemmista tässä ketjussa, niin ei ole kummakaan.
Ketju ois voinut olla hauska, jos täällä ois ollut hauskoja wilma-merkintöjä. Ei oikein ollut. Sen sijaan oli juttuja, joita monet opettajat haluaisivat oikaista, jotta tulisi hieman ymmärrystä viestintään.
Kyllä, opettajilla kuten muillakin ammattikunnilla on oikeus puolustautua, ja mitä enemmän tällaista paskaa "turhista nillittäjistä jotka ei mitään tee kuitenkaan ja lomailee vaan" -opeista levitetään, sitä vähemmän siedän enää yhtään vitsiä opettajan ammatista. Yksi vuosi opena takana ja olen jo kurkkuani myöten täynnä tätä aliarvostusta.
Oppilaista kyllä tykkään.
Ei se tuon kummempaa ole meillä ammatillisilla opettajillakaan. Opettajaa ei kunnioiteta.
Opiskelijat laittavat viestiä viikonloppuisinkin. Hei opettaja, minä olen lähettänyt koulutehtävän x, miksi sitä ei ole arvioitu? Ehkäpä siksi, että olet jättänyt sen 74 päivää palautusajan jälkeen, enkä minä saa ilmoitusta siitä, että uusi palautus tullut.
Opiskelijat voivat myös kiihtyä mitättömistä pikkujutuista. Muutaman kerran olen joutunut pelkäämään, tuleeko opiskelija päälle. Onneksi olen käynyt rauhoittelukoulutuksia. Yksi opiskelija sylki minun päälleni, koska näytön arviointi ei miellyttänyt. Tämä oli ennen korona-aikaa ja nykyisin arvioinnit tehdään Teamsissa. Minulle on laitettu luuria korvaan, kun olen soittanut opiskelijalle ja pyytänyt selvitystä poissaoloista. Kun eräs opiskelija jouduttiin erottamaan koulusta, meillä harkittiin jopa, pitääkö minun vaihtaa puhelinnumeroa ja sähköpostia, koska opiskelija häiriköi minua lähettämällä viestejä, soittelemalla jopa 20 puhelua peräkkäin ja tivaamalla sähköpostilla, miksi en vastaa hänen kysymykseensä erottamisen perusteista. Häneen ei tehonnut edes puhelinesto, koska soitteli sitten prepaid-liittymillä. Rikosilmoituksen kynnys ei täyttynyt, koska hän ei koskaan uhannut minua. Lopulta häirintä loppui.
Suurin osa opiskelijoista on mukavia ja osaavat käyttäytyä, mutta nykyisin jokaisessa opintoryhmässä on heitä, jotka eivät kunnioita ja käyttäytyvät suorastaan törkeästi. Työni on muuttunut paljon 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 sivua ja seassa 1-2 otsikon mukaista viestiä. Opeilla on taas burnout, kun pitää täällä nillittää parin viikon työnteon jälkeen.
Ihmiset ihmettelevät, kun nuoret eivät enää kunnioita opettajia. Mistähän malli moiseen? Jos kotona puhutaan tähän sävyyn opeista kuin osa vanhemmista tässä ketjussa, niin ei ole kummakaan.
Ketju ois voinut olla hauska, jos täällä ois ollut hauskoja wilma-merkintöjä. Ei oikein ollut. Sen sijaan oli juttuja, joita monet opettajat haluaisivat oikaista, jotta tulisi hieman ymmärrystä viestintään.
Kyllä, opettajilla kuten muillakin ammattikunnilla on oikeus puolustautua, ja mitä enemmän tällaista paskaa "turhista nillittäjistä jotka ei mitään tee kuitenkaan ja lomailee vaan" -opeista levitetään, sitä vähemmän siedän enää yhtään vitsiä opettajan ammatista. Yksi vuosi opena takana ja olen jo kurkkuani myöten täynnä tätä aliarvostusta.
Oppilaista kyllä tykkään.Ei se tuon kummempaa ole meillä ammatillisilla opettajillakaan. Opettajaa ei kunnioiteta.
