Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tota kuntouttavaan työtoimintaan pakottamista

Vierailija
26.08.2021 |

Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin. Kunhan olet muka tekemässä jotain, kunnossapito ja keittiö hommia. Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen , mutta ei ne joilla on joku polvi ongelma tai muuten ajatus toimii kuten normaali ihmisellä.

Olen sitä mieltä että jos pystyn tuolla ilmaiseksi tekemään aivan simppeleitä askareita niin kykenen myös opiskelemaan joka hyvin usein tapahtuu istuen. Ja amiksessa on liikuntaa yleensä.

En aio mennä tuhlaamaan aikaani kuntouttavaan koska en saa sieltä ammattia jonka tarvitsen saadakseni palkka työtä jolla voin elättää itseni. Tuolla elää pienen tuen varassa ja ei siitä saa sellaista hyötyä kuin oikeasta oppilaitoksesta. Kiitos olen puhunut.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion mennä jos kutsu käy. Aion nauhoittaa kaikki mitä puhutaan ja pitää tarkkaa kirjaa asioista. Jos löytyy mitä tahansa epäkohtia tehtailen valituksia, kanteluita yms.

Miten sinä, joka olet sitten aikuissosiaalityön asiakas, etkä kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, tai osallistumaan työkkärin kursseille tai mihinkään muuhun työllistämistoimeen, pystyt tehtailemaan valituksia? Eikö samalla osaamistasolla laittelisi hakemuksia työpaikkoihin ja kouluihin?

Vierailija
82/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että nää vaivat muka paranee ei pidä paikkansa. Se kertoo siitä että arvostaa itseään hiukan ja hoksaa että kyllä musta muuhunkin on kuin tekemään jotain askarteluja muutamaksi tunniksi.

Ei kuntouttava työtoiminta ole mitään "askartelua muutamaksi tunniksi". Töitä on joka lähtöön, jokaiselle omien kykyjen ja jaksamisen mukaan. Autojen huollosta ja metallitöistä kiinteistönhuoltotöihin ja keittiöhommiin. Erilaisia töitä on kymmeniä ja jokaisessa työyksikössä on eritasoisia töitä, helppoja ja vähän vaikeampia. Ja ei, ei ne ole silti orjatöitä. Kuntouttavassa työtoiminnassa jokaisella on oma yksilöllinen syynsä olla siellä, oma tavoite johon pyritään. Siksi he saavat jo ihan lain määräämänä, ohjausta ja valmennusta henkilökohtaisesti tai ryhmässä.

Autohuoltoa, metallitöitä, kiinteistöhuoltoa, ovat varmaan noiden firmojen omistajat riemusta soikeita kun saavat ilmaista työvoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla lujuudella kun menee kouluun niin varmasti pärjää. Ei sillä ole mitään arvoa että cv on täynnä jotain askartelua ja porkkana keiton tekemistä.

Vai miten on, ottaisitko itse töihin henkilön kenellä on ammatti ja hieman tietoa alasta ehkä jopa enemmän, vai henkilön Joka on opetellut perustaidot keittiö ilmais hommissa uudestaan?

Työpajoilla on nykyään opinnollistaminen käytössä, eli niistä uusista taidoista joita siellä oppii saa todistuksen, ja siellä voi suorittaa myös tutkintojen osia.

Tuo sun mielikuva on ihan väärä. Jos henkilöllä on joku ammatti ja koulutus, ei hän sitä uudestaan opettele työpajalla.

Kuntouttava työtoiminta on henkilöille jotka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, tai osallistumaan työkkärin järjestämiin muihinkaan työllistämistoimiin kuten kurseille tai työkokeiluun. Se on laki.

Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kuukautta, se jatkui palkkatukityöllä. Tuota ennen olin suorittanut ylioppilastutkinnon, ammattikoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon, en vain työllistynyt lapset saatuani.

