Kiitos päiväkotitädit, että...
... sain nukkua tänäkin yönä vain noin 5 tuntia! Kiitos, että sallitte lapseni nukkua päiväunet ja suotte meille niin monta tuntia yhteistä aikaa iltaisin. On aina ilo tulla hakemaan lasta, kun kerrotte hymyssä suin kuinka lapseni on nukkunut taas 1-2 tuntia.
Kommentit (80)
Lapsi on ollut kotihoidossa ja vähän yli 3 v. Ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan kuin poikkeustapauksissa. Toistaiseksi päiväkoti ei ole suostunut edes kokeilemaan kuinka lapsi jaksaisi ilman päiväunia. Vetoavat siihen, että lapsi vain nukahtaa. Eivät pakota nukkumaan, mutta eivät kielläkään sitä. Eivät myöskään halua herättää kesken unien. Lapsi jaksaa valvoa kevyesti vähintään 7 tuntia ilman väsymyksen merkkejä. Nyt lapsi laitetaan nukkumaan jo 4 tunnin valvomisen jälkeen. Tietenkin lapsi nukahtaa pelkkään tylsyyteen, kun muutkin nukkuvat. Kun lapsi sitten herää, koko homma alkaa täysin alusta ja valvoo kevyesti vähintään iltayhdeksään. Kohtuutonta, jos joudun aloittamaan rauhoituspuuhat heti kotiin tultua. Siinä vaiheessa, kun haen lasta päiväkodista ja kotiudumme, olen ollut itse hereillä jo puolet vuorokaudesta. Koen kohtuuttomaksi, jos joudun tekemään viikolla "töitä" joka päivä 14-16 tuntia putkeen ennen kuin saan itse levätä. Olemme limittäneet miehen kanssa jo nyt työvuoromme niin, että lapsen hoitopäivä on vain 6-7 tuntia. Sen mitä itse olen nähnyt päiväkodin olemista sinne tutustuessa, niin se on hyvin pitkäveteistä. Ei ihme, jos lapsi väsyy pelkkään tekemisen puutteeseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 07:58"]
Päiväkotiarki on lapselle huomattavasti väsyttävämpää kuin kotiarki. Monet lapset, jotka eivät enää kotona nuku päiväunia, nukahtavat kuitenkin päiväkodissa. Jos lapsi nukahtaa, hän tarvitsee unet. Päiväunien tuntimäärä ei suoraan vaikuta yöuniin, enemmän vaikuttaa päiväunien kellonaika. Ts. lapsi voi nukkua 2h päiväunet aiemmin, jolloin nukahtaa illalla normaaliin aikaan. Tai hän voi nukkua 2h päiväunet liian myöhään, jolloin iltauni viivästyy. Jos lapsi on hoidossa väsynyt ja nukahtaa, usein auttaa unien rytmittäminen mahdollisimman aikaiseksi. Meillä tällaisten lasten kanssa on toimittu niin, että heille lounas on jaettu ensimmäisenä ja he ovat saaneet aloittaa ruokailun ensin. Ovat sitten ehtineet myös heti ensimmäisinä nukkariin ja uni on tullut mahdollisimman aikaisin. Usein jo tämä auttaa ilman, että väsynyttä lasta on pakko herättää kesken unien. Tätä lähtisin itse kokeilemaan ensin. Usein (vaikka vanhempien sitä onkin vaikeaa uskoa) iltaunien viivästyminen voi johtua myös siitä, että lapsi ei yksinkertaisesti raaski nukahtaa, koska haluaisi viettää aikaa vanhempiensa kanssa oltuaan koko päivän heistä erossa. Tähän auttaa lapsen määrätietoinen nukuttaminen; iltapalan ja -pesujen jälkeen lapsi viedään sänkyyn ja vaikkapa pidetään kättä määrätietoisen lempeästi lapsen päällä niin, ettei hän puuhaile sängyssä omiaan, vaan rauhoittuu ja nukahtaa. Jos lapselle annetaan valinnan mahdollisuus, ts hän saa leikkiä sängyssä jne, ei hän todennäköisesti käy nukkumaan. Yksi mietittävän arvoinen asia voi myös olla, onko nukkumaanmenoaika lapselle järkevä, hänen ikänsä huomioiden. Vaikka kahdenkeskinen aika on vanhemmille mieluista, ei todennäköisesti lapsi ole valmis nukahtamaan vielä vaikkapa klo 19.30. Ja myös lapsi haluaa aivan samoin viettää aikaa vanhempiensa kanssa, kuten hekin haluaisivat viettää keskenään. T. Lto (Anteeksi, kännykällä kirjoittaessa kappalejako ei näy)
[/quote]
Yleensä yöuniongelmaista lasta ei yritetä nukuttaa klo 19 vaan lapsi on hereillä vielä lähellä puoltayötä. Ei siinä tosiaan ole kyse vanhemman näkemisestä vaan siitä, että ei nukuta, kun on nukkunut päivällä monta tuntia.