Opiskelijat laittavat viestiä viikonloppuisinkin. Hei opettaja, minä olen lähettänyt koulutehtävän x, miksi sitä ei ole arvioitu? Ehkäpä siksi, että olet jättänyt sen 74 päivää palautusajan jälkeen, enkä minä saa ilmoitusta siitä, että uusi palautus tullut.
Opiskelijat voivat myös kiihtyä mitättömistä pikkujutuista. Muutaman kerran olen joutunut pelkäämään, tuleeko opiskelija päälle. Onneksi olen käynyt rauhoittelukoulutuksia. Yksi opiskelija sylki minun päälleni, koska näytön arviointi ei miellyttänyt. Tämä oli ennen korona-aikaa ja nykyisin arvioinnit tehdään Teamsissa. Minulle on laitettu luuria korvaan, kun olen soittanut opiskelijalle ja pyytänyt selvitystä poissaoloista. Kun eräs opiskelija jouduttiin erottamaan koulusta, meillä harkittiin jopa, pitääkö minun vaihtaa puhelinnumeroa ja sähköpostia, koska opiskelija häiriköi minua lähettämällä viestejä, soittelemalla jopa 20 puhelua peräkkäin ja tivaamalla sähköpostilla, miksi en vastaa hänen kysymykseensä erottamisen perusteista. Häneen ei tehonnut edes puhelinesto, koska soitteli sitten prepaid-liittymillä. Rikosilmoituksen kynnys ei täyttynyt, koska hän ei koskaan uhannut minua. Lopulta häirintä loppui.
Suurin osa opiskelijoista on mukavia ja osaavat käyttäytyä, mutta nykyisin jokaisessa opintoryhmässä on heitä, jotka eivät kunnioita ja käyttäytyvät suorastaan törkeästi. Työni on muuttunut paljon 10 vuoden sisällä.
Kuulostaa oikeasti tosi törkeältä. Eikös nyt tullut vielä voimaan oppivelvollisuusiän nosto? Eli sulle alkaa tulla opetettavaksi vielä nekin häiriköt, jotka aiemmin ei ole saaneet koulupaikkaa ja jotka ei ole oikeasti koulukelpoisiakaan.
Tämä menee varmaan viisikymppisen naisopen ikänäön piikkiin, mutta alkoi jo hipoa tietosuojan rajoja.
Poikani oli luokallaan aakkosissa viimeisenä ja häntä ennen oli poika, jolla oli vähän samantyylinen nimi kuin hänellä. Nimet olivat siis tyyliin:
Tahkola Jukka
Tuhkala Jaakko (nimet keksitty)
Ensimmäisessä kouluviikosta lähtien saimme wilmaan tuntumerkintöjä (puhui tunnilla, häiritsi muita, tönäisi Pekkaa jne.) sekä kymmeniä merkintöjä opiskeluvälineiden unohduksesta. Kyselin näiden merkintöjen perään viikoittain ja joskus jopa monta kertaa viikossa ja aina sain vastauksen: Anteeksi, tuli väärälle henkilölle. Merkinnät kuuluivat siis tuolle "Jukalle", mutta vahingossa laittoikin merkinnän meidän pojallemme. Poika saattoi jo koulusta tullessa huutaa ovelta ja kysyä, että onko tullut merkintöjä, kun "Jukka" taas metelöi tunnilla/kiusasi muita jne.
Voisi luulla, että jos jo pari kertaa laittoi merkinnän väärälle oppilaalle, niin jatkossa katsoisi tarkkaan, että kenelle merkintä tuli, mutta tämä jatkui koko vuoden kun ko. ope opetti luokkaa. Meille tuli kyllä aika hyvä kuva tämän "Jukan" koulunkäynnistä tuon vuoden aikana. Joskus käynti optikolla voi auttaa...
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opena olen niin samaa mieltä monen kanssa: suurin osa tänne ilmoitetuista viesteistä ei ole hauskoja. Kellään aineenopettajalla ei ole aikaa ilmoittaa jokaisesta narahduksesta, pierusta, kumittomuudesta tai v itusta Wilmaan. Silloin kun merkintä tuollaisesta tulee, juttu on tapahtunut jo monta, monta kertaa, eikä "huumori" enää opettajalla riitä. Voi kun olisi jotain työpaikanvaihtopäiviä, niin pääsitte muutkin testaamaan, millaista on olla koulussa töissä. Tykkään kyllä itse, mutta huoltajien kohtuuttomuus ottaa joskus päähän!
