En ymmärrä tota kuntouttavaan työtoimintaan pakottamista
Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin. Kunhan olet muka tekemässä jotain, kunnossapito ja keittiö hommia. Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen , mutta ei ne joilla on joku polvi ongelma tai muuten ajatus toimii kuten normaali ihmisellä.
Olen sitä mieltä että jos pystyn tuolla ilmaiseksi tekemään aivan simppeleitä askareita niin kykenen myös opiskelemaan joka hyvin usein tapahtuu istuen. Ja amiksessa on liikuntaa yleensä.
En aio mennä tuhlaamaan aikaani kuntouttavaan koska en saa sieltä ammattia jonka tarvitsen saadakseni palkka työtä jolla voin elättää itseni. Tuolla elää pienen tuen varassa ja ei siitä saa sellaista hyötyä kuin oikeasta oppilaitoksesta. Kiitos olen puhunut.
Kommentit (179)
Kuntouttavassa olleena on tullut nähtyä kaikenlaista. Kerran oli tilanne, jossa Helsingin työvoiman palvelukeskuksen duurin työntekijä tuli paikan päälle. Tarkoituksenaan oli ilmeisesti tavata erästä kuntoutujaa. Tämä kuntoutuja ei kuitenkaan saapunut paikalle. työllisyysneuvoja-akka sitten alkoi kälättämään tämän henkilön asioita meille muille ja kyselemään, että millainen on jne. Ei ilmeisesti oikein hahmottanut vaitiolovelvollisuutta tmv?
Miksi et sitten hae ja mene opiskelemaan? Vai pitääkö opiskelupaikka kantaa valmiina nenän eteen?
Kuntouttava "työ" toiminta, en tajua, että porukka (työttömät) niputetaan kaikki samaan kuntouttavaan. Järjetöntä, kehityskelvotonta ja alentavaa puuhastelua. Sopii "ehkä" rabajuopoille tai heille jotka eivät osaa kirjoittaa tai lukea. Niitä värillisiä tarkoitan!
Vierailija kirjoitti:
"Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin."
"Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen."
Mitä oikein selität. Sairaita ja vajavaisia henkilöitä ei ainakaan saa laittaa tuollaiseen. Sairas ihminen, jos sairaus on krooninen, kuuluu työkyvyttömyyseläkkeelle eikä mihinkään ilmaishommiin.
Jos ongelmasi on pelkkä lisäliikunnalla paraneva polvivaiva ja nostat yhteiskunnan tukia säännöllisesti, sinullehan tuo passaisi paremmin.
Tämä näin!
Vierailija kirjoitti:
Kunnalle tulee kustannuksia liian pitkään työttöminä olleista.
Kuntouttavaan työtoimintaan ei saa lain mukaan ohjata muita kuin vajaa työkykyisiä.
Laki on ehkä laki, eihän sitä kuulu noudattaa, mikäli tietää porsaanreiän sen kiertämiseen. Te-toimistot mitään lakeja aina noudata, eivätkä niitä paragrafi paragrafilta ja pykälä pykälältä edes tunne. Olen testannut!
Vierailija kirjoitti:
Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?
Mistä horiset, ota selvää, ennenkuin kirjoittelet?
Mulle on muutamaan kertaan jo väläytelty kuntouttavaa työtoimintaa. Kyselin sitten että miten tämä toiminta kuntouttaa minua, siihen ei osattu vastata. Sanoin että menen heti siihen, kun se kuntouttaa minut. Aivan turha höpistä että on sitten rutiineja ja saa tavata ihmisiä. Minä tapaan ihmisiä ihan tarpeeksi, ja rutiinitkin on kunnossa. Sitten väläyteltiin jotain minkä nimeä en nyt muista, mutta kun kysyin että mitähän se pitää sisällään, niin kuulemma sellaista, että menen johonkin firmaan tekemään mitä siellä nyt minulle keksitäänkään, työkkäristä(tai mistä nyt ikinä) tulee joku työntekijä sitten katsomaan miten se työnteko minulta oikein sujuu. Olen tällä hetkellä töissä parina päivänä viikosta, joten sanoin että voi tulla katsomaan sinne työpaikalleni ja arvioimaan miten työntekoni oikein sujuu. Ei kuulemma käy. Syytä ei osattu antaa kuin se että pitää olla jossain heidän firmassa. Saisin kuulemma 9€ pvä työkkäreiden päälle tuosta hyvästä. Minä vain ihemttelen että kuinka saakelisti tuollaiseen suojatyöpaikkaan sitä rahaa oikein laitetaan, verovaroja. Sanoin että voivat palkata minut sinne katsomaan miten se ihmisten työnteko oikein sujuu, mutta ei kuulemma onnistu koska pitäisi olla korkeakoulutus sitä varten :D Mitähän vitttua??!!? :D :D
Koko homma on vähäjärkisten touhua sanon minä.
