Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos päiväkotitädit, että...

Vierailija
25.09.2014 |

... sain nukkua tänäkin yönä vain noin 5 tuntia! Kiitos, että sallitte lapseni nukkua päiväunet ja suotte meille niin monta tuntia yhteistä aikaa iltaisin. On aina ilo tulla hakemaan lasta, kun kerrotte hymyssä suin kuinka lapseni on nukkunut taas 1-2 tuntia.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun suurin ongelma taitaa olla joku ihan muu kuin lapsen nukkuminen. Lapsihan tuntuu nukkuvan ihan normaalit yöunet, jos nukkuu 21-08 välin. Olisiko parempi sitten mielestäsi, että lapsi nukkuisi 20-05, silloin miehesi ei saisi nukuttua tarpeeksi, mutta sehän ei tietenkään sua haittaisi? Sinulle suosittelen vilpittömästi jonkinlaista terapiaa tai muuta keskusteluapua, olet sen tarpeessa.

Vierailija
22/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kun luin tuon selityksesi niin minullekin tuli olo ettei päiväkodissa nukutut päiväunet ole tämän asian "ydin". Jos lapsesi ei nukkuisi pk päikkyjä, olisi hän todennäköisesti tuplasti vilkkaampi illalla ja kävisi aivan eri tavalla ylikierroksilla.

Mieti asiaa lapsesti kannalta; ensin hän on päiväkodissa kokonaisen "työpäivän", siis päiväkotipäivä on lapsille raskas. Sen jälkeen on iloinen kun näkee vanhempiaan mutta heti kun päästään kotiin, alkaa tietynlainen "rauhoittuminen" jonka tarkoitus olisi että lapsi menee nukkumaan parin tunnin kuluttua päästyään päiväkodista. Silloin lapsi haluaisi olla äidin ja isän kanssa. Mikä ongelma on laittaa lapsi nukkumaan 21 jälkeen? Todennäköisesti teidän illat rauhoittuisi heti. Ymmärrän että oma aika on tärkeää, mutta valitettavasti pienen lapsen kanssa jostain on karsittava pariksi vuodeksi. Ja eikö se oma aika voi olla yhtä mukavaa perheenkin kanssa? Ei sen lapsen kanssa tarvitse leikkiä koko iltaa tai siis tarkoitan leikittämistä ja aktivoimista. Kyllä lapsi itse keksii tekemistä ja yleensä riittää että on samassa huoneessa yms. 

Taidat olla melkoisen stressaantunut ja tämä voi myös välittyä lapseesti. Hän saattaa aistia sen, että sinulla on kova kiire saada hänet nukkumaan yms? Entä jos lapsesti vain kaipaa hieman enemmän aikaa vanhempien kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:53"]

Kyllä sun suurin ongelma taitaa olla joku ihan muu kuin lapsen nukkuminen. Lapsihan tuntuu nukkuvan ihan normaalit yöunet, jos nukkuu 21-08 välin. Olisiko parempi sitten mielestäsi, että lapsi nukkuisi 20-05, silloin miehesi ei saisi nukuttua tarpeeksi, mutta sehän ei tietenkään sua haittaisi? Sinulle suosittelen vilpittömästi jonkinlaista terapiaa tai muuta keskusteluapua, olet sen tarpeessa.

[/quote]

jep, 11 tunnin yöunet + päiväunet. Jos venyykin joskus kymmeneen, niin silti saa 10 tuntia unta, jos herätys on vasta kahdeksalta. Aika harva lapsi muuten nukkuu kahdeksaan asti...

Vierailija
24/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päiväkodissa työskennelleenä tulee joskus vastaan seuraavanlaisia tilanteita;

lapsi joka nukkuu yleensä hyvät päiväunet, on jonain päivänä nukkunut levottomasti/ei nukkunut ollenkaan ja sen takia päästetty nukkarista aikaisemmin. No vanhempi tuo seuraavana aamuna lapsen pk ja kyselee nukkuiko edellisenä päivänä pitkät päiväunet kun illalla ei malttanut ollenkaan käydä nukkumaan. Tähän on sitten ssanottava että itseasiassa lapsi ei nukkunut edellisenä päivänä ollenkaan tai hyvin huonosti, josta johtui yliväsymys illalla.

