Miksi lihavuus herättää ihmisissä niin paljon inhoa?
Mitä jonkun toisen lihavuus on pois sinulta? Mitä pahaa lihavat ovat muille tehneet? Miksi nykyajan inho kulminoituu lihavuuteen?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:47"]
Mitä jonkun toisen lihavuus on pois sinulta? Mitä pahaa lihavat ovat muille tehneet? Miksi nykyajan inho kulminoituu lihavuuteen?
[/quote] Verorahoja, tuhlanneet verorahoja. En inhoo heitä, mutta yleisesti varmaan median antama kuva "millainen ihmisen tulisi olla" vaikuttaa siihen. Otan ihmisen ihmisestä ulkokuoresta huolimatta.
Voisiko joku taas täsmentää, että mikä tässä yhteydessä on "lihava"? BMI 30? BMI 25? Mikä tahansa yli BMI 21? Että tiedän tarviiko pahoittaa mielensä näistä kommenteista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:17"]
Voisiko joku taas täsmentää, että mikä tässä yhteydessä on "lihava"? BMI 30? BMI 25? Mikä tahansa yli BMI 21? Että tiedän tarviiko pahoittaa mielensä näistä kommenteista.
[/quote]
Lihavuuden määrittämiseksi on monia kriteereitä. Tuo mainitsemasi BMI yleinen ja suuntaa antava. Ei tosin kerro täyttä totuutta esim. todella lihaksikkaista, tai todella lihavista. Tässä yhteydessä miettisin enemmän läskiyttä, joka on mielentila. Tila jolle ominaista on ruoan himo, haluttomuus tehdä asialle mitään, yleinen velttous, syitten etsiminen mistä tahansa muualta, kuin itsestä jne. Tiedät kyllä itse oletko elämäntapa läski. Ylipainoinen saa painoa pudotettua, mutta läski ei edes yritä.
Inho on vain naamioitua pelkoa siitä, milloin itse alkaa näyttää samanlaiselta kuin se "inhottava" läskikasa. Jokainen on potentiaalinen ylipainoinen! Ja iän myötä painoa yleensä tulee lisää, ja hyvä niin, sillä vanha luuviulu on vielä kamalamman näköinen kuin maltillisen pyöreähkö, joka kantaa kilonsa ylpeästi pää pystyssä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:54"]En osaa selittää mutta mieluummin kuvaan hoikkaa ja normaalivartaloista kuin lihavaa. Lihavuus on etovaa ja haisee epämiellyttävälle. Työkseni kuvaan ihmisiä. Lihavat ovat hitaampia, niin älyllisesti kuin fyysisesti. Käsittämätöntä että ihminen pahoinpitelee itsensä lihavaksi. [/quote] Ihan käsittämätön väite, että hitaat ovat hitaampia älyllisesti. Itse teen töitä nimenomaan aivoillani it-alalla. Älyyn ei todellakaan vaikuta kilot yhtäänmillään tavalla. Itsellänikin on ylikiloja, mutta eivät ne minusta tee älyllisesti hidasta.
[/quote]
A. Jos päästät itsesi punkeroksi et voi kovin välkky olla alkujaankaan. B. Älyä voi joissain tapauksissa olla, mutta herkkujen himo sumentaa sen täysin.
[/quote]
Kerropa minulle, millä himolla on mitään tekemistä älyn kanssa? Eikö jo se sana kerro kaiken, se on himo, eli tunne! Sinä taas olet idiootti!
[/quote]
Juuri tuon takia foodieita usein halveksitaan ja syystä. Ei ihminen ole eläin, joka on täysin himojensa ja aistiensa vietävissä. On myös järki jota tulee käyttää. Kiitos. Itse vaikutat mielipiteinesi todella fiksulta ja kypsältä. Mielestäni paksukaisia pitäisi enemmän arvostella ja jos eivät pysty edes järjellä himojaan rajoittamaan, niin joku pakkohoidon tyylinen ratkaisu olisi paikallaan pahimmille tapauksille. Ei ole mitenkään hyväksi uskotella, että läskiys olisi jotenkin normaalia. Esim. lapset voivat moiseen potaskaan uskoa ja pilaavat terveytensä lihottamalla itsensä.