Vierailija
84/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette niin osaavia ja siinä kunnossa, että pystyisitten parempaankin kuin kuntouttava, niin miksi sitten ette ole sinne parempaan menneet?

Ei työpaikkoja riitä kaikille. Työvoimasta on aivan järjetön ylitarjonta Suomessa.

Pääosa työttömistä on aivan työkykyisiä (eli siis he eivät ole kuntouttavan kohderyhmää lain mukaan), mutta silti he eivät löydä työpaikkaa.

Avoimia vakituisia, kokoaikaisa työpaikkoja avoinna Oikotiessä 16484 kappaletta

Mollissa kokoaikatyö, työnkesto yli 12 kk, palkkatyö, vuokratyö ei mukana 11731 kappaletta...

Tosiaan kuntouttavaan ei voi pakottaa eikä tukia/etuuksia leikata tästä syystä. Tästä on kaksi euduskunnan oikeusasuamiehen päätöstä. Suomen perustuslaki sanoo myös:

Lain mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työn tekemiseen. Tämän lisäksi jokaisella tulee olla oikeus valita vapaasti toimeentulonsa valitsemallaan työllä, elinkeinolla tai ammatilla. Tähän viitataan erityisesti perustuslain termillä elinkeinovapaus.

Elinkeinovapaus on yksi perustuslain takaamista kansalaisille kuuluvista perusoikeuksista, jonka tarkoituksena on varmistaa jokaisen mahdollisuus hankkia elantonsa haluamallaan tavalla.

Vierailija
85/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?

Ootko tosissas? Mullekin tätä jo ehdoteltiin, onneksi jäi sitten koronan takia puheen asteelle. Olen täysin toimintakykyinen enkä lähelläkään syrjäytymistä, päinvastoin. Olen myös kouluttautunut lisää sekä pitänyt osaamisen päivitettynä. Ikää vaan on päälle 50v niin minnekään ei töihin oteta. Mieluummin olisin töissä kuin virallisesti toimettomana. 

Ei ole mun viaksi luettavissa työnantajien ikärasismi ja syrjintä. Enkä ole mitenkään kuntouttavan toiminnan tarpeessa. Olen valmis aloittamaan palkallisen työn vaikka huomenna jos joku sellaista tarjoaa.

Miksi ihmeessä sinulle ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa kun et selvästikään lain mukaan ole sen piiriin kuuluva henkilö? Et ole aikuissosiaalityön asiakas? 

Jos sinulle tuollaista vielä puhutaan, niin kysy että miten sinä täytät laissa olevan kuvauksen ketkä kuuluvat kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
86/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saat mennä ensisijaisesti kouluun kuin tuonne kuntouttavaan. Mene siis heti monessa voi aloittaa milloin vain.

Juurikin näin. Kuntouttavaan ohjauksen tarkoitus lienee kun huomataan että persoona ei pitkän työttömyysjakson aikana ole tehnyt mitään järkevää....jopa/saati parantaakseen mahdollisuuksiaan päästä työelämään.

Ymmärrän jos turhauma iskee ja löhöö puoli vuotta sohvalla mutta kyllä sitten jo pitäisi alkaa sanoon..ple..mikä minusta isona pitikään tulla?

Vanha kiinalainen sananlaskukin osuu tässäkin kohilleen; 

Pojat, eipä jäädä tuleen makaamaan vaan tästä suosta yli heittämällä nyyyt!

Vierailija
87/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoihin on paljon hakijoita. Työkkäri laittoi työtarjouksen osa-aikatyöhön, mutta siihenkin oli 60 hakijaa, tuo työ olisi ollut 2 päivää viikossa.

Vierailija
88/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla lujuudella kun menee kouluun niin varmasti pärjää. Ei sillä ole mitään arvoa että cv on täynnä jotain askartelua ja porkkana keiton tekemistä.

Vai miten on, ottaisitko itse töihin henkilön kenellä on ammatti ja hieman tietoa alasta ehkä jopa enemmän, vai henkilön Joka on opetellut perustaidot keittiö ilmais hommissa uudestaan?