No voisiko arvon opettaja sitten laittaa yhden pienen sanan lisää siihen ilmoitukseen? Eli sen sijaan että kirjoittaisi "Kalle kiroili välitunnilla", laittaisi "Kalle kiroili taas välitunnilla". Tuosta erosta vanhempi tajuaisi että Kallella on tapana kiroilla koulussa välitunnilla ja että opettajien puhuttelu ei tunnu tepsivän, joten kotona olisi syytä puuttua asiaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti liikuntatunnin merkinnäksi: ”Osa oppilaista maastoutunut suunnistuksen aikana. Tästä syystä laitettu kaikille viestiä kotiin.” Epäselväksi jäi, miksi suunnistuksessa ei saisi maastoutua (maastoutua= lähteä maastoon). Oma poikani ei tiennyt, mitä siellä liikkatunnilla on tapahtunut.
Heh, tuli mieleen että mitäköhän opettaja olisi aikanaan laittanut meidän vanhemmille, kun oli itse merkannut suunnistuskarttaan väärän rastin meille (muovitetuissa kartoissa siis oli kaikkien rastien paikat ja tunnin alussa ope vesiliukoisella tussilla ympäröi kartasta tietyt rastit oppilaiden pienryhmille), se oli järven toisella puolella, läheisen varuskunnan suunnistusmaastossa. Siellä onneksi osui armeijan suunnistusopetus samaan aikaan, neuvoivat meille rastin tarkan sijainnin (se oli hankalassa paikassa ala-asteikäisille, yläastelaisillekin rasti oli sarjassa "vaikea") niin ehdittiin vielä nippa nappa takaisin koululle ennen kahden tunnin liikuntaopetuksen loppua, mutta ei tosiaan ehditty etsiä kuin se yksi rasti (viisi olis pitänyt).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opena olen niin samaa mieltä monen kanssa: suurin osa tänne ilmoitetuista viesteistä ei ole hauskoja. Kellään aineenopettajalla ei ole aikaa ilmoittaa jokaisesta narahduksesta, pierusta, kumittomuudesta tai v itusta Wilmaan. Silloin kun merkintä tuollaisesta tulee, juttu on tapahtunut jo monta, monta kertaa, eikä "huumori" enää opettajalla riitä. Voi kun olisi jotain työpaikanvaihtopäiviä, niin pääsitte muutkin testaamaan, millaista on olla koulussa töissä. Tykkään kyllä itse, mutta huoltajien kohtuuttomuus ottaa joskus päähän!
No voisiko arvon opettaja sitten laittaa yhden pienen sanan lisää siihen ilmoitukseen? Eli sen sijaan että kirjoittaisi "Kalle kiroili välitunnilla", laittaisi "Kalle kiroili taas välitunnilla". Tuosta erosta vanhempi tajuaisi että Kallella on tapana kiroilla koulussa välitunnilla ja että opettajien puhuttelu ei tunnu tepsivän, joten kotona olisi syytä puuttua asiaan myös.
Voin laittaa ja laitankin. Samoin kerron tuon asian Wilman käytöstä seiskaluokan alun vanhempainillassa. Monesti/melkein aina Kallella on myös samankaltaisia merkintöjä toisten opettajien tunneilta. Huoltaja voi näistä ymmärtää, että Kalle kiroilee usein välitunnilla.
Olisiko sellainen mahdollista, että joku asia ei olisi opettajan vika, vaan oppilas tai huoltajakin voisi joskus (ei tietenkään kohtuuttoman usein) parantaa toimintaansa?
Wilma-viesti: pojat heittelivät toisiaan kävyillä välituntialueen ulkopuolella. Muuten ihan normaali viesti, mutta minun lapseni on tyttö. Opettajalta vei 6 kk aikaa korjata väärälle oppilaalle laitettu merkintä, vaikka reagoin asiaan samana päivänä.
