Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tota kuntouttavaan työtoimintaan pakottamista

Vierailija
26.08.2021 |

Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin. Kunhan olet muka tekemässä jotain, kunnossapito ja keittiö hommia. Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen , mutta ei ne joilla on joku polvi ongelma tai muuten ajatus toimii kuten normaali ihmisellä.

Olen sitä mieltä että jos pystyn tuolla ilmaiseksi tekemään aivan simppeleitä askareita niin kykenen myös opiskelemaan joka hyvin usein tapahtuu istuen. Ja amiksessa on liikuntaa yleensä.

En aio mennä tuhlaamaan aikaani kuntouttavaan koska en saa sieltä ammattia jonka tarvitsen saadakseni palkka työtä jolla voin elättää itseni. Tuolla elää pienen tuen varassa ja ei siitä saa sellaista hyötyä kuin oikeasta oppilaitoksesta. Kiitos olen puhunut.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?

Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?

Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.

Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.

No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.

Monessa kaupungin työpisteessä on kuntouttavaa työtoimintaa esim. toimistotöitä, samoja mitä vakituiset tekevät, siellä käsitellään esim. asiakkaiden henkilötunnuksia, muuten ei toimistotöitä voi oikein tehdä.

Kuntouttavassa työtoiminnassa on tietysti vaitiolovelvollisuus asiakkaiden asioista.

Vierailija
62/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on yrittää hommata osa-aikaisia töitä vaikka hyllyttäjänä. Jos polvi ei kestä kokopäivätöitä ja et halua työkkärin toimenpiteisiin.

Työttömiä on myös kaupoissa hyllyttämässä tavaraa työmarkkinatuella työkokeilussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toisekseen: vaikka teoriassa sinne ei voi ketään pakottaa on käytäntö hyvin usein toinen. Todellisia vaihtoehtoja ei pitkäaikaistyöttömällä ole mikäli kunta lykkää sinne kaikki jotka vain voi (välttyäkseen sakkomaksuilta) oli tarvetta tai ei.

Niinpä siellä on täyspäisiä ja kykeneviä ihmisiä joilla vain on työnanatjien mielestä liian korkea ikä mutta myös sellaisia ihmisiä joile pajatoimintakin on liian vaativaa, he tarvitsisivat ihan toisenlaista tukea ja apua.

Mutta kaikilla on ihmisarvo. Se että syystä tai toisesta on työtön tai kuntouttavassa työsoiminnassa ei tee kenestäkään tyhmää tai toisen luokan kansalaista. Eivätkä ne jotka saavat tuyöpaikkansa pitää ole oikeutettuja ( ei edes ole aihetta) korottamaan itseänsä.

Kuntouttavaan ei voi vastentahtoisesti "lykätä" ketään ilman, että rikkoo lakia.

Ainoa mitä tarvitset kuntouttavasta kieltäytymiseen on se, että tiedät mitä laissa lukee ja osaat vaatia itsellesi ne oikeudet mitkä sinulle lain mukaan kuuluu.

Jos asia tuntuu vaikealta, niin kannattaa tulostaa ihan paperille ne lakipykälät missä käsitellään kuntouttavaan ohjaamista, ja sitten katsotte aktivointisuunnitelmatilaisuudessa työkkäritädin ja sossutädin kanssa ihan kohta kohdalta, että lain vaatimukset täyttyvät.

Olin 3 kuukautta kuntouttavassa työtoiminnassa, heti perään alkoi palkkatukityö samassa työpaikassa, olin niin hyvä työntekijä. Nyt on 3 palkkatukityö menossa.

Vierailija
64/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?

Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?

Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.

Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.

No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.

Monessa kaupungin työpisteessä on kuntouttavaa työtoimintaa esim. toimistotöitä, samoja mitä vakituiset tekevät, siellä käsitellään esim. asiakkaiden henkilötunnuksia, muuten ei toimistotöitä voi oikein tehdä.

Kuntouttavassa työtoiminnassa on tietysti vaitiolovelvollisuus asiakkaiden asioista.

