Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hivenen kummastuttaa sosiaalitoimiston toiminta

Osku&Karvinen
26.08.2021 |

Vuosia sitten koin työelämässä täydellisen burnoutin, jonka johdosta kaikki asiat menivät solmuun. Työsuhde päättyi, valitin seuranneesta karenssista, jonka käsittely kesti ja kesti. Lopulta karenssi kumottiin, mutta tänä aikana en saanut mitään tukea, koska ei ollut päätöstä. Ruljanssi kesti muistaakseni puoli vuotta. Koko homma johti lopulta siihen, että minulta jäi muutama vuokra rästiin, joiden johdosta käännyin sosiaalitoimiston puoleen. Sosiaalitoimiston työntekijä totesi vain -" voi voi, pyydä yömajasta rauhallinen nurkkaus, ettei työntekosi häiriinny, kun käyt kuitenkin töissä". Pyysin sosiaalista luototusta tai mitä tahansa apua tilanteen ratkaisemiseksi, mutta ei.

Neljä vuotta asunnottomana, jonka aikana kävin koko ajan töissä, lopulta onnistuin saamaan kämpän ja normalisoimaan elämän. Jos jotain mielenterveyttä oli jäljellä, niin se jäi tähän kokemukseen.

Sitten tiedän lähipiiristä sekakäyttäjän, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Tälle tyypille sossu on maksanut monta kertaa rästivuokria. Maksanut vuokravelkoja monta kertaa pois. Kaikkea mahdollista mitä normaali ihminen ei voi edes kuvitella. Ruokakasseja. Vaatteita. Hoitanut pari kämppää (minulle sanoivat, että ei täältä mitään asuntoapua saa). Saanut kämppään kaikki kalusteet. Saanut rahaa tilille ties mihin. Ihan uskomatonta paapomista ja apua. Kuskanneet autolla sosiaalitoimiston tapaamisiin jne. Tämä tyyppi on saanut miljoonia mahdollisuuksia ja aina ryssinyt ne. Miljoona kertaa doupannut tukirahat ja aina pelastettu sosiaalitoimiston puolesta.

Miten helvetissä tämä on edes mahdollista? Sitten pitäisi hymyssä suin painaa duunia ja maksaa tämä hulluus? Kun tietää, että itselle ei ole mitään apua luvassa, jos sitä tarvitsee! :D

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itsekin, että miten helvetissä on mahdollista olla neljä vuotta asunnottomana, jos on kuitenkin työssäkäyvä ja joten kuten normaali ihminen? 

Vierailija
2/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei täsmää. Burnouttia, karenssia, rahattomuutta, uusi työpaikka (?), ei kuitenkaan asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hakenut toimeentulotukea..?

Vierailija
4/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla työmarkkinatukipäätös. Jos on päätös karenssista, saa kyllä toimeentulotukea, mutta jos ei ole päätöstä, niin ei saa. Jos olet byrokratian pyörissä, niin voi voi. Hain harkinnanvaraista, enkä saanut mitään muuta kuin voivottelua. Jälkikäteen ajatellen, olisi pitänyt ottaa suosiolla kolmen kuukauden karenssi.

Maksoin vielä hölmönä lopputilillä kolmen kuukauden vuokrat etukäteen. Mutta kun homma venähti puoleen vuoteen, niin aika kusessa sitä oli.

Vierailija
5/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin, että miten helvetissä on mahdollista olla neljä vuotta asunnottomana, jos on kuitenkin työssäkäyvä ja joten kuten normaali ihminen? 

Helposti. Jos sinulla on vuokrarästit kontollasi (oli se sitten kuukauden tai vuoden vuokrat) et saa kaupungilta asuntoa. Muistaakseni tässä oli vielä jokin viiden vuoden aika varoaika, joka menee siihen kun rästit ovat maksettu, jolloin voi lohjeta kämppä.

Jos olet narkkari tai jokin muu erikoistapaus, niin saat kyllä sosiaalitoimistolta apua, muussa tapauksessa olet kadulla.