Toinen erikoinen: 3c-luokan oppilaat pyörittelivät lumipalloja välitunnilla. Minä kun olen syntynyt 70-luvulla, en voinut tietää, että koulussa on nykyisin kielletty paitsi lumipallon heittäminen, myös sen pyörittäminen. Laitoin jopa vararehtorille viestiä, miksi ei saa pyöritellä lumipalloja, jos niitä ei heitä. En saanut mitään järkevää selitystä. Eli mieluummin pitää seistä töröttää lumihangessa paikoillaan koko välitunti kuin liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siihen wilmaviestiin voi laittaa että asiasta huomautettu ja keskusteltu? Onneksi meidän koulussa ei ollut käytösnumeroita, höpöhommaa.
Tässä piti olla mukana lainaus viestistä, jossa opettaja kertoi että "ei tuki wilmaa" näillä viesteillä että "Kalle sanoi "pimppi" äidinkielentunnilla", vaan keskustelee asian tapahtumahetkellä, mutta sitten vanhemmat valittaa perään että miksi Kallen käytösnumero on 5, kun sille ei ole wilmassa selitystä.
No kai niille vanhemmille voi sen kertoa sitten kun siitä valittavat? Näin se on toiminut niin kauana kun käytöksestä on annettu numeroita, ei tämmöistä pilkunviilaussysteemiä ole kukaan tarvinnut ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Wilma-viesti: pojat heittelivät toisiaan kävyillä välituntialueen ulkopuolella. Muuten ihan normaali viesti, mutta minun lapseni on tyttö. Opettajalta vei 6 kk aikaa korjata väärälle oppilaalle laitettu merkintä, vaikka reagoin asiaan samana päivänä.
Toinen erikoinen: 3c-luokan oppilaat pyörittelivät lumipalloja välitunnilla. Minä kun olen syntynyt 70-luvulla, en voinut tietää, että koulussa on nykyisin kielletty paitsi lumipallon heittäminen, myös sen pyörittäminen. Laitoin jopa vararehtorille viestiä, miksi ei saa pyöritellä lumipalloja, jos niitä ei heitä. En saanut mitään järkevää selitystä. Eli mieluummin pitää seistä töröttää lumihangessa paikoillaan koko välitunti kuin liikkua.
Lumipallojen valmistaminen on ollut pakko kieltää, koska se valmistettu pallo lentää heti kun ope selkänsä kääntää. Ei opea kohti tietty vaan heittäjän vieressä olevaa kaveria naamaan. Mitä jäisempi pallo sen parempi heittäjän mielestä. Niitä palloja tuodaan myös sisään ja sullotaan sulamaan vaikka luokkakaverin takin taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuli mieleen että mitäköhän opettaja olisi aikanaan laittanut meidän vanhemmille, kun oli itse merkannut suunnistuskarttaan väärän rastin meille (muovitetuissa kartoissa siis oli kaikkien rastien paikat ja tunnin alussa ope vesiliukoisella tussilla ympäröi kartasta tietyt rastit oppilaiden pienryhmille), se oli järven toisella puolella, läheisen varuskunnan suunnistusmaastossa. Siellä onneksi osui armeijan suunnistusopetus samaan aikaan, neuvoivat meille rastin tarkan sijainnin (se oli hankalassa paikassa ala-asteikäisille, yläastelaisillekin rasti oli sarjassa "vaikea") niin ehdittiin vielä nippa nappa takaisin koululle ennen kahden tunnin liikuntaopetuksen loppua, mutta ei tosiaan ehditty etsiä kuin se yksi rasti (viisi olis pitänyt).
