Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos päiväkotitädit, että...

Vierailija
25.09.2014 |

... sain nukkua tänäkin yönä vain noin 5 tuntia! Kiitos, että sallitte lapseni nukkua päiväunet ja suotte meille niin monta tuntia yhteistä aikaa iltaisin. On aina ilo tulla hakemaan lasta, kun kerrotte hymyssä suin kuinka lapseni on nukkunut taas 1-2 tuntia.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta tekin ongelmia saatte.. Meillä on 4- ja 6-vuotiaat lapset ja kotona eivät enää nuku päikkäreitä kuin hyvin harvoin. Päiväkodissa useimmiten varmaan nukkuvat, mutta en ole asiaa sen kummemmin tiedustellutkaan, koska meillä mennään nukkumaan lähes poikkeuksetta aina 20-21 välissä ja sinne nuo ovat aina nukahtaneet.. Ei siis mitään vaikutusta ovatko nukkuneet päivällä vai ei. Joskus toki riehuvat iltaisin enemmän, mutta siihen on paljon muitakin syitä kuin pelkkä päikkäreiden väliin jättö.

Vierailija
62/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat toki yksilöitä, mutta pph:n ominaisuudessa uskallan väittää myös, että aika monilla vanhemmilla on hukassa ne iltarutiinit ja vanhemman ote lapseen.

Vanhemmat eivät erota virkeyttä ja yliväsymystä toisistaan. Yliväsynyt lapsi on hyvinkin riehakas, eikä osaa rauhoittua nukkumaan. Nukkumaanmenoaika on silloin viivästynyt ohi lapsen tarpeen.

Näiltä lapsilta usein kielletään päikkärit. Erään lapsen kohdalla se tarkoitti sitä, että lapsi nukahti sitten kesken leikin istuallaan. Lapsi oli sitten muutenkin kuin sumussa, alkoi vaikuttaa poissaolevalta, joten kyllä se liian vähän nukkuminen vaikuttaa lapsen älylliseenkin kehitykseen.

Toinen lapsi, jonka nukkuminen kotona yhtä tyhjän kanssa, oli kuulemma niin virkeä iltaisin vielä tosi myöhään.  Tämä lapsi oli mukanamme mökillä viikon. Nukahti illalla ensimmäisenä, aamulla herätettiin viimeisenä, päikkäreille nukahti ekana ja taas jouduttiin herättämään.

Lapsi oli kuin toinen ihminen viikon loppupuolella, huomattavasti paremmin läsnä ja iloisempi sekä aloitteellisempi. Silmätkin muuttuivat värikkäämmiksi. Kyseessä 4-vuotias.

Ne rutiinit ovat edelleenkin nukuttamisessa ihan ykkösjuttu, samoin aikataulu. Elämä on huomattavasti helpompaa ja kaikille antoisampaa, jos lapsi päättäväisesti pienestä saakka nukutetaan samaan aikaan.

Vanhempien ei kannattaisi antaa niin helposti periksi lapsen tahdolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:32"]Meillä vanhemmat pyysivät, ettemme antaisi 2-vuotiaan enää nukkua päiväunia. Meillä voidaan joustaa päiväunista, ryhmä on pieni. Sitten kuulimme 2-vuotiaan päivärytmistä ja otimme vanhemmat puhutteluun. Lukekaa itse:

2v:n päivärytmi

Herätys klo 7

Päiväkotiin 7.30 (kun se aukeaa)

Päiväkodissa 7.30-16.30 (koko aukioloaika)

Päivällinen ja Pikku Kakkonen kotona

Pikku Kakkosen jälkeen kevyt iltapala, nukkumaan viimeistään klo 19.

12 tunnin yöunien jälkeen taas päiväkotiin.

[/quote] Just samanlainen rytmi kun meidän kaikilla lapsilla. Onneksi ollaan onnistuttu järjestämään aina työt niin ettei olla päiväkotia tarvittu, ikinä!

