En ymmärrä tota kuntouttavaan työtoimintaan pakottamista
Sinne vaan ja unohdut sitten sinne tilastoihin. Kunhan olet muka tekemässä jotain, kunnossapito ja keittiö hommia. Sairaat tai vajavaiset henkilöt on ihan omiaan tuollaiseen , mutta ei ne joilla on joku polvi ongelma tai muuten ajatus toimii kuten normaali ihmisellä.
Olen sitä mieltä että jos pystyn tuolla ilmaiseksi tekemään aivan simppeleitä askareita niin kykenen myös opiskelemaan joka hyvin usein tapahtuu istuen. Ja amiksessa on liikuntaa yleensä.
En aio mennä tuhlaamaan aikaani kuntouttavaan koska en saa sieltä ammattia jonka tarvitsen saadakseni palkka työtä jolla voin elättää itseni. Tuolla elää pienen tuen varassa ja ei siitä saa sellaista hyötyä kuin oikeasta oppilaitoksesta. Kiitos olen puhunut.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä vain siirrellään ja juoksutetaan silmänlumeeksi. Töitä ei ole kaikille. Joidenkin mielestä on ihan kestämätöntä että toisille "annetaan ilmaiseksi rahaa" - niiden on pakko saada nämä ihmiset tekemään jotain ihan turhaakin hommaa ihan vaan siksi ettei se raha tulisi ilman hikeä ja kärsimystä.
Jos siirryttäisiin perustuloon, ketään ei enää kiinnostaisi mitä kukin puuhastelee. Mutta tällä hetkellä perustulon idean ja järkevyyden näyttävät ymmärtävän vain harvat.
Niinpä. Puusilmät eivät ymmärrä ettei tälläkään hetkellä ihmisiä jätetä rahatta heitteille, vaan teki mitään tai ei, tulee rahat tilille joka tapauksessa. Kun saadaan tuosta byrokratia pois välistä, niin se mitä tapahtuu on se että
ihmiset saavat alkaa täysin rauhassa tekemään niitä töitä mitä haluavat ilman että koko ajan täytyy pelätä että rahat viedään pois,
byrokratiaan ei kulu enää verorahoja kaiken maailman työelämäkonsulttien taskuihin työnnettäväksi, ja
työkkäreistä tulee oikeita työnvälitystoimistoja joiden kautta työntekijät ja työnantajat löytävät toisensa, kun molemmat ovat halukkaita siihen, eikä pakotettuja.
Toki jää pois sitten ne työpaikat jotka saavat palkan siksi että osalla ei ole töitä, mutta se on vain hyvä asia.
Kelalta saa ottaa 40% työläisistä pois kun ei tarvi enää laskeskella köyhien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion mennä jos kutsu käy. Aion nauhoittaa kaikki mitä puhutaan ja pitää tarkkaa kirjaa asioista. Jos löytyy mitä tahansa epäkohtia tehtailen valituksia, kanteluita yms.
Tuollaista se on, kun oikeaa arvoa ei ole elämässä. Se täyttyy sitten tuollaisista lapsellisuuksista.
Itse aloin nauhoittamaan kaikki keskusteluni henkilöiden kanssa jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti elämääni sen jälkeen kun lääkäri diagnosoi minulle sairauden mitä ei ole, ja joka pomppaa edelleen joka kerta silmille kun käyn lääkärissä minkä tahansa vaivan takia.
Kyllähän se vaatii etukäteissuunnittelua, mutta on sen väärti. Olen saanut parempaa palvelua ja virheet on korjattu alta aikayksikön, kun olen huomauttanut että olen muuten nauhoittanut sen puhelun ja pystyn todistamaan että asia on niin kuin sanon. Kerran ainoastaan on oikeasti haluttu kuulla se puhelunauhoite, kun ei olla uskottu. Sen jälkeen hommat toimikin hyvin.