Meillä oli samantyyppinen juttu 9. luokalla. Luokan oppilaat oli jaettu pareihin ja joka parille alue, jolla olevia rasteja piti etsiä. Me aloitettiin heti siitä kauimmaisesta rastista, jonne oli matkaa 7 km. Siellä oli tehty metsänraivaustöitä, jonka takia rastia ei löytynytkään. Jos se on ollut kiinni puussa, puu oli luultavimmin kaadettu. Tultiin pettyneinä takaisin vartti myöhässä ja opettaja oli vihainen, että miksi te sinne alueelle asti lähditte, kun ei siellä olevia rasteja ole kukaan käynyt tarkastamassa. Aivan, ja meidän olisi pitänyt intuitiolla tietää, ettei sinne pidä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin laittaa ja laitankin. Samoin kerron tuon asian Wilman käytöstä seiskaluokan alun vanhempainillassa. Monesti/melkein aina Kallella on myös samankaltaisia merkintöjä toisten opettajien tunneilta. Huoltaja voi näistä ymmärtää, että Kalle kiroilee usein välitunnilla.
Olisiko sellainen mahdollista, että joku asia ei olisi opettajan vika, vaan oppilas tai huoltajakin voisi joskus (ei tietenkään kohtuuttoman usein) parantaa toimintaansa?
En ole "Kallen" huoltaja, mutta tuolla aiemmin ketjussa oli parikin näitä että lapsi on sanonut jonkin tietyn kirosanan (välitunti, äikäntunti, mikä lie milloinkin), ja vanhempi sitä tuhahtelee että yhdestä kirosanasta lähtee viesti kotiin, joten ilmeisesti ainakin osa opettajista unohtaa sen "taas" sanan sieltä tai vanhemmille ei ole mennyt viesti (että Wilmaan tulee merkintä vain toistuvista ongelmista) perille, kun yhtä ainoaa tapausta naureskelevat. Joten opettajilla on parantamisen varaa myös, vanhemmatkaan eivät ole aina se ongelman juurisyy.
Tosin vieläkin ihmettelen sitä pieremisestä laitettua viestiä (aikaisemmin ketjussa) - vaikka se olisikin toistuvaa, niin kai opettajillakin on suolistossa toimintaa? Pieruja päästelee ihan kaikki.
Ei merkintä vaan opettajan tapa. Viime viikon työjärjestys muuttui kolme kertaa. Ensin tuli edellisen viikon torstaina viesti kellonajoista.
Tiistai ilta tuli viesti että keskiviikko muuttuu ja torstaina viesti että perjantai muuttuu.
Tätä olen seurannut jo viisi vuotta. Joka kerta, aivan joka ainoa "erikoisviikko" tulee muuttumaan vähintään kaksi kertaa.
Olen jo monta vuotta sitten sanonut lapselle että menee vaikka ysiin kaikki ne aamut, en ala muistamaan opettajan keksimiä poikkeuksen poikkeuksia jotka tulee miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samantyyppinen juttu 9. luokalla. Luokan oppilaat oli jaettu pareihin ja joka parille alue, jolla olevia rasteja piti etsiä. Me aloitettiin heti siitä kauimmaisesta rastista, jonne oli matkaa 7 km. Siellä oli tehty metsänraivaustöitä, jonka takia rastia ei löytynytkään. Jos se on ollut kiinni puussa, puu oli luultavimmin kaadettu. Tultiin pettyneinä takaisin vartti myöhässä ja opettaja oli vihainen, että miksi te sinne alueelle asti lähditte, kun ei siellä olevia rasteja ole kukaan käynyt tarkastamassa. Aivan, ja meidän olisi pitänyt intuitiolla tietää, ettei sinne pidä mennä.
Meillä ei sentään opettaja ollut vihainen kun tajusi mikä rasti me oltiin käyty löytämässä, seuraavalla suunnistustunnilla saatiin sitten helpommat rastit. Yläasteella se sama rasti tuli uudelleen vastaan niin sillä kertaa tiesinkin sitten täsmälleen mistä sen löytää, eri liikunnanopettaja ihmetteli miten me parin kanssa tultiin koululle niin nopeasti kun oli laittanut meille yhden vaikeankin rastin. :-D
Menee hieman ohi aiheen, mutta viime keväänä erään oppilaan äiti pyysi, etten antaisi enää kotiläksyjä, sillä ne kuormittavat lasta liikaa. Todellisuudessa tuon kuormituksen mitä todennäköisimmin aiheutti oppilaan miltei viimeisillään raskaana oleva äiti. Kokemusta raskaana olemisesta, tai niihin liittyvistä vaivoista minulla ei vielä ole, mutta ei (aikuisen) huonoa käytöstä voi pistää jatkuvasti raskauden syyksi. Oli kuulemma minun syytä, että lapsi yökasteli.