Vierailija
64/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitenkään "kohtuutonta" rauhoittaa ilta niin, että lapsi vilkkaan päiväkotipäivän jälkeen saa olla vanhempiensa kanssa kotona kaikessa rauhassa, ilman, että telkkari pauhaa ja tabletit vilkkuu ja vanhemmat on Facebookissa (kun on ollut niin rankka työpäivä ja pitäis saada rentoutua). Ei se lapsi nukahdakaan, jos ei saa olla rauhassa, jos ei saa sitä aikaa vanhemmiltaan.

Jos lapsi nukahtaa päivällä, ei se tylsyyteen nukahda vaan väsymykseen. Silloin niille päiväunille on tarve. Toki päiväunten pituutta voi rajoittaa (ei meilläkään 2-vuotias nuku 2 tuntia pidempään päivällä, koska silloin yöunet lyhenevät aina), mutta se on kasvaville aivoille tärkeää, että kesken päivän saa sen lepotauon ja lataushetken.

Vierailija
65/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5 vuotias on hoidoSSA ja ei ollut nukkunut pariin vuoteen kotona enää päikkäreitä eikä nuku nytkään kun on kotona. Hoidossa nukkuu eikä häiritse yöunia. Poika lopetti päiväunet 1,5 vuotiaana kokonaan eikä pariin vuoteen hoidossakaan nukkunut päikkäreitä, ei ikinä. Toinen tyttöni on 1,5 vuotias ja nukkuu hoidossa noin 2-4 tunnin päiväunia :D  On siis perhepäivähoitajalla ja olen sanonut että jos saisi nukkua niin paljon kuin nukuttaa.

Muistan kyllä ajan kun poika nukahhti vaikka autoon 10 minuutiksi, sen voimalla jaksoi illalla valvoa vaikka kuinka myöhään. Poika on nukkunut aina 11-13 tunnin yöunia mutta ei oikeastaan ikinä (edes vauvana) nukkunut hääppöisiä päiväunia ja nekin vähät loppui 1,5 vuotiaana.

Vierailija
66/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä kohtuutonta että pienten lasten täytyy nousta aikaisin aamulla, kaikilla päiväkodissa sama rytmi syönnit ja nukkumiset ja illalla kotiin syömään telkku ja nukkumassa pitäisi olla kohta ettei ole vaivaksi eikä häiriöksi! En ole kasvatustieteiden professori mutta tajuan minäkin että yksilöllisyys on tästä kaukana. Kuka meistä aikuisista suostuisi noin kellotettuun elämään, en ainakaan minä. Olenkin omien lasteni elämän paras asiantuntija, he ovat yksilöitä ja saavat elää oman rytminsä mukaan, siksi oi siksi en ole koskaan vienyt lapsiani siihen niin yksilölliseen yhteiskunnan tarjoamaan hoitoon. Muiden mukaan ehtii myöhemminkin, nyt lapset jo isoja hyvin menestyviä koululaisia. Olen tyytyväinen valintaamme, koko perhe on.

Vierailija
67/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nukkuu päiväunet, hän todennäköisesti tarvitsee niitä! Onhan se vanhemmille epämukavaa. Kiva olisi laittaa piltti jo seitsemältä nukkumaan, että jää omaa aikaa. Lapsen päiväkotiarki on raskasta.

Vierailija
68/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:13"]

Monelta sen lapsen pitäisi nukahtaa illalla jos 9on liian myöhään?

[/quote]

Toinen tärkeä kysymys on, että monelta lapsen pitää aamulla herätä, vai mitä? 

Onneksi meillä on päiväkodissa ollut joustavia hoitajia, jotka ovat kuunnelleet myös meitä vanhempia. Meillä lapsia ei tosin ole tarvinnut herätellä, mutta muutaman kerran on ollut sellainen jakso että nukkumisen kanssa on ollut ongelmia, ja päiväkodissa on oltu tästä tietoisia ja valmiina myös siihen, ettei kuopuksen anneta nukkua täyttä kahta tuntia jos tarve niin vaatisi. Olen ikionnellinen näistä hoitajista, jotka paitsi kuuntelevat meitä ja ottavat tosissaan, myös neuvovat tarpeen tullen :)

Niin sen pitäisi olla kaikissa päiväkodeissa. 