Olen ihan täysin normaali ihminen, joka ymmärtää puhetta täysin normaalisti. Minulla on fyysisiä sairauksia joiden takia en tiettyjä töitä pysty tekemään. Noin muuten olen testattu älykkääksi useaan kertaan. Taidan ottaa ne paperit seuraavalla kerralla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on muutamaan kertaan jo väläytelty kuntouttavaa työtoimintaa. Kyselin sitten että miten tämä toiminta kuntouttaa minua, siihen ei osattu vastata. Sanoin että menen heti siihen, kun se kuntouttaa minut. Aivan turha höpistä että on sitten rutiineja ja saa tavata ihmisiä. Minä tapaan ihmisiä ihan tarpeeksi, ja rutiinitkin on kunnossa. Sitten väläyteltiin jotain minkä nimeä en nyt muista, mutta kun kysyin että mitähän se pitää sisällään, niin kuulemma sellaista, että menen johonkin firmaan tekemään mitä siellä nyt minulle keksitäänkään, työkkäristä(tai mistä nyt ikinä) tulee joku työntekijä sitten katsomaan miten se työnteko minulta oikein sujuu. Olen tällä hetkellä töissä parina päivänä viikosta, joten sanoin että voi tulla katsomaan sinne työpaikalleni ja arvioimaan miten työntekoni oikein sujuu. Ei kuulemma käy. Syytä ei osattu antaa kuin se että pitää olla jossain heidän firmassa. Saisin kuulemma 9€ pvä työkkäreiden päälle tuosta hyvästä. Minä vain ihemttelen että kuinka saakelisti tuollaiseen suojatyöpaikkaan sitä rahaa oikein laitetaan, verovaroja. Sanoin että voivat palkata minut sinne katsomaan miten se ihmisten työnteko oikein sujuu, mutta ei kuulemma onnistu koska pitäisi olla korkeakoulutus sitä varten :D Mitähän vitttua??!!? :D :D
Olen ihan täysin normaali ihminen, joka ymmärtää puhetta täysin normaalisti. Minulla on fyysisiä sairauksia joiden takia en tiettyjä töitä pysty tekemään. Noin muuten olen testattu älykkääksi useaan kertaan. Taidan ottaa ne paperit seuraavalla kerralla mukaan.
Sinullahan on loistavat mahdollisuudet uudelleen kouluttautua sellaiselle alalle, jota kykenet tekemään.
Ihmisiä vain siirrellään ja juoksutetaan silmänlumeeksi. Töitä ei ole kaikille. Joidenkin mielestä on ihan kestämätöntä että toisille "annetaan ilmaiseksi rahaa" - niiden on pakko saada nämä ihmiset tekemään jotain ihan turhaakin hommaa ihan vaan siksi ettei se raha tulisi ilman hikeä ja kärsimystä.
Jos siirryttäisiin perustuloon, ketään ei enää kiinnostaisi mitä kukin puuhastelee. Mutta tällä hetkellä perustulon idean ja järkevyyden näyttävät ymmärtävän vain harvat.
Se on sellissta kerhopuuhstelua
Joka ei johda minkään duuniin
Itse ulkoilutanvanhuksia kerran viikossa
Ihan ok hommaa eikö olisi aika pohtia perustuloa.
Vaikka haluisit duuniin kokemusta on taitoa
Ikää 50v Se on made in MADE
Vierailija kirjoitti:
Aion mennä jos kutsu käy. Aion nauhoittaa kaikki mitä puhutaan ja pitää tarkkaa kirjaa asioista. Jos löytyy mitä tahansa epäkohtia tehtailen valituksia, kanteluita yms.
Tuollaista se on, kun oikeaa arvoa ei ole elämässä. Se täyttyy sitten tuollaisista lapsellisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, missä olet saanut älykkyyden testattua?
Ei sinne voi pakottaa ketään. Ei kannata olla tyhmä ja langeta ansaan.
Olen ollut todistamassa tilannetta, jossa kaikin osa-aluein pätevää tyyppiä oltiin tiputtamassa kuntouttavaan. Ainoa päätelmäni oli se, että kuntouttavassa hänelle maksetaan 9 €/päivä. "Oikeissa" töissä pitäisi hänelle maksaa vähintään 2500 €/kk, onhan siinä melkoinen ero.
Tahdot siis opiskelemaan? Miksi sitten olet missään tekemisissä työkkärin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tahdot siis opiskelemaan? Miksi sitten olet missään tekemisissä työkkärin kanssa?
Koska saat puolen vuoden karenssin kaikista Kelan tuista, myös opiskelutuesta, jos lähdet opiskelemaan ilman työkkärin lupaa. Se pitää olla sinun kuntoutussuunnitelmassasi kirjattuna. Se on ihan vittumaista kun ensin pitää hankkia se opiskelupaikka ja sitten Kelalta ja työkkäriltä anoa lupaa sen opiskelupaikan vastaanottamiseksi.
Toki jos on rahaa niin paljon että pärjää monta vuotta ilman mitään tukia niin sitten ei tarvitse, mutta harva työtön on niin onnellisessa asemassa.
Kuntouttavaan ei edelleenkään ole pakko mennä. Voit kieltäytyä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei edelleenkään ole pakko mennä. Voit kieltäytyä siitä.
Toki voit valita täydet tuet ja kuntouttavan, tai kieltäytyä ja saada alennetut tuet, mahdollisesti joutua siihen nöyryytyshöykytykseen joka on toimeentulotuki, jota sitäkin saa alennettuna koska on kieltäytynyt työllistymistä edistävästä (vain työkkärin ja Kelan mielestä) toiminnasta. On se valinta. Ei vaan reilu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?
Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?
Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.
Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.
No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.
Niin ne kuuden lapsen äiditkin tosiaan tarvitsee seuraa ihan valtion toimesta?
Hulluko oot?
Ootko tosissas? Mullekin tätä jo ehdoteltiin, onneksi jäi sitten koronan takia puheen asteelle. Olen täysin toimintakykyinen enkä lähelläkään syrjäytymistä, päinvastoin. Olen myös kouluttautunut lisää sekä pitänyt osaamisen päivitettynä. Ikää vaan on päälle 50v niin minnekään ei töihin oteta. Mieluummin olisin töissä kuin virallisesti toimettomana.
Ei ole mun viaksi luettavissa työnantajien ikärasismi ja syrjintä. Enkä ole mitenkään kuntouttavan toiminnan tarpeessa. Olen valmis aloittamaan palkallisen työn vaikka huomenna jos joku sellaista tarjoaa.