Ja ihan perseestä se tämä etä kuntouttava korona aikana kun on pakko olla sellaisten kanssa tekemisissä joidenka kanssa ei olisi live elämässäkään missään tekemisissä. Jos ei ole hullu niin johan tässä ainakin hulluksi tulee. Minua vituttaa aina valittavat myöhästelijät ja täytyy omia ongelmiaan jakaa sinne ja minua ei kiinnosta toisten työttömien ongelmat pätkääkään. Hoitakoon itse ongelmansa. Miksi meidän muiden pitäisi olla jotain terapeutteja joillekkin joilla on aina elämässään kaikki päin persettä. Kukaan ei jaksa näitä ammatti valittajia ja toisten ihmisten elämän latistajia kun ne eivät saa koskaan omaa elää kuntoon vaikka kuka neuvoisi mitä. Ensimmäinen neuvo on että maksaa laskunsa ajallaan niin saa yönsä nukuttua. 

Näillä jotka eivät nuku niin vaivaavat maksamattomat laskut  ja koko elämä on sekaisin. Minä ainakin nukun helvetin hyvin kun ei ole ulosotto kimpussa. 

Vierailija
65/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan perseestä se tämä etä kuntouttava korona aikana kun on pakko olla sellaisten kanssa tekemisissä joidenka kanssa ei olisi live elämässäkään missään tekemisissä. Jos ei ole hullu niin johan tässä ainakin hulluksi tulee. Minua vituttaa aina valittavat myöhästelijät ja täytyy omia ongelmiaan jakaa sinne ja minua ei kiinnosta toisten työttömien ongelmat pätkääkään. Hoitakoon itse ongelmansa. Miksi meidän muiden pitäisi olla jotain terapeutteja joillekkin joilla on aina elämässään kaikki päin persettä. Kukaan ei jaksa näitä ammatti valittajia ja toisten ihmisten elämän latistajia kun ne eivät saa koskaan omaa elää kuntoon vaikka kuka neuvoisi mitä. Ensimmäinen neuvo on että maksaa laskunsa ajallaan niin saa yönsä nukuttua. 

Näillä jotka eivät nuku niin vaivaavat maksamattomat laskut  ja koko elämä on sekaisin. Minä ainakin nukun helvetin hyvin kun ei ole ulosotto kimpussa. 

Ei minulla ole ulosotto kimpussa, olen nytkin palkkatukityössä, toimistotyö, palkka 2200 brutto.

Vierailija
66/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toisekseen: vaikka teoriassa sinne ei voi ketään pakottaa on käytäntö hyvin usein toinen. Todellisia vaihtoehtoja ei pitkäaikaistyöttömällä ole mikäli kunta lykkää sinne kaikki jotka vain voi (välttyäkseen sakkomaksuilta) oli tarvetta tai ei.

Niinpä siellä on täyspäisiä ja kykeneviä ihmisiä joilla vain on työnanatjien mielestä liian korkea ikä mutta myös sellaisia ihmisiä joile pajatoimintakin on liian vaativaa, he tarvitsisivat ihan toisenlaista tukea ja apua.

Mutta kaikilla on ihmisarvo. Se että syystä tai toisesta on työtön tai kuntouttavassa työsoiminnassa ei tee kenestäkään tyhmää tai toisen luokan kansalaista. Eivätkä ne jotka saavat tuyöpaikkansa pitää ole oikeutettuja ( ei edes ole aihetta) korottamaan itseänsä.

Kuntouttavaan ei voi vastentahtoisesti "lykätä" ketään ilman, että rikkoo lakia.

Ainoa mitä tarvitset kuntouttavasta kieltäytymiseen on se, että tiedät mitä laissa lukee ja osaat vaatia itsellesi ne oikeudet mitkä sinulle lain mukaan kuuluu.

Jos asia tuntuu vaikealta, niin kannattaa tulostaa ihan paperille ne lakipykälät missä käsitellään kuntouttavaan ohjaamista, ja sitten katsotte aktivointisuunnitelmatilaisuudessa työkkäritädin ja sossutädin kanssa ihan kohta kohdalta, että lain vaatimukset täyttyvät.