Meillä lapsi meni normaalisti nukkumaan klo 21.30 ja heräsi noin klo 7 ja nukkui noin tunnin päiväunet, jos ylipäätään nukkui. Sitten kun alkoi nukkua näitä kahden tunnin päiväunia (ja hups, joskus ylikin, kun ei raaskittu herättää), niin lasta ei nukuttanut yhtään klo 21.30 eikä klo 22.30 ja pyöri hereillä vielä klo 23.30, huuteli huoneestaan, että ei nukuta. Ja lisäksi vielä heräsi aamullakin klo 6, kun koko rytmi oli hukassa. Päiväkodissa todettiin, että jos väsyttää päivällä, tarvitsee päiväunet eikä niitä rajoiteta, ja niinpä meillä nukuttiin lähes 6 kk äärimmäisen vähän. Sitten päiväkotiin tuli järkevä hoitaja, joka herätti lapsen aina viimeistään kl 13.45 ja lapsikin sai yöunensa hiljalleen kuntoon. Kun illalla väsytti ja lapsi nukahti puolessa tunnissa ilman pyörimistä sängyssä, nukkui hän myös aamulla taas pidempään eikä nukahtanut samantien päiväunille päiväkodissakaan vaan vasta noin 30-45 minuutin jälkeen, jolloin päiväunien pituudeksi tuli lopulta reilu tunti.
Kyllä kiittelin tätä järkevää hoitajaa, joka ei ottanut heti asenteekseen sitä, että vanhemmissa on vika, eivät tajua, mitä lapsensa tarvitsee jne. Onhan se nyt selvää, että jos lapsi muuttaa yönukkumistaan ja samalla on muuttunut lapsen päiväunien määrä, niin tottahan ne päiväunet nimenomaan vaikuttavat siihen yöuneen eikä tarvitse miettiä, onko lapsella vanhempia ikäviä (hain klo 15.30, joten yhteistä ilta-aikaa oli kuitenkin 6 tuntia) tai eivätkö vanhemmat yllättäen enää osaa laittaa lastaan yöunille, vaikka tähän asti se on sujunut ihan normaalisti.
Ap se on tosiaan ihan eri asia lapselle olla kotona tai olla päiväkodissa. Vaikka kotona jaksaa sinun kellosi mukaan valvoa niin päiväkodissa saattaa ilman päiväunia olla häiritsevän väsynyt iltapäivällä. Lapsi ei myöskään nukahda pelkkään tylsyyteen vaan jos hän nukahtaa niin häntä väsyttää.. Ilmeisesti lapsesi on aika pitkää päivää hoidossa joten luulen että unet tulevat tarpeeseen mutta pyydä että hänet herätettäisiin ensimmäisten joukossa.
Meillä 3-4 v ryhmässä kaikki nukkuvat tai viettävät lepohetken sängyssä, 5-6 vuotiaiden ryhmässä saa nousta sängystä 45 min jälkeen.