Tällä yritän vain kertoa, että on vaikea havainnoida onko kyse lapsen yliväsymyksestä vai siitä, ettei lapsi vain ole vielä väsynyt jonka vuoksi on turha yrittää nukuttaa lasta liian aikaisin illalla. 

Vierailija
25/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian pitkä rauhoittumisaika, vaikka sitä aina korostetaan. Meillä lasten iltapuuhiin ja rauhoittumiseen varataan vain se tunti, koska muuten pursuaisivat ylimääräisestä energiasta.

Esim. päivällisen jälkeen menkää ulos, tavatkaa kavereita, käykää leikkipuistossa tai uimahallissa, puuhatkaa yhdessä jotain energiaa kuluttavaa, talvella pulkkamäkeen, lumitöihin tms. ja nyt vaikka pyöräilemään. Reipas tunnin ulkoilu on paljon parempi kuin vapaata aikaa rauhoittuen. Klo 18 tulette kotiin ja nyt se 30 minuuttia voi olla sellaista kivaa sisäpuuhaa esim. lapsi leikkii leluilla ja sinä luet tai katsotte lastenohjelmaa tms. Kylpypuuhiin aikaisintaan klo 18.30, itse laittasiin vasta klo 19, iltapala ja muut iltatoimet valmiiksi klo 20 mennessä ja sitä satuilua ja halailua sitten noin 30 minuuttia ja varsinainen nukkuminen aikaisintaan klo 20.30. Voisin olla varma, että lapsesi nukahtaa nopeammin ja vaivattomammin tuossa vaiheessa.

Päiväunista sen verran, että yleensä noin 30-45 minuutin päivälepo  ei vaikuta iltauniin eli päiväkodista voisi pyytää, että eivät anna nukkua tuon pidempään mutta tuon verran ei pitäisi vaikuttaa lapsen uniin, kun nukahtaminen tapahtuu niin varhain ja kestää alle tunnin.

Mielestäni lapsesi ei kuulukaan nukahtaa unille ennen klo 21, koska hän kuitenkin herää varsin myöhään. Jos lapsesi rauhoittuu sänkyyn noin klo 20.30 ja nukahtaa puolessa tunnissa, on kaikki ok. Et voi vaatia lastasi nukkumaan oman rytmisi mukaan, koska muuten hänen pitäisi herätä sitten aiemmin eikä se kai sopisi isän rytmiin Lasten unentarve vähenee kasvaessa ja oma poikani tarvitsi 3-vuotiaasta alkaen enää vain 10 tunnin yöunet (joita nukkuu edelleen saman verran nyt 8-vuotiaana) ja päälle satunnaiset päiväunet. Klo 21 jälkeen voit rauhoittua omiin puuhiisi hetkeksi ja mennä sitten itse nukkumaan klo 22. Ei muutkaan vanhemmat saa niin kovasti sitä omaa aikaa ja rauhoittumista. Itse herään klo 6, ja lapseni nukahtavat klo 21-22, joten minulla on kanssasi vain puolen tunnin ero. Päätän itse, tarvitsenko hetken omaa aikaa vai kannattaisiko nyt vain painua pehkuihin.

En vähättele univelkaasi mutta ongelma on kyllä sinun arjenhallinnassasi. On turha rauhoittaa koko iltaa lapsen nukahtamiselle, kun tuntuu, ettette oikein mitään muuta iltaisin teekään. Asennoidu nyt niin, että lapsi nukahtaa klo 21 ja tähtää siihen ja siirrä kaikkia iltatoimia niin, että se varsinainen nukahtaminen tapahtuisi vasta klo 21. Äläkä jätä sitä rauhoittumista koko illaksi, tehkää yhdessä jotain reipastakin. Takaan, että piristyt itsekin esim. uimahallireissusta tai pyöräretkestä tai vesilätäkköleikeistä. Iltatoimiin ei tarvita kuin tunti ja iltasatuun se 30 minuuttia, jotta ilta ei ole liian hidas.  Samalla et itsekään ehdi turhautua niin paljon.

Jos lapsi ei pysy sängyssä vaan pomppii ylös, niin mene itse istumaan hämärään huoneeseen kirjan tai kännykän/tabletin kanssa. Laita lapsi takaisin sänkyyn, älä enää juttele ja ota tästäkin se pieni oma aika. Jos lapsen nukutuspuuhiin menee pidempään, niin älä jää puhisemaan, kun lapsi vihdoin nukahtaa vaan aloita heti se oman stressitason alentaminen. Käy kylvyssä, katso heti tv:tä tai lue kirjaa ja anna aivojesi rauhoittua. Saat ihan hyvät yöunet, vaikka nukahtaisitkin vasta klo 23. Viikonloppuna voitte nukkua univelkoja pois miehen kanssa vuorotellen.