Työpajoilla on nykyään opinnollistaminen käytössä, eli niistä uusista taidoista joita siellä oppii saa todistuksen, ja siellä voi suorittaa myös tutkintojen osia.

Tuo sun mielikuva on ihan väärä. Jos henkilöllä on joku ammatti ja koulutus, ei hän sitä uudestaan opettele työpajalla.

Kuntouttava työtoiminta on henkilöille jotka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, tai osallistumaan työkkärin järjestämiin muihinkaan työllistämistoimiin kuten kurseille tai työkokeiluun. Se on laki.

Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kuukautta, se jatkui palkkatukityöllä. Tuota ennen olin suorittanut ylioppilastutkinnon, ammattikoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon, en vain työllistynyt lapset saatuani.

Työllistymättömyys on lainavastainen peruste olla kuntouttavassa työtoiminnassa. TyöKYVYN pitää olla alentunut.

Vierailija
89/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on pakko laittaa johonkin, koska kaupunki saa sakot valtiolta, jos työtön on liian pitkään työmarkkinatuella, kaupunki joutuu alkaa maksamaan puolet työmarkkinatuesta. Kun työtön laitetaan johonkin esim. kuntouttavaan työtoimintaan, ei sakkoja tule.

Vierailija
90/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa laki kuntouttavasta työtoiminnasta ja tuntekaa oikeutenne! Kuntouttavaan EI SAA lain mukaan passittaa työkykyistä. Siteeratkaa tarvittaessa lakipykäliä.

Jos kuitenkin jostain syystä et pysty kieltäytymään, muista että laissa määritelty minimi on 4 h viikossa, ja se SOVITAAN YHDESSÄ asiakkaan kanssa. Alkää siis allekirjoittako lappusia, joissa tuputetaan esim. kolmea päivää viikossa.

Linkki lakiin: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

Kuntaa kiinnostaa vain ja ainoastaan sakkomaksujen alentaminen, ei lainmukaisuus. Arvelisin että vain murto-osa "asiakkaista" on tietoisia oikeuksistaan lakipykälien tasolla.

Vierailija
91/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava "työ" toiminta, en tajua, että porukka (työttömät) niputetaan kaikki samaan kuntouttavaan. Järjetöntä, kehityskelvotonta ja alentavaa puuhastelua. Sopii "ehkä" rabajuopoille tai heille jotka eivät osaa kirjoittaa tai lukea. Niitä värillisiä tarkoitan!

"Kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden."

Ei todellakaan niputeta työttömiä kaikkia samaan kuntouttavaan, jos kykenee hakemaan töitä tai koulutusta, tai osallistumaan työkkärin kurssille, uraohjaukseen, työhönvalmennukseen tai työkokeiluun, ei kuulu typin asiakkaaksi eikä kuntouttavaan työtoimintaan. Niin sanoo laki.

Vierailija
92/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimet työpaikat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette niin osaavia ja siinä kunnossa, että pystyisitten parempaankin kuin kuntouttava, niin miksi sitten ette ole sinne parempaan menneet?

Ei työpaikkoja riitä kaikille. Työvoimasta on aivan järjetön ylitarjonta Suomessa.

Pääosa työttömistä on aivan työkykyisiä (eli siis he eivät ole kuntouttavan kohderyhmää lain mukaan), mutta silti he eivät löydä työpaikkaa.

Avoimia vakituisia, kokoaikaisa työpaikkoja avoinna Oikotiessä 16484 kappaletta

Mollissa kokoaikatyö, työnkesto yli 12 kk, palkkatyö, vuokratyö ei mukana 11731 kappaletta...

Tosiaan kuntouttavaan ei voi pakottaa eikä tukia/etuuksia leikata tästä syystä. Tästä on kaksi euduskunnan oikeusasuamiehen päätöstä. Suomen perustuslaki sanoo myös:

Lain mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työn tekemiseen. Tämän lisäksi jokaisella tulee olla oikeus valita vapaasti toimeentulonsa valitsemallaan työllä, elinkeinolla tai ammatilla. Tähän viitataan erityisesti perustuslain termillä elinkeinovapaus.

Elinkeinovapaus on yksi perustuslain takaamista kansalaisille kuuluvista perusoikeuksista, jonka tarkoituksena on varmistaa jokaisen mahdollisuus hankkia elantonsa haluamallaan tavalla.

Työkokeiluun voidaan laittaa tai tulee karenssi eli töihin työmarkkinatuella 518 netto ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä.

Vierailija
93/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on muutamaan kertaan jo väläytelty kuntouttavaa työtoimintaa. Kyselin sitten että miten tämä toiminta kuntouttaa minua, siihen ei osattu vastata. Sanoin että menen heti siihen, kun se kuntouttaa minut. Aivan turha höpistä että on sitten rutiineja ja saa tavata ihmisiä. Minä tapaan ihmisiä ihan tarpeeksi, ja rutiinitkin on kunnossa. Sitten väläyteltiin jotain minkä nimeä en nyt muista, mutta kun kysyin että mitähän se pitää sisällään, niin kuulemma sellaista, että menen johonkin firmaan tekemään mitä siellä nyt minulle keksitäänkään, työkkäristä(tai mistä nyt ikinä) tulee joku työntekijä sitten katsomaan miten se työnteko minulta oikein sujuu. Olen tällä hetkellä töissä parina päivänä viikosta, joten sanoin että voi tulla katsomaan sinne työpaikalleni ja arvioimaan miten työntekoni oikein sujuu. Ei kuulemma käy. Syytä ei osattu antaa kuin se että pitää olla jossain heidän firmassa. Saisin kuulemma 9€ pvä työkkäreiden päälle tuosta hyvästä. Minä vain ihemttelen että kuinka saakelisti tuollaiseen suojatyöpaikkaan sitä rahaa oikein laitetaan, verovaroja. Sanoin että voivat palkata minut sinne katsomaan miten se ihmisten työnteko oikein sujuu, mutta ei kuulemma onnistu koska pitäisi olla korkeakoulutus sitä varten :D Mitähän vitttua??!!? :D :D 

Koko homma on vähäjärkisten touhua sanon minä. 

Olen ihan täysin normaali ihminen, joka ymmärtää puhetta täysin normaalisti. Minulla on fyysisiä sairauksia joiden takia en tiettyjä töitä pysty tekemään. Noin muuten olen testattu älykkääksi useaan kertaan. Taidan ottaa ne paperit seuraavalla kerralla mukaan.

"Kuntouttavaan työtoimintaan ohjautuvat ne pitkään työttömänä olleet henkilöt, jotka tarvitsevat sosiaalihuollon tukea osana palveluprosessiaan. Lain mukaan aina ensin on selvitettävä mahdollisuus tarjota henkilölle työtä tai TE-palveluita. Vasta jos henkilö ei työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua TE-palveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden."

Et kuulu missään nimessä kuntouttavaan työtoimintaan. Ehkä olet antanut jotenkin väärän kuvan itsestäsi siellä työkkärissä. Ota vaan paperit mukaan.

Työkokeilu varmasti oli se missä pitää mennä töihin kokeilemaan miten työ sujuu. 

Vierailija
94/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei edelleenkään ole pakko mennä. Voit kieltäytyä siitä.

Toki voit valita täydet tuet ja kuntouttavan, tai kieltäytyä ja saada alennetut tuet, mahdollisesti joutua siihen nöyryytyshöykytykseen joka on toimeentulotuki, jota sitäkin saa alennettuna koska on kieltäytynyt työllistymistä edistävästä (vain työkkärin ja Kelan mielestä) toiminnasta. On se valinta. Ei vaan reilu sellainen.