Ap: Se ettei lapsi saisi ollenkaan nukkua on aika paljon vaadittu. Päiväkodilla ei varmasti ole resursseja siihen että aikuinen jää vain yhden lapsen vuoksi toiseen huoneeseen leikkimään sillä aikaa kun muut nukkuvat. Meillä ainakin on nukkariaikaan aikuisilla niin paljon hommaa tietokoneella jne. Ja jos lapsi nukkariin mentyään ei pysy tylsyyden vuoksi hereillä, niin sille ei sitten mitään voi. Sitä en vain ymmärrä että mikseivät he voi herättää lasta tietyn ajan jälkeen jos ne pitkät päikkärit oikeesti vaikeuttaa teidän iltaa... Kokonaan nukkumista on melkein mahoton rajottaa, sen ymmärrän.
t. Päiväkodin työntekijä
Kyllähän päiväkoti-ikäinen nukkuu vuorokaudessa vielä ainakin 12 tuntia. Jos siis yöllä nukkui 5 tuntia ja päiväkodissa 2 tuntia, milloin nukkui sen lopun? Teidän pitäisi siellä kotona vähän rytmittää lapsen vuorokautta paremmin. Muuten tuo asenne alkaa käydä lapsen päälle. Pitääkö koulunkin sitten aikanaan joustaa lapsen rytmin takia?
Meillä vanhemmat pyysivät, ettemme antaisi 2-vuotiaan enää nukkua päiväunia. Meillä voidaan joustaa päiväunista, ryhmä on pieni. Sitten kuulimme 2-vuotiaan päivärytmistä ja otimme vanhemmat puhutteluun. Lukekaa itse:
2v:n päivärytmi
Herätys klo 7
Päiväkotiin 7.30 (kun se aukeaa)
Päiväkodissa 7.30-16.30 (koko aukioloaika)
Päivällinen ja Pikku Kakkonen kotona
Pikku Kakkosen jälkeen kevyt iltapala, nukkumaan viimeistään klo 19.
12 tunnin yöunien jälkeen taas päiväkotiin.
Meillä on töissä näitä eläkeikää lähestyviä työntekijöitä joiden mielestä lapsi saa nukkua niin kauan kuin nukuttaa. Ennen kun minä tuolla työt alotin niin lapset oli kuulemma saanet nukkua ihan älyttömiä määriä (jopa pikkueskarit vedelleet menemään yli 3h) Keittiön kanssaki ollut ongelmia ku välipalat on venyneet niin myöhään. Minä ja toinen "nuorempi" työntekijä aloitettiin vuoden alussa ja ainakin vanhemmilta on tullut hyvää palautetta siitä että nykyään ei enää nukuta koko iltapäivää ja he saavat lapsensa unta rajottaa. Eli minun mielestä vanhemmilla on oikeus rajottaa lapsensa unta, kunhan ne vaatimukset pysyy järkevinä. Otahan asia uudelleen pk:ssa puheeksi :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:07"]Lapsi on ollut kotihoidossa ja vähän yli 3 v. Ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan kuin poikkeustapauksissa. Toistaiseksi päiväkoti ei ole suostunut edes kokeilemaan kuinka lapsi jaksaisi ilman päiväunia. Vetoavat siihen, että lapsi vain nukahtaa. Eivät pakota nukkumaan, mutta eivät kielläkään sitä. Eivät myöskään halua herättää kesken unien. Lapsi jaksaa valvoa kevyesti vähintään 7 tuntia ilman väsymyksen merkkejä. Nyt lapsi laitetaan nukkumaan jo 4 tunnin valvomisen jälkeen. Tietenkin lapsi nukahtaa pelkkään tylsyyteen, kun muutkin nukkuvat. Kun lapsi sitten herää, koko homma alkaa täysin alusta ja valvoo kevyesti vähintään iltayhdeksään. Kohtuutonta, jos joudun aloittamaan rauhoituspuuhat