Mutta tärkein: et voi pakottaa lasta omaan rytmiisi, kun et kuitenkaan voi antaa hänen herätä samaan aikaan kuin sinäkin. Molemmat hyödytte siitä, ettette tee nukahtamistilanteesta stressitilannetta.

Vierailija
26/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 02:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:58"] [quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:48"]Minä olen tietoisesti opetellut hyväksymään sen, että päiväkodissa tarvitaan aikuisille päivälla parituntinen vapaa. Siksi en valita, vaan muutin perheen aikataulut. Meillä sekä minä että lapsi käymme nukkumaan noin 1.30 puolenyön jälkeen. Ennen sitä lasta ei nukuta ja minä hyväksyn sen. Elämä on stressittömämpää, kun en taistele lapsen rytmiä vastaan. Herätys meillä on 6.30, kannan nukkuvan lapsen autoon ja vien päiväkotiin, jossa hoitajat saavat herätellä syömään. Aamupäivällä lapsi usein nukahtelee ulkonakin, koska on väsynyt, joten saan palautetta siitä, että yksi hoitajista tarvitaan vain tälle lapselle.  Minusta se ei ole olennaista, koska lyhyen leikkituokion ja lounaan jälkeen lapsi nukkuu mielellään päiväunet ja on niiden jälkeen pirteä. Tietysti lapsen aamupäivät hoidossa ovat varmasti kamalia kaikille, mutta niiden vastapainoksi lapsi nukkuu päiväunet, joita pidetään maailman tärkeimpänä asiana. Viikonloppuna annan lapsen nukkua pitkään eikä päiväunia ole, joten sekä lauantaina että sunnuntaina lapsi nukahtaa jo illalla. Hoidossa sitten vedetään väsyraivareita :-) [/quote] "Pari tuntinen vapaa"? Harmi vaan että tuo "vapaa" on täynnä palavereita toimintaan, erityislapsiin jne. liittyen. Myös tietokonehommat pitää hoitaa silloin, täyttää Effica-listat ja välillä Populus. Tehdä työvuoroja, ruokatilauksia, pyykkitilauksia. 2-4 kertaa vuodessa myös iso lelu- ja askartelutarviketilaus. Ja siis nukkarissahan pitää myös olla vuoronperään, joko nukuttamassa lapsia ja valvomassa unta tai sitten päästämässä nukkarista pois lapsia. Semmonen tauko meillä :) Anteeksi nyt unohtu kahvitauko kokonaan, kyllä siellä joskus ehtii muutaman minuutin istua :) Toki nyt yleistän, kaikissa taloissa ei näin ole. Meillä on ja en kyllä valita, nukkariaika olis muuten aika tylsä. [/quote] En ole ikinä ymmärtänyt, miten tehotonta väki päiväkodeissa on. Olen ollut sairaalassa osastonhoitajana ja nuo esimerkkisi tekemiset piti tehdä 15 minuutissa ja ne teki yksi ihminen. Työvuoroja ei tee jokainen osastonhoitaja joka päivä vaan käytännössä max kerran kuukaudessa valmiilla tietokoneohjelmalla, joten en ymmärrä, miten päväkodissa joka päivä pari hoitajaa tekee uutta listaa. [/quote] Ei siellä mitään listoja tehdä! Käydään vasukeskusteluja, palavereja, hommia , kahvitauko lakisääteinen kuuluu myös päiväkotien työntekijöille.Lapsille kuuluu unet..

[/quote]

MIkä on lakisääteinen kahvitauko? Työaikalaki ei sellaisia tunne.

Vierailija
27/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin ap muisti selventää tähän ketjuun, että vika onkin heillä kotona, ei päiväkodissa. Hän ei siis osaa tai väsymykseltään kykene rauhoittamaan lastaan nukkumaan vaan antaa hänen juosta tunnin tai pari ympäri asuntoa. Tuon iltashown tilalle suosittelisin ulkoilua päivällisen jälkeen, jolloin lapsella on mahdollisuus purkaa energiansa ja hänelle olisi helpompaa rauhoittua itse lepäämään, ei vaatisi väsyneeltä vanhemmaltakaan niin paljon rauhoittelua. Ulkoilu olisi hyvä myös väsyneelle aikuiselle, kyllä se rauhoittuminen pitkän päivän jälkeen on tarpeellista vielä täysi-ikäisellekin, todistetusti vähentää myös stressiä.