Vierailija
6/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteen päättyminen on ollut itseaiheutettu. Tällöin siitä seuraa karenssi ihan lainkin mukaan.

Vierailija
7/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Jos sinulla on vuokrarästit kontollasi (oli se sitten kuukauden tai vuoden vuokrat) et saa kaupungilta asuntoa. Muistaakseni tässä oli vielä jokin viiden vuoden aika varoaika, joka menee siihen kun rästit ovat maksettu, jolloin voi lohjeta kämppä.

Jos olet narkkari tai jokin muu erikoistapaus, niin saat kyllä sosiaalitoimistolta apua, muussa tapauksessa olet kadulla.

Kaupunki ei todellakaan ole ainoa asuntoja tarjoava taho. Esimerkiksi M2-kodit ja Setlementtiasunnot voivat tarjota, ja tarjoavatkin, asuntoja myös luottotiedottomille vuokravelkaisille. Silloin pitää vaan olla hyvä suunnitelma siitä, miten tilanne ei toistuisi. En edelleenkään usko, että neljässä vuodessa kukaan yksityinen vuokranantajakaan ei olisi heltynyt ja vuokrannut asuntoa työssäkäyvälle henkilölle, jos ja kun työssäkäynnin olisi pystynyt esim. työsopimuksella tai palkanmaksukuitilla osoittamaan. Ei nyt varmaan mitään uudiskohdetta kaupungin parhaalta paikalta tuolla historialla saakaan vuokrattua, mutta ettei mitään syrjäkylän lähiökohdettakaan... Ei kuulosta uskottavalta. 

Vierailija
8/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Työsuhteen päättyminen on ollut itseaiheutettu. Tällöin siitä seuraa karenssi ihan lainkin mukaan.

Palataan asiaan kun palat oikeasti loppuun työelämässä ja tämä johtaa työsuhteen päättymiseen.

Vierailija
9/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki ei todellakaan ole ainoa asuntoja tarjoava taho. Esimerkiksi M2-kodit ja Setlementtiasunnot voivat tarjota, ja tarjoavatkin, asuntoja myös luottotiedottomille vuokravelkaisille. Silloin pitää vaan olla hyvä suunnitelma siitä, miten tilanne ei toistuisi. En edelleenkään usko, että neljässä vuodessa kukaan yksityinen vuokranantajakaan ei olisi heltynyt ja vuokrannut asuntoa työssäkäyvälle henkilölle, jos ja kun työssäkäynnin olisi pystynyt esim. työsopimuksella tai palkanmaksukuitilla osoittamaan. Ei nyt varmaan mitään uudiskohdetta kaupungin parhaalta paikalta tuolla historialla saakaan vuokrattua, mutta ettei mitään syrjäkylän lähiökohdettakaan... Ei kuulosta uskottavalta. 

Ei se mikään uskon asia ole. Olin neljä vuotta kaikissa mahdollisissa asuntojonoissa (kaikki mahdolliset säätiöt), eikä kämppää lohjennut. Ei edes tarjottu yhtäkään asuntoa. En käytä huumeita, enkä alkoholia. Olen juonut 3-4 humalatilaa elämäni aikana. Olen etnisesti suomalainen. Olen jäljittänyt sukujuureni Suomessa 1200-luvulle asti.

Jos olisin narkkari tai alkoholisti olisin saanut asunnon alle vuodessa. Olen todistanut tämmöisen tapauksen saavan asunnon muutamassa päivässä.

Vierailija
10/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ssossut kohtelevat eriarvoisesti ollaan nähty. Rikkaitten kakarat hakevat kattilarahaa ja ihan oikeasti pulassa olevat eivät saa mitään, edes sitä vähää. Nähty on.

Vierailija
11/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupunki on kyseessä? Voisivatko ihmiset laittaa palautetta nimettömänä näistä vaikka kunnalle ja valtiollakin on joku viestiosio. Entä eu. Muuten sama jatkuu jos ei mitään keskustelua ole? Tuo aiheuttaa varmasti kovaa hätää, jos ei kukaan auta tai kerro mitään.