heti kotiin tultua. Siinä vaiheessa, kun haen lasta päiväkodista ja kotiudumme, olen ollut itse hereillä jo puolet vuorokaudesta. Koen kohtuuttomaksi, jos joudun tekemään viikolla "töitä" joka päivä 14-16 tuntia putkeen ennen kuin saan itse levätä. Olemme limittäneet miehen kanssa jo nyt työvuoromme niin, että lapsen hoitopäivä on vain 6-7 tuntia. Sen mitä itse olen nähnyt päiväkodin olemista sinne tutustuessa, niin se on hyvin pitkäveteistä. Ei ihme, jos lapsi väsyy pelkkään tekemisen puutteeseen. Ap
[/quote]
Tosiaan monet lapset, jotka eivät enää kotona ole pitkiin aikoihin nukkuneet päiväunia, nukkuvat päiväkodissa. Eivät siksi, että siellä on tylsää, vaan koska pk-arki on lapselle huomattavasti väsyttävämpää kuin kotiarki. Sosiaalisia kontakteja on paljon, meteliä ja hälinääkin. Kasvavat aivot tarvitsevat lepoa. Jos lapsi nukahtaa, hän on väsynyt.
Voisitko ehdottaa päiväkodissa, että lapsesi päiväunia aikaistettaisiin edellä kuvaamallani tavalla? Jos et, niin miksi et...? Siitä on usein apua. Väsynyt lapsi saa tarvitsemansa unen, mutta iltauni ei viivästy.
Kotiudutteko päiväkodista kovin myöhään, jos sinusta on kohtuutonta aloittaa iltarauhoittuminen heti silloin? Itsehän ehdotin, että rauhoittuminen alkaisi iltapalapöydässä. Joskus arki on valintoja. Joko tekee kaiken niin, että se edesauttaa unen tuloa, tai sitten hyväksyy sen, että lapsen on vaikeampaa nukahtaa.
Itse lähtisin lyhentämään päiväunia vasta, kun niiden ajoitus aikaisemmaksi on kokeiltu ja iltarauhoittuminen sekä lapsen jämäkkä nukuttaminen on kokeiltu ajan kanssa.
Kokonaan unia päiväkoti ei todennäköisesti suostu jättämään väsyneeltä lapselta pois, sillä heidän on ajateltava asiaa lapsen kannalta. Henkilökunnan kannalta nukkumattomuus onnistuisi varmasti hyvin - todennäköisesti lähellä on ryhmä, jossa osa isoista lapsista valvoo päiväuniaikaan ja heitä on joka tapauksessa joku aikuinen valvomassa.
T. Lto
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:32"]Meillä vanhemmat pyysivät, ettemme antaisi 2-vuotiaan enää nukkua päiväunia. Meillä voidaan joustaa päiväunista, ryhmä on pieni. Sitten kuulimme 2-vuotiaan päivärytmistä ja otimme vanhemmat puhutteluun. Lukekaa itse:
2v:n päivärytmi
Herätys klo 7
Päiväkotiin 7.30 (kun se aukeaa)
Päiväkodissa 7.30-16.30 (koko aukioloaika)
Päivällinen ja Pikku Kakkonen kotona
Pikku Kakkosen jälkeen kevyt iltapala, nukkumaan viimeistään klo 19.
12 tunnin yöunien jälkeen taas päiväkotiin.
[/quote]
Minulla myös kokemusta tälläisesta perheestä, aivan järkyttävää hommaa! Lapsi tulee 6.30 ku ovet aukeaa ja haetaan 16.00. Ja kotona haluavat saada hänet nukahtamaan viim klo 19. Kahtena iltana viikossa kävi myös harrastuksissa 16.30-17.30, siinäpä sitä laatuaikaa perheen kans sitte riittääki miltein kaksi tuntia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:13"]Monelta sen lapsen pitäisi nukahtaa illalla jos 9on liian myöhään?
[/quote]
Ainakin meidän tuttavapiirissä valtaosa kolmevuotiaista tuntuu menevän nukkumaan klo 21.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:07"]Lapsi on ollut kotihoidossa ja vähän yli 3 v. Ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan kuin poikkeustapauksissa. Toistaiseksi päiväkoti ei ole suostunut edes kokeilemaan kuinka lapsi jaksaisi ilman päiväunia. Vetoavat siihen, että lapsi vain nukahtaa. Eivät pakota nukkumaan, mutta eivät kielläkään sitä. Eivät myöskään halua herättää kesken unien. Lapsi jaksaa valvoa kevyesti vähintään 7 tuntia ilman väsymyksen merkkejä. Nyt lapsi laitetaan nukkumaan jo 4 tunnin valvomisen jälkeen. Tietenkin lapsi nukahtaa pelkkään tylsyyteen, kun muutkin nukkuvat. Kun lapsi sitten herää, koko homma alkaa täysin alusta ja valvoo kevyesti vähintään iltayhdeksään. Kohtuutonta, jos joudun aloittamaan rauhoituspuuhat heti kotiin tultua. Siinä vaiheessa, kun haen lasta päiväkodista ja kotiudumme, olen ollut itse hereillä jo puolet vuorokaudesta. Koen kohtuuttomaksi, jos joudun tekemään viikolla "töitä" joka päivä 14-16 tuntia putkeen ennen kuin saan itse levätä. Olemme limittäneet miehen kanssa jo nyt työvuoromme niin, että lapsen hoitopäivä on vain 6-7 tuntia. Sen mitä itse olen nähnyt päiväkodin olemista sinne tutustuessa, niin se on hyvin pitkäveteistä. Ei ihme, jos lapsi väsyy pelkkään tekemisen puutteeseen. Ap
[/quote]
Tosiaan monet lapset, jotka eivät enää kotona ole pitkiin aikoihin nukkuneet päiväunia, nukkuvat päiväkodissa. Eivät siksi, että siellä on tylsää, vaan koska pk-arki on lapselle huomattavasti väsyttävämpää kuin kotiarki. Sosiaalisia kontakteja on paljon, meteliä ja hälinääkin. Kasvavat aivot tarvitsevat lepoa. Jos lapsi nukahtaa, hän on väsynyt.
Voisitko ehdottaa päiväkodissa, että lapsesi päiväunia aikaistettaisiin edellä kuvaamallani tavalla? Jos et, niin miksi et...? Siitä on usein apua. Väsynyt lapsi saa tarvitsemansa unen, mutta iltauni ei viivästy.
Kotiudutteko päiväkodista kovin myöhään, jos sinusta on kohtuutonta aloittaa iltarauhoittuminen heti silloin? Itsehän ehdotin, että rauhoittuminen alkaisi iltapalapöydässä. Joskus arki on valintoja. Joko tekee kaiken niin, että se edesauttaa unen tuloa, tai sitten hyväksyy sen, että lapsen on vaikeampaa nukahtaa.
Itse lähtisin lyhentämään päiväunia vasta, kun niiden ajoitus aikaisemmaksi on kokeiltu ja iltarauhoittuminen sekä lapsen jämäkkä nukuttaminen on kokeiltu ajan kanssa.
Kokonaan unia päiväkoti ei todennäköisesti suostu jättämään väsyneeltä lapselta pois, sillä heidän on ajateltava asiaa lapsen kannalta. Henkilökunnan kannalta nukkumattomuus onnistuisi varmasti hyvin - todennäköisesti lähellä on ryhmä, jossa osa isoista lapsista valvoo päiväuniaikaan ja heitä on joka tapauksessa joku aikuinen valvomassa.
T. Lto
[/quote]
Viedään kolme vee vaikka eskariin? Huhhuh. Eiköhän siellä isommilla lapsilla ole ihan omat hommat meneillään pikkusten nukkariaikaan, esim eskaritehtäviä jne. Ei sinne mitään 3-vuotiasta kaivata joka päivä muutamaksi tunniksi hyppelemään.
Jämäkkää nukuttamista kannattaa todella kokeilla. Siis ihan fyysistä sellaista; käsivarsi lempeän päättäväisesti lapsen päälle kertomaan, että nyt ei pyöritä. Taustalle vaikka hiljaista, rentouttavaa musiikkia soimaan ja valot pois. Ja ennen tätä tarpeeksi pitkä rauhoittuminen jo muissa iltapuuhissa.
Kerran eräs vanhempi kyseli, voisiko kaksivuotiaalta jättää päiväunia pois, koska nukahtaminen illalla oli vaikeaa. Kysyimme, miten se ilmenee. "Siellä se leikkii huoneessaan, laittaa valoja päälle, piirtelee ja kantaa leluja sänkyynsä."
Varmasti tuollainen on aika ääritapaus, mutta koskaan ei voi kysymättä tietää, miten lasta yritetään nukuttaa. Vaikka itse istuisi lapsen vieressä, mutta antaa tämän pyöriä ja touhuta sängyssä, on unentulon kannalta aivan eri asia kuin se, että todella määrätietoisesti näyttäisi, että nyt nukutaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:07"]Lapsi on ollut kotihoidossa ja vähän yli 3 v. Ei ole nukkunut päiväunia pitkään aikaan kuin poikkeustapauksissa. Toistaiseksi päiväkoti ei ole suostunut edes kokeilemaan kuinka lapsi jaksaisi ilman päiväunia. Vetoavat siihen, että lapsi vain nukahtaa. Eivät pakota nukkumaan, mutta eivät kielläkään sitä. Eivät myöskään halua herättää kesken unien. Lapsi jaksaa valvoa kevyesti vähintään 7 tuntia ilman väsymyksen merkkejä. Nyt lapsi laitetaan nukkumaan jo 4 tunnin valvomisen jälkeen. Tietenkin lapsi nukahtaa pelkkään tylsyyteen, kun muutkin nukkuvat. Kun lapsi sitten herää, koko homma alkaa täysin alusta ja valvoo kevyesti vähintään iltayhdeksään. Kohtuutonta, jos joudun aloittamaan rauhoituspuuhat heti kotiin tultua. Siinä vaiheessa, kun haen lasta päiväkodista ja kotiudumme, olen ollut itse hereillä jo puolet vuorokaudesta. Koen kohtuuttomaksi, jos joudun tekemään viikolla "töitä" joka päivä 14-16 tuntia putkeen ennen kuin saan itse levätä. Olemme limittäneet miehen kanssa jo nyt työvuoromme niin, että lapsen hoitopäivä on vain 6-7 tuntia. Sen mitä itse olen nähnyt päiväkodin olemista sinne tutustuessa, niin se on hyvin pitkäveteistä. Ei ihme, jos lapsi väsyy pelkkään tekemisen puutteeseen. Ap
[/quote]
T. Lto
[/quote]
Viedään kolme vee vaikka eskariin? Huhhuh. Eiköhän siellä isommilla lapsilla ole ihan omat hommat meneillään pikkusten nukkariaikaan, esim eskaritehtäviä jne. Ei sinne mitään 3-vuotiasta kaivata joka päivä muutamaksi tunniksi hyppelemään.
[/quote]
Onhan siellä muitakin ryhmiä kuin eskareita ja eskaritehtävät tehdään aamulla. Sen jälkeen eskareillakin on ruokailu ja hoitoonjäävillä lepohetki.
Yleensä päiväkodeissa aiemmin herääviä pieniäkin lapsia valvoo viereisen ryhmän aikuinen, jolla on isompia, ei-nukkuvia lapsia siinä touhuilemassa. Näin siis silloin, jos pienten ryhmän omat aikuiset ovat palaverissa tms. Eiväthän kaikki pienetkään herää samaan aikaan, eikä heränneitä makuuteta sängyssä, vaan päästetään leikkimään. Pointtini oli, ettei lapsia nukuteta väkisin päiväunille siksi, ettei paikalla ole henkilökuntaa valvomassa mahdollisia hereilläolijoita, niin kuin joku ylempänä epäili.
Mä aina kummastelen miten unet mitkä nukutaan 12-14 vaikuttaa iltaan :o
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:32"]Meillä vanhemmat pyysivät, ettemme antaisi 2-vuotiaan enää nukkua päiväunia. Meillä voidaan joustaa päiväunista, ryhmä on pieni. Sitten kuulimme 2-vuotiaan päivärytmistä ja otimme vanhemmat puhutteluun. Lukekaa itse: 2v:n päivärytmi Herätys klo 7 Päiväkotiin 7.30 (kun se aukeaa) Päiväkodissa 7.30-16.30 (koko aukioloaika) Päivällinen ja Pikku Kakkonen kotona Pikku Kakkosen jälkeen kevyt iltapala, nukkumaan viimeistään klo 19. 12 tunnin yöunien jälkeen taas päiväkotiin. [/quote] Minulla myös kokemusta tälläisesta perheestä, aivan järkyttävää hommaa! Lapsi tulee 6.30 ku ovet aukeaa ja haetaan 16.00. Ja kotona haluavat saada hänet nukahtamaan viim klo 19. Kahtena iltana viikossa kävi myös harrastuksissa 16.30-17.30, siinäpä sitä laatuaikaa perheen kans sitte riittääki miltein kaksi tuntia.
[/quote]
Aivan. Ja kun kävimme läpi päivärytmiä ja kysyimme, kuinka myöhään päiväunia nukkunut 2v sitten illalla nukahti, niin vanhemmat valittivat, että venyi kahdeksaan, jopa puoli yhdeksään asti. Lapsi oli iltapäivällä aina todella väsynyt, itkuinen, eikä jaksanut leikkiä.
Vanhemmat siis halusivat enemmän omaa aikaa itselleen ja toisilleen kuin 2-vuotiaalle lapselleen. Sanoimme, että lapsi selvästi tarvitsee päivällä päiväunet ja lapselle jää nyt kyllä päiväkodin jälkeen kovin vähän aikaa olla vanhempiensa kanssa. Vanhemmat kehtasivat vielä valittaa päiväkodin johtajalle, mutta hänpä torppasi vanhempien toiveen välittömästi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:32"]Kyllähän päiväkoti-ikäinen nukkuu vuorokaudessa vielä ainakin 12 tuntia. Jos siis yöllä nukkui 5 tuntia ja päiväkodissa 2 tuntia, milloin nukkui sen lopun? Teidän pitäisi siellä kotona vähän rytmittää lapsen vuorokautta paremmin. Muuten tuo asenne alkaa käydä lapsen päälle. Pitääkö koulunkin sitten aikanaan joustaa lapsen rytmin takia?
[/quote]
Ei muuten nuku. Minun 5 vuotiaat ovat päivähoidossa eivätkä nuku kuin 10h vuorokaudessa ja näin on ollut jo kaksi vuotta. Lapset on herätetty päiväkodissa puolen tunnin jälkeen silloin harvoin kun nukahtavat. Yleensä eivät nukahda ja silloin on epäinhimillistä makuuttaa tunti tolkulla. Näin meidän lapsilla ollut jo kolmevuotiaasta asti.
Mulla on lapset olleet aina hyviä nukkumaan, niin tästä ei voi valittaa.
Mutta silloin, kun eivät nukkuneet päiväunia päiväkodissa, niin illalla ei meinannut millään saada nukkumaan. Kävivät ihan ylikierroksilla. Eli meillä nukkumaan meno oli helppoa, kun saivat nukkua myös ne päiväunet. Ja nukkumaan menimme kaikki yhtä aikaa klo yhdeksän.
Järkyttävää valittaa päiväunien vaikutuksesta iltanukahtamiseen jos lasta yrittää nukuttaa seitsemän aikaan. SIIS OIKEASTI? mielestäni lapsi ehtii mennä nukkumaan myös yhdeksältä tai puoli 9.
Jos lapsi ei nuku pk, on iltapäivä aivan mahdotonta. Lapsi on yliväsynyt eikä jaksa keskittyä ja kotiin päästyään käy niin kovilla ylikierroksilla ettei varmasti nukahda tarpeeksi "ajoissa" vanhempien mielestä, joille oma aika on niin tärkeää, ettei lapsen kanssa haluaisi olla edes muutamaa tuntia iltapäivällä. huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 07:58"]Päiväkotiarki on lapselle huomattavasti väsyttävämpää kuin kotiarki. Monet lapset, jotka eivät enää kotona nuku päiväunia, nukahtavat kuitenkin päiväkodissa. Jos lapsi nukahtaa, hän tarvitsee unet.
Päiväunien tuntimäärä ei suoraan vaikuta yöuniin, enemmän vaikuttaa päiväunien kellonaika. Ts. lapsi voi nukkua 2h päiväunet aiemmin, jolloin nukahtaa illalla normaaliin aikaan. Tai hän voi nukkua 2h päiväunet liian myöhään, jolloin iltauni viivästyy.
Jos lapsi on hoidossa väsynyt ja nukahtaa, usein auttaa unien rytmittäminen mahdollisimman aikaiseksi. Meillä tällaisten lasten kanssa on toimittu niin, että heille lounas on jaettu ensimmäisenä ja he ovat saaneet aloittaa ruokailun ensin. Ovat sitten ehtineet myös heti ensimmäisinä nukkariin ja uni on tullut mahdollisimman aikaisin. Usein jo tämä auttaa ilman, että väsynyttä lasta on pakko herättää kesken unien. Tätä lähtisin itse kokeilemaan ensin.
Usein (vaikka vanhempien sitä onkin vaikeaa uskoa) iltaunien viivästyminen voi johtua myös siitä, että lapsi ei yksinkertaisesti raaski nukahtaa, koska haluaisi viettää aikaa vanhempiensa kanssa oltuaan koko päivän heistä erossa. Tähän auttaa lapsen määrätietoinen nukuttaminen; iltapalan ja -pesujen jälkeen lapsi viedään sänkyyn ja vaikkapa pidetään kättä määrätietoisen lempeästi lapsen päällä niin, ettei hän puuhaile sängyssä omiaan, vaan rauhoittuu ja nukahtaa. Jos lapselle annetaan valinnan mahdollisuus, ts hän saa leikkiä sängyssä jne, ei hän todennäköisesti käy nukkumaan.
Yksi mietittävän arvoinen asia voi myös olla, onko nukkumaanmenoaika lapselle järkevä, hänen ikänsä huomioiden. Vaikka kahdenkeskinen aika on vanhemmille mieluista, ei todennäköisesti lapsi ole valmis nukahtamaan vielä vaikkapa klo 19.30. Ja myös lapsi haluaa aivan samoin viettää aikaa vanhempiensa kanssa, kuten hekin haluaisivat viettää keskenään.
T. Lto
(Anteeksi, kännykällä kirjoittaessa kappalejako ei näy)
[/quote]
Toki iltarauhoittuminen on erittäin tärkeää myös. Vaikkapa jo iltapalapöydässä valot hämäräksi ja telkkari kiinni, vanhemmatkin käyttäytymään rauhallisesti. Tämän jälkeen iltapesut ja -sadut hämärässä valaistuksessa myöskin ja sitten sänkyyn (tai miten päin teidän rutiininne menevätkään). Näin aivot saavat aikaa rauhoittua ja uni tulee helpommin. Täydestä valaistuksesta ja touhusta on vaikeaa rauhoittua unille.
T. Lto