Kanta-astujat
Onko raadilla ideaa miten ottaisi puheeksi yläkerran naapurin kanta-astumisen ja jatkuvan ravaamisen huoneesta toiseen? Minulla ei riitä älykkyysosamäärä sen ymmärtämiseen, että miksi pitää kävellä maksimoiden kävelystä johtuva ääni. Ei riitä myös ymmärrys, että miten voi olla kokoajan asiaa huoneesta toiseen pienessä kaksiossa. Jatkuva ravaaminen loppuisi helposti, kun hoitaisi aina kaikki asiat samalla kertaa samassa huoneessa ns yhden pysähdyksen taktiikalla eikä ravaisi kokoaikaa huoneiden väliä. Ei voi olla kokoaikaa asiaa huoneesta toiseen eikä kokoajan voi olla siivous kesken. Kun ei sotke ei ole paljoa siivoamistakaan eikä paljoaa ravaamistakaan.
Kommentit (55)
Se on kumma että koko ikäni kerrostaloissa asuneena 70-luvulta lähtien(ja suurin osa oli tietysti näitä pahimpia elementtikämppiä ajan mukaan) ei aikaisempina vuosikymmeninä pahemmin törmännyt näihin kantapää ryskäjiin, edes lapsiperhetaloissa. Kyllä jotain kansan älykkyydessä on tapahtunut kun kävelykin on nykyään apinamaista jalkojen hakkaamista.
Miksi puhutte vain yläkerran naapureista? Se kantapääkävely kuuluu hyvin myös seinänaapureille, tai jos on huonot rakenteet niin vieläkin pidemmälle.
Entinen kämppiä marssi. Pieni ja hoikka tyttö, ei edes kävellyt normaalisti kantapäillä, vaan nimenomaan marssimalla. En tiedä kuinka monesti kaverini kysyivät puhelimessa mikä tuo ääni on kun kämppikseni käveli vessaan.
Tässä "kanta-astujien ongelmassahan" on kyse vain siitä että jotkut ihmiset ovat herkempiä erilaisille ärsykkeille. Sama ääni joka ei herätä toisessa ihmisessä mitään tunteita, saa toisen täysin sekaisin kamalasta häiriöstä.
Olen asunut lukemattomissa eri kerrostaloissa ja naapureina on ollut vaikka minkälaista ihmistä pikkulapsiperheistä pyrätuolilla liikkuviin vanhuksiin. Ja rakenteet ovat olleet kaikkea betonirakenteista vanhojen puutalojen nariseviin lattioihin. Ja tietysti joskus on kuulunut jonkinlaista töminää kun joku naapuri on liikkunut asunnossa. Mutta ikinä se ei ole tuntunut minusta mitenkään häiritsevältä vaan vain siltä että joku nyt liikkuu siellä. Joku muu olisi varmaan kokenut samat ääneet valtavana ongelmana.
Yrittäkää siis kaikki kanta-astujista häiriintyneet tajuta että kyse on teidän ihan subjektiivisesta kokemuksestanne, ei siitä että jotkut tahallaan tömistelisivät naapurissanne.
Vierailija kirjoitti:
Entinen kämppiä marssi. Pieni ja hoikka tyttö, ei edes kävellyt normaalisti kantapäillä, vaan nimenomaan marssimalla. En tiedä kuinka monesti kaverini kysyivät puhelimessa mikä tuo ääni on kun kämppikseni käveli vessaan.
Heh, minulla myös oli kerran normaalipainoinen ja pienikokoinen nuori nainen kämppiksenä solussa ja hänen astuntansa oli kuin saksalaisella sotilaalla. Hyvä ettei lattiaan jäänyt koloja kovaäänisen marssin jäljiltä. Kävi kyllä sääliksi alakerran naapureita. Toisen kerran jo yksin asuessa yläkertaani osui pieni ja hoikka nuori tyttö, jonka askeltaminen muistutti pillastuneen norsun tömistelyä. Ai että sitä oli ihanaa kuunnella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen kotonani juuri niin paljon kuin haluan, jos se ei sinua miellytä, muuta.
Minäkin metelöin ja muutenkin kiusaan naapureitani, ihan vaan koska voin. Jos se ei heitä miellytä, muuttakoot.
Et metelöi ja kiusaa.
Häätö tai asunnon haltuunotto tulee kysymykseen varoitusten jälkeen.
Veikkaan osasyyksi tämän lisääntymisenä (naisilla) korkokenkien vähenemistä. Niillä kun ei voi tallustaa kantapäillä vaan pitää käyttää koko jalkaterää.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää siis kaikki kanta-astujista häiriintyneet tajuta että kyse on teidän ihan subjektiivisesta kokemuksestanne, ei siitä että jotkut tahallaan tömistelisivät naapurissanne.
Meidän rapussa oli pitkään ongelmaa erään vuokra-asujan kanssa, joka alkoi tahallaan metelöidä entistä enemmän kun alkoi saada huomautuksia kerrostaloon sopimattomasta elämäntyylistään. Hän siis rymysi öisin, järjesti jatkuvasti bileitä, huudatti musiikkia jne. Hän muun muassa käveli ympäri asuntoaan hakaten jalkoja voimalla lattiaan ja tipautteli painavia esineitä. Antoi koiransa ulostaa rappukäytävään useamman kerran. Hakkasi kavereineen portaiden metallikaiteita yöaikaan.
Se että sinulla ei ole ollut ongelmanaapureita ei tarkoita, etteikö muilla ole.
Seinänaapuri häiritsee öisin. Edellisessä asunnossa oli sama ongelma yläkerran naapurin takia. Kanta-astuvat ovat sikoja
Minä kärsin juuri 2 vuotta aivan hirveästä tömistelijästä. Se oli muutenkin sellainen suht lihava mies. Mikään ääni ei peittänyt sitä PAUKETTA kun se oikein innostui. Muutenkin se paiskoi asioita, ovia jne. Uskon että ääniä voimisti se, ettei sillä ollut lainkaan mattoja lattialla. Mutta kyllä se ryskäsikin niinkuin ukkosen jumala. Tilalle muutti hiljainen kaveri, josta ei kuulu juuri mitään ääniä, ihanaa. En tiennyt että näin ihania asukkaita voi olla.
Meidän yläkerrassa on myös riittänyt kanta-astujia, ja tömpsettä on kuulunut aamusta iltaan. Mutta nykyisistä uusista asukkaista ei kuulu mitään! Mieli tekisi viedä heille kahvipaketti ja konvehtirasia kiitokseksi siitä, että osaavat ottaa muutkin asukkaat huomioon. Toivottavasti eivät myöskään olisi ihan heti muuttamassa pois :)
Vierailija kirjoitti:
Asuin opiskelujen aikana kerrostalossa. Ainakin minä tahallani astelin kantapäilläni aina kun liikuin, enkä muutenkaan elellyt mitenkään hiljaa. Tein näin, koska myös minun yläpuolellani eleli kanta-astuja.
Nykypäivän idiotismia: koska yläpuolellani melutaan, kostan sen alapuolella asuville.
Ymmärrän täysin sinua ap. Laita lappu postiluukusta. Jos sanot, tulee vaan riitaa
Vierailija kirjoitti:
Hanki korvatulpat.
Niin mutta kun ihan paikat tärisee!
Olen kanta-astuja. Kysyit miksi? Luonto loi tällaiseksi, olen yrittänyt opetella astumaan toisin, mutta vaikea muuttaa kävelytapaa jota on ylläpitänyt yli 40 vuotta. Unohdan askellusmallit täysin silloin kun rentoudun eli kotonani ja erityisesti yöllä.