Vierailija
28/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 08:20"]

En vähättele univelkaasi mutta ongelma on kyllä sinun arjenhallinnassasi. On turha rauhoittaa koko iltaa lapsen nukahtamiselle, kun tuntuu, ettette oikein mitään muuta iltaisin teekään. Asennoidu nyt niin, että lapsi nukahtaa klo 21 ja tähtää siihen ja siirrä kaikkia iltatoimia niin, että se varsinainen nukahtaminen tapahtuisi vasta klo 21. Äläkä jätä sitä rauhoittumista koko illaksi, tehkää yhdessä jotain reipastakin. Takaan, että piristyt itsekin esim. uimahallireissusta tai pyöräretkestä tai vesilätäkköleikeistä. Iltatoimiin ei tarvita kuin tunti ja iltasatuun se 30 minuuttia, jotta ilta ei ole liian hidas.  Samalla et itsekään ehdi turhautua niin paljon.

[/quote]

Minustakin tuntuu nyt siltä, että AP on vähän liiaksi kiinni iltaisella lapsessaan. Eikö siellä illalla voisi olla jotain ihan normaalia puuhasteluakin. Nyt ilta vaikuttaa siltä, että ensin syödään, sitten vietetään tunti laatuaikaa lapsen kanssa, sen jälkeen iltapesut, iltapala, rauhoittuminen sänkyyn. Ja siis koko ajan on äiti sidottuna lapsen kanssa touhuamiseen. Teetkö mitään omia hommiasi missään välissä ennen lapsen nukkumaanmenoa? Milloin teet kotityöt? Jos jätät nämä säännönmukaisesti vasta lapsen nukkumaanmenon jälkeen, niin kummakos jos väsyttää, varsinkin jos on yrittänyt virkeää lasta saada kolmen tunnin ajan (klo 19 eteenpäin) saada rauhoittumaan yöunia varten. Vähän enemmän actionia sinne iltaan...

Vierailija
29/80 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat teki vuorotöitä, toinen oli töissä aamussa, toinen illassa ja seuraavalla viikolla toisinpäin. Näin siksi, ettei meitä lapsia tarvitsisi laittaa mihinkään hoitoon. (Tosin olimme n. puoli tuntia siinä vuoronvaihdon aikana "hoidossa" naapurissa.) Äitini kertoi jälkeen päin, että hän oli välsisä niin väsynyt, että meinasi nukahtaa pystyyn. Siksi ulkoilimme paljon iltaisin, että pysyisi hereillä. Ja koko porukka mentiin nukkumaan illalla kahdeksalta. Vanhemmatkin. Sillä se herätyskello soi klo 4.30. Iltavuorolainen tuli puoli kymmeneltä töistä - hiljaa hiljaa, ettei vain herätä muita. 

Ei sillä aamuvuorolaisella ollut mitään "haluan itsekseni hetken levähtää" tuokioita. Kyllä piti suoriutua nukkumana samaan tahtiin lasten kanssa, että jaksoi. Siitä minulla ei ole hajuakaan, nukkuiko pikkusisko päiväunia vai ei. Itse olin jo koulussa, mutta sisko pari-kolmivuotias, kun rumba alkoi. Vanhemmat jaksoivat tätä kolme vuotta. Lasten tähden.

Olen samaa mieltä kuin nro 67. Ihan normaalia perhe-elämää teilläkin. 

Vierailija
30/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ikä? Ja oletko puhunut asiasta päiväkodissa? Kertonut ihan tarkalleen mihin asti illalla lapsesi valvoo päiväunien jälkeen? Jos olet ja muutosta ei tapahdu, yhteys pk:n johtajaan. Jos se ei auta, yhteys varhaiskasvatuspäällikköön jne. Mutta minun on erittäin vaikea uskoa, että kukaan hymyillen kertoisi lapsen päiväunista jos vanhempi joka kerran ilmoittaisi, että ei saa antaa nukkua noin pitkään!