Vierailija
12/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on monen kerroksen porukkaa ilmeisesti.

Olen alkoholisoituneen veljeni pikkusisko, ja katsonut vierestä kummissani kun veljelle on tuotu suunnilleen kotiin saakka milloin mitäkin palvelua. Törkein oli tapaus, jossa hän olisi saanut kunnollisen asunnon (kun taas kerran jätti vuokrat pystyyn vanhasta ja joutui asunnottomaksi), kunhan olisi vaan vaivautunut sovittuna aikana sossuun hakemaan avaimia. Ei mennyt, kun olisi kuulemma pitänyt tuoda ne hänelle kotiin saakka! Tämänkin jälkeen sai vielä vuosia apua, ja asuu nykyään kunnan palvelutalossa, koska on ryypännyt itsensä sänkypotilaaksi. 

Itse pyysin sossulta apua, kun vuokranantajamme kuoli yllättäen, ja saimme tämän myötä häädön. Olin etsinyt viimeiset 2kk yötäpäivää uutta asuntoa, ja stressin takia mm. narskutellut yhden hampaistani kuolioon. Nyt olin löytänyt asunnon, mutta vuokra oli muutaman kympin kalliimpi kuin sossun hyväksymä normi, joten soitin ja pyysin, voisivatko edes harkita antavansa takuuvuokran vaikkapa lainaksi jossei muuten? Eivät kuulemma todellakaan voi; asuntoasioissa sossun "neuvo" oli, että lapsi voidaan huostaanottaa ja me vanhemmat mennä jonnekin yömajaan! Sehän se olisikin ollut kestävä ratkaisu sekä perhekohtaisesti että yhteiskuntaa ajatellen!! Luojan kiitos saimme läheisiltämme kerättyä lainaan potin, jolla maksoimme takuuvuokran ja pääsimme muuttamaan. 

Tässä maassa osa saa apua, osa ei koskaan. 

Vierailija
13/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ssossut kohtelevat eriarvoisesti ollaan nähty. Rikkaitten kakarat hakevat kattilarahaa ja ihan oikeasti pulassa olevat eivät saa mitään, edes sitä vähää. Nähty on.

Samaan johtopäätökseen se on itsekin päädyttävä näiden omien kokemusten johdosta. En tiedä onko näillä joku ohjeistus minkä mukaan toimivat? Mutta kyllä itse ainakin jäin ikuisesti katkeraksi, kun olen tosiaan seurannut vierestä tapausta, jota on autettu miljoona kertaa. Eikä tällä tapauksella ole edes mitään halua muuttua ihmisenä. Joskus pidin näitä ihan keksittyinä tarinoina, mutta ikävä kyllä totta ne ovat.

Omat tapahtumat sijoittuvat 2008-2009 ajanjakson väliin, jolloin asioin sossun kanssa.

Vierailija
14/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, resurssit voitaisiin kohdentaa nistien ja alkkisten metsäsaarikommuuneihin, jonne tiputetaan lentokoneesta korppuja kahdesti vuodessa.

Henk.koht. lopulliseen ratkaisuun tarvittavia välineitä ohjeineen tarpeeksi paikalle, ja pois pääsee antamalla 3kk puhtaat näytteet/läpäisemällä jonkin työllistävän opinahjon pääsykokeet tms.

Hittoako niiden perään katsotaan yhtään tuon enempää.

Repesin huolella.   :DDD

Mutta idea on loistava. Vanhat kunnon "metsien miehet" (alkoholistit, narkkarit, elämäntaparikolliset) ovat aina sopeutuneet elämään sivistyneen yhteiskunnan ulkopuolella. He pärjäävät varmasti metsäsaarikommuuneissa. Siis mikäli ne kommuunit perustetaan Suomenlahdelle (vähintään 10 km päähän rannikosta) ja armeija valvoo, että saarelta ei pääse pakoon. 