Ja ei, en kerro etukäteen että nauhoitan, eikä kukaan ole vielä haastanut oikeuteen, ja jos haastaa, menen sinne marttyyrina, ja aivan varmasti nauhoittamilleni puheluille tulee sen jälkeen oma nettisivusto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on muutamaan kertaan jo väläytelty kuntouttavaa työtoimintaa. Kyselin sitten että miten tämä toiminta kuntouttaa minua, siihen ei osattu vastata. Sanoin että menen heti siihen, kun se kuntouttaa minut. Aivan turha höpistä että on sitten rutiineja ja saa tavata ihmisiä. Minä tapaan ihmisiä ihan tarpeeksi, ja rutiinitkin on kunnossa. Sitten väläyteltiin jotain minkä nimeä en nyt muista, mutta kun kysyin että mitähän se pitää sisällään, niin kuulemma sellaista, että menen johonkin firmaan tekemään mitä siellä nyt minulle keksitäänkään, työkkäristä(tai mistä nyt ikinä) tulee joku työntekijä sitten katsomaan miten se työnteko minulta oikein sujuu. Olen tällä hetkellä töissä parina päivänä viikosta, joten sanoin että voi tulla katsomaan sinne työpaikalleni ja arvioimaan miten työntekoni oikein sujuu. Ei kuulemma käy. Syytä ei osattu antaa kuin se että pitää olla jossain heidän firmassa. Saisin kuulemma 9€ pvä työkkäreiden päälle tuosta hyvästä. Minä vain ihemttelen että kuinka saakelisti tuollaiseen suojatyöpaikkaan sitä rahaa oikein laitetaan, verovaroja. Sanoin että voivat palkata minut sinne katsomaan miten se ihmisten työnteko oikein sujuu, mutta ei kuulemma onnistu koska pitäisi olla korkeakoulutus sitä varten :D Mitähän vitttua??!!? :D :D
Koko homma on vähäjärkisten touhua sanon minä.
Olen ihan täysin normaali ihminen, joka ymmärtää puhetta täysin normaalisti. Minulla on fyysisiä sairauksia joiden takia en tiettyjä töitä pysty tekemään. Noin muuten olen testattu älykkääksi useaan kertaan. Taidan ottaa ne paperit seuraavalla kerralla mukaan.
Sivusta, missä olet saanut älykkyyden testattua?
Viimeisin tämän sairauslimboni psykologin 8h kestäneet palikkaatestit.
Perustulo kaikille niin päästään tästäkin mielipahasta
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, niin loppuu turhan työn tekeminen. Nyt puolet vahtii mitä toinen puoli saa tehdä. Ei edesauta yhteiskuntarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, niin loppuu turhan työn tekeminen. Nyt puolet vahtii mitä toinen puoli saa tehdä. Ei edesauta yhteiskuntarauhaa.
Ei edesauta yhteiskuntarauhaa, eikä myöskään yhteiskunnan taloutta. Julkinen sektori on muutenkin raskas, ilman että siellä pitää olla iso lauma ihmisiä pelkästään laskemassa, kuinka monta euroa mikäkin ryhmä saa ja mikä ryhmä jätetään kokonaan tukien ulkopuolelle. Kohtuullinen kansalaispalkka kaikille ja ansiosidonnainen pois (se on järjettömän iso, saan sellaista itse parhaillaan ja hävettää kyllä). Kansalaiset voisivat ihan itse omilla aivoillaan alkaa keksiä jotain järkevää pientä bisnestä, jolla parannella asemiaan, ilman että joku ottaa toisesta päästä samaan aikaan.
Kummallinen aloitus. Jos olet täysin työkykyinen tai opiskelemaan kykenevä niin mitä sinä silloin edes rutiset jostain kuntouttavasta työtoiminnasta? Eihän sellainen ole silloin sinua varten. Itse noissa paikoissa joskus aikaa viettäneenä voin kertoa, että yleensä porukka on niissä varsin hyvästä syystä.
Te työssäkäyvät jotka oletatte että työtön syrjäytyy ja on yksinäinen/vailla mitään sosiaalista elämää, tunnen sääliä teitä kophtaan. Tehän paljastatte tuolla että olette itse sellaisia, ainoastaan työpaikka ja mikä ikinä onkaan statuksenne siellä tuo elämäänne merkitystä ja sosiaalisia kontakteja. Ja luulette että kaikki ovat samanlaisia. Voin paljastaa: eivät ole. Työtön voi elää mielekästä elämää jossa on sisältöä ja jopa ystäviä/harrastuksia ihan riittävästi omiin tarpeisiin ilman että heidän täytyy löytää niitä Työpajoilta.