Vierailija
31/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi taitaa olla monella ongelma että lapsi ei sitten illalla nukahda, mutta ymmärrän myös että ongelma voi tulla jos koko lapsilauma iltapäivällä väsyneenä kiukkuaa päiväkodissa parin hoitajan yrittäessä hoitaa heitä. Ja johan lapset sitten varmaan nukahtaa autoon tai rattaisiin kun heitä haetaan. Vaikea tilanne.

Vierailija
32/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niin päin, että liian helposti annetaan olla nukkumatta. Heti jos ei saa hyvää asentoa ja unisatu on luettu, saa lähteä pois unihuoneesta. Meillä sitten nukahdetaan sohvalle ihan väkisin kl 17 illalla. Asiasta on puhuttu sekä hoitajien että lapsen kanssa. Kotona nukkuu päivä unet ihan aina ja ilman ongelmia, on vain kova pyörimään unissaankin. Herää aamulla milloin mistäkin asennosta ja peitto lattialla. Ilmeisesti se koetaan sitten hoidossa liian häiritsevänä...

Vierailija
33/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon töissä päiväkodissa 1-5-vuotiaiden ryhmässä ja meillä ainakin annetaan vanhempien rajoittaa lapsensa unta. Toki järki pitää asiassa olla, eräskin äiti antoi 1-vuotiaansa aluksi nukkua hoidossa niin paljon kun nukuttaa (neiti nukkui päivällä 2h ja usein sitten muiden iltapäiväulkoilun aika kärryissä pihalla 1h) Yhtäkkiä äiti päättikin että rajoittaisi tytön unia vain yhtiin ja yhteen tuntiin. Siinä kohta meillä tuli raja vastaan, vanhempien kanssa keskusteltiin ja päästiin sopimukseen
Minkäikäinen lapsi sulla on? Kuinka kovasti pitäisi rajoittaa? Onko lapsi ilman unia aivan rättipoikkikiukkuväsynyt hoidossa? Hoitajatkaan ei suostu mahottomiin.

Vierailija
34/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu hassulta, että alle kolmevuotiaita herätellään, jos nukkuu liian pitkään.

Vierailija
35/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle 3 vuotiasta herätellä. Onko kotona viimeinen tunti rauhoitettu? Jos kotona esim painitaan tai juoksennellaan ennen nukkuaikaa, niin tuskin se lapsi heti nukahtaa. 

Vierailija
36/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 07:47"]Ei alle 3 vuotiasta herätellä. Onko kotona viimeinen tunti rauhoitettu? Jos kotona esim painitaan tai juoksennellaan ennen nukkuaikaa, niin tuskin se lapsi heti nukahtaa. 
[/quote]

Hienosti yleistetty! Onko tämä siis sun mielestä fakta että _missään_ ei alle 3-vuotiasta herätellä? Nimittäin kyllä minun 3-vuotias heräteltiin kun oli sen pari tuntia nukkunut. Nukkariaika pk:ssa sen verran pitkä ryhmässä olevien vauvojen vuoksi että olisi ilman herättelyä ehtinyt nukkua miltein kolme tuntia.

Vierailija
37/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten se lapsi ei illalla nukahda muka.. Meidän 3v 2kk nukkuu 1, 5h päiväunet sekä kotona, että päiväkodissa. Mymmolassa ei nuku.. päikkäreiltä herää siis 13-14 välillä ja illalla nukkumaan 20.30.

Iltaisin nukuttaa kun meillä tehdään muutakin kuin tuijotetaan televisiota ;)

Vierailija
38/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä alle 3-vuotiaitakin taidetaa herätellä. Meidän esikoisella oli ja on hyvät unenelahjat ja nukkui päivääunia vaikka kuinka monta tuntia. Kerran tulin hakemaan klo 15.30 ja oli juuri herännyt päiväunilta eli nukkunut 3,5 tuntia. Olin niin hämmästynyt, ettei tarvinnut mitään pyytää vaan hoitaja sanoi samantien paikan päällä, että yleensä herättelevät noin klo 14.30 näitä pienempiäkin välipalalle mutta tänään olivat ajatelleet, että antavat lapsen herätä muiden leikkiviin ääniin (vieressä siis toiset leikkivät). Eipä ollut herännyt.

Yli 2 tunnin päiväunet ovat joka tapauksessa vaaralliset yöunien kannalta.