Vierailija
69/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:09"]

Mulla on lapset olleet aina hyviä nukkumaan, niin tästä ei voi valittaa.

Mutta silloin, kun eivät nukkuneet päiväunia päiväkodissa, niin illalla ei meinannut millään saada nukkumaan. Kävivät ihan ylikierroksilla. Eli meillä nukkumaan meno oli helppoa, kun saivat nukkua myös ne päiväunet. Ja nukkumaan menimme kaikki yhtä aikaa klo yhdeksän.

[/quote]

Yliväsymys näkyy lapsilla juurikin ylikierroksilla olona, ylivilkkautena. Silloin lapsi nimenomaan on päiväunien tarpeessa, kun käy illalla ylikierroksilla. Tuolloin autonominen hermosto käy niin ylikierroksilla, ettei lapsi pysty nukahtamaan ja tulee sitä vilkkaammaksi, mitä väsyneempi on.

Vierailija
70/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuulostaa hurskastelijalta, mutta meistä oli oikeasti kivaa, että illalla oli lapsen kanssa yhteistä aikaa, kun muutos kotihoidosta pk-hoitoon oli aika suuri tuon lapsen kanssa vietetyn ajan suhteen. Lapsi meni siis hoitoon vähän alle 3v. Meni nukkumaan illalla ehkä klo 22. Aamulla toinen meni aikaisin töihin ja toinen nukkui lapsen kanssa pitkään ja vietti rauhallisen aamun, toinen haki ajoissa ja illalla oltiin kaikki yhdessä tai toisella vanhemmalla omaa aikaa. Tämähän ei ole kaikille mahdollista, mutta teillähän oli ap mahdollista liu'uttaa työaikojanne?

Toki joku järki siinä nukuttamisessa pitää noi  isolla olla, mutta 1-2 h kuulostaa ihan kohtuulliselta, jos lapsi itse nukkuu noin kauan.

Vierailija
71/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:44"]

Jos lapsi nukkuu päiväunet, hän todennäköisesti tarvitsee niitä! Onhan se vanhemmille epämukavaa. Kiva olisi laittaa piltti jo seitsemältä nukkumaan, että jää omaa aikaa. Lapsen päiväkotiarki on raskasta.

[/quote]

Jos sinun pitää joka päivä olla paikallasi hämärässä huoneessa 1.5 tuntia, et saa tehdä mitääneikä ole mitään mahdollisuutta päästä pois, niin nukahtaisitko silkkaa tylsyyttä? Vai siksi, että tarvitset ne unet?

Vierailija
72/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 09:39"]

Minusta on kyllä kohtuutonta että pienten lasten täytyy nousta aikaisin aamulla, kaikilla päiväkodissa sama rytmi syönnit ja nukkumiset ja illalla kotiin syömään telkku ja nukkumassa pitäisi olla kohta ettei ole vaivaksi eikä häiriöksi! En ole kasvatustieteiden professori mutta tajuan minäkin että yksilöllisyys on tästä kaukana. Kuka meistä aikuisista suostuisi noin kellotettuun elämään, en ainakaan minä. Olenkin omien lasteni elämän paras asiantuntija, he ovat yksilöitä ja saavat elää oman rytminsä mukaan, siksi oi siksi en ole koskaan vienyt lapsiani siihen niin yksilölliseen yhteiskunnan tarjoamaan hoitoon. Muiden mukaan ehtii myöhemminkin, nyt lapset jo isoja hyvin menestyviä koululaisia. Olen tyytyväinen valintaamme, koko perhe on.

[/quote]

Ikävä kyllä,useimmilla työssäkäyvillä vanhemmilla juuri työaika säätelee perheen elämää. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa lapsia kotona ja kaikki eivät edes halua, onneksi. Ilman äitejä työelämässä, yhteiskuntamme ei toimisi lainkaan.

Kunnallinen päivähoito on asia, josta meidän suomalaisten tulisi olla ylpeitä ja iloisia. Yhteiskunta mahdollistaa näin molemmille vanhemmille työpaikan säilymisen, kehittymisen työssään ja taloudellisen turvan. Lapset eivät ole pieniä ikuisesti ja vanhemmilla on se taloudellinen vastuu vielä monta vuotta.

