Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tota kuntouttavaan työtoimintaan pakottamista

Vierailija
26.08.2021 |

Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin. Kunhan olet muka tekemässä jotain, kunnossapito ja keittiö hommia. Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen , mutta ei ne joilla on joku polvi ongelma tai muuten ajatus toimii kuten normaali ihmisellä.

Olen sitä mieltä että jos pystyn tuolla ilmaiseksi tekemään aivan simppeleitä askareita niin kykenen myös opiskelemaan joka hyvin usein tapahtuu istuen. Ja amiksessa on liikuntaa yleensä.

En aio mennä tuhlaamaan aikaani kuntouttavaan koska en saa sieltä ammattia jonka tarvitsen saadakseni palkka työtä jolla voin elättää itseni. Tuolla elää pienen tuen varassa ja ei siitä saa sellaista hyötyä kuin oikeasta oppilaitoksesta. Kiitos olen puhunut.

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että jos polvi ongelma on laatua liikunnan lisäämisen tarve, sen saman voit tehdä myös koulussa koska sinnekin on jollain matkustettava. Ja istuminen on helppoa koska asentoa voi vaihtaa tarpeen vaatiessa.

Vierailija
2/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava on häpäisykeino. Pelko siihen joutumisesta lisää työllistymismotivaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalle tulee kustannuksia liian pitkään työttöminä olleista.

Kuntouttavaan työtoimintaan ei saa lain mukaan ohjata muita kuin vajaa työkykyisiä.

Vierailija
4/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?

Vierailija
5/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjellähän tuon kanssa ei ole mitään tekemistä. On vaan leikkivinään mukana niin säästyy suuremmilta harmeilta.

Vierailija
6/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään pakoteta.

Vierailija
7/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kehtaa edes laittaa cv:hen.

Vierailija
8/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä aio alentaa itseäni tuonne. Anteeksi nyt vaan mutta kyllä mä sen verran pystyn sitten ottamaan itseäni niskasta kiinni ja menemään opiskelemaan. Olen ilman ammattia koska erinäisiä terveysongelmia on ollut. Hyvin monesta olen parantunut ja varmasti loputkin paranee.

Mä en mene sinne aikuisten iltapäiväkerhoon.

Vierailija
9/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat mennä ensisijaisesti kouluun kuin tuonne kuntouttavaan. Mene siis heti monessa voi aloittaa milloin vain.

Vierailija
10/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä aio alentaa itseäni tuonne. Anteeksi nyt vaan mutta kyllä mä sen verran pystyn sitten ottamaan itseäni niskasta kiinni ja menemään opiskelemaan. Olen ilman ammattia koska erinäisiä terveysongelmia on ollut. Hyvin monesta olen parantunut ja varmasti loputkin paranee.

Tuskin silloin oikeasti sairas onkaan kun ne vaivat kummasti paranee heti kun joku "uhkailee" kuntouttavalla työtoiminnalla?

Vierailija
11/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä pidän puoleni etten sinne joudu. Tarvittaessa väännän rautalangasta että pärjään amiksessa tai yliopistossa jos haen kouluun. Siinähän sitten nieleskelevät. Avoin yliopisto kun ei vaadi taikatemppuja.

Vierailija
12/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?

Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?

Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.

Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.

Vierailija
13/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että nää vaivat muka paranee ei pidä paikkansa. Se kertoo siitä että arvostaa itseään hiukan ja hoksaa että kyllä musta muuhunkin on kuin tekemään jotain askarteluja muutamaksi tunniksi.

Vierailija
14/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?

Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.

Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.

No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.

Vierailija
15/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla lujuudella kun menee kouluun niin varmasti pärjää. Ei sillä ole mitään arvoa että cv on täynnä jotain askartelua ja porkkana keiton tekemistä.

Vai miten on, ottaisitko itse töihin henkilön kenellä on ammatti ja hieman tietoa alasta ehkä jopa enemmän, vai henkilön Joka on opetellut perustaidot keittiö ilmais hommissa uudestaan?

Vierailija
16/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on muitakin ja kukaan heistä ei ole sen alhaisempi kuin sinä tai minäkään. Ei tarvitse aliarvioida.

Vierailija
17/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin."

"Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen."

Mitä oikein selität. Sairaita ja vajavaisia henkilöitä ei ainakaan saa laittaa tuollaiseen. Sairas ihminen, jos sairaus on krooninen, kuuluu työkyvyttömyyseläkkeelle eikä mihinkään ilmaishommiin.

Jos ongelmasi on pelkkä lisäliikunnalla paraneva polvivaiva ja nostat yhteiskunnan tukia säännöllisesti, sinullehan tuo passaisi paremmin.

Vierailija
18/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion mennä jos kutsu käy. Aion nauhoittaa kaikki mitä puhutaan ja pitää tarkkaa kirjaa asioista. Jos löytyy mitä tahansa epäkohtia tehtailen valituksia, kanteluita yms.

Vierailija
19/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.

Työtön (ja työllinenkin varsinkin korona-aikaan) voi oikein hyvin mökkiytyä, ei se ole mikään automaattinen päämäärättömyyden mittari. Netin kautta koko maailma on avoin. "Sosiaalinen toiminta" saattaa olla ekstrovertille mielekästä toki jo sellaisenaan, sisällöstä sen kummemmin piittamatta. Vaan kun kaikki eivät ole ekstroverttejä, siinä esimerkiksi epämielekkyyttä. Ei ole olemassa "syrjäytymisen kierrettä" vaan syrjäyttämisen kierre - tai polttouuni ehkä paremminkin.

Kerran kun kaakin selästä tippuu, takaisin ei ole kapuamista, saapahan Kela, työeläkeyhtiöt, Te-toimisto ja terveydenhuollon henkilöstö olla olevinaan ja tekevinään, vaikka oikeasti eivät mitään tee (jotta voivat varmistaa itselleen pitkän työuran tekemällä uudestaan samaa eli ei mitään). Mukavaahan se on kun palkka juoksee.

Vierailija
20/179 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on yrittää hommata osa-aikaisia töitä vaikka hyllyttäjänä. Jos polvi ei kestä kokopäivätöitä ja et halua työkkärin toimenpiteisiin.