Vierailija
15/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa normi-ihmisestä yhteiskunnan elätiksi heittäytyä, se kannattaa tehdä repäisevästi, vankilan kautta, paljon helpompaa.

Vierailija
16/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sossut tai varsinkin sosionomit eli sosiaaliohjaajat ovat vallankäyttäjiä. Ihmettelin aikoinaan eriarvoisuutta Espoon sisällä ja sain selville, että eteläisen alueen sosiaalitoimisto oli saanut yli 60 huomautusta sieltä jostain ylhäältä(kuka näitä nyt valvookaan ja vastaanottaa kirjallisia valituksia en saa nyt mieleen) Siinä missä pohjoisen toimisto oli saanut huomautuksia 2. Ei siis todellakaan kannata hyväksyä mitä vain vaan tehdä valituksia. Koko toimisto voi olla mätä.

Vierailija
17/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkoholisoituneen veljeni pikkusisko, ja katsonut vierestä kummissani kun veljelle on tuotu suunnilleen kotiin saakka milloin mitäkin palvelua. Törkein oli tapaus, jossa hän olisi saanut kunnollisen asunnon (kun taas kerran jätti vuokrat pystyyn vanhasta ja joutui asunnottomaksi), kunhan olisi vaan vaivautunut sovittuna aikana sossuun hakemaan avaimia. Ei mennyt, kun olisi kuulemma pitänyt tuoda ne hänelle kotiin saakka! Tämänkin jälkeen sai vielä vuosia apua, ja asuu nykyään kunnan palvelutalossa, koska on ryypännyt itsensä sänkypotilaaksi. 

Itse pyysin sossulta apua, kun vuokranantajamme kuoli yllättäen, ja saimme tämän myötä häädön. Olin etsinyt viimeiset 2kk yötäpäivää uutta asuntoa, ja stressin takia mm. narskutellut yhden hampaistani kuolioon. Nyt olin löytänyt asunnon, mutta vuokra oli muutaman kympin kalliimpi kuin sossun hyväksymä normi, joten soitin ja pyysin, voisivatko edes harkita antavansa takuuvuokran vaikkapa lainaksi jossei muuten? Eivät kuulemma todellakaan voi; asuntoasioissa sossun "neuvo" oli, että lapsi voidaan huostaanottaa ja me vanhemmat mennä jonnekin yömajaan! Sehän se olisikin ollut kestävä ratkaisu sekä perhekohtaisesti että yhteiskuntaa ajatellen!! Luojan kiitos saimme läheisiltämme kerättyä lainaan potin, jolla maksoimme takuuvuokran ja pääsimme muuttamaan. 

Tämäkin tapaus, joka on omassa lähipiirissäni on vielä kaiken kukkuraksi ihan helvetin epäkiitollinen. Olen funtsannut, että osaavatko nämä sosiaalitantat lukea yhtään ihmisiä? Jos on kaksi aivosolua ja viettää tämän tyypin kanssa 5min, niin tajuaa että hän on ihan helvetin epäkiitollinen sosiopaatti narkkari, jolla ei ole minkäänlaista omatuntoa. Ovat miljoonia kertoja auttaneet häntä ja pelastaneet joutumasta kadulle, niin kiitokseksi tämä vaan raivoaa heille ja nimittelee ym. Tekee oikein pahaa seurata tuota tilannetta sivusta.

Jos olisin itse saanut murto-osan siitä avusta minkä tämä tyyppi on saanut, niin olisin ollut koko elämäni kiitollinen ja suudellut maata näiden sosiaalitanttojen jalkojen alla.

Vierailija
18/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuota jos se oli vain muutama kymppi niin miks et heti pyytänyt läheisiltä

Vierailija
19/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain Sossu hyysää, joitain ei. Itse sain joskus kerättyä 40e ruokarahaa, kun oli tukala tilanne.

Vierailija
20/78 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuota jos se oli vain muutama kymppi niin miks et heti pyytänyt läheisiltä

Tää. En usko APta enkä tätä toistamaan kertomusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi