Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsettomat naiset palavat loppuun?

Vierailija
26.08.2021 |

Ja vielä alle 30 vuotiaina...

Samaan aikaan, kun äidit hoitavat perheen, harrastavat, näkevät ystäviään ja rakentavat ihan samanlailla uraansa.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No justiinsa niin. Ne palaa loppuun kun perheelliset ihmiset perheeseensä vedoten skippaa ylityöt, paskimmat työvuorot ja paskimmat loma-ajat. Perheettömät saa aina olla paikkailemassa sairaslomia ja kissanristiäisiä, oman työtaakkansa lisäksi. Esim siksi.

Skippaa ylityöt? Missähän valtiossa on pakko tehdä ylitöitä? 

Usko tai älä, on olemassa montakin alaa, jossa tehdään päivystysluontoista työtä, josta ei oikeastaan voi kieltäytyä. Tällainen päivystyksellinen tehtävä kun tulee, häipyvät perheelliset työajan päätyttyä päiväkotien parkkipaikoille ja lasten harrastuksiin ja lapseton jää hoitamaan. Nimim. Been there, done that

Vierailija
22/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No justiinsa niin. Ne palaa loppuun kun perheelliset ihmiset perheeseensä vedoten skippaa ylityöt, paskimmat työvuorot ja paskimmat loma-ajat. Perheettömät saa aina olla paikkailemassa sairaslomia ja kissanristiäisiä, oman työtaakkansa lisäksi. Esim siksi.

Heh. Mun yhdessä työpaikassa oli juurikin toistepäin. Yksi lapseton oikein julisti, ettei tee minuuttiakaan ylityötä. Saikutti joka vuosi kuukausitolkulla normaaleista iän tuomista kulumisista, jotka muut hoiti buranalla. Ja muut, usein vieläpä pienten lasten äidit, paikkoi hänen töitään omien töidensä ohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitappa ap tilastoja ja muuta faktatietoa asiasta kehiin, hopi hopi.

No nyt ollaan vauvafoorumilla, eikä yliopiston luennolla.

-ap

Sitten varmaan itsekin ymmärrät että aloituksellasi ei ole mitään totuuspohjaa..?

Empiirinen havainnointi ei varmaan sinunlaiselle älykölle käy totuudesta?

Minulle on kovasti kertynyt empiiristä havainnointia, että palstaukot on vajaita.... aloituksen olisi pitänyt sitten olla; "minun mielestäni....", nyt se kuulostaa siltä, kuin perustuisi fakta- tai tilastotietoon.

Vierailija
24/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Mun yhdessä työpaikassa oli juurikin toistepäin. Yksi lapseton oikein julisti, ettei tee minuuttiakaan ylityötä. Saikutti joka vuosi kuukausitolkulla normaaleista iän tuomista kulumisista, jotka muut hoiti buranalla. Ja muut, usein vieläpä pienten lasten äidit, paikkoi hänen töitään omien töidensä ohessa.

Mutta muistathan nyt etteivät sinun ja minun kokemuset edusta totuutta laisinkaan, joten hys hys.

Vierailija
25/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työpaikoilla kaikki tehdään niiden ehdoilla joilla on lapsia. Lapselliset lähtee aina töistä neljältä, koska täytyy ehtiä päiväkotiin. Lomat he pitävät juuri silloin kun haluavat, koska lapsi on aina peruste. Sairasta lasta hoitavat ovat syksyllä ja talvella joka kuukausi poissa töistä lasta hoitamassa. Lapsettomat venyvät ja tekevät osan lapsellisten töistä. Lomaa lapsettomat pitävät silloin kun lapselliset eivät halua. Perheen ja työelämän yhdistäminen revitetään lapsettomien selkänahasta.

Vierailija
26/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin valtion virassa esimies määrää tehtävät ja määrää tarvittaessa ylitöihin. Myös lomalta voidaan tavoitettaessa määrätä takaisin töihin. Lapsettomat ovat näissä tapauksissa aina jonon kärjessä.

Vierailija
27/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt on vapaaehtoisuuteen perustuvia. En minä koe että minun pitäisi olla aina uhrautumassa koska olen lapseton ja olla tekemässä kaikkien perheellisten työt, miksi minun pitäisi? Minulla on muutakin elämää eikä niin suurta tarvetta lisärahalle. Enkä häpeä tätä yhtään.

Vierailija
28/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, on olemassa montakin alaa, jossa tehdään päivystysluontoista työtä, josta ei oikeastaan voi kieltäytyä. Tällainen päivystyksellinen tehtävä kun tulee, häipyvät perheelliset työajan päätyttyä päiväkotien parkkipaikoille ja lasten harrastuksiin ja lapseton jää hoitamaan. Nimim. Been there, done that

Ei ne päivystysvuorot mistään puskista tule vaan työvuorot suunnitellaan etukäteen. Siitä vain kertomaaan pomolle, ettei pysty tekemään kuin normaalin, työsopimuksen ja työehtojen mukaisen tuntimäärän. Aina voi kehittää tarinan kummi/kaverin/naapurinlapsesta, jonka on luvannut hakea päiväkodista ja hoitaa työpäivän perään.  Tai vain sanoa, että on jo tehnyt suunnitelmia, joita ei voi perua, sen kummemmin asiaa avaamatta.

Vierailija
29/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v. vela.

Vielä ei ole näkynyt edes vilausta loppuunpalamisesta.

Elämä on hyvin antoisaa.

Vierailija
30/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työpaikoilla kaikki tehdään niiden ehdoilla joilla on lapsia. Lapselliset lähtee aina töistä neljältä, koska täytyy ehtiä päiväkotiin. Lomat he pitävät juuri silloin kun haluavat, koska lapsi on aina peruste. Sairasta lasta hoitavat ovat syksyllä ja talvella joka kuukausi poissa töistä lasta hoitamassa. Lapsettomat venyvät ja tekevät osan lapsellisten töistä. Lomaa lapsettomat pitävät silloin kun lapselliset eivät halua. Perheen ja työelämän yhdistäminen revitetään lapsettomien selkänahasta.

Niin pitäisikö ne lapset sinne päiväkotiin jättää? Se on aika helvetin painava peruste lähteä töistä ajoissa. Lähde sinäkin klo 16 ja lopeta kitinä.

Vierailija
31/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne päivystysvuorot mistään puskista tule vaan työvuorot suunnitellaan etukäteen. Siitä vain kertomaaan pomolle, ettei pysty tekemään kuin normaalin, työsopimuksen ja työehtojen mukaisen tuntimäärän. Aina voi kehittää tarinan kummi/kaverin/naapurinlapsesta, jonka on luvannut hakea päiväkodista ja hoitaa työpäivän perään.  Tai vain sanoa, että on jo tehnyt suunnitelmia, joita ei voi perua, sen kummemmin asiaa avaamatta.

Vähänpä tämänpäivän työelämästä tiedät.

Vierailija
32/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nytkö ei alle kolmikymppiset velat palaakaan loppuun koska insta aiheuttaa paineita? Vaikka siitä niin kovin mediassa ja täällä palstalla puhuttiin.

Av:lla kaikki ongelmat poistuvat. Pim.

Vierailija
33/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai luoja. Ootko sama joka sanoi, että lapseton ei voi olla kiireinen ja väsynyt?

Vierailija
34/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professori Elina Haavio-Mannilan erään noin 15 vuotta sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen sivutuloksena näkyi, että naisten itsemurhat olivat merkittävästi lisääntyneet. Kun tätä ilmiötä tarkasteltiin enemmän, havaittiin, että kysymys on noin 40-vuotiaista naisista ja riskit masennukseen ja suorastaan itsemurhaan lisääntyivät sitä enemmän, mitä koulutetumpi nainen oli. Riski oli suurin huippukoulutetulla, eronneella 40-vuotiaalla uranaisella. Kun tätä tulosta selvennettiin vielä haastatteluin, tuli esille,että nämä naiset kertoivat kokevansa ikäänkuin "tulleensa petetyiksi" yhteiskunnan taholta. Nämä naiset ilmaisivat myös sellaisen näkökannan, että jos he saisivat nyt valita uran ja perheen tai lasten välillä, he valitsisivat lapset. Näiden naisten yhteisiä tuntoja oli, että he kokivat jääneensä jostain oleellisesti paitsi.

Mielestäni tämä tutkimus ja sen tulos heijastaa juuri oivallisesti nykynaisen mielialoja ja siihen liittyviä taustoja. Meillä on nyt sukupolvi noin 30-vuotiaita äitejä tai sinkkuja, joista on kasvatettu alusta lähtien tehosuorittajia ja kilpailijoita, menestyjiä, kiitettävien arvosanojen metsästäjiä, kuuden-seitsemän laudaturin ylioppilaiksi tähtääviä, kauniita, trimmattuja uratykkejä.

Sitten jossain vaiheessa ihminen ei jaksakaan tätä menoa. Tulee turtumus, väsymys, pelko, halu hypätä pois.

Kun se tulee murrosvaiheessa tai vähän sen jälkeen, nuorella naisella nykymenossa on seurauksena vaara alkaa oireilla jonkinlaisella syömishäiriöllä.Tämä buumi tuli jo vuosia sitten vyöryen paljolti sitä tuntemattoman hoitohenkilökunnan ja lama-Suomen syliin. Nyt muutaman vuoden ajan havaittavissa oleva uusi ilmiö on nuorten naisten uupuminen, masennus, runsas alkoholin käyttö, haluttomuus lasten tekoon ja edelleen yhä hälyttävämpänä vaikeus löytää äitiys.

On asioita, joita ei voikaan suorittaa, "ei osaa", sanoo tämä nuori suoriutujanainen. On asioita, joita voi vain löytää elämyksellisesti tunteen kautta, tunteen tasolla. Pitäisi kyetä pysähtymään ja tuntemaan eikä vaan suorittamaan senhetkistä elämää, elämäntilannetta. Tällaisia asioita ovat ihmissuhteet ja rakkaussuhteet, mitkä siinä murrosiän kynnyksellä koetaan usein uusina, pelottavina ja jännittävinä asioina. Niitä ei kuitenkaan voi hallita pelkästään tekemällä ja suorittamalla, vaan niissä liikutaankin tunne-elämän alueella. Parisuhde ja äitiys ovat juuri näitä asioita.

mies53v

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että miten oikein itsemurhan tehneiltä tällaista on kyselty? Oliko suurikin vastausprosentti?

Vierailija
35/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt on vapaaehtoisuuteen perustuvia. En minä koe että minun pitäisi olla aina uhrautumassa koska olen lapseton ja olla tekemässä kaikkien perheellisten työt, miksi minun pitäisi? Minulla on muutakin elämää eikä niin suurta tarvetta lisärahalle. Enkä häpeä tätä yhtään.

Se, että viittasit kuusi kertaa itseesi kertoo jo sinusta kaiken.

Vierailija
36/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilta vaaditaan erittäin paljon enemmän kuin miehiltä. Lisäksi jotkut naiset ovat riittävän tyhmiä, että kampittavat toisia naisia, vaikka lopulta huomaavat, että ei ole enää ketään jäljellä pitämässä heidän puoliaan. Yleinen ongelma työnhaussa on, että tarjotaan liian helppoa, mutta työmäärällisesti kuormittavaa työtä.

Vierailija
37/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://findikaattori.fi/fi/10

Itsemurhat tilasto.

Vierailija
38/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla parisuhteissa. Naiselle tulee toinen henkinen työtaakka, jos ei ole sinkku.

Vierailija
39/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oooo.. kiva kuulla, että olisi pitänyt palaa loppuun.

Olen 53 vee, vela ja elämä on erinomaista. Ei ole kyllä koskaan ollut uupumusta tai tarvetta palaa loppuun. Olen siis ehkä tehnyt jotain väärin.

Vierailija
40/77 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin lopputilin tuollaisesta työpaikasta. Minulla oli kollegana äiti-ihminen, joka jatkuvasti yritti nakittaa töitään minulle, koska aina oli yrjö-petterin asioita hoidettavana.