Jos hakee töitä tai koulutuspaikkaa ei työkkäri hätyytä mitään. Omaan suunnitelmaan vaan pitää laittaa jotain, mutta mitään muuta ei ole pakko laittaa kuin se että haen töitä tai koulutusta. Minullekin kerran ehdotti että laitetaanko siihen että voin mennä työkokeiluun jos se edesauttaa työllistymistäni, sanoin että ei. Työkkärin virkailija sanoi että ok, otetaan pois, ei ole pakko. Ja otti pois sen lauseen ja sen jälkeen hyväksyin suunnitelman. Minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa työkkärin kanssa vaikka olen monta kertaa ollut yli 500 päivääkin työttömänä. Kun käyttäytyy fiksusti siellä virastossa, siellä kohdellaan kuin fiksua ihmistä. Itse pitää olla vähän asialla ja olla hiukan edes aktiivinen.

Vierailija
95/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi kertaa ollut "kuntouttavassa" kolmenkymmenen vuoden aikana. Katson, että se riittää.

Tiedoissa lukee nykyään "ei sovellu kuntouttavaan työtoimintaan". Se on hyvä.

Viimeisen kerran olin edunvalvonnassa olevien kanssa risusavotassa ainoana joka ei ollut edunvalvonnassa, eikä se toiminut. Muut vetivät nappeja joita oli laatikossa hattuhyllyllä, minä en päässyt enkä edes halunnut rinkiin. Lopulta kuntouttavan pomo kieltäytyi ottamasta minua sinne enää. Työvoimavirkailija huusi sille puhelimessa, että "sun on pakko, laki sanoo!". Pomo vastasi ettei ota silti.

Pomo sanoi minulle, että "sinulla on huono vaikutus ihmisiin täällä". Nauroin sitä hulluutta, ja lähdin. Varmaan tietystä näkökulmasta olikin huono vaikutus, olo oli kuin "Yksi lensi yli käenpesän"-leffassa. Ympärillä mömmöissä olevia edunvalvottuja, siinä on vaikea olla olematta vähän provoava välillä, kun yrittää löytää niistä älyllistä keskustelukumppania. Ihan mukavia tyyppejä sinänsä, sarjassaan.

Ei ole sen jälkeen häiritty, tuosta on nyt kaksitoista vuotta.

Vierailija
96/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voit valita täydet tuet ja kuntouttavan, tai kieltäytyä ja saada alennetut tuet, mahdollisesti joutua siihen nöyryytyshöykytykseen joka on toimeentulotuki, jota sitäkin saa alennettuna koska on kieltäytynyt työllistymistä edistävästä (vain työkkärin ja Kelan mielestä) toiminnasta. On se valinta. Ei vaan reilu sellainen.

Jos hakee töitä tai koulutuspaikkaa ei työkkäri hätyytä mitään. Omaan suunnitelmaan vaan pitää laittaa jotain, mutta mitään muuta ei ole pakko laittaa kuin se että haen töitä tai koulutusta. Minullekin kerran ehdotti että laitetaanko siihen että voin mennä työkokeiluun jos se edesauttaa työllistymistäni, sanoin että ei. Työkkärin virkailija sanoi että ok, otetaan pois, ei ole pakko. Ja otti pois sen lauseen ja sen jälkeen hyväksyin suunnitelman. Minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa työkkärin kanssa vaikka olen monta kertaa ollut yli 500 päivääkin työttömänä. Kun käyttäytyy fiksusti siellä virastossa, siellä kohdellaan kuin fiksua ihmistä. Itse pitää olla vähän asialla ja olla hiukan edes aktiivinen.

Kaupungit maksavat monta miljoonaa vuodessa sakkomaksuja. Minulle ainakin sanottiin, että tulee karenssi, jos en mene työkokeiluun.

Vierailija
97/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit maksavat monta miljoonaa vuodessa sakkomaksuja. Minulle ainakin sanottiin, että tulee karenssi, jos en mene työkokeiluun.