Viimeistään 3-vuotias alkaa olla iässä, jolloin kannattaa harjoitella sosiaalistumista, jolla on suuri merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta. Sosiaalinen kyvykkyys on yksi tärkeimmistä työelämätaidoistakin. Lapset luontaisesti alkavat kaivata muiden lasten seuraa kasvaessaan.

Minun on hyvin vaikea ymmärtää tätä päivähoidon haukkumista. Suomen päivähoito on maailmanlaajuisestikin arvioituna laadukasta. Ja uskon, että henkilökunta, joitain poikkeuksia lukuunottamatta kenties, tekee työtään niin hyvin kuin se annettujen resurssien puitteissa on mahdollista.

Mikäli vanhemmat jotenkin haluavat asiaan vaikuttaa, kannattaisi osallistua enemmän, vaikka vanhempaintoimikuntaan liittymällä. Poliittisesti voi vaikuttaa äänestämällä, poliittiset päätökset ohjaavat myös päivähoidon resursseja.

Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että päivähoidolta odotetaan sellaisiakin asioita, jotka oikeasti kuuluvat vanhempien vastuulle.

terveisin, isoäiti

Vierailija
73/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tietoisesti opetellut hyväksymään sen, että päiväkodissa tarvitaan aikuisille päivälla parituntinen vapaa. Siksi en valita, vaan muutin perheen aikataulut. Meillä sekä minä että lapsi käymme nukkumaan noin 1.30 puolenyön jälkeen. Ennen sitä lasta ei nukuta ja minä hyväksyn sen. Elämä on stressittömämpää, kun en taistele lapsen rytmiä vastaan.

Herätys meillä on 6.30, kannan nukkuvan lapsen autoon ja vien päiväkotiin, jossa hoitajat saavat herätellä syömään. Aamupäivällä lapsi usein nukahtelee ulkonakin, koska on väsynyt, joten saan palautetta siitä, että yksi hoitajista tarvitaan vain tälle lapselle.  Minusta se ei ole olennaista, koska lyhyen leikkituokion ja lounaan jälkeen lapsi nukkuu mielellään päiväunet ja on niiden jälkeen pirteä.

Tietysti lapsen aamupäivät hoidossa ovat varmasti kamalia kaikille, mutta niiden vastapainoksi lapsi nukkuu päiväunet, joita pidetään maailman tärkeimpänä asiana. Viikonloppuna annan lapsen nukkua pitkään eikä päiväunia ole, joten sekä lauantaina että sunnuntaina lapsi nukahtaa jo illalla. Hoidossa sitten vedetään väsyraivareita :-)

Vierailija
74/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:48"]Minä olen tietoisesti opetellut hyväksymään sen, että päiväkodissa tarvitaan aikuisille päivälla parituntinen vapaa. Siksi en valita, vaan muutin perheen aikataulut. Meillä sekä minä että lapsi käymme nukkumaan noin 1.30 puolenyön jälkeen. Ennen sitä lasta ei nukuta ja minä hyväksyn sen. Elämä on stressittömämpää, kun en taistele lapsen rytmiä vastaan.

Herätys meillä on 6.30, kannan nukkuvan lapsen autoon ja vien päiväkotiin, jossa hoitajat saavat herätellä syömään. Aamupäivällä lapsi usein nukahtelee ulkonakin, koska on väsynyt, joten saan palautetta siitä, että yksi hoitajista tarvitaan vain tälle lapselle.  Minusta se ei ole olennaista, koska lyhyen leikkituokion ja lounaan jälkeen lapsi nukkuu mielellään päiväunet ja on niiden jälkeen pirteä.