Vierailija
39/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiarki on lapselle huomattavasti väsyttävämpää kuin kotiarki. Monet lapset, jotka eivät enää kotona nuku päiväunia, nukahtavat kuitenkin päiväkodissa. Jos lapsi nukahtaa, hän tarvitsee unet.

Päiväunien tuntimäärä ei suoraan vaikuta yöuniin, enemmän vaikuttaa päiväunien kellonaika. Ts. lapsi voi nukkua 2h päiväunet aiemmin, jolloin nukahtaa illalla normaaliin aikaan. Tai hän voi nukkua 2h päiväunet liian myöhään, jolloin iltauni viivästyy.

Jos lapsi on hoidossa väsynyt ja nukahtaa, usein auttaa unien rytmittäminen mahdollisimman aikaiseksi. Meillä tällaisten lasten kanssa on toimittu niin, että heille lounas on jaettu ensimmäisenä ja he ovat saaneet aloittaa ruokailun ensin. Ovat sitten ehtineet myös heti ensimmäisinä nukkariin ja uni on tullut mahdollisimman aikaisin. Usein jo tämä auttaa ilman, että väsynyttä lasta on pakko herättää kesken unien. Tätä lähtisin itse kokeilemaan ensin.

Usein (vaikka vanhempien sitä onkin vaikeaa uskoa) iltaunien viivästyminen voi johtua myös siitä, että lapsi ei yksinkertaisesti raaski nukahtaa, koska haluaisi viettää aikaa vanhempiensa kanssa oltuaan koko päivän heistä erossa. Tähän auttaa lapsen määrätietoinen nukuttaminen; iltapalan ja -pesujen jälkeen lapsi viedään sänkyyn ja vaikkapa pidetään kättä määrätietoisen lempeästi lapsen päällä niin, ettei hän puuhaile sängyssä omiaan, vaan rauhoittuu ja nukahtaa. Jos lapselle annetaan valinnan mahdollisuus, ts hän saa leikkiä sängyssä jne, ei hän todennäköisesti käy nukkumaan.

Yksi mietittävän arvoinen asia voi myös olla, onko nukkumaanmenoaika lapselle järkevä, hänen ikänsä huomioiden. Vaikka kahdenkeskinen aika on vanhemmille mieluista, ei todennäköisesti lapsi ole valmis nukahtamaan vielä vaikkapa klo 19.30. Ja myös lapsi haluaa aivan samoin viettää aikaa vanhempiensa kanssa, kuten hekin haluaisivat viettää keskenään.

T. Lto

(Anteeksi, kännykällä kirjoittaessa kappalejako ei näy)

Vierailija
40/80 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen PK:ssa töissä 1-4-vuotiaiden ryhmässä ja meillä lepohuoneesta pääsee pois 45 minuutin jälkeen ja siinä kohtaa voidaan herättää sellaisia, jotka vanhemmat toivoo herätettävän. Toivottaisiin toki, että vanhemmat oikeasti ajattelisivat tässä lapsen parasta ja lapsen koko päivää: joskus joku on toivonut, ettei nukkuisi ollenkaan että saataisiin kotona aikaisin unille (mikä tietysti on ymmärrettävää jos seuraavana aamuna tullaan aikaisin hoitoon), mutta sitten iltapäivä on lapselle hoidossa tosi raskas eikä jaksa kavereita tai esim. leikkiä. Puolen tunnin tirsat on monessa tapauksessa koettu ihan hyväksi kun asiasta on juteltu, se voi monella piristää loppupäivän ja illan mutta ei kuitenkaan liikaa lykkää iltaunillemenoa - yliväsynytkin lapsi on illalla huono saada nukkumaan.

Moni, joka ei tarvitse päiväunia kotona, tarvitsee sellaisia päiväkodissa koska arki on raskaampaa ja kontakteja on enemmän. Tunnin ja kahden unet, ainakin yli kolmivuotiaalla, voivat kuitenkin aiheuttaa aikamoisia tilanteita kotona - juttele siis AP päiväkodissa ajatuksistasi, kyllä tuohon ratkaisu löytyy! Jos pyydät, että herättäisivät vaikka puolen tunnin unien jälkeen? (Tosin jos nukahtaa heti kun lepohuoneeseen mennään, voi se olla vähän vaikeaa, mutta alle tunti luulisi ainakin onnistuvan)