Ja toisekseen: vaikka teoriassa sinne ei voi ketään pakottaa on käytäntö hyvin usein toinen. Todellisia vaihtoehtoja ei pitkäaikaistyöttömällä ole mikäli kunta lykkää sinne kaikki jotka vain voi (välttyäkseen sakkomaksuilta) oli tarvetta tai ei.
Niinpä siellä on täyspäisiä ja kykeneviä ihmisiä joilla vain on työnanatjien mielestä liian korkea ikä mutta myös sellaisia ihmisiä joile pajatoimintakin on liian vaativaa, he tarvitsisivat ihan toisenlaista tukea ja apua.
Mutta kaikilla on ihmisarvo. Se että syystä tai toisesta on työtön tai kuntouttavassa työsoiminnassa ei tee kenestäkään tyhmää tai toisen luokan kansalaista. Eivätkä ne jotka saavat tuyöpaikkansa pitää ole oikeutettuja ( ei edes ole aihetta) korottamaan itseänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion mennä jos kutsu käy. Aion nauhoittaa kaikki mitä puhutaan ja pitää tarkkaa kirjaa asioista. Jos löytyy mitä tahansa epäkohtia tehtailen valituksia, kanteluita yms.
Tuollaista se on, kun oikeaa arvoa ei ole elämässä. Se täyttyy sitten tuollaisista lapsellisuuksista.
Mitä lapsellista on kerätä dokumentteja voidakseen osoittaa epäkohtia?
Sana sanaa vastaan on hankala tilanne ja arvaapa kumpi onheikoilla, viranomainen ja koneisto vai yksi pieni ihminen -kaiken lisäksi työtön sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei edelleenkään ole pakko mennä. Voit kieltäytyä siitä.
Toki voit valita täydet tuet ja kuntouttavan, tai kieltäytyä ja saada alennetut tuet, mahdollisesti joutua siihen nöyryytyshöykytykseen joka on toimeentulotuki, jota sitäkin saa alennettuna koska on kieltäytynyt työllistymistä edistävästä (vain työkkärin ja Kelan mielestä) toiminnasta. On se valinta. Ei vaan reilu sellainen.
Ei tukeasi voida alentaa jos kieltäydyt kuntouttavan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan sillä perusteella, että työ- ja toimintakykysi on niin hyvä, että pystyt osallistumaan työhön tai työllistymistä edistävään palveluun.
Tämä on ihan laissa lukeva asia.
Moni ei vaan tiedä mitä laissa lukee, ja siksi antaa "pakottaa" (eli huijata) itsensä kuntouttavaan.
Sen tarkoitus on kaunistaa työttömyyslukuja.
Koska silloin et ole työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen: vaikka teoriassa sinne ei voi ketään pakottaa on käytäntö hyvin usein toinen. Todellisia vaihtoehtoja ei pitkäaikaistyöttömällä ole mikäli kunta lykkää sinne kaikki jotka vain voi (välttyäkseen sakkomaksuilta) oli tarvetta tai ei.
Niinpä siellä on täyspäisiä ja kykeneviä ihmisiä joilla vain on työnanatjien mielestä liian korkea ikä mutta myös sellaisia ihmisiä joile pajatoimintakin on liian vaativaa, he tarvitsisivat ihan toisenlaista tukea ja apua.
Mutta kaikilla on ihmisarvo. Se että syystä tai toisesta on työtön tai kuntouttavassa työsoiminnassa ei tee kenestäkään tyhmää tai toisen luokan kansalaista. Eivätkä ne jotka saavat tuyöpaikkansa pitää ole oikeutettuja ( ei edes ole aihetta) korottamaan itseänsä.
Kuntouttavaan ei voi vastentahtoisesti "lykätä" ketään ilman, että rikkoo lakia.
Ainoa mitä tarvitset kuntouttavasta kieltäytymiseen on se, että tiedät mitä laissa lukee ja osaat vaatia itsellesi ne oikeudet mitkä sinulle lain mukaan kuuluu.