Miksei yliopistossa enää saa Wilma-merkintöjä? Mielelläni lukisin itsestäni, olenko ollut kiltisti luennolla tai keksinyt jotakin älykästä (tai älyvapaata) harjoitustöissä.
No mulle tulee 3. Luokkalaisen wilmaan jotain yläasteen liikunta juttuja. Mitä mä sillä tiedolla teen. Keväällä tuli ilmoitus kesätöistä. Siis 10 vuotiaalle. juuri tämän vuoksi en käy edes joka päivä katsomassa niitä ja olen kytkenyt kaikki ilmoitukset pois päältä.
Viestintätaitoja pitäisi opettajille opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei yliopistossa enää saa Wilma-merkintöjä? Mielelläni lukisin itsestäni, olenko ollut kiltisti luennolla tai keksinyt jotakin älykästä (tai älyvapaata) harjoitustöissä.
Voithan sinä ehdottaa Wilmaa käyttöön. Minulla on ammattitutkinto-opiskelijaryhmiä, joissa opiskelijoiden keski-ikä on 40 v. Heillä on Wilma käytössä. Merkitsen sinne poissaolot ja tehtävät. Tuntiaktiivisuus ei vaikuta näyttöjen arviointiin, ei myöskään käyttäytyminen, joten niistä ei tehdä merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sai Wilma-viestin kun ei juonut maitoa koulussa.. Toinen lapsi sai negatiivisen merkinnän kun oli koristellut joulutortun väärin kotitalouden tunnilla, olisi pitänyt laittaa tomusokeria..
Meillä teini sai merkinnän kun oli kysynyt ennen leipomista, etteikö olisi viisaampaa punnita jauhoja desilitrojen mittaamisen sijasta? Jauho painuu aikaa myöten kasaan ja siten ohjeella ei tule deseillä mitaten oikeanlaista koostumusta. Teini on ollut kesätöissä perheen leipomossa, jossa jauhot ja kaikki muu paitsi vesi punnitaan eikä käytetä desin mittaa.
Resepteistä pitäisi sitten muuttaa kaikki kohdat grammamääräisiksi. Myös kananmunat ja muut kappalemäärissä ilmoitetut. Kotitaloudessa (vai mikä ilmiöoppimisnimi sillä nykyään onkaan) on kuitenkin tarkoitus opetella kotityyppistä leipomista ym. ruoanlaittoa, jossa tilavuusmitat ja kappalemäärät ovat paras tapa ilmoittaa tarvittavien raaka-aineiden määrät. Kuinka monella sitä paitsi on kotonaan käytettävissä tarkkuusvaaka, jolla saisi kaikki raaka-aineet mitattua puolen gramman tarkkuudella? Ettei mausteita tai suolaa mene pikkutaikinaan kolminkertaista määrää. Siksi järkevintä on käyttää tilavuusmittoja; ne ovat kotileipomisessa luotettavampia kuin painomitat.
Varmaan opettaja on tämän lapsellesi selittänytkin, mutta tämä on vain jatkanut "kaikkitietävää" vänkäämistään ja sai siksi wilmaan merkinnän.
Keittiövaaka on kylläkin ihan normaali keittiöväline. Ja miksi leipoessa pitäisi mitata puolen gramman tarkkuudella mitään? Tässä leivotaan pullaa eikä fiksata huumeannosta.
Meillä grammalleen näyttävä keittiövaaka maksoi alle 20 euroa. Mittalusikkapakkauksessa on myös maustemitta.
Minusta siinä ei ole mitään väärää jos tietää, että liian painavalla jauhomäärällä tulee kovaa pullaa.
Se vaan ei ollut tämän ketjun pointti että aletaan selvittämään omaa/opettajien wilma-viestintää ja sen tarkoitusperiä, niin sitäkin voisi kunnioittaa ja perustaa joko oman ketjun tai jättää vastaamatta, jos ei ole aiheeseen sopivaa vastattavaa.