Nuo miljoonat on kaupungin rahoista pois.

Vierailija
98/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toisekseen: vaikka teoriassa sinne ei voi ketään pakottaa on käytäntö hyvin usein toinen. Todellisia vaihtoehtoja ei pitkäaikaistyöttömällä ole mikäli kunta lykkää sinne kaikki jotka vain voi (välttyäkseen sakkomaksuilta) oli tarvetta tai ei.

Niinpä siellä on täyspäisiä ja kykeneviä ihmisiä joilla vain on työnanatjien mielestä liian korkea ikä mutta myös sellaisia ihmisiä joile pajatoimintakin on liian vaativaa, he tarvitsisivat ihan toisenlaista tukea ja apua.

Mutta kaikilla on ihmisarvo. Se että syystä tai toisesta on työtön tai kuntouttavassa työsoiminnassa ei tee kenestäkään tyhmää tai toisen luokan kansalaista. Eivätkä ne jotka saavat tuyöpaikkansa pitää ole oikeutettuja ( ei edes ole aihetta) korottamaan itseänsä.

Kuntouttavaan ei voi vastentahtoisesti "lykätä" ketään ilman, että rikkoo lakia.

Ainoa mitä tarvitset kuntouttavasta kieltäytymiseen on se, että tiedät mitä laissa lukee ja osaat vaatia itsellesi ne oikeudet mitkä sinulle lain mukaan kuuluu.

Jos asia tuntuu vaikealta, niin kannattaa tulostaa ihan paperille ne lakipykälät missä käsitellään kuntouttavaan ohjaamista, ja sitten katsotte aktivointisuunnitelmatilaisuudessa työkkäritädin ja sossutädin kanssa ihan kohta kohdalta, että lain vaatimukset täyttyvät.

Noin luulisi. Mutta niin vain onnistutaan kiristämään työtön siihen, ihan sen sossutantan ja työkkäritädin avustuksella. Työtön kieltäytyy tarjotuista tukitoimenpiteistä = karenssi. Koska kunnanjohto sitä vaatii ettei tule sakkomaksuja = huutoa ja raivoa ko työntekijöille keksitään kyllä keinot joilla pakotetaan. Lakia rikotaan mutta kuka uskaltaa haastaa moisen vastustajan? Eikä voi olla varma etä oikeus toteutuisi, aina löytyy porsaanreiät joita käyttää.

Ei ole olemassa mitään pykälää joka oikeuttaisi karenssin antamisen jostain epämääräisestä "tukitoimenpiteestä" kieltäytymisen vuoksi.

Se on aivan yksiselitteisesti kerrottu laissa, että missä tapauksissa kuntouttavaan työtoimintaan voidaan ohjata. Jos pykäliä rikotaan, eli kuntouttavaan työtoimintaan yritetään karenssin uhalla ohjata henkilö joka omasta mielestään on kykenevä työhön, niin se on päivänselvä rikos. Siinä tapauksessa on montakin asiaa minkä avulla oikeuksiaan voi penätä, eli oikaisupyyntö virkailijan esimiehelle, valitus Kelan työmarkkinatukipäätöksestä, rikosilmoitus tai kantelu oikeusasiamiehelle. Näistä ensin mainitun pitäisi riittää lähes kaikissa tapauksissa.

Vierailija
99/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että työkokeilua koskee eri lainsäädäntö kuin kuntouttavaa. Työkokeilu on julkinen työvoimapalvelu ja kuntouttava taas on sosiaalipalvelu jota varten on oma lakinsa.

Työkokeiluun pystyy pakottamaan karenssin uhalla lähes kenet tahansa työttömän aivan niin kuin esimerkiksi CV-kurssillekin.

Vierailija
100/179 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava on häpäisykeino. Pelko siihen joutumisesta lisää työllistymismotivaatiota.

Ennemmin kuntoutettavassakin kun jossain työharjoittelussa. Saa enempi rahaa ja päivät on puolet lyhyempiä.