Tietysti lapsen aamupäivät hoidossa ovat varmasti kamalia kaikille, mutta niiden vastapainoksi lapsi nukkuu päiväunet, joita pidetään maailman tärkeimpänä asiana. Viikonloppuna annan lapsen nukkua pitkään eikä päiväunia ole, joten sekä lauantaina että sunnuntaina lapsi nukahtaa jo illalla. Hoidossa sitten vedetään väsyraivareita :-)
[/quote]

"Pari tuntinen vapaa"? Harmi vaan että tuo "vapaa" on täynnä palavereita toimintaan, erityislapsiin jne. liittyen. Myös tietokonehommat pitää hoitaa silloin, täyttää Effica-listat ja välillä Populus. Tehdä työvuoroja, ruokatilauksia, pyykkitilauksia. 2-4 kertaa vuodessa myös iso lelu- ja askartelutarviketilaus. Ja siis nukkarissahan pitää myös olla vuoronperään, joko nukuttamassa lapsia ja valvomassa unta tai sitten päästämässä nukkarista pois lapsia. Semmonen tauko meillä :) Anteeksi nyt unohtu kahvitauko kokonaan, kyllä siellä joskus ehtii muutaman minuutin istua :) Toki nyt yleistän, kaikissa taloissa ei näin ole. Meillä on ja en kyllä valita, nukkariaika olis muuten aika tylsä.

Vierailija
75/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 08:58"]

Mä aina kummastelen miten unet mitkä nukutaan 12-14 vaikuttaa iltaan :o

[/quote]

Ja mä aina kummastelen, mihin lapset ylipäänsä tarvitsevat päiväunia, kun en kerran minäkään niitä ikinä nukkunut 2v iän jälkeen.

Eiku olikohan kuitenkin niin, että ne lapset ovat yksilöitä (oma lapseni nukahti satunnaisesti jopa eskarissa päivälevolle eikä yöunet häiriintyneet).

Vierailija
76/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:48"]Minä olen tietoisesti opetellut hyväksymään sen, että päiväkodissa tarvitaan aikuisille päivälla parituntinen vapaa. Siksi en valita, vaan muutin perheen aikataulut. Meillä sekä minä että lapsi käymme nukkumaan noin 1.30 puolenyön jälkeen. Ennen sitä lasta ei nukuta ja minä hyväksyn sen. Elämä on stressittömämpää, kun en taistele lapsen rytmiä vastaan. Herätys meillä on 6.30, kannan nukkuvan lapsen autoon ja vien päiväkotiin, jossa hoitajat saavat herätellä syömään. Aamupäivällä lapsi usein nukahtelee ulkonakin, koska on väsynyt, joten saan palautetta siitä, että yksi hoitajista tarvitaan vain tälle lapselle.  Minusta se ei ole olennaista, koska lyhyen leikkituokion ja lounaan jälkeen lapsi nukkuu mielellään päiväunet ja on niiden jälkeen pirteä. Tietysti lapsen aamupäivät hoidossa ovat varmasti kamalia kaikille, mutta niiden vastapainoksi lapsi nukkuu päiväunet, joita pidetään maailman tärkeimpänä asiana. Viikonloppuna annan lapsen nukkua pitkään eikä päiväunia ole, joten sekä lauantaina että sunnuntaina lapsi nukahtaa jo illalla. Hoidossa sitten vedetään väsyraivareita :-) [/quote] "Pari tuntinen vapaa"? Harmi vaan että tuo "vapaa" on täynnä palavereita toimintaan, erityislapsiin jne. liittyen. Myös tietokonehommat pitää hoitaa silloin, täyttää Effica-listat ja välillä Populus. Tehdä työvuoroja, ruokatilauksia, pyykkitilauksia. 2-4 kertaa vuodessa myös iso lelu- ja askartelutarviketilaus. Ja siis nukkarissahan pitää myös olla vuoronperään, joko nukuttamassa lapsia ja valvomassa unta tai sitten päästämässä nukkarista pois lapsia. Semmonen tauko meillä :) Anteeksi nyt unohtu kahvitauko kokonaan, kyllä siellä joskus ehtii muutaman minuutin istua :) Toki nyt yleistän, kaikissa taloissa ei näin ole. Meillä on ja en kyllä valita, nukkariaika olis muuten aika tylsä.

