Miksi lihavuus herättää ihmisissä niin paljon inhoa?
Mitä jonkun toisen lihavuus on pois sinulta? Mitä pahaa lihavat ovat muille tehneet? Miksi nykyajan inho kulminoituu lihavuuteen?
Kommentit (120)
Mua ei haittaa läskien ulkonäkö. Niiden haju häiritsee, vaikka bussissa. Mutta on niitä haisevia laihojakin.
En inhoa lihavia, mutta haluaisin kannustaa jokaista runsaasti ylipainoista laihduttamaan. Olin järkyttynyt, kun opiskeluaikoinani tajusin konkreettisesti kuinka paljon kärsimystä (ja myös niitä yhteiskunnan kuluja) lihavuus aiheuttaa. Vaikka tietenkin päällimmäisenä syynä hoitoon joutumiseen on jokin sairaus tai tila (joka monesti on lihavuuden aiheuttama - esim. T2 diabetes tai nivelrikot) niin lisäksi lihavuus vaikeuttaa jo pelkkää yleistä hoitoa ja kuntoutusta. Potilas ei jaksa nousta itse sängystä eivätkä hoitajat jaksa nostaa. Tutkimuksia ei pysty tekemään kun potilas ei mahdu kuvantamislaitteisiin. Haavat paranee hitaammin. Vanhukset joutuvat nopeammin vuodepotilaiksi kun hoitajat eivät jaksa nostaa heitä sängystä. Välttämättä ei mahdu edes kohentamaan kunnolla asentoa sängyssä - tai potilas ei voi edes olla makuuasennossa koska ei kykene silloin hengittämään rasvan painaessa rintakehää. Ja sitten tulee painehaavoja joita ei meinaa saada parannettua.
-hoitaja
Läskeiltä nyt puuttuu itsekuri, minkä lisäksi ovat alttiita syyttämään ympäristöä ongelmistaan ja erityisesti läskien naisten tapauksessa peräti vaatimaan muita muuttumaan (= läskiä pitäisi alkaa pitämään puoleensavetävänä).
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:32"]
En inhoa lihavia, mutta haluaisin kannustaa jokaista runsaasti ylipainoista laihduttamaan. Olin järkyttynyt, kun opiskeluaikoinani tajusin konkreettisesti kuinka paljon kärsimystä (ja myös niitä yhteiskunnan kuluja) lihavuus aiheuttaa. Vaikka tietenkin päällimmäisenä syynä hoitoon joutumiseen on jokin sairaus tai tila (joka monesti on lihavuuden aiheuttama - esim. T2 diabetes tai nivelrikot) niin lisäksi lihavuus vaikeuttaa jo pelkkää yleistä hoitoa ja kuntoutusta. Potilas ei jaksa nousta itse sängystä eivätkä hoitajat jaksa nostaa. Tutkimuksia ei pysty tekemään kun potilas ei mahdu kuvantamislaitteisiin. Haavat paranee hitaammin. Vanhukset joutuvat nopeammin vuodepotilaiksi kun hoitajat eivät jaksa nostaa heitä sängystä. Välttämättä ei mahdu edes kohentamaan kunnolla asentoa sängyssä - tai potilas ei voi edes olla makuuasennossa koska ei kykene silloin hengittämään rasvan painaessa rintakehää. Ja sitten tulee painehaavoja joita ei meinaa saada parannettua. -hoitaja
[/quote]
kyllä moni lihava pystyy liikkumaan ihan itse. sairaaalloisesti ylipainoiset on sitten erikseen
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:39"]
Täällä on niin karmeita kommentteja lihavista naisista että olisi varmaan tyyppejä jotka tappaisivat mieluummin lihavan naisen jossain kokeessa kuin esim. nistin tms! Järkyttävää tekstiä ja naisetkin vihaavat toisia naisia! Mihin on kadonnut naisten keskeinen solidaarisuus ja feminismi?! Haluan takaisin 1970 ja 1980 luvuille pois tästä narsistisesta ulkonäkökulttuurista!
[/quote]
Nistit eivät häiritse minua, toisin kuin lihavat "naiset".
Hoitaja puhuikin työympäristöstään eli sairaalasta. Sinne saattaa päätyä kuka tahansa. Mieluummin laihana kuin lihavana.
Täysin mätä ja sairas yhteiskunta. Miksi hitossa lihavuutta pitäisi kenenkään sietää/suvaita/hyväksyä??? Aiheuttaa terveydellisiä, taloudellisia, yhteiskunnallisia, sosiaalisia jne ongelmia! Todella "tervetullut" ilmiö.. :(
Täysin mätä ja sairas yhteiskunta :( Miksi KETÄÄN pitäisi väheksyä???? Kannustetaan mieluummin hyvässä hengessä lihavia laihtumaan, vittuilu aiheuttaa vain kapinaa "en laihduta vittuillaksenikaan"-tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:02"]Läskeiltä nyt puuttuu itsekuri, minkä lisäksi ovat alttiita syyttämään ympäristöä ongelmistaan ja erityisesti läskien naisten tapauksessa peräti vaatimaan muita muuttumaan (= läskiä pitäisi alkaa pitämään puoleensavetävänä).