Yleensä siihen liittyy myös ääni- ja hajuhaitta ei pelkkä esteestinen seikka. Se on kuin iso pahahajuinen dinosaurus joka vyöryy kohti. Aina sitä lihavaa ihmistä katsoo sillälailla säälien että eikö sille itselle olisi paljon helpompi olla normaalina. Siis se että eikö se sitä itseään haitta. Tekisi jotakin asialle!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:40"]
Inho on vain naamioitua pelkoa siitä, milloin itse alkaa näyttää samanlaiselta kuin se "inhottava" läskikasa. Jokainen on potentiaalinen ylipainoinen! Ja iän myötä painoa yleensä tulee lisää, ja hyvä niin, sillä vanha luuviulu on vielä kamalamman näköinen kuin maltillisen pyöreähkö, joka kantaa kilonsa ylpeästi pää pystyssä.
[/quote]
"Vanha luuviulu" vastaan "maltillisen pyöreähkö".. Jo on itsepetos huipussaan! Vaikea arvata kumpaan ryhmään mahdat itse kuulua. Ei kukaan kanna liikakilojaan ylpeästi pää pystyssä. Kyllä ihminen alennustilaansa häpeää, jos ei päässä tosiaan heitä. Pari kertaa nähnyt tekoylpeän läskin ja se näky ei hämää ketään. Heti huomaa, että ylpeyden esitys ampuu pahasti yli ja kielii todella huonosta itsetunnosta. :D
Armeijassa sen huomasi, ettei lihavuus ole kiinni mistään geeneistä jne. vaan ruokailutottumuksista ja liikunnasta. Oikeasti sairaat jne. asia erikseen. On todella törkeää, että laiskuuttaan läskit käyttävät sairaita jne. keppihevosena omalle paksuudelleen! Kun jätkät söi samaa ruokaa ja liikkui saman verran, niin lihavat laihtui ja laihat lihosi. Tämän ilmiön näkemisen jälkeen en ole kuunnellut elostelijoitten selityksiä, enkä kuuntele.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:47"]
Luulen, että sillä inholla on joku evoluutiobiologinen selitys. Ihanneihmisen ulkonäkö on usein painoindeksissä, jossa maksimoidaan terveiden jälkeläisten tuottamiskyky. Jos poikkeaa tästä kovin rajusti, näyttää poikkeavalta eikä enää vaikuta puoleensavetävältä.
Asiaa voi ajatella myös terveyden kannalta. Normaalipainoinen ihminen näyttää energisemmältä ja tehokkaammalta kuin esim painoindeksin 40+ omaava ihminen. Niin korkea painoindeksi ei ole sellaista, mitä tavoitellaan, vaan usein siihen tilanteeseen on päädytty itsehillinnän puutteen, mielenterveysongelmien tai elämän ikävien sattumusten myötä. Reilusti ylipainoisesta ihmisestä näkyy kauas se, että joku hänen elämässään on mennyt pieleen, kun hän ei ole kyennyt pitämään itseään ihannepainossa.
[/quote]
Miksi sitten toisessa ajassa on ollut toiset kauneusihanteet? Ja miksi ne kauneusihanteet ovat erilaiset eri kulttuureissa, jos kyse olisi muka biologiasta?
Tässä ketjussa on nähtävissä aika monta naisia alistavan kulttuurin sekä markkinatalouden uhria.