[/quote]

En ole ikinä ymmärtänyt, miten tehotonta väki päiväkodeissa on. Olen ollut sairaalassa osastonhoitajana ja nuo esimerkkisi tekemiset piti tehdä 15 minuutissa ja ne teki yksi ihminen. Työvuoroja ei tee jokainen osastonhoitaja joka päivä vaan käytännössä max kerran kuukaudessa valmiilla tietokoneohjelmalla, joten en ymmärrä, miten päväkodissa joka päivä pari hoitajaa tekee uutta listaa.

Vierailija
77/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 05:40"]... sain nukkua tänäkin yönä vain noin 5 tuntia! Kiitos, että sallitte lapseni nukkua päiväunet ja suotte meille niin monta tuntia yhteistä aikaa iltaisin. On aina ilo tulla hakemaan lasta, kun kerrotte hymyssä suin kuinka lapseni on nukkunut taas 1-2 tuntia.
[/quote]Niin ne minullekin sanoivat hymyssäsuin että lapsi nukkui 1-2 tuntia. Sanoin heille että kotona en saa nukkumaan iltaisin. Täti sanoi heti et annetaan nukahtaa vain jatkossa hetkeksi tai lopetetaan:) mieleesi ei ole tullut puhua heille. Eiväthän he tiedä. Minua ärsyttää kun asioista ei puhuta ja sovita. Ei se täällä valittamalla parane, puhut täteille et lapsi ei nuku iltaisin.

Vierailija
78/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
79/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin ärsyttää tässä keskustelussa kaksi väitettä: lapsi tarvitsee päiväunet jos nukahtaa nukkarissa ja jos lapsi ei nukahda illalla niin vanhemmuudessa (ja nukutustaidoissa) on jotain vikaa. 

Meillä oli aikoinaan tämä nukutusongelma päiväkodissa. Lapsi nukahti nukkariin n. Puolen tunnin makaamisen jälkeen ja nukkui välipalaan asti. Illalla saimme hänet nukahtamaan kaiken rauhoittumisen jälkeen n. puolen yön aikaan. Aamulla piti herätä seiskalta eli yöunta tuli 3 vuotiaalle 7 tuntia, lisäksi päiväunia 1.5t eli yhteensä unta 8.5t/vrk. Nukkumisrituaaleihin kuului meillä klo 18.30 alkaen rauhoittuminen, klo 19 iltapala, 19.30 iltapesut ja klo 20 sänkyyn. Siellä sitten pyörittiin ja hyörittiin monta tuntia kun ei vaan nukuta. Kokeiltiin myös myöhemmin nukkumaan menoa, ei merkitystä vaan nukahtaminen oli lopulta aina samaan aikaan välillä 23.30-24.

Päiväkodissa minua haukuttiin monen hoitajan toimesta huonoksi äidiksi kun koitin vaatia että herättäisivät kesken. Ihan kamalaa kuulemma että haluan että lapseni revitään väkisin väsyneenä sängystä kesken unien. Öö, mitäköhän tein joka aamu? Viikonloppuisin hän ei nukkunut päiväunia ja nukahti lauantaina ja sunnuntaina jo ysin aikaan. 

Lopulta sain vaatimukseni läpi ja lapsi herätettiin puolen tunnin unien jälkeen. Tuloksena oli että lapsi nukkui vuorokaudessa päiväunia sen 30min ja yöunia klo 21-7 eli yhteensä 10.5t, 2t enemmän kuin ennen ja huomattavasti terveellisemmän määrän sen ikäiselle. 

Lapsi ei siis todellakaan välttämättä tarvitse unia vaikka nukahtaa, minäkin olen pk harjoittelijana joskus nukahtanut nukkariin eikä se tarkoita muuta kuin että unettavassa tilanteessa voi kuka tahansa nukahtaa. Samoin joskus vain lapsi ei nukahda vaikka vanhempi mitä tekisi, meidänkin lapsella diagnosoitiin myöhemmin adhd mikä mm vaikeuttaa unen saantia iltaisin. Nyt on teini ja aina on ollut normaalia vaikeampi saada unta illalla. Turha myös sanoa että kyllä sun lapsi nukahtaa kun minunkin, jos vielä ei ole tajunnut että lapset on yksilöitä niin nyt on korkea aika! 

Vierailija
80/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi takaisin kotihoitoon.