Olin 3 kuukautta kuntouttavassa työtoiminnassa, heti perään alkoi palkkatukityö samassa työpaikassa, olin niin hyvä työntekijä. Nyt on 3 palkkatukityö menossa.

Harmi ettei alapeukuttaja ole päässyt palkkatukityöhön. Kuntouttavassa työtoiminnassa voit näyttää kuinka hyvä työntekijä olet.

Vierailija
67/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei alapeukuttaja ole päässyt palkkatukityöhön. Kuntouttavassa työtoiminnassa voit näyttää kuinka hyvä työntekijä olet.

Työnantaja tykkäsi myös, että minulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Vierailija
68/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalle tulee kustannuksia liian pitkään työttöminä olleista.

Kuntouttavaan työtoimintaan ei saa lain mukaan ohjata muita kuin vajaa työkykyisiä.

Ei pidä paikkaansa. Osatyökykyisyys ei ole syy, vaan se, että jos ei kykene hakemaan töitä tai koulutusta, eikä osallistumaan mihinkään työkkärin tarjoamiin työllistämisjuttuhin esim. kursseille. Työkkäri ohjaa tälläiset henkilöt typpiin, suurin osa ohjautuu jo ihan sosiaalityöntekijän kautta, koska kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityötä. 

Vierailija
69/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä aio alentaa itseäni tuonne. Anteeksi nyt vaan mutta kyllä mä sen verran pystyn sitten ottamaan itseäni niskasta kiinni ja menemään opiskelemaan. Olen ilman ammattia koska erinäisiä terveysongelmia on ollut. Hyvin monesta olen parantunut ja varmasti loputkin paranee.

Mä en mene sinne aikuisten iltapäiväkerhoon.

Osatyökykyisyys ei ole syy, vaan se, että jos ei kykene hakemaan töitä tai koulutusta, eikä osallistumaan mihinkään työkkärin tarjoamiin työllistämisjuttuhin esim. kursseille. Työkkäri ohjaa tälläiset henkilöt typpiin, suurin osa ohjautuu jo ihan sosiaalityöntekijän kautta, koska kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityötä. 

Eli, jos kykenet menemään opiskelemaan niin mene. Et kuulu kuntouttavaan työtoimintaan. Laki on hyvin selkeä.

Vierailija
70/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä pidän puoleni etten sinne joudu. Tarvittaessa väännän rautalangasta että pärjään amiksessa tai yliopistossa jos haen kouluun. Siinähän sitten nieleskelevät. Avoin yliopisto kun ei vaadi taikatemppuja.

Laki sanoo että osatyökykyisyys ei ole syy, vaan se, että jos ei kykene hakemaan töitä tai koulutusta, eikä osallistumaan mihinkään työkkärin tarjoamiin työllistämisjuttuhin esim. kursseille. Työkkäri ohjaa tälläiset henkilöt typpiin, suurin osa ohjautuu jo ihan sosiaalityöntekijän kautta, koska kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityötä. Eli myöskään sinä et lain mukaan kuulu kuntouttavaan työtoimintaan. 

Vierailija
71/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan idea on juuri se että etsitään henkilölle mielekästä hommaa, sellaista johon hän kykenee, ja jossa hän ehkä oppii jotain uutta.

Sinäkään et tunnu tietävän kuntouttavasta työtoiminnasta yhtään mitään. Työkkärissä, typissä, kunnalla, työpajoilla jne. on päteviä ihmisiä jotka ohjaavat kuntouttavaan työtoimintaan niitä joille siitä on hyötyä, heidän ammattitaitoaan ja tekemäänsä työtä pitää myös kunnioittaa eikä aina olla sitä haukkumassa pitkin somea.

Yhden vaikeasti työllistettävän henkilön ympärillä pyörii monia ammattilaisia ja kaikki miettii että miten tätä ihmistä voisi auttaa elämässä eteenpäin, ja haukut saavat vaan palkaksi.

Vierailija
72/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja tykkäsi myös, että minulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Nyt on jo 3 palkkatukityö menossa.