[/quote]
Jos vierekkäin laitetaan pörröinen, pikkuinen hämähäkki ja pörröinen pikkuinen kissa, niin valtaosa ihmisistä pitää kissaa söpömpänä ja hämähäkkiä ällöttävämpänä. Tämä ei ole mitään sortoa eikä alistusta hämähäkkiä kohtaan. Se tunne vain tulee syvältä ihmisestä eikä varmasti ole markkinatalouden eikä kulttuurin tuotoksia. Jos taas vierekkäin laitetaan normaalipainoinen ihminen ja reilusti ylipainoinen ihminen, niin valtaosa ihmisistä pitää normaalipainoista ihmistä kauniimpana ja ylipainoista ällöttävämpänä. Taaskaan ei välttämättä ole kyse naisen alistamisesta eikä kulttuurin tuotoksista. Voi toki olla, mutta välttämättä ei ole. Tunteelle on evoluutiobiologinen pohja. Tuon tunteen ei silti tarvitse antaa määritellä sitä, miten me käyttäydymme kanssaihmisiämme kohtaan.
Inho lihavia kohtaan kumpuaa syvimmiltään omasta pelosta tulla joskus yhtä lihavaksi. En keksi mitään muuta järjellistä syytä inhota lihavia. Olen itse hoikka ja jos näen todella lihavan ihmisen, ajattelen ensimmäiseksi etten haluaisi olla noin lihava. Toisaalta sellaisia vähän ylipainoisia salaa kadehdin, koska on aika raskasta pysytelllä hoikkana ja timminä. Olisi myös kiva olla tyytyväinen itseensä vaikka vaa'an lukemat näyttäisivät mitä tahansa.
Miten voisin inhota lihavia? En oikeastaan kiinnitä huomiota ihmisten ulkomuotoon, vaan kasvoihin ja silmiin. Jos joku näyttää vastenmieliseltä, on se itsensä korostaminen sanoilla ja teoilla ja tähän kuuluu fitness-tyyliset naiset.
Minä inhoan lihavuutta siksi, että olen itse ollut lihava, eikä siinä olotilassa ollut mitään myönteistä. Elämäni muuttui 1 000 000 prosenttia paremmaksi monessa mielessä kun laihduin.
Ihminen on sosiaalisesti vertaileva eläin, ja painoindeksi näkyy heti päällepäin. Toisin kuin esim. koulutuksen, älyn, varallisuuden, käytöstapojen tai kirjoitustaidon puute. Siihen on siis helppo tyhmemmänkin tarttua.
Ihminen, joka katsoo vain toisen ihmisen ulkonäköä ja läskejä on mielestäni melko yksinkertainen. Aivan kuin muut ihmiset olisivat olemassa toteuttaakseen hänen visuaalisia mieltymyksiään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 21:27"]
Ihminen, joka katsoo vain toisen ihmisen ulkonäköä ja läskejä on mielestäni melko yksinkertainen. Aivan kuin muut ihmiset olisivat olemassa toteuttaakseen hänen visuaalisia mieltymyksiään.
[/quote]
Hohhoijaa. Mielestäni ihminen, joka ei ole tietoinen että ihminen lokeroi toisia ihmisiä ulkonäön perusteella säästääkseen energiaa ja aivokapasiteettiaan muuhun ja ilman tällaisia toimintoja ei olisi selvinnyt evoluution pyörteissä lainkaan on tietämätön edes ihmisyyden perusteista.
Mihinköhän sitä aivokapasiteettia oikein säästellään, kun tullaan tänne haukkumaan lihavia niillä sata kertaa kuulluilla "läskit on laiskoja, rumia, haisevat pahoille, eivät mieti terveyttään, TULEVAT KALLIIKSI YHTEISKUNNALLE" -mantroilla?
En tietoisesti haluaisi määritellä ihmisiä vain heidän ulkonäkönsä perusteella ja vaikka niin tekisinkin, niin en ainakaan huutele määritelmistäni muille.
Kenenkään suuhun ei tungeta väkisin ruokaa. Vaikka olisit miten masentunut ja sairas, voit joka päivä valita mitä suuhusi pistät.
Olen itse sairastanut masennuksen. Olen sairastanut myös syövän. Silti minulla ei ole MITÄÄN tekosyytä alkaa syömään tai syömään liikaa. JOKAISEN on kannettava vastuu itsestään ja syömisistään.
terv se henkilö, jota joku kutsui inhottavaksi ihmiseksi tuolla aiemmin
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 21:57"]
Mihinköhän sitä aivokapasiteettia oikein säästellään, kun tullaan tänne haukkumaan lihavia niillä sata kertaa kuulluilla "läskit on laiskoja, rumia, haisevat pahoille, eivät mieti terveyttään, TULEVAT KALLIIKSI YHTEISKUNNALLE" -mantroilla?