Bonus linkki: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2768442/It-s-not-easy-overweight-benefits-says-25-stone-mother-two-wants-MORE-money-government-help-diet.html
[/quote]
Anteeksi, mutta ei tälle kommentille voinut kuin nauraa.. XDDDD
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:36"]Täysin mätä ja sairas yhteiskunta :( Miksi KETÄÄN pitäisi väheksyä???? Kannustetaan mieluummin hyvässä hengessä lihavia laihtumaan, vittuilu aiheuttaa vain kapinaa "en laihduta vittuillaksenikaan"-tyyliin.
[/quote]
... Mutta tätähän eivät vähä-älyiset av-mammat ja heidän ylilauta-teininsä ymmärrä vaikka rautalangasta viäntäs. Buahahaaaa tukehtukaa paskaanne!
Täällä on niin karmeita kommentteja lihavista naisista että olisi varmaan tyyppejä jotka tappaisivat mieluummin lihavan naisen jossain kokeessa kuin esim. nistin tms! Järkyttävää tekstiä ja naisetkin vihaavat toisia naisia! Mihin on kadonnut naisten keskeinen solidaarisuus ja feminismi?! Haluan takaisin 1970 ja 1980 luvuille pois tästä narsistisesta ulkonäkökulttuurista!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:54"]
En osaa selittää mutta mieluummin kuvaan hoikkaa ja normaalivartaloista kuin lihavaa. Lihavuus on etovaa ja haisee epämiellyttävälle. Työkseni kuvaan ihmisiä. Lihavat ovat hitaampia, niin älyllisesti kuin fyysisesti. Käsittämätöntä että ihminen pahoinpitelee itsensä lihavaksi.
[/quote]
Ketään ei kiinnosta, keitä sä mieluiten kuvaat.
Mua ällöö vielä lihavia enemmän hoikat ihmiset, joilla vähän lihaksia.Tulee sellainen harmaa hiiri-vaikutelma. En voisi koskea treenaamattoaan mieheen!
Sairaanloinen ylipaino johtuu addiktoitumisesta ruokaan/syömiseen ja sen antamaan hetkelliseen hyvänolon tunteeseen. Hyvin samankaltaista kuin päihteisiin tai toiminnallisiin addiktioihin tarrautuminen. Ei vaan pysty olemaan läsnä tässä hetkessä tai tapahtumissa ja on paettava johonkin toimintaan. Pakkomielle voisi olla oikea sana.
Tämä perustuu omaan kokemukseen kamppailussa tai oikeastaan luovuttamisessa(paradoksi) addiktioideni suhteen. Yksi kerrallaan. Olen keskustellut muiden ihmisten kanssa asiasta meitä on paljon. Pidin itse asiaa silkkana selkärangattomuutena pitkää. Käsitykseni on muuttunut, tämä on sairaus ja siihen on hoitokeinot.
En osaa selittää mutta mieluummin kuvaan hoikkaa ja normaalivartaloista kuin lihavaa. Lihavuus on etovaa ja haisee epämiellyttävälle. Työkseni kuvaan ihmisiä. Lihavat ovat hitaampia, niin älyllisesti kuin fyysisesti. Käsittämätöntä että ihminen pahoinpitelee itsensä lihavaksi.
Nykyisin ihannoidaan hyvää kuntoa ja terveellistä ruokavaliota. Lihavuus muistuttaa päinvastaisista asioista, mikä aiheuttaa reaktioita. Ehkä ei ihan inhoa kuitenkaan...
Minä en inhoa lihavia. He ovat normaaleja ihmisiä, jotka ovat vain isompia massaltaan. Jotkut ihmiset eivät välitä vain omasta painostaan, That's it. Ei se ole syy vihata ketään tuntematta ihmistä .
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 21:27"]Ihminen, joka katsoo vain toisen ihmisen ulkonäköä ja läskejä on mielestäni melko yksinkertainen. Aivan kuin muut ihmiset olisivat olemassa toteuttaakseen hänen visuaalisia mieltymyksiään.
[/quote]
Näinhän Se nimenomaan on. Jos on fiksu ihminen, niin muiden ulkonäkö ei ole maailman kiinnostavin asia. Jos ihminen on mukava ja osaa keskustella muustakin kuin kaloreista, juoksureiteistään, toki niistäkin voi joskus jutella, niin Se riittää minulle.
On ihmisiä jotka kääntää aina keskustelun siihen kuinka pitäisi laihtua ja tässäkin on niin ja niin paljon rasvaa jne... Todella ärsyttäviä ja rasittavia ihmisiä. Naiset sortuvat tähän tosi usein, sekä hoikat että ylipainoiset. Sääli ettei muuta keskusteltavaa löydy.
Sanomana tässä Se, että aina on ihmisiä jotka mittaa kaikki asiat näin pinnallisesti. Itse en jaksa heidän kanssa juuri keskustella ja olen huomannut, että he ovat myös keskivertoa tyhmempiä, joten siksi kait juuttuvatkin pyörimään yhden asian ympärillä.