Vierailija
73/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan idea on juuri se että etsitään henkilölle mielekästä hommaa, sellaista johon hän kykenee, ja jossa hän ehkä oppii jotain uutta.

Sinäkään et tunnu tietävän kuntouttavasta työtoiminnasta yhtään mitään. Työkkärissä, typissä, kunnalla, työpajoilla jne. on päteviä ihmisiä jotka ohjaavat kuntouttavaan työtoimintaan niitä joille siitä on hyötyä, heidän ammattitaitoaan ja tekemäänsä työtä pitää myös kunnioittaa eikä aina olla sitä haukkumassa pitkin somea.

Yhden vaikeasti työllistettävän henkilön ympärillä pyörii monia ammattilaisia ja kaikki miettii että miten tätä ihmistä voisi auttaa elämässä eteenpäin, ja haukut saavat vaan palkaksi.

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole pelkästään pajalla, sitä on myös toimistotyöt sairaalassa, hautausmaan toimistossa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, sivistyskeskuksissa, kirjastoissa, kansalaisopistoissa, museoissa jne. toimistotöitä on pilvin pimein.

Vierailija
74/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahdot siis opiskelemaan? Miksi sitten olet missään tekemisissä työkkärin kanssa?

Koska saat puolen vuoden karenssin kaikista Kelan tuista, myös opiskelutuesta, jos lähdet opiskelemaan ilman työkkärin lupaa. Se pitää olla sinun kuntoutussuunnitelmassasi kirjattuna. Se on ihan vittumaista kun ensin pitää hankkia se opiskelupaikka ja sitten Kelalta ja työkkäriltä anoa lupaa sen opiskelupaikan vastaanottamiseksi.

Toki jos on rahaa niin paljon että pärjää monta vuotta ilman mitään tukia niin sitten ei tarvitse, mutta harva työtön on niin onnellisessa asemassa.

No mitä sä karenssista välität, opintotuellahan opiskellaan.

Vierailija
75/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole pelkästään pajalla, sitä on myös toimistotyöt sairaalassa, hautausmaan toimistossa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, sivistyskeskuksissa, kirjastoissa, kansalaisopistoissa, museoissa jne. toimistotöitä on pilvin pimein.

Vakituisissa töissä olevat ihmiset kuvittelevat työttömien olevan vain pajalla.

Vierailija
76/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahdot siis opiskelemaan? Miksi sitten olet missään tekemisissä työkkärin kanssa?

Koska saat puolen vuoden karenssin kaikista Kelan tuista, myös opiskelutuesta, jos lähdet opiskelemaan ilman työkkärin lupaa. Se pitää olla sinun kuntoutussuunnitelmassasi kirjattuna. Se on ihan vittumaista kun ensin pitää hankkia se opiskelupaikka ja sitten Kelalta ja työkkäriltä anoa lupaa sen opiskelupaikan vastaanottamiseksi.

Toki jos on rahaa niin paljon että pärjää monta vuotta ilman mitään tukia niin sitten ei tarvitse, mutta harva työtön on niin onnellisessa asemassa.

No mitä sä karenssista välität, opintotuellahan opiskellaan.

Osalla on opintotuet käytetty. Itselläkin on 3 tutkintoa ja olen työtön tai tällä hetkellä palkkatukityössä, mutta työttömäksi palaan sen jälkeen.

Vierailija
77/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että nää vaivat muka paranee ei pidä paikkansa. Se kertoo siitä että arvostaa itseään hiukan ja hoksaa että kyllä musta muuhunkin on kuin tekemään jotain askarteluja muutamaksi tunniksi.

Ei kuntouttava työtoiminta ole mitään "askartelua muutamaksi tunniksi". Töitä on joka lähtöön, jokaiselle omien kykyjen ja jaksamisen mukaan. Autojen huollosta ja metallitöistä kiinteistönhuoltotöihin ja keittiöhommiin. Erilaisia töitä on kymmeniä ja jokaisessa työyksikössä on eritasoisia töitä, helppoja ja vähän vaikeampia. Ja ei, ei ne ole silti orjatöitä. Kuntouttavassa työtoiminnassa jokaisella on oma yksilöllinen syynsä olla siellä, oma tavoite johon pyritään. Siksi he saavat jo ihan lain määräämänä, ohjausta ja valmennusta henkilökohtaisesti tai ryhmässä.