En tietoisesti haluaisi määritellä ihmisiä vain heidän ulkonäkönsä perusteella ja vaikka niin tekisinkin, niin en ainakaan huutele määritelmistäni muille.
[/quote]
Älä viitsi alleviivata typeryyttäsi. Ihminen on hieman vanhempaa perua, kuin av-palsta. Läskien arvostelu on ihmisen lajikehityksen kannalta arvokasta työtä. Vai pitäisitkö menestyvänä lajia joka kannustaisi epäterveitä yksilöitään tuhlaamaan ravintoa ja muita resursseja?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:54"]En osaa selittää mutta mieluummin kuvaan hoikkaa ja normaalivartaloista kuin lihavaa. Lihavuus on etovaa ja haisee epämiellyttävälle. Työkseni kuvaan ihmisiä. Lihavat ovat hitaampia, niin älyllisesti kuin fyysisesti. Käsittämätöntä että ihminen pahoinpitelee itsensä lihavaksi. [/quote] Ihan käsittämätön väite, että hitaat ovat hitaampia älyllisesti. Itse teen töitä nimenomaan aivoillani it-alalla. Älyyn ei todellakaan vaikuta kilot yhtäänmillään tavalla. Itsellänikin on ylikiloja, mutta eivät ne minusta tee älyllisesti hidasta.
[/quote]
A. Jos päästät itsesi punkeroksi et voi kovin välkky olla alkujaankaan. B. Älyä voi joissain tapauksissa olla, mutta herkkujen himo sumentaa sen täysin.
[/quote]
Kerropa minulle, millä himolla on mitään tekemistä älyn kanssa? Eikö jo se sana kerro kaiken, se on himo, eli tunne! Sinä taas olet idiootti!
[/quote]
Juuri tuon takia foodieita usein halveksitaan ja syystä. Ei ihminen ole eläin, joka on täysin himojensa ja aistiensa vietävissä. On myös järki jota tulee käyttää. Kiitos. Itse vaikutat mielipiteinesi todella fiksulta ja kypsältä. Mielestäni paksukaisia pitäisi enemmän arvostella ja jos eivät pysty edes järjellä himojaan rajoittamaan, niin joku pakkohoidon tyylinen ratkaisu olisi paikallaan pahimmille tapauksille. Ei ole mitenkään hyväksi uskotella, että läskiys olisi jotenkin normaalia. Esim. lapset voivat moiseen potaskaan uskoa ja pilaavat terveytensä lihottamalla itsensä.
[/quote]
Kyllä! Sinäpä sen sanoit! Hoitoa! Sitä ei saa! Masentunut voidaan kyllä laittaa jopa johonkin laitokseen masentumaan lisää toisten hullujen kanssa, mutta lihavuuteen ei saa apua kuin korkeintaan vaarallisen lihavuusleikkauksen. Lihavan pitäisi päästä katkaisuhoitoon kuten narkkien ja alkkisten. Suurin pudottaja-leiriä pari viikkoa kerrallaan, terapiaa mielen ongelmiin, eli lihavuuden syihin, ja oikeanlaista ravintoa ja liikuntaa että kroppa tottuu siihen. Eikä todellakaan kukaan ole sanonut että läskiys olisi normaalia. Ja ihmisillä on kaikilla vaikka mitä himoja, ja jos pystyy kaikkia himoja vastustamaan koko elämänsä, elämäntilanteesta riippumatta on kyllä aika fakiiri, kaikki eivät ole. Ilman himoja ei ihmiskuntaa olisi olemassakaan.
Mistä mätisäkkien raivo? Onko karkkipäivä vasta huomenna ja meinaa olla hermo kireällä?
[/quote]
Kuule, karkkipäivä on joka päivä.