Jos asia tuntuu vaikealta, niin kannattaa tulostaa ihan paperille ne lakipykälät missä käsitellään kuntouttavaan ohjaamista, ja sitten katsotte aktivointisuunnitelmatilaisuudessa työkkäritädin ja sossutädin kanssa ihan kohta kohdalta, että lain vaatimukset täyttyvät.
Jos te olette niin osaavia ja siinä kunnossa, että pystyisitten parempaankin kuin kuntouttava, niin miksi sitten ette ole sinne parempaan menneet?
Joku tienaa sillä. Kuntoutuspalvelut ovat yrityksille rahasampo. Kunnat maksavat niin paljon kuin kehtaa laskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette niin osaavia ja siinä kunnossa, että pystyisitten parempaankin kuin kuntouttava, niin miksi sitten ette ole sinne parempaan menneet?
Ei työpaikkoja riitä kaikille. Työvoimasta on aivan järjetön ylitarjonta Suomessa.
Pääosa työttömistä on aivan työkykyisiä (eli siis he eivät ole kuntouttavan kohderyhmää lain mukaan), mutta silti he eivät löydä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei voi vastentahtoisesti "lykätä" ketään ilman, että rikkoo lakia.
Ainoa mitä tarvitset kuntouttavasta kieltäytymiseen on se, että tiedät mitä laissa lukee ja osaat vaatia itsellesi ne oikeudet mitkä sinulle lain mukaan kuuluu.
Jos asia tuntuu vaikealta, niin kannattaa tulostaa ihan paperille ne lakipykälät missä käsitellään kuntouttavaan ohjaamista, ja sitten katsotte aktivointisuunnitelmatilaisuudessa työkkäritädin ja sossutädin kanssa ihan kohta kohdalta, että lain vaatimukset täyttyvät.
Noin luulisi. Mutta niin vain onnistutaan kiristämään työtön siihen, ihan sen sossutantan ja työkkäritädin avustuksella. Työtön kieltäytyy tarjotuista tukitoimenpiteistä = karenssi. Koska kunnanjohto sitä vaatii ettei tule sakkomaksuja = huutoa ja raivoa ko työntekijöille keksitään kyllä keinot joilla pakotetaan. Lakia rikotaan mutta kuka uskaltaa haastaa moisen vastustajan? Eikä voi olla varma etä oikeus toteutuisi, aina löytyy porsaanreiät joita käyttää.
Kaupan alalla irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava "työ" toiminta, en tajua, että porukka (työttömät) niputetaan kaikki samaan kuntouttavaan. Järjetöntä, kehityskelvotonta ja alentavaa puuhastelua. Sopii "ehkä" rabajuopoille tai heille jotka eivät osaa kirjoittaa tai lukea. Niitä värillisiä tarkoitan!
1 tuttava oli kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa ja 1 kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä halutaan estää syrjäytymistä ja pitää ihminen toimintakykyisenä. Voisiko sen ottaa mahdollisuutena, ei uhkana?
Kantaa risuja kasasta toiseen ja kun homma on tehty, takaisin sinne, missä ensimmäinen kasa oli? Mahdollisuus mihin, jojonarun pituuden pohdintaan?
Syrjäytyminen on jo sanana väärin, syrjäytetty se on ja risuja kantaessa syrjäyttäjät alleviivaavat, että ymmärrätkös nyt, näin turha olento sinä mielestämme olet. Toiminnan pitäisi edes jollain tasolla olla mielekästä, jotta se voisi olla kuntouttavaa.
Oksymoroni koko termi tai paremminkin sen toteutus, mutta mikäpä siinä, mustaa on selitetty valkoiseksi maailman sivu.
No jos sen sijaan, että työtön mökkiytyy yksin kotiinsa vailla päämäärää, tarjotaan sosiaalista toimintaa esim. erilaisissa pajoissa. Siinä esimerkiksi mielekkyyttä. Varmasti ehkäisee syrjäytymisen kierrettä.
Monessa kaupungin työpisteessä on kuntouttavaa työtoimintaa esim. toimistotöitä, samoja mitä vakituiset tekevät, siellä käsitellään esim. asiakkaiden henkilötunnuksia, muuten ei toimistotöitä voi oikein tehdä.
Niin onkin, heti kun saan tämän minulle määrätyn sairauslimbon läpikäytyä.