Vierailija
78/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä vain siirrellään ja juoksutetaan silmänlumeeksi. Töitä ei ole kaikille. Joidenkin mielestä on ihan kestämätöntä että toisille "annetaan ilmaiseksi rahaa" - niiden on pakko saada nämä ihmiset tekemään jotain ihan turhaakin hommaa ihan vaan siksi ettei se raha tulisi ilman hikeä ja kärsimystä.

Jos siirryttäisiin perustuloon, ketään ei enää kiinnostaisi mitä kukin puuhastelee. Mutta tällä hetkellä perustulon idean ja järkevyyden näyttävät ymmärtävän vain harvat.

Niinpä. Puusilmät eivät ymmärrä ettei tälläkään hetkellä ihmisiä jätetä rahatta heitteille, vaan teki mitään tai ei, tulee rahat tilille joka tapauksessa. Kun saadaan tuosta byrokratia pois välistä, niin se mitä tapahtuu on se että

ihmiset saavat alkaa täysin rauhassa tekemään niitä töitä mitä haluavat ilman että  koko ajan täytyy pelätä että rahat viedään pois,

byrokratiaan ei kulu enää verorahoja kaiken maailman työelämäkonsulttien taskuihin työnnettäväksi, ja

työkkäreistä tulee oikeita työnvälitystoimistoja joiden kautta työntekijät ja työnantajat löytävät toisensa, kun molemmat ovat halukkaita siihen, eikä pakotettuja.

Toki jää  pois sitten ne työpaikat jotka saavat palkan siksi että osalla ei ole töitä, mutta se on vain hyvä asia.

Kelalta saa ottaa 40% työläisistä pois kun ei tarvi enää laskeskella köyhien rahoja.

Niinpä, mulla oisi tällä hetkelläkin kahdessakin työpaikassa ns. keikkahommia, ei niin paljon että niillä pelkästään eläisi mutta muutama satanen kuitenkin. Nyt työttömänä en voi ottaa niitä vastaan koska tuet katkee ja alkaa selvittely taas joka kestää viikkoja. Perustulo kun olisi niin voisin tehdä noita keikkahommia eikä tarttis pelätä että rahantulo katkee. Samalla saisi valtio myös verotuloja mutta ei kun ei.

Vierailija
79/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla lujuudella kun menee kouluun niin varmasti pärjää. Ei sillä ole mitään arvoa että cv on täynnä jotain askartelua ja porkkana keiton tekemistä.

Vai miten on, ottaisitko itse töihin henkilön kenellä on ammatti ja hieman tietoa alasta ehkä jopa enemmän, vai henkilön Joka on opetellut perustaidot keittiö ilmais hommissa uudestaan?

Työpajoilla on nykyään opinnollistaminen käytössä, eli niistä uusista taidoista joita siellä oppii saa todistuksen, ja siellä voi suorittaa myös tutkintojen osia.

Tuo sun mielikuva on ihan väärä. Jos henkilöllä on joku ammatti ja koulutus, ei hän sitä uudestaan opettele työpajalla.

Kuntouttava työtoiminta on henkilöille jotka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, tai osallistumaan työkkärin järjestämiin muihinkaan työllistämistoimiin kuten kurseille tai työkokeiluun. Se on laki.

Vierailija
80/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa laki kuntouttavasta työtoiminnasta ja tuntekaa oikeutenne! Kuntouttavaan EI SAA lain mukaan passittaa työkykyistä. Siteeratkaa tarvittaessa lakipykäliä.

Jos kuitenkin jostain syystä et pysty kieltäytymään, muista että laissa määritelty minimi on 4 h viikossa, ja se SOVITAAN YHDESSÄ asiakkaan kanssa. Alkää siis allekirjoittako lappusia, joissa tuputetaan esim. kolmea päivää viikossa.